Думки
- 28.07.08, 13:49
Андре Жід
(французький письменник)
"Все давно вже сказано, але оскільки ніхто не слухає, доводиться постійно повертатися назад і повторювати все спочатку"
Андре Жід
(французький письменник)
"Все давно вже сказано, але оскільки ніхто не слухає, доводиться постійно повертатися назад і повторювати все спочатку"
"І поклав я на серце своє, щоб пізнати премудрість, і пізнати безумство й глупоту, - і збагнув я, що й це все - то ловлення вітру!..
Бо при многості мудрості множиться клопіт, хто ж пізнання побільшує, той побільшує біль!..."
"... усе це марнота та ловлення вітру, і немає під сонцем нічого корисного!..."
Хочу опублікувати у нашому співтоваристві вірш Назара Федорака «Жадан».
На мій погляд, ця поезія дуже точно відтворює процеси в українській літературі і якимось дивом-дивним зображає абсурд нашого буття, показуючи, що Україну можна любити, просто плекаючи слово та зберігаючи культурні традиції.
Отже:
ЖАДАН
псевдолірична антипоема
1
Смеркає.
На вулиці Мироносицькій в Харкові
це відбувається на півгодини раніше,
ніж, скажімо, у Львові.
Така географія.
Тож, коли галицькі діти ще догулюють день,
на вулиці Харкова вистрибують пси.
За ними – господарі.
2
Тесть Жадана зі своїм собачам
Зовсім не змахує на Георгія із драконом,
тому на подвір’ї з’являється з острахом
і, помічаючи зятя в компанії групи «Калєкция»,
мовчки йде далі.
Тещу Сергія затримують на роботі
справи.
Вона повертається пізно і чує, як зять
гучно скандує в компанії групи «Калєкция»,
загальновідому лексему з трьох літер.
Вона червоніє і йде готувати вечерю на мінус одного.
Її не цікавлять нюанси: що зять
якраз цитував –
і не Подіка,
а Мао Цзедуна в оригіналі.
Дружина Світлана, приїхавши з Києва,
застає на канапі розпластані поклади
марихуани й горілки у тільці свого чоловіка
і поправляє синові постіль.
3
Назар Федорак і Жадан познайомились у 90-му
в Рівному
на Всеукраїнській олімпіаді юних філологів.
Дебютували із віршами практично водночас –
у «Четвергу» за 1993-й.
Перший відтоді лише деградує,
свідчення чого, зокрема, цей опус,
другий – затьмарює всіх в Україні,
включаючи й Президента,
над чиїм готелем пролітають лише найгаліміші ластівки.
4
Львів’яни (музиканти і літератори)
охоче пиячать добу в поїзді «Ужгород – Харків»,
щоби наступного дня
донести зросищеній публіці
пісню вкраїнську і слово.
Музикантів, поетів і публіку добирає, звичайно ж, Жадан.
Львів’яни (музиканти і літератори)
зухвало виходять на брук
найбільшої площі Європи,
скрегочуть зубами на Лєніна,
стріляють очима в Держпром
і, не змовляючись, озираються, де б похмелитися.
На поміч приходить Жадан
у головному уборі, який би вважали за свій
і Осама Бін Ладен, і Єгуд Барак.
Благодатні сто грамів притлумлюють галицьку ґречність,
і у львів’ян (музикантів, підкреслюю, та літераторів)
виникає бажання товкти
всю цю харківську кацапню.
5
- Стривайте, - говорить Жадан, -
В цьому місті в могилу зійшов Хвильовий,
звідси вели у тюрми й на розстріли
цвіт вкраїнської нації.
- Гей! – говорить Жадан
(«гей» - у доброму значенні вигуку), -
невже не достатньо цих жертв?!
…Увесь Харків зітхає полегшеноЖадан (продовження)
6
Від сучасного літ процесу –
як від смерті – сховатись не можна.
Ґендерні студії пані Забужко
дістануть вас у женевському, вашинґтонському,
а ще вірогідніше – бахмацькому туалеті.
Те саме – з віршами Сергія і Тетяни Дзюб,
зі статтями в «Літукраїні» Сашка Ярового,
з аудіо записами Юрія Покальчука.
Так далі жити не можна,
вирішує десь підсвідомо Жадан,
пакує манатки, плює на роботу
і шурує кудись до забитого Нюрнберґа,
де на нього чекають такі непересічні постаті,
як письменник Юрко Андрухович,
який незабаром зустріне свій сьомий десяток,
і чех-емігрант Вальтер Загорка,
якого вбиває своїм абстиненством
сама назва збірки С.Жадана – «Пепсі».
В компанії цих не познайомлених між собою людей
Жадан може мріяти про конокрадство,
торгівлю рабами,
якісь сексуальні маневри,
що потім про них по неділях говорить
біля церкви увесь україномовний Рим.
7
Дорога додому…
Обабіч вишкірює зуби і світить зогнила Варшава,
тіні батечка Гамлета, доктора Фауста, фюрера-підараса
махають батистовими хустинками
в добру путь українському поетові.
Савка. Привітна Мар’яна Савка,
звільнившись на день від обов’язків
перед бібліотекою, чоловіком
і Маріанною Кіяновською,
зустрічається з Жаданом на пластмасових столиках
і тримає в руках м’яку іграшку
ніжно-кислотного кольору.
8
Та сіре його обличчя, сльози його – брунатні,
жінки (ці грузинки, бля) просять його: «Люби!»
А він у свої квадратні
харківські буцегарні
до друга Валера Бондаря вертається з боротьби.
9
Так минають години і дні,
так минають роки і декади.
Де ви, поети-дев’ятдесятники?
Де ви – вісім десятники (крім Герасим’юка)?
Вутла постать одного харківського метафориста
заступає усіх перед Богом вкраїнської музи –
таким собі сонцем оранжевим.
Шановні, в наш час антологій і підсумків,
мінімального розуму й Інтернету
Сергій Жадан вирушає в гуцульські гори
здобувати останню твердиню –
ментальність Малковича і Герасим’юка.
10
Хто такий Роман Скиба?
Це запитання зовсім недавно було риторичним.
Тепер на нього доводиться відповідати,
і щоразу – по-іншому.
Він хотів бути Нобелівським лауреатом,
для цього спав в телефонній буді.
А от Жадановому Будді
в оточенні скіфських баб
здалека, звисока видно
Стокгольм і у ньому (з часом)
бродськоподібного нонкорфоміста
у фраку з гардеробу театру «Арабески»
і з нобелівською промовою з жахливим слобожанським акцентом.
11
А ще він приїде в Ірпінь –
туди, де колись пиячив,
де дер всіх лошиць, як кінь,
і копав футбольний м’ячик, -
на зустріч із молодими
багатим старим пердуном.
І скаже поетка галіма
до свого, скажімо, Діми:
«Ти представляєш, Діма,
Я бачилася з Жаданом».
давньоримський філософ
Природа обшукує нас і біля входу, і біля виходу. Голими прийшли, голими йдемо. І неможливо забрати звідси більше, ніж приніс
(італійський філософ)
Люби себе в усьому і все у собі, людино, думай про миттєвість, яка триває безконечно