КС вирішив надати послугу владі й не дратувати населення

КС вирішив надати послугу владі й не дратувати населення — експерт


Розмови про правову чистоту та конституційну філософію залишимо ідеалістам.

© КСУ / Facebook

Була ще одна обставина, яка вплинула на рішення. За Конституційним судом давно закріпилася репутація інституції, здатної обґрунтувати що завгодно, у відповідності з волею верховного замовника. Як до цього поставиться населення, даний орган не турбувало. Але 63% (згідно опитування "Рейтингу") вважають, що вибори повинні пройти 21 липня, незалежно від суті рішення КС, і це суддів спантеличило.

Про це у своїй статті для DT.UA пише Вікторія Морозова. Тому, на її думку, більшість суддів визнала за благо:
"— надати послугу владі (саме на такий підхід до справи "заточена" добра половина суддів); 
— не дратувати населення, що "розходилося"; 
— зберегти якусь подобу обличчя: якщо б рішення КС просто проігнорували, орган, який вважає себе шановним, виглядав би нерозумно".

Детальніше про підґрунтя рішення Конституційного суду читайте у статті Вікторії Морозової "Про неминуче" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".

ЗА МАТЕРІАЛАМИ: DT.UA

Казуїстика КСУ як прислуга влади

Усе сталося так, як мало статися.

© Василь Артюшенко, DT.UA

Конституційний суд підтвердив законність президентського указу про розпуск Ради та дострокові парламентські вибори. 

Позачергові вибори до Ради відбудуться 21 липня, шансів зупинити запущений 21 травня процес із самого початку було небагато. По суті, впливовим гравцем, серйозно зацікавленим у перенесенні виборів, був Рінат Ахметов. Олігарха бентежив невисокий рейтинг "Опозиційного блоку", і він розраховував, що зміщення дати голосування з літа на осінь дасть шанс докрутити популярність політсили. Але ще більше бентежив Ахметова високий рейтинг "Слуги народу". Власник СКМ побоювався концентрації влади в одних руках, що загрожувало відчутно вдарити по його вазі та заробітках. Найбагатша людина в країні вже проходила щось таке з Януковичем і не забула, наскільки було боляче. Ахметов вважав, що до кінця жовтня новий президент встигне наробити вдосталь дурниць і розгубити популярність. відповідно, шанси Володимира Зеленського сформувати "монобільшість" у Раді й Кабміні зменшувалися б. 

Причин, з яких Ахметов змінив свою позицію по ходу п'єси, за нашою інформацією, три:

— олігарха збентежила стабільність підтримки недосвідченого Зеленського і "Слуги народу". Запасу міцності могло вистачити й до осені. 

— кадрова політика Володимира Зеленського трохи заспокоїла олігарха. Нова владна команда старих господарів життя не вражає й не лякає. 

— з Ахметовим на Банковій почали говорити. Не про те, про що завжди, але не страшно. Тому Ахметов вирішив не заважати КС остаточно легалізувати дострокові вибори. Судді, підконтрольні йому, могли стати противниками президентського указу. Але стали його захисниками.

Іншим гравцем, здатним вплинути на розклад у КС, був Петро Порошенко. Експрезидент зберіг вплив на частину суддів, однак Петро Олексійович не зіграв проти Володимира Зеленського, а підіграв йому. По-перше, він зрозумів: без союзу з Ахметовим не збере в суді більшості, необхідної для ухвалення рішення. По-друге, танення рейтингу "Європейської солідарності" переконало його, що дострокові парламентські йому вигідні не менше, ніж Зеленському. Судді, залежні від Порошенка, за нашими даними, голосували за конституційність указу №303/2019. Посередником колишнього гаранта виступив Олександр Грановський. Досвідчений "рішала" дрейфує у бік Зеленського, але ділових відносин із Порошенком поки що не розірвав. Він зберіг статус "емісара Порошенка", що спростило його переговори з частиною суддів. При цьому не заважаючи Грановському слати на Банкову сигнали, що "корисна робота" з представниками КС — його особиста послуга новій владі. 

