Зміна планів російського військового керівництва щодо кількості новітніх винищувачів ПАК ФА (перспективний авіаційний комплекс фронтової авіації – ред.) «Сухой Т-50», які мали надійти на озброєння російської армії, можуть бути зумовлені не лише браком необхідних фінансів, але і критичними недоліками у самому винищувачі, який у Росії називали «найпрогресивнішим у світі». Про це йдеться у статті аналітичного проекту «War is boring».
Видання відзначає – причиною заяви заступника міністра оборони Росії Юрій Борисова від 24 березня про плани закупівлі лише 12 Т-50 замість запланованих 52, може бути не лише нестача коштів у Росії.
Літак має значні технічні проблеми, як стверджує видання, відштовхуючись від повідомлень з Індії, яка тривалий час брала активну участь у проекті створення літака з прицілом на закупівлю його експортної версії для власних ВПС. Усього Індія вже вклала у проект ПАК ФА 5 мільярдів доларів.
Росія тривалий час рекламувала ПАК ФА, як перший російський літак 5-го покоління та відповідь на американські літаки F-22 та F-35. При цьому Москва робила наголос на те, що у літаку використані технології малопомітності, досконалі радарні системи та інші характерні особливості літаків так званого п'ятого покоління.
Висвітленням численних проблем з обома варіантами літака, власне призначеним для ВПС Росії та його експортним «братом», більше року займались в індійському Business Standard.
У грудні 2013 року там повідомляли про дороговизну літака та слабкість його двигунів та небажання росіян ділитись технічною інформацією з індійськими колегами.
За місяць потому видання повідомило, з посиланням на джерела серед індійських військових, що літак має «неадекватний радар», а його конструкція, яка власне і має забезпечувати малопомітність для радарів – «погано спроектована».
Пізніше стало відомо і про те, що під час одного з випробувань ПАК ФА у червні 2014-го, літак загорівся після посадки.
ЗМІ також повідомляли, що росіяни категорично відмовились допустити індійську технічну команду до огляду літака після аварії.
Проект «War is boring» повідомляє, що внаслідок цих подій Індія та Росія перервали усі контакти по літаку, який критично залежить від фінансування з Делі.
«Російські ЗМІ заявляють, що саме падіння цін на нафту зумовило скорочення замовлення на Т-50... Якщо це так, то після покращення в економіці, виробництво Т-50 може бути повернуто на запланований рівень, хоч і з запізненням. Це найкращий варіант розвитку подій. Найгірший варіант включає серйозні поки що вкриті таємницею технічні проблеми. Якщо ж Індія піде ще далі і покине участь у програмі ПАК ФА, Т-50 перетвориться з проекту з серйозними проблемами на повну катастрофу», – пишуть у «War is boring».
Водночас у згаданому індійському виданні Business Standard зазначали,
що причиною численних нарікань Делі на ПАК ФА може бути бажання вийти з
проекту з метою зекономити кошти для закупівлі французьких винищувачів
Rafale. Ціна останньої угоди оцінюється у 18 мільярдів доларів. Треба додати що наразі готовими є тільки декілька російських досліднидних варіантів ПАК-ФА. Експортний варіант під назвою FGFA до цих пір існує тільки на папері Очевидно ця обставина, численні відстрочки російської сторони, недопуск індійських спеціалістів до розробки ПАК ФА змусили індійських посадовців шукати альтернативні варіанти.В кінці 2012 року було проведено тендер, на якому переміг французький винищувач RAFALE.
Раніше про ПАК ФА повідомляли, що перша партія цих літаків мала відправитись до західного військового регіону Росії для відповіді на «загрозу НАТО».
Усього на озброєння Росії мали надійти до 60 новітніх літаків. Для
порівняння Для порівняння на озброєнні США перебуває 187 винищувачів
5-го покоління F-22. При цьому F-22 вже використовуються у авіакампанії
проти бойовиків «Ісламської держави» у Сирії та Іраку. В 2012 році в зв’язку з скорченням військового бюджету F-22 були зняті з виробництва на користь програми F-35 і безпілотників
Раніше Russia today повідомляла, що сильними сторонами російського ПАК ФА є висока маневреність, а недоліками – перегрівання двигуна та обмежена функціональність радара, який буцімто може виявити присутність іншого літака винищувача, але не здатен захопити його у приціл.
