хочу сюди!
 

Татьяна

57 років, телець, познайомиться з хлопцем у віці 55-58 років

Несправедлива справедливість

Проблему справедливості пільгового проїзду в громадському транстпорті мною вивчалась давно. Я був учасником кількох громадських обговорень ціє теми, але не дуже активно проявляв свою позицію, причину чого вкажу вкінці данного матеріалу. Я його почну з спогадів вже більш як 10-річної давності, коли моя мама, хай спочиває з Богом, користувалась пільгами репресованної у тому числі правом безоплатного проїзду в громадському траспорті включно з марушутним таксі. Одного разу вона прийшла додому дуже розстроєна і каже, що сідала в маршутку і показала посвідчення, а водій гаркнув на неї, щоб пройшла чимскорше в салон маршутки і не заважала йому. Мама була ображена і далі між нами відбувся наступний діалог:
- Той водій зиркнув на мене, наче я якийсь злодій,- сказала мама.  
- Мама,дорога моя,- відповів на те я,- але для водія маршутку ти дійсно є злодієм.
- Як так?- вражено запитала мама.- Я чесно маю пільгу, яку мені надала держава, а за перевезення пільговиків виділяються кошти з бюджету.
- Дорога моя, невже ти віриш у ці баєчки про відшкодування?- іронічно перепитав я.- Та давно відомо, що до водіїв ці кошти і близько не доходять, тому перевезення пільговиків водії маршуток оплачують з власної кишені і тому кожен пільговик в прямому сенсі є для водія злодієм, що залазить в його кишеню.
- Тоді навіщо вся ця ситуація з надання пільг, якщо вони не є справедливими?- немогла зрозуміти мама. І тоді я зробив для неї лекцію про "несправедливу справедливість" з радянського минулого, але вже у нових українських "ринкових" перевтіленнях
Справа у тому, що надання пільг державою є надзвичайно вигідною сферою для шайхрайства, зловживань і збагачення державних чиновників різного рівня, а також певного олігархічного кола бізнесменів та політиків.
Закони про транспортні пільги приймають хто? Правильно: народні обранці - депутати, які - що? Правильно: практично всі їздять власними авто і громадським транспортом не користуються, тому як він справляється з перевезенням пасажирів і чи добре людям від такого сервісу "як оселедці в банці" - депутатів обходить мало. Ну, а як народ має пільги, то і собі, рідненьким, можна дозволити пільги значно вагомішого грошового виміру. Хіба це не справедливо?
Але щоб і далі мати власні авто і збільшувати свій достаток різними пільгами, депутати хочуть бути знову переобраними, для чого і починають демонструвати свою турботу про народ і його благополуччя, роздаючи нові різні пільги переважно найактивнішій частині виборчого електорату - пенсіонерам. За цією показовою праведною благодійністю приховано насправді найбрутальнішу несправедливість, бо закони природи ще, слава Богу, депутатам відмінити не підсилу. А відомо точно і однозначно: якщо комусь щось дають більше, то для того комусь треба дати менше, а щось несправедливо відібрати - інакше не буває.
В радянські часи "розвинутого соціалізму" власником всього майна і навіть людей була виключно держава, тому надання комусь пільг не дуже турбувала інших громадян, окрім почуття заздрощів. Витрати за надані пільги несла держава, а тому і не була надто щедра на їх роздачу. Для прикладу,водієві автобуса було абсолютно байдуже, скільки пасажирів він перевіз, яка виручка з того чи іншого рейсу, скільки було пільговиків тощо. То не його клопіт, а кондукторів і контролерів, а його клопіт був просто бути на маршуті і від’їздити як належить зміну. Сталу зарплату водієві гарантовано і навіть за ремонт машини при поломці не він турбується, а ремонтники автоколони. Що там казати про дармову заправку бензином!
Зараз в "ринковій" Україні ситуація диаметрально протилежна: водій маршутки зобов’язаний щоденно здати власнику маршуту певну сумму грошей, а весь лишок з виручених грошей за день і є його реальний заробіток. Так само не обходить гаманець водія ремонт та заправка авто. І недешева увага працівників дорожньої міліції. Все це робиться виключно з коштів водія при відсутності жодної допомоги від держави. Хіба це є спрведливо?