Була ще одна обставина, яка вплинула на рішення. За КС давно закріпилася репутація інституції, здатної обґрунтувати що-завгодно, згідно з волею верховного замовника. Як до цього поставиться населення, цей орган не турбувало. Але 63% (згідно з опитуванням "Рейтингу"), які вважають, що вибори мають відбутися 21 липня, незалежно від суті рішення КС, суддів спантеличили. І більшість вважала за благо:

— зробити послугу владі (саме на такий підхід до справи "заточена" добра половина суддів); 

— не дратувати "розгнуздане" населення; 

— зберегти якусь подобу обличчя: якби рішення КС просто проігнорували, орган, що вважає себе шанованим, мав би дурнуватий вигляд.

Розмови про правову чистоту й конституційну філософію залишимо ідеалістам. 

Рішення КС може мати наслідки не тільки для долі чинного законодавчого органу. За інформацією DT.UA, з місяць тому до Державного бюро розслідувань надійшло депутатське звернення-повідомлення, підписане депутатами Василем Німченком (до речі, суддею КС у відставці) і Нестором Шуфричем. У ньому парламентарії, пов'язані з Медведчуком, стверджують: експрезидент Порошенко, спікер Парубій та прем'єр Гройсман, "діючи спільно, у змові, з прямим наміром на захоплення неконституційним і незаконним способом державної влади (...) вдалися до зловживання службовим становищем і прямого порушення конституційних норм..." За твердженням заявників, колишній очільник держави, голова парламенту й керівник Кабміну скоїли "злочини, які полягають у захопленні державної влади, змові щодо її захоплення, зловживанні владою та службовим становищем". 

З погляду Німченка й Шуфрича, на момент призначення Гройсмана прем'єром у Раді не було коаліції, сформованої відповідно до вимог Основного закону. Депутати вважають це прямим порушенням Конституції і кримінальним правопорушенням, просять ДБР вважати їхнє звернення повідомленням про скоєння злочину та внести відповідні матеріали до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Допити вже почалися…

Документ був поданий у бюро ще до винесення рішення КС. Але тепер депутатське звернення стає для згаданих у ньому осіб небезпечнішим. Оскільки вердикт КС непрямо підтвердив відсутність у Раді коаліції. Чому непрямо? Бо прямої відповіді в рішенні немає. КС підтвердив конституційність президентського указу, але чітко сказати — була коаліція чи ні — не зміг, точніше — не захотів. Якщо перекласти черговий зразок юридичної казуїстики зрозумілою мовою, то відповідь звучала б так: немає можливості встановити, була коаліція чи не було. 

Рішення КС — остаточне й обов'язкове для виконання. А "тонкість" наведених у ньому формулювань переконує: суд остаточно дозрів для перезавантаження, що передбачає обов'язкове коригування механізму призначення та критеріїв добору суддів.

700 млн доларів для підтримки України від США

У Конгресі США затвердили законопроекти на 700 млн доларів для України
У Конгресі США затвердили законопроекти на 700 млн доларів для України

КИЇВ. 21 червня. УНН. Палата представників Конгресу США схвалила проекти законів про фінансування американських урядових структур на 2020 рік, у яких передбачено майже 700 млн доларів для підтримки України. Про це повідомляє УНН з посиланням на сторінку посольства України в США у Facebook.

У проекті закону про "Про асигнування на потреби Міноборони на 2020 рік" кошторис допомоги, що пропонується виділити для безпекової підтримки Україні, визначений в обсязі 250 млн доларів.

Із зазначеної суми 50 мільйонів мають бути спрямовані виключно для надання летальної зброї оборонного характеру.

По лінії Держдепу, Агентства США з міжнародного розвитку та суміжних відомств передбачено 445,7 мільйонів доларів.

Ця сума охоплює асигнування для надання Україні безпекової допомоги за програмою "Міжнародне військове фінансування".

"Проекти аналогічних законодавчих актів повинні бути ухвалені також Сенатом. Після цього обидві палати Конгресу мають узгодити їх остаточну редакцію, яку буде передано на підпис президентові США", - йдеться у повідомленні.

Нагадаємо, Пентагон в 2020 фінансовому році, який почнеться 1 жовтня 2019 року, повинен виділити 250 млн доларів на військову допомогу Україні.


У столиці Індонезії відкрито пам’ятник Анні Ярославні

У столиці Індонезії відкрито пам’ятник Анні Ярославні

У столиці Індонезії відкриють пам’ятник Анні Ярославні

КИЇВ. 21 червня. УНН. У столиці Індонезії Джакарта відкрито пам’ятник доньці Ярославна Мудрого – Анні Ярославні. Про це повідомляє УНН з посиланням на прес-службу КМДА.