По закінченні інституту Архипа Люльку зарахували аспірантом при Харківському науково-дослідному інституті промислової енергетики. Та не закінчивши аспірантури, він іде працювати інженером-дослідником на Харківський турбінний завод. А далі в життя Люльки втрутився його величність випадок.
З путівкою комсомолу Архипа посилають у Харківський авіаційний
інститут. Тут він працює на кафедрі авіаційних двигунів і саме тут
доходить думки, що вік поршневих двигунів вичерпався. Спочатку молодий
дослідник думав створити паротурбінний двигун.Паротурбінний двигун - своєрідна фішка цього часу.Багато іменитих дослідників вважали його перспективним для авіації. Але в процесі роботи Люлька приходить приходить до висновку що у паротурбінного двигуна немає перспективи.Майбутнє авіації - величезні швидкості польоту, Ні поршневі, ні паротурбінні двигуни не здатні їх дати. І Люлька пропонує зовсім іншу концепцію, - газотурбінного двигуна з величезною швидкістю витікання розжарених газів.А на додачу створює ще і схему двоконтурного реактивного двигуна.Схему реєструють як винахід спочатку в СРСР а потім і в світі. Вона отримує авторське свідоцтво а згодом і патент що на той час само по собі було неабияким досягненням.
Але ж від ідеї до реалізації ой, як далеко, а ще коли доводиться ламати стереотипи. До того ж, шаленів репресіями зловісний 37-й рік.Архип Люлька сповідував у житті принцип — «… ні перед якими труднощами не пасувати і добиватися перемоги». Його підтримує завідуючий кафедрою аеродинаміки в ХАІ, відомий вчений, академік Григорій Проскура, вчена рада інституту рекомендує обговорити матеріали проекту з експертами в Москві. Якраз тут Люлька отримує підтримку і схвальні відгуки професора Володимира Уварова, Комітету по винаходах. Але на заводі справа не пішла, реалізація ідеї турбореактивного двигуна застрягла.
Тому Люлька бере свої креслення і їде до Москви на прийом до наркома авіації.Нарком відмовляється прийняти молодого ученого впродовж 13 днів, але все таки поступається настирності Люльки, на 14 день він призначає йому зустріч на 2 годину ночі.Вислухавши Люльку, нарком запитав: «А яку швидкість можна отримати за допомогою Вашого ТРД?» «900 кілометрів за годину, а в перспективі ще більше»… — була відповідь.
Нарком терміново скликав провідних фахівців і на нараді, яка тривала до ранку, Люльку призначають керівником проекту по ТРД і переводять з Харкова до Ленінграда. Новий двигун обіцяв переворот в авіатехніці. Реактивний. Без гвинта. Фантастично!
Але почалася війна. Коли постала загроза блокади Ленінграда, Люльку разом з групою спеціалістів евакуюють на Урал. Частину креслень він евакуював, частину креслень та деталей закопав на Кіровеькому заводі, а частину забрав із собою. Він вірив, що завтра РД-1 все одно буде потрібний.
Спочатку Люлька працював на Челябінському тракторному заводі, де
удосконалював повітроходи у танках. Але через рік Наркомат озброєння і
керівництво авіаційної промисловості знову повернулися до якнайшвидшої
реалізації ідеї створення ТРД. Можливо, це було зумовлено і тим, що на
фронті почали з’являтися німецькі реактивні винищувачі «Мессершмідти»,
що літали зі швидкістю 860 кілометрів за годину. Люльку відкликають у
Москву. Звідти направляють літаком у супроводі винищувачів у блокований
Ленінград. На щастя, вдалося знайти закопані креслення, вузли і агрегати
ТРД. Роботи продовжилися в невеличкому місті Билимбай, а з 1943-го року
в Москві в Центральному інституті авіаційних двигунів. А ще через три
роки Люлька очолює бюро по конструюванню реактивних двигунів.Саме тут він створює своїх рекордсменів.
