Петро Могила.
- 01.08.18, 10:35
- Видатні українці.
Перше ніж торкнутися цієї постаті в релігійній культурі, варто зауважити на таких важливих речах як особистість Петра Могили і його безпосередній вплив на формування духовно – культурних цінностей, їхнє прищеплення українському народу.
Петро Могила народився 1596 року в молдавському князівстві, міста Сучави (Румунія) в родині власника земельних володінь Валахії та Молдови. У 1612 р. – у зв’язку з військовими баталіями і поразкою Могил від Кантеміра Мурзи, родина майбутнього київського митрополита змушена була тікати в державу – Річ Посполиту, в якій шукала підтримки у найближчих своїх багатих родичів: племінниці батька – Раїни Могилянки, матері Єремії Вишневецького, у володінні якого зосереджувалися землі Лівобережної України.Поступово син Симеона Могили Петро почав засвоювати духовну освіту у Львівській братній школі. Своє навчання він закінчив довгою подорожжю за межі України, слухав цікаві лекції в університетах Західної Європи. Пізніше освоїв мистецтво володіння латиною.
Могила брав участь у військовій баталій під містом Хотин, знаходився під сильним впливом київського митрополита Іова Борецького і з його допомогою прийняв чернецтво. У 1627 р. – його було обрано настоятелем Києво – Печерської лаври і підпорядковано Константинопольському патріарху, присвоєно носити титул «великого архімандрита» . Після смерті Іова Борецького йому було передано бібліотеку та призначено духовним наставником. Під час того як Могила став архімандритом лаври, між ним та Ісаєю Копинським – наступником Борецького сталася ворожнеча. Петро Могила не скорявся волі митрополита, окремо від нього облаштував собі при лаврі вище духовне училище з викладанням вільних наук грецькою, латинською і слов’янською мовами.
У 1631 р. – було відкрито перше духовне училище під керівництвом Петра Могили. У 1632 р. – заручивсь підтримкою польського короля Владислава IV він отримує дозвіл про незалежне існування православної церкви від унійної. З його допомогою було засновано великий духовно – просвітницький центр в Україні, який став носити назву «Могилянської академії». Завдяки святительській діяльності Могили набувало свого сенсу життя духовних інституцій в Києві.
Могила став фундатором та будівничим багатьох церков, спочатку рівноапостольного князя Володимира у селі Берестове, що на Київщині, на честь трьох святителів, яка була передана братському монастирю.
Почалася серйозна робота по очищенню зруйнованих останків Десятиної церкви у 1635 році. Усі необхідні засоби для монастирів та церков надсилалися Петром Могилою від матеріальної власності лаври, за рахунок пожертв, які подавалися благочестивими людьми.
Петро Могила намагався реформувати саму православну церкву, був великим богословом на той час. Видав багато богословських творів, зокрема видав «Учительне Євангеліє» патріарха Каліста, свою книгу під назвою «Амфологіон» з переліком молитов, душе корисних повчань на користь іудеїв; «Євхологіон» (молитовник, требник); «Православне сповідання» (катехізис у латино мовному варіанті), який було осуджено Київським собором 1640 року і підтримано Ясським собром 1643 року. У 1645 році Петром Могилою було виданою «Зібрання короткої науки про артикули віри православних кафоличних християн».
У 1662 р. – його катехізис у грекомовному варіанті було відіслано для східних патріархів , а вже потім на основі їхнього підтвердження – надруковано в місті Амстердам. Могила стає укладачем ще одного твору, що носить різко полемічний характер «Літос» (Камінь). Твір був написаний ним як обґрунтування апологетики і протидію унійним та римо-католицьким церквам. Тут вміщувалася літургіка з поясненням самого богослужіння, таїнств, обрядів , постів та свят, устрою православних храмів.
Перед своєю смертю митрополит написав заповіт про передачу бібліотеки, нерухомої власності Київській колегії, зобов’язував священиків жити згідно його правил, кожного четверга згадувати його світлу пам’ять. Заповів і іншим монастирям та церквам, лаврі виконувати встановлені ним канони. І як виявилося вже потім, все, що мав Петро Могила у своєму житті, він присвятив хвалі і служінню Богу.
Згідно постанови Священного Синоду УПЦ МП митрополита Київського Петра Могилу було канонізовано тільки для місцевого шанування, тоді як пропозиція його прославлення як святого була повністю відкинута самою ж комісією в Московському патріархаті. Можливо для цього існують суттєві причини не канонізації київського митрополита. У грудні 2005 року Помісний собор РПЦ не визнав канонізації Петра Могили, але ім’я самого святителя Русі було вписано із власних розпоряджень тодішнього патріарха Московського і всієї Русі Алексія (Рідігера). Причина може носити не церковний, а власне політичний характер, через що не відбувся нормальний процес канонізації Петра Могили церквою Московського Патріархату.