"Київ та Джакарта мають дружні стосунки вже майже 20 років. У 2007 році було підписано Меморандум про взаєморозуміння та співробітництво між провінційним урядом Джакарти та КМДА із нагоди Дня народження міста Джакарти. Сьогодні ж ми відкриваємо тут пам’ятник доньці Ярослава Мудрого та дружині французького короля Генріха І, легендарній Анні Київській", - зазначила заступниця голови КМДА Марина Хонда.

Нагадаємо, у жовтні минулого року подарований українською стороною пам'ятник Анні Ярославні відкрили у французькій Тулузі.

Джерело: УНН

Епіфаній розповів про суперечки з Філаретом

 Митрополит ПЦУ Епіфаній розповів про суперечки з Філаретом і "печаль" через його рішення
 

Глава Православної церкви України митрополит Епіфаній неодноразово намагався переконати патріарха Філарета, що той помиляється в своїх доводах, і повернення до колишніх часів вже немає.

"Але у відповідь шановний патріарх говорив, що за мною хтось стоїть. Але за мною стоїть тільки молода церква і народ. Філарет нас не чує", - розповів Епіфаній про суть конфлікту в інтерв'ю журналу "Новий час".

Митрополит також додав, що позицію Філарета не підтримують в церкві.

"Такої підтримки практично немає. Я говорю це, спираючись на підтримку єпископату, духовенства і віруючого українського народу", - сказав він.

За його словами, зібраний Філаретом собор Київського патріархату – не легітимний і не визнаний.

"А ті, хто зберуться, тільки покарають себе тим, що відійдуть від єдиної православної помісної церкви, залишаться поза нею", – додав він.

За його словами, можливий вихід почесного патріарха Філарета з ПЦУ "не принесе церкві помісній шкоди, але безсумнівно принесе печаль".

"Ми зробили все, щоб патріарх Філарет почувався в лоні нової церкви комфортно – і духовно, і матеріально, і фізично, але йому виявилося цього замало", - підсумував Епіфаній.

Нагадаємо, раніше архієпископ ПЦУ Євстратій допустив, що за проведення "собору" Філарета можуть перестати вважати архієреєм ПЦУ, але при цьому висловив сумніви в тому, що його відлучать від церкви.

Як ми вже писали, на "соборі Київського патріархату" було прийнято низку гучних рішень: що патріархія зберігає у своїй власності все нерухоме майно, включаючи храми, монастирі і собори, банківські рахунки, скасовує постанову про об'єднання з Українською автокефальною церквою та оголошує своїм довічним предстоятелем Філарета.

Прощання з депутатом Дмитром Тимчуком відбулося в Києві

22.06.19 13:19 У Києві попрощалися з народним депутатом Дмитром Тимчуком

 

Прощання з депутатом Верховної Ради, координатором групи "Інформаційний спротив" Дмитром Тимчуком відбулося в Будинку офіцерів у Києві.У церемонії взяли участь родичі та близькі загиблого, а також голова Верховної Ради Андрій Парубій, лідер парламентської фракції "Народний фронт" Максим Бурбак, віцепрем'єр-міністр із питань європейської та євроатлантичної інтеграції Іванна Климпуш-Цинцадзе, міністр внутрішніх справ Арсен Аваков, міністр освіти та науки Лілія Гриневич.

Також попрощатися з Тимчуком прийшли екссекретар Ради національної безпеки та оборони Олександр Турчинов, колишній прем’єр-міністр та лідер "Народного фронту" Арсеній Яценюк, народні депутати Антон Геращенко, Леонід Ємець, Сергій Висоцький, Павло Пинзеник, Вікторія Сюмар.


У коментарі журналістам голова Верховної Ради Андрій Парубійзазначив, що Тимчук був професіоналом і патріотом.

"Я з Дмитром познайомився, коли був секретарем Ради нацбезпеки та оборони. Я був вражений його високим рівнем професійності і патріотизму. На той період, я скажу чесно, всі органи влади не мали достатньої інформації про дії агресора. Я досить часто згадував про те, що навіть та інформація, яка приходила з Криму, свідомо приходила від спецслужб, нібито українських, спотворена. Але, власне, він був носієм повної інформації про дії російського агресора. Та інформація, яка йшла від нього, була набагато глибшою і об’єктивнішою", - сказав Парубій.

