Початок реформ чи продовження безчинств прокуратури?
- 22.08.14, 14:58
- Твоя Україна
Звертаємо увагу, що ці закони приймались як такі, що вирішують проблеми військового часу, але жоден з них не визначає строк дії норм закону, а отже діятимуть вони і після завершення АТО. Кожен з цих законів принесе набагато більше загроз для громадян, аніж користі. Правозахисники пропонували Президенту, як можна вирішити ті самі проблеми не порушуючи Конституцію, але їх думка не була почута, на жаль.
Нагадаємо:
Законопроект №4312а (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51738) передбачає «превентивне» затримання осіб, причетних до терористичної діяльності, без будь-якого рішення суду до 30 діб, таким чином правоохоронні органи можуть без відкриття кримінального провадження протягом 30 діб утримувати людину під вартою без рішення суду. За таких умов особа не має жодних гарантій від свавілля, зокрема вона буде позбавлена права на захист, права не свідчити проти себе та презумпції невинуватості.
Законопроект №4311а (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51737) дозволяє прокурору без рішення суду самостійно санкціонувати арешт особи на строк до 30 діб, обшук, доступ до речей чи документів підозрюваного, відеоспостереження, прослуховування телефонних розмов та перегляд листування. Водночас, відповідно до Конституції, арешт або тримання під вартою, обшук, порушення таємниці листування та телефонних розмов здійснюється виключно за вмотивованим рішенням суду. Крім того Конституція забороняє будь-яке делегування функцій судів, а також обмеження права на особисту недоторканність навіть в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Замість делегування функцій суду до прокуратури доцільно законом забезпечити діяльність слідчих суддів у зоні дії воєнного, надзвичайного стану, проведення антитерористичної операції.
Законопроект №4310а (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51736) надає працівникам міліції право застосовувати без попередження фізичну силу, спеціальні засоби і зброю у районі проведення антитерористичної операції. Таке рішення є узаконенням невиправданого насильства, що може призвести до заподіяння шкоди життю та здоров’ю непричетних до терористичної діяльності осіб. Чинне законодавство уже визначило, що учасники антитерористичної операції можуть брати участь у затриманні осіб, а у випадках, коли їх дії реально загрожують життю і здоров’ю заручників, учасників антитерористичної операції або інших осіб – знешкоджувати їх. Такі положення є достатніми та не потребують розширення стосовно підстав та умов застосування зброї.
Законопроект №4446а (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=51912) вносить зміни і доповнення до Закону України «Про прокуратуру» і тим самим повністю відновлює у структурі органів прокуратури України систему військових прокуратур. В той же час вилучення із структури органів прокуратури військових прокуратур відбулося у 2012 році на вимоги стандартів Ради Європи у сфері реформування прокуратури.