Пригадую, як бідкався один високий чин з МВД стосовно позбавлення безкоштовного проїзду працівників міліції: "Як це так, людина зайнята виконанням службових обов’язків і змушена платити за проїзд." Пригадую і репліку на цю заяву: "То згідно вашої логіки водій маршутки просто розважається, а не працює? Робити чоловікові нічого, знудів від безділля, от і вирішив повозити людей кому куди треба - так? Ні! Водій надає послуги перевезення і кожний пасажир, який скористався його послугою і не заплатив за проїзд, фактично обкрадає водія. Тому держава видає не посвідчення на пільговий проїзд, а "посвідчення злодія" - це однозначно."
Стосовно теми відшкодування проїзду пільговиків, то найпрозоріше процедура відпрацьована там, де власником транспорту залишається ще держава: на залізниці, де пенсіонерам видають квитки без оплати, а їх вартість точно можна підрахувати, тоді їх відшкодовує держава. Значно темнішою є відшкодування послуг перевезення пільговиків муніціпальними транспортними засобами, але і тут щось доходить безпосередньо до підприємств. У приватному секторі - темінь повна. Де діваються відшкодовані державною гроші - невідомо. Тобто відомо, але піди докажи. Формально їх іноді начебто одержують власники маршутів для відшкодування витрат собі і водіям, але насправід всі ці гроші осідають у руках чиновників, які так би мовити курирують траспорт, бо якось важко визначити їх  діяльність словом "відповідають".
Щоб стати власником маршуту, в традиціях української ринкової економіки має відбутись процес, що дозволяє уникнути "конфлікту інтересів", який має вже традиційну назву "відкат". У приватних перевізників таким "відкатом" стає переважно кошти на відшкодування перевезення пільговиків. Ставши власником маршуту, підприємець починає набирати на роботу водії з умовою, що пільговики - то їх особиста проблема. Не схочеш возити - не треба, звільняйся і шукай іншої роботи... У нас все справедливо.
Не даремно водії приватних маршутів зізнаються, що колись їх найбільше могли знервувати працівникі дорожньої міліції, але зараз їх злостить до безтями оте контролювання і сперечки з пільговиками, особливо коли той нагло доводить, що має всі права, що він заслужив сумлінною працею і служінням державі. Я був присутній при одній такій сварці між водієм і пільговиком з "засулгами", аж один з пасажирів не витримав і сказав пільговику: "Замовкніть врешті-решт,бо якби ви справді заслужили на пошану від держави, то їздили  б на власному авто, а не користались з дозволу красти по чужим кишеням"
До речі, я часто чую, що не треба захищати водіїв маршуток, бо вони  далеко не бідні люди, на що я відповідаю, що не треба рахувати гроші в чужій кишені, бо нікому копійка сама до рук не приходить. А те, що водії маршуток досить при грошах якраз і стримує мене багато років не дуже виступати в їх захис, бо спитатись: чому я, далеко не при грошах журналіст, маю захищати кишеню з грошима тих, хто сам особисто нічого для цього не робить? Якщо водії маршуток самі не обстоюють свої права і гроші, то чому це маю робити я? Панове, якщо вас влаштовує подібна "несправедлива справедливість", то що тут можна вчинити. Терпите - ну то і терпіть далі. Те саме стосується пасажирів: через пільговиків маршутки ходять перевантажені, а якби платили всі-всі, то рентабельність була достатньою для нормальної вартості проїзду в нормальних умовах, але терпите - терпіть і далі.
Це і є, про що я хотів сказати: "Борітеся - поборете! Вам Бог помагає."
А на завершення - знову спогад про маму: за кілька місяців після нашої розмови вона зізналась, що тепер якщо сідає в маршутку і є де сісти - вона платить за проїзд, а посвідчення користується тільки тоді, коли маршутка занадто набита людьми.