Він додав, що смерть Тимчука – це велика втрата для України. "А ще він був хорошим другом і прекрасною доброю людиною. І сьогодні, прощаючись з ним, ми відчуваємо, що один із дуже важливих бійців України інформаційного фронту, відходить тоді, коли триває війна, коли його знання та досвід так потрібні для України. Я впевнений – це велика втрата для всієї України, для усіх українців. Він був героєм, героєм сучасної українсько-російської війни. І тому ми сьогодні говоримо, як на Майдані: "Герої не вмирають", - додав Парубій.

Дмитра Тимчука поховають сьогодні в Бердичеві Житомирської області.

Нагадаємо, в Києві в середу, 19 червня, знайдено мертвим координатора групи "Інформаційний спротив" (ІС), народного депутата фракції "Народний фронт" Дмитра Тимчука.

Літнє сонцестояння 2019 – 18:55 з київським часом

Літнє сонцестояння 2019: час коли буде найдовший день у році
Дата літнього сонцестояння 2019 – час, коли найдовший день в Україні
Літнє сонцестояння 2019 / Daily Mail

У 2019 році літнє сонцестояння ввечері 21 червня. Точний час події – 18:55 з київським часом. Саме тоді Сонце підніметься на найвищу точку – саме тому вважається, що це найдовший день у році. Вже з 22 червня день буде поступово зменшуватись.

Дні будуть скорочуватись аж до 22 грудня. Саме тоді відбудеться зимове сонцестояння, що ознаменує найкоротший день у році.

Читайте також: День літнього сонцестояння 2019: що можна і не можна робити в цей день

Літнє сонцестояння відбувається тоді, коли нахил осі обертання Землі у напрямку до Сонця набуде найменшого значення.

Що таке літнє сонцестояння?

День сонцестояння ще називають солнцеворотом. В залежності від зсуву календаря, літнє сонцестояння відбувається 20 або 21 червня в Північній півкулі і 21 або 22 грудня у Південній півкулі. Саме у ті дати день найдовший – тривалість найдовшого дня становить 17 години і 33 хвилини.

Записи анархіста 21 ст. від 20.06.19 р. КСУ і Філарет - нікчеми!

20 червня 2019 р.  (7527)
Записи анархіста 21 ст. від 20.06.19 р.
КСУ і Філарет - нікчеми!



Непростий день видався 20 червня, де трагічні події  загибелі народного депутата Дмитра Тимчука зійшлися зі виясненням обставин жахливої загибелі 11-річної дівчинки Дарини Лук'яненко  на Одещині. Разом це показує небезпеку соціуму, в якому ми опинилися зараз і живемо або точніше: виживаємо. І скажу щиро, при всій повазі до Дмитра Тимчука, загибель безневинної дівчинки мене жахає набагато більше, бо так немає бути. Але, на жаль, - так є. І хто зна, коли припиниться?..
Звичайно, що важко обійти увагою дві абсолютно тотожні за своєю реальною нікчемністю події, як визнання Конституційним Судом України чинним Указ про розпуск Верховної Ради України Президента України Володимира Зеленського, а друга – це малозначиме зібрання, організоване колишнім самопроголошеним Патріархом Філаретом (Денисенком), як «Помісний Собор» та його заяву про відновлення Київського патріархату. Сповна аналогічні події за своєю нікчемністю. У кожного може бути своє ставлення до цих двох подій, а я заявляю про своє зневажливе ставлення до обох. І поясню, чому. 
Так, справді, в законодавстві України існують прогалини, де важко визнати чітко правознавчу норму, але саме КСУ, як найвищий судовий орган!- для того і створено, щоб ці прогалини заповнити своїм рішенням – це світова практика, а не я то тільки-но придумав. Голова ВРУ Андрій Парубій надав КСУ чіткі письмові докази, що коаліція фракцій з більшістю голосів від конституційної норми існувала від 2016 р. по травень 2019 р. коли фракція «Народного фронту» заявила про свій вихід з неї, але КСУ проігнорував ці докази і заявив, що він не спроможний встановити наявність коаліції, отже визнає Указ президента правочинним, хоча в ньому взагалі немає посилання на причини розпуску парламенту, що є протиріччям діючому законодавству, зокрема положенням Конституції України ст. 90 (Я описав все детально у ЗА від 12.06.19). Тобто КСУ пішло на догоду політичній кон'юнктурі, що в загальному плані є непогано, оскільки відміна виборів, які вже розпочалися, внесла б хаос у цей процес. Але юридичної правди у тому немає! КСУ переклало свої обов'язки вирішувати правові конфлікти на головного носія влади – на народ, що ставить під запитання потребу існування такої надкоштовної установи, якою є Конституційний Суд. З того всього у мене двояке ставлення до цієї події, бо як анархіст я за всі послаблення державних інституцій на користь народовладдя, але як людина, що дотримується норм певного правопорядку визнаю, що це є протизаконний вчинок і я з ним категорично не згоден.
Стосовно псевдо-собору Філарета, то тут і говорити немає про що, оскільки тут немає жодних наслідків для вже існуючої і діючої Православної церкви України – ніякого розколу не відбулося і не буде, що і підтвердила «наявність відсутності» хоч одного діючого ієрарха від ПЦУ, яким, до речі, не є і Філарет «за власним бажанням», як не є вже «почесним Патріархом», бо і цього звання позбавив сам себе. Мені навіть шкода цієї людини, тому що свіжа ще пам'ять про Любомира Гузара, видатного діяча УГКЦ, який надзвичайно гідно добровільно пішов з посади очільника своєї церкви, у величезній повазі та почестях відійшов до Бога та був похований як Провідник і Світоч української нації. Для Філарета це вже нездійсненна річ. Людина самознищилась, хоча ще є жива. Вкотре визнаю просту і надзвичайно всеохоплюючу істину: на все є Воля Божа. Значить у Бога не та заслуга для Філарета, якою була для Любомира Гузара. На тому і – амінь.