Не раз він готовий був власноруч усувати технічні неполадки. При цьому любив говорити українською мовою: «Ну, що, хлопчики, доведеться лізти мені!» Вони були впевнені, що конструктор ліквідує будь-яке пошкодження або вдосконалить той чи той технічний вузол, бо знали ціну слова свого керівника.
І вже у липні 1946 року за успішні стендові випробовування вітчизняного турбореактивного двигуна С-18 головний конструктор Архип Люлька та його найближчі сподвижники Лусс, Козлов, Новиков, Тарасов були нагороджені орденами.
А 16 травня 1947 року було видано указ Президії Верховної Ради СРСР про нагородження головного конструктора авіаційних двигунів Архипа Люльки орденом Леніна.
В лютому 1947-го року двигун ТР-1 пройшов державні випробовування. Оцінка летунів-випробовувачів засвідчувала, що робота двигунів TP-1 вигідно відрізняється від німецьких двигунів ЮМО і БМВ. ТР-1 забезпечує надійний політ літака на всіх режимах швидкостей і на висотах від 0 до 9 тисяч метрів.
Згодом конструкторське бюро Архипа Люльки працює над створенням двигунів ТР-2 і ТР-3. У п’ятдесятих роках з’являється авіаційний двигун АЛ-7, а невдовзі — АЛ-7Ф. Вперше реактивний двигун став носити ім’я свого творця.
На початку 50-го року турбокомпресорний стартер Люльки отримав
популярність, як найнадійніший і наймалогабаритніший. Це був один із
кращих в світі стартер, на нього Люлька, Лусс і Новиков отримали патент.
На літаках, де використовувалися двигуни Люльки, було встановлено більше десяти світових рекордів. Це була велика перемога головних конструкторів Павла Сухого та Архипа Люльки і очолюваних ними колективів.
1969 рік. Аеродром Ле Бурже біля Парижа. Авіаційний салон. Після його закінчення в одній із статей писалося: «На 29-му міжнародному салоні авіації та космонавтики була присутня численна радянська делегація (понад 200 осіб). Серед найвидатніших представників можна відзначити генерального конструктора Архипа Люльку, спеціалістів в ділянці військових реактивних двигунів. Не дивлячись на те, що його ім’я не було відоме широким колам на Заході, немає сумніву в то му, що Люлька — один із найвидатніших спеціалістів — творців авіаційних двигунів». І Архип Люлька був великим творцем, великим конструктором, але разом з тим, він ніколи не забував свій рідний край, завжди послуговувався своєю рідною мовою. Він часто приїжджав у Саварку, зустрічався з земляками. І тоді можна було чути серед односельців слова: «Чи чули — Архип приїхав». В Саварці любили його, щирого, привітного, завжди упевненого в собі. Тут вдячно пам’ятають його і нині. Створили музей Архипа Михайловича. Часто навідуються туди діти, школярі, численні гості…Ось що згадував про зустріч з Люлькою один з його сучасників, український журналіст Микола Сорока:
"Тоді, в 1966-му, мене подивувала не тільки українська мова Архипа
Михайловича. Звичайно, за тридцять років її можна було й забути. Вразили
мене книги на полицях: «Історія України» Михайла Грушевського, «История
украинского народа» Олександри Єфименко, двотомник Дмитра Яворницького
«Запорожье в остатках старины и преданиях народа», багатотомне видання
творів Володимира Винниченка... На якусь хвилю я навіть сторопів.
- Такі книги і на видноті? - поцікавився. - В Україні за них у мордовські концтабори відправляють!