(Щоденні записи анархіста 21 століття по Р. Х. Богдана Гордасевича про його життя-буття в Україні)

КСУ визнав конституційним указ про розпуск Верховної Ради

КСУ визнав конституційним указ про розпуск Верховної Ради – офіційно
20 Червень 2019
Суд послався на те, що за Конституцією «носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ»
Суд послався на те, що за Конституцією «носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ»

Конституційний суд України визнав таким, що відповідає Конституції України (є конституційним) указ президента України «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів». Про це сайт суду повідомив увечері 20 червня, інформує Радіо Свобода.

Суд зазначив, що виник «конституційний конфлікт між президентом України та Верховною Радою України щодо підстав дострокового припинення повноважень, який не має правового вирішення, так як Основний Закон України не визначає порядку припинення діяльності коаліції депутатських фракцій у Верховній Раді України, а регламент Верховної Ради України, всупереч вимогам статті 83 Конституції України, не передбачає порядку припинення діяльності коаліції депутатських фракцій депутатських фракцій у Верховній Раді України».

«Водночас, носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування (частина друга статті 5 Конституції України). Це засадниче положення конкретизується приписом статті 69 Конституції України про те, що народне волевиявлення здійснюється через вибори», – ідеться в повідомленні.

«Конституційний суд України констатував, що розв’язання конституційного конфлікту народом шляхом проведення позачергових виборів до Верховної Ради України відповідає вимогам частини другої статті 5 Конституції України», – наголошується в інформації на сайті суду.

Рішення Конституційного суду України є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.

Президент України Володимир Зеленський 20 травня під час інавгураційної промови оголосив про розпуск Верховної Ради 8-го скликання. 21 травня він підписав указ «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради 8-го скликання та призначення позачергових виборів». Позачергові парламентські вибори, згідно з указом президента, призначені на 21 липня цього року.

23 травня указ набрав чинності після опублікування в «Урядовому кур’єрі», наступного дня в Україні стартувала виборча кампанія.

24 травня народні депутати від фракції «Народний фронт» Андрій Тетерук та ІгорАлексєєв внесли до КСУ подання з 62 підписами народних депутатів про неконституційність указу Президента про дострокове припинення повноважень Ради. Вони попросили розглянути це подання впродовж місяця.

29 травня КСУ відкрив провадження у справі і призначив її розгляд у формі усного слухання на 11 червня, після цього суд перейшов до розгляду справи на закритій частині.

https://ua.krymr.com/a/news-konstytutsiianyi-sud-ukrainy-rozpusk-verkhovnoi-rady/30010918.html

Тіньова економіка в Україні: Як нас вводять в оману

Тіньова економіка в Україні: Як нас вводять в оману

Тіньова економіка в Україні - щось на зразок знаменитого "бермудського трикутника", але не в контексті реальної магнітної аномалії, а в плані використання цього об'єктивного явища як сталого політико-економічного мема. Як у пісні Володимира Висоцького: "Говорил, ломая руки, краснобай и баламут, про бессилие науки перед тайною Бермуд…"..