-
О-го-го! - розкотисто засміявся Архип Михайлович. - Люльку - в
концтабір! Хоч, чесно кажучи, - спохмурнів Генеральний, - були... були
такі наміри. А український націоналізм, та ще й буржуазний, мені часто
закидають. Хто жартома, а хто... Та я не перестаю відповідати: люди
добрі, я люблю і Росію, своєю працею ніколи її не підведу. Але дозвольте
мені Україну любити дужче! А потім - у мене так, як у нашого славетного
Івана Козловського. Мешкає він у двоповерховій квартирі. Так от,
розповідав мені Максим Рильський, побувати на другому поверсі в нього
удостоїлося лише троє: Олександр Довженко, він, Рильський, і Андрій
Малишко. Більше маестро нікому не довірявся показати на всю стіну
розіп’ятого Христа. А в цих стінах воля - тільки синам і найближчим
друзям...
І розмова потекла про історію України, її багатостраждальні літературу і культуру.
-
У мене добра тисяча томів україністики, - окинув зором триметрової
висоти стелажі Архип Михайлович. - Рік у рік передплачую журнали
«Вітчизну» і «Дніпро», «Літературну газету». А звернули увагу на портрет
Тараса Шевченка? Спеціально замовляв!
І тут я вдруге завважив у його сірих очах болісну ослону смутку.
-
Бачте, як воно виходить, - мовив Архип Михайлович по паузі. - Народився
на Богуславщині, навчався у стольному Києві, а працюю в Москві. А воно
б... Пам’ятаєте, в Івана Драча: «Люлька звикла до гурту, бо ж козацька
душа». Воно б - до свого «роду і народу»...
Архип Михайлович напам’ять продекламував «Баладу роду».
-
І за що б’ють поета? - вів далі. - І сміх, і гріх! Ви ж читали його
«Баладу про випрані штани»? Прекрасна річ! А вони наввиривки
стоголосять... Невже у вашому партійному цека - одні тупиці? Не
розуміють, що в Драча талант від Бога? Передайте Іванові, що я
захоплююся ним! І Миколі Вінграновському тисну руку...
На схилі літ
Архип Михайлович змінив традиційне місце відпочинку. Замість сочинських
курортів обрав оздоровниці під Києвом - в Кончі-Заспі і Пущі-Водиці.
Щоразу, коли він приїжджав на рідну землю, ми зустрічалися. І, звичайно
ж, наші розмови точилися про нові здобутки в авіаційній техніці, польоти
в космос, про життєві долі видатних творців науки і техніки.
Під час чергової зустрічі я запитав Генерального:
- А ви для космосу щось робите?
Архип
Михайлович різко зупинився, роззирнувся навкруги, немов хтось міг
підслухати його. Це було в Кончі-Заспі, ми наближалися до Дніпра.
- Це вас дуже цікавить? - перепитав він.
- А хіба не прикро: американці першими висадилися на Місяць. Чому так сталося?
-
На жаль, всієї правди я навіть тут, у лузі, не можу сказати, хоч вона
мені пече. Часом помиляються і досвідчені теоретики. Так коли вони не
хочуть зізнатися в цьому, визнати свої невдачі - біда! Збагніть: аби
створити новий авіаційний двигун, треба не рік і не два, а довгих
сім-вісім. Щоб побудувати нову ракету - десять-дванадцять. От і відстали
ми від американців...
Що робив, а напевне робив, Архип Михайлович для космосу, залишилося без відповіді."
В родині Архипа Люльки виросло троє дітей. Його сини В’ячеслав, Володимир, донька Лариса пішли батьковою стежкою — стали фізиками, техніками і дослідниками. Діти продовжили справу батька.
Немає сьогодні відомого вченого серед нас. Пішов він із життя, похований у Москві. Але піднімімо голови, коли пролітають з гуркотом у небі сріблясті стріли літаків і згадаймо, що життя в них вдихнув наш славетний земляк — наш славетний Архип Люлька.
Boeing 777 малайзийских авиалиний был сбит 17 июля над Донетчиной выстрелом из зенитно-ракетного комплекса БУК М1, доставленного из Курска. Об этом свидетельствуют результаты расследования, проведенного организацией журналистских расследований CORRECT!V.
В ходе журналистского расследования его авторы связались с экпертом по российской ПВО Рупертом Шмидом (настоящая фамилия не раскрывается). Эксперт рассказал, почему самолет мог быть сбит только ракетой БУК М1. В свою очередь, британские журналисты из группы Bellingcat.com доказали, что БУК, из которого расстреляли самолет, был завезен российскими военными из 53-ей зенитно-ракетной бригады, базирующейся в Курске.