Приблизно так само наші чиновники люблять рапортувати про скорочення тіньової економіки, причому кожен новий рік дарує й чергові рекорди. Наприкінці травня в уряді заявили, що за підсумками 2018 року рівень тіньової економіки в Україні скоротився до 30% ВВП.

Якщо вірити цій цифрі, отримуємо найнижчий рівень "тіні" за останні 11 років. Але цього уряду здалося мало, і профільний міністр "все мозги разбил на части, все извилины заплел" і повідомив зовсім крамольну звістку: "Це на 10 процентних пунктів нижче, ніж у 2015 році". Чому крамольну? Та тому що ця сентенція схожа на камінг-аут, безглуздий і нещадний, як і вся нинішня економічна політика. По суті, це визнання того незаперечного факту, що починаючи з 2015 року уряд фактично нічого не робив для забезпечення зростання ВВП.

Тіньова економіка скоротилася, але навряд чи до цього призвели реформи

Посудіть самі: у 2016-2018 рр. український ВВП зріс на 7,7%, при цьому, як випливає із згаданої вище заяви, лише детінізація за вказаний період дала +10% валового продукту. Звідси випливає, що реальна економіка не зросла, а "впала" приблизно на 2% за три останні роки, адже економічне зростання (щоправда, на низькій базі порівняння після ями 2014-2015 рр. і на тлі сприятливої цінової кон'юнктури на зовнішніх сировинних ринках) – це наше все. Єдиний козир команди управлінців, які йдуть і які обіцяли показати, як управляти країною.

Це саме той незграбний момент, коли в пориві словесного афекту вириваються такі смисли, які вже краще би дрімали. Як казав колись Городничий у "Ревізорі" про подібні запальні натури: " Он - ученая голова, это видно, и сведений нахватал тьму, но только объясняет с таким жаром, что не помнит себя.

Я раз слушал его: ну, покаместь говорил об ассириянах и вавилонянах — еще ничего, а как добрался до Александра Македонского, то я не могу вам сказать, что с ним сделалось. Я думал, что пожар, ей-богу! Сбежал с кафедры и, что силы есть, хвать стулом об пол. Оно, конечно, Александр Македонский герой, но зачем же стулья ломать?". У сучасному "Ревізорі" міністри починають ламати стільці", коли заходить про тіньову економіку.

У тібетській міфології є таке повір'я, що душу або долю у людини можна вкрасти, якщо відрізати у неї її "тінь". А що буде, якщо "відрізати" тінь в української економіки?  



МЕРТ

З 2014 року, за даними МЕРТ, у нас сталася просто революційна детінізація: рівень тіньової економіки знизився з 43% ВВП у 2014-му до 30% у 2018-му, тобто сумарно на 13%. І це без проведення податкової амністії та інших позитивних і негативних стимулів до "відбілювання". Звідки такі цифри?

Наразі МЕРТ оцінює рівень "тіні" виходячи з декількох методик оцінки: 1) за методом витрати населення/роздрібна торгівля (рівень тіньової економіки за цим індикатором – 47%); 2) електричним та монетарним методом ("тінь" - 28% і 24% відповідно); за методом збитковості (рівень "тіні" - 20%). Жодна з наведених методик не може бути абсолютно точною, тому в міністерстві розраховують агрегований показник. Саме він і показав зниження рівня тіньової економіки до 30% торік.

Якщо брати метод, який оцінює динаміку роздрібної торгівлі та реальних витрат населення на купівлю споживчих товарів, то логіка тут приблизно така: якщо офіційні торговельні обіги ростуть швидше, ніж реальні доходи населення, значить частина тіньових доходів і своїх "заначок" фізичні особи витрачають у легальному секторі. Тобто відбувається детінізація. Хоча насправді йдеться про те, що частина торговельного обігу в Україні формується за рахунок трансфертів трудових мігрантів, які працюють за кордоном. Відносити ці витрати на процес детінізації вельми сумнівно.