По словам Шмида, версию о попадании в Boeing ракеты из БУК М1 подтверждает то, что ракета класса "земля-воздух" запрограммирована на взрыв только спереди и над самолетом-жертвой. Самолет вынужден лететь через убийственное облако осколков, о чем говорится в отчете голландских экспертов: "объекты, обладавшие высокой энергией, пробили самолет сверху и спереди".
По словам Шмида, если это была зенитная управляемая ракета, это мог быть только БУК М1, убийца самолетов, разработанный в СССР. БУК М1 - высокомобильный комплекс, он может поражать самолеты на высоте при предельной точности. Он способен достигать свою жертву на высоте 15 км на скорости, превышающей в три раза скорость звука. Его боеголовка содержит 70 кг взрывчатки. Перед поражением ракета взрывается на тысячи убийственных осколков - "объекты, обладающие высокой энергией".
В боевой состав комплекса БУК входят четыре машины, которые могут дислоцироваться в километрах друг от друга: первая - командный пункт, оттуда офицеры дают команду "огонь"; вторая - радиолокационная станция обнаружения целей; третья - до шести самоходных огневых установок; четвертая - до шести пускозаряжающих установок. А также сами зенитные управляемые ракеты и машины технического обслуживания. БУКи используются для сопровождения танковых частей - именно для защиты российских танков, вторгшихся на украинскую территорию использовался БУК, уничтоживший пассажирский самолет.
Данные британской группы Bellingcat.com указывают, что 17 июля машина БУК проехала по донецкой дороге №21, и покинула Донецк примерно в 11:00. Затем она направилась в Снежное, откуда и был сделан фатальный выстрел.
"Ее перевозят на грузовой платформе с белой кабиной. Фотограф французского журнала Paris Match сделал снимок из движущегося автомобиля. Он был близко и отразил боковую часть БУКа - его идентификационный номер и другие опознавательные знаки небрежно закрашены. На грузовой платформе с БУКом - номер телефона. Она принадлежит компании по аренде машин в Донецке. Владелец компании позже сообщил, что его машина была украдена в июне пророссийскими сепаратистами", - говорится в расследовании.
Поле, откуда могла быть выпущена ракета
Участники Bellingcat пришли к выводу, что установка с идентификационным номером 3 * 2, сфотографированная в июне среди военного конвоя, следовавшего из Курска в направлении украинской границы, - тот самый БУК, который был снят Paris Match на востоке Украины.
В конвой БУКа входил командированный отряд 53-й зенитно-ракетной бригады, базирующейся в Курске. Он въехал на территорию Украины еще в конце июня. Незадолго до отъезда сержант бригады Иван Краснопрошин опубликовал в соцсети Вконтакте фото, подтверждающее увольнение его и трех его сослуживцев с военной службы. Авторы расследования отмечают, что это было связано с отправкой на войну в Донбассе.
На вопрос участников расследования, кто мог выпустить ракету из БУКа, и эксперты, и бывшие солдаты 53-й бригады ПВО в Курске ответили, что это мог сделать только российский военный.
"Нет сомнений, что приказ стрелять по MH17 отдал российский офицер", - заключают авторы расследования.
Напомним, Boeing-777 Малайзийских авиалиний был сбит 17 июля в Донецкой области на высоте свыше 10 км. На его борту находились 298 человек, среди них 192 голландца, 38 австралийцев и 43 малазийца. Все пассажиры и члены экипажа погибли.
Ранее сообщалось, что голландская прокуратура считает наиболее вероятной причиной падения Boeing 777 в Донецкой области ракету класса "земля-воздух".
9 сентября Совет безопасности Нидерландов опубликовал предварительный отчетотносительно обстоятельств падения Boeing 777 в Донецкой области. Согласно документу, никаких признаков технических неисправностей или ошибки экипажа не было - самолет распался на части в воздухе в результате повреждения множеством "высокоактивных объектов" извне.