Електричний метод заснований на припущенні, що реальне зростання ВВП супроводжується адекватним збільшенням споживання електроенергії (крім побутових споживачів). Якщо валовий продукт зростає швидше споживання електроенергії, значить частину приросту ВВП було забезпечено не реальним збільшенням обсягів виробництва, а виведенням із тіні певної частки кінцевого продукту при рівному рівні енерговитрат двох порівнюваних періодів.

Монетарний метод виходить з динаміки скорочення готівки в обігу (агрегат М0) щодо обсягу грошової маси (агрегат М2).

Крім того, у МЕРТ визначають і так звані коефіцієнти тіньової економіки за галузями. Найвищий рівень зафіксовано у видобувній промисловості (39%) та в секторі операцій з нерухомістю (38%). Потім іде транспорт (36%), переробна промисловість (23%), будівництво і торгівля (по 21%), фінанси (20%). Найнижчий рівень "тіні" - у сільському господарстві (14%).

У світовій економічній науці велику увагу останнім часом приділяють проблемам так званої "неспостережуваної" економіки. За даними аналітичних досліджень Світового банку, нині існує п'ять груп тіньового сектора:

тіньові операції;
незаконні види діяльності;
операції в неформальному секторі;
власне виробництво домогосподарств для домашніх потреб;
частина ВВП, "втрачена" в процесі збору статистичних даних.

Виходячи з наведеної класифікації, рівень тіньових операцій в Україні, озвучений МЕРТ, стосується лише тіньових операцій, але не зачіпає незаконних видів діяльності, операцій у неформальному секторі (мікропідприємництва) і показників власного виробництва домогосподарств для особистих потреб. Крім того, якість і цілісність охоплення реального масиву інформації статистичними спостереженнями залишає бажати кращого, і тут також прихований певний резерв неврахованого ВВП.

Спробуємо оцінити параметри тіньової економії України виходячи з альтернативних оцінок. Візьмемо три коефіцієнта рівня тінізації: високий (50%), середній (20%), низький (5%). До високого рівня віднесемо такі галузі, як: сільське господарство, операції з нерухомістю, торгівля, енергетика, будівництво, медицина. До середнього рівня віднесемо переробку, видобувну промисловість, науку й освіту. До галузей з низьким коефіцієнтом тінізації - фінанси, телекомунікації, транспорт.

Сумарний обсяг тіньового сектора, визначений експертним шляхом, становить приблизно 25-30% ВВП, що відповідає даним МЕРТ. Але крім цього, необхідно оцінити всю сукупність проявів тіньової економіки.

Що стосується незаконних галузей, то їх капіталомісткість може досягати 5 млрд дол., але проблема полягає в тому, що якщо видобуток, наприклад, бурштину і неліцензійне виноробство легалізувати можна, то наркотики і проституцію – вже не вийде. Неформальний сектор і виробництво домогосподарств – ще приблизно 2-3 млрд дол.

Крім цього, корупційна складова рентної економіки і показники виведення капіталу з країни, зокрема так званий "втрачений за кордоном ВВП" у вигляді частини експортної виручки, просіяної через мережу контрольованих іноземних компаній (КІК) та офшорних "торгових будинків", сукупно можуть скласти ще до 20% валового продукту. Таким чином, загальний обсяг тіньової економіки явно перевищить 50% ВВП.

Відомий економіст Ернандо де Сото присвятив не одну свою роботу проблемам тіньової економіки. Він виділив кілька базових онтологічних кіл "зла". Перше коло: тіньова економіка формується внаслідок того, що економічні агенти не витримують фіскального та регулятивного тиску з боку держави. Йдеться не тільки про податки, але й про базові регулятивні та дозвільні процедури.

У таких суб'єктів є лише два альтернативних варіанти: збанкрутувати або зберегти конкурентоспроможність за допомогою переходу в тіньовий сектор. Але фіскальне навантаження – це якась константа податкових зборів, і вона розподіляється на тих, хто залишився в легальному сегменті, тобто для них фіскальний тиск лише посилюється. Так з'являється нова порція охочих піти в тінь.

Унаслідок цього зміст економічно активного планктону в живому підприємницькому середовищі істотно скорочується, і, як наслідок, залишаються тільки великі особини у вигляді кількох ФПГ. Осідання економіки вниз кільцями цього "колодязя" може бути нестерпно довгим.

Є й друге онтологічне коло зла: монополії та олігополії за допомогою політичного лобізму створюють для себе особливі умови ведення бізнесу і спотворюють природні правила ринкової гри: відтепер перемагає не той, хто конкурентоспроможний, а той, хто зміг вибити бюджетні дотації або "вікна" на митниці.

Виграти конкурентну боротьбу в такого токсичного монопольного сектора економіки в "реалі" неможливо. Потрібно, знову ж таки, переходити в тінь і тим самим зберігати мінімальну конкурентоспроможність. Як наслідок, монопольний тиск на тих, хто залишився в легальному конкурентому сегменті, знову зростає, і нові підприємства перемелюються на "тіньовий" фарш.

Тіньова економіка у такий спосіб відіграє роль буфера, за допомогою якого скидається надмірний фіскальний і регулятивний тиск в економічній системі. Це також і запобіжник соціальних вибухів під час криз, позаяк "тінь" дозволяє працевлаштувати мільйони людей, забутих державою і викинутих з легального ринку праці. Навіть у Німеччині рівень тіньової економіки коливається в межах 15-20%, а спроби у Франції знизити неформальний сектор до 10% і нижче призвели лише до кризи на ринку праці.

Але тінь несе й негативні наслідки. У тіньовому секторі не можна капіталізувати бізнес і створювати мультиплікатор вартості активів (у легальному він може становити до 10), тобто зникає можливість мультиплікувати капітал: мережа ларькових кав'ярень у Києві – це лише набір сумнівних договорів оренди і звичайний ФОП. Під цей бізнес не можна залучати інвестиції і його не вдасться продати як "упакований бізнес" з мультиплікатором хоча б 1:5.

ВВП-2019 просяде: Причини і наслідки

Ернандо де Сото чітко показав, як ламаються скляні перегородки між тіньовим та легальним секторами економіки: потрібно просто вивчити приклад "Дикого Заходу", коли підприємницькі практики і правила ведення бізнесу, сформовані в абсолютно вільному бізнес-середовищі, було як прецедент імплементовано в масштабі всієї країни.

Вільям Рассел Істерлі, сучасний економіст, пропонує відмовитися від рецептів експертів-плановиків і перейти до експертів-пошуковиків, які вивчають економічні процеси на мікрорівні та переносять їх на макрорівень державної політики і регулювання.

Для України надзвичайно важливо усунути передумови формування тіньової економіки, тобто монополізм, зрощений з політичною владою, вибіркове правосуддя, а також знайти оптимальну точку фіскального навантаження, що задовольняє бізнес і державу, зокрема й збалансований рівень державного регулювання для компенсації так званих "провалів ринку". Лише потім можна проводити податкову амністію і рапортувати про зниження рівня тіньової економіки.          

Ну а поки деякі наші експерти всерйоз заговорили про можливість легалізації проституції як джерело поповнення державного бюджету. Тема дуже комфортно "лягає" в прокрустове ложе анонсованого лібертаріанства.

Тут можна згадати приклад Греції, яка, намагаючись виконати Маастрихтські стандарти членства в ЄС, збільшила у 2006 році свій ВВП на 25% за рахунок внесення в дохідні статті даних щодо проституції і відмивання доходів. Подібне новаторство не викликало ані схвалення ЄС, ані бодай якогось помітного продовження в інших країнах. Єврочиновники дозволили "рости за рахунок проституції" не більш ніж на 2% на рік, і греки дуже швидко охололи до цього статистичного прийому, повернувшись у нудний світ стандартних методів обліку.

Як правильно помітив один із чиновників ЄС, подібні приписки лише дозволяють тій чи іншій країні приховати кричущі провали внутрішньої економічної політики. Адже якщо політики, які пропонують збільшити офіційний показник ВВП за рахунок проституції, видаватимуться лише смішними диваками, то ті з них, хто спробує за рахунок таких доходів виплачувати пенсії і зарплати бюджетникам, скидатимуться на ідіотів або "капітана Пантоху" зі знаменитого роману Маріо Варгаса Льоси "Рота добрих послуг".

І тоді пізно буде запускати флешмоб #янебренд. Якщо нові лібертаріанці "сядуть на потік" і "зверстають бюджет", вони зможуть обґрунтувати й не таке…

Олексій Кущ

https://ua.112.ua/mnenie/tinova-ekonomika-v-ukraini-yak-nas-vvodiat-v-omanu-496706.html

Богдна Гордасевич: Моя думка, що будь-яка операція в економіці без сплати податків до держбюджету належить до тіньової економіки - що тут довго мудрувати?