Богдан Гордасевич
25.09.2010
м.Львів


100%, 14 голосів

0%, 0 голосів

0%, 0 голосів
Авторизуйтеся, щоб проголосувати.
13

Коментарі

Гість: KREILIS

126.09.10, 08:49

Абсолютно згоден з п.1 голосування! Інакше пристрасть до "несправедливої справедливості" буде заводити нас далі й далі від побудови дійсно справедливого суспільства, чи може хоч до наближеного до справедливого. Байдужість - то страшна річ...

    226.09.10, 09:56

    Із іншого боку, взяти водію на себе місію соціальної допомоги в вигляді перевезення пільговиків -- це ж так шляхетно!..

      326.09.10, 12:59

        426.09.10, 13:21Відповідь на 2 від Nech sa paci

        Із іншого боку, взяти водію на себе місію соціальної допомоги в вигляді перевезення пільговиків -- це ж так шляхетно!..Так це є!
        Коли сідає якась немічна бабця чи дідок, то я жодного разу не побачив від водія негативної реакції і вимог посвідчення. Це вже давно діє.
        Мова йде про здорових пань і чоловіків, часто-густо з чималими торбами, які на пільговому проїзді роблять свій маленький бізнес, тобто за рахунок водія та інших пасажирів.

          526.09.10, 16:08

          Нагадали про "депутата": Якось до депутата Звігільского звернувся чогось там ветеран щодо газіфікації. А на селищі шахти Абакумова вже йшла "народна газіфікація" вскладчину, тобто кожен новачок оплачував свій шматочок труби та якусь частку затрат попередників на ПРОЕКТ, МАГІСТРАЛЬ, ПАКЕТ дозвільних документів тощо. Фіма Леонідовіч прислав робітників з шахти, ті кинули та підпаяли шмат труби, задовольнивши ветерана Куліковської битви.

          От як можна свій гуманізм покласти на собівартість вугілля та гаманці інших пенсіонерів!!!
          Фіма - ГОЛОВА, однако...!!!

            626.09.10, 16:20Відповідь на 5 від Східняк

            Наскільки я знаю своїх шахтарів, то якщо цей ветеран не накрив "поляну" місцевим газофікатарам, то писок йому наб*ють добряче і Звягільський не поможе.
            Це яскравий приклад дурдомівської депутаської роботи сересеру, де депутати дороги прокладали, шифер діставали тощо, а не займались законотворчою роботою.
            Депутат має не подібною фігнею займатись, а творити нормативне правове поле для всіх, ну і контролювати його дотримання. Все. Але у нас навіть у ВРУ про це не здогадуються, що вже казати на місцях.

              726.09.10, 17:46Відповідь на 6 від Богдан Бо

              Мова йшла не про "бутильок", а про солідну суму в тисячах гривен, набитою пикою там заспокоєння не досягалося, дядьки хотіли відшкодувати власні "кровні", а я друкував та набирав того листа...
              От мені поляну дійсно накрили!

                826.09.10, 22:34Відповідь на 7 від Східняк

                  926.09.10, 22:41

                  А вам не здається, що ці розмови про пільги для пенсіонерів не дуже доречні? Які такі пільги? Копійчані? На проїзд в автобусі чи тролейбусі? Зате ті пільги, якими користуються наші "небожителі", не йдуть ні в яке порівняння із нещасними правами бабусь. Я розумію, частина пасажирів, що не платять за проїзд, дратує іншу частину. Але якщо тих грошей на проїзд за нинішніх цін не вистачає, бо і компослуги, і продукти, і ліки таки багато чого варті. І всі ці розмови про адресну допомогу ведуться просто перед тим, щоб у пенсіонерів тупо забрати і оту нещасну єдину пільгу. Щоб сиділи вдома і не рипались. Вас влаштує така справедливість? Адже єдиний шлях зняти пільги - платити достатні для прожиття пенсії. А цього ніхто не збирається робити. А зроблять, як в Росії. Дадуть нічого не варті копійки.

                    1028.09.10, 13:04Відповідь на 9 від ab absurdo

                    Ви самі відповіли: одні мають мізер, а інші - все, отже разом в "середньому" у всіх норма?
                    Невже не ясно, що плутана система опосередкованих пільг вигідна не простим людям, а їх "роздавачам"?
                    Подібних пільг взагалі не має бути!
                    Хай кожен має своє! Що заслужив і заробив!
                    І пенсії саме тому такі мізерні, що їх одержувачі такі заробили! Радянські Союз дякуючі їхній праці розвалився, бо всі робили, але що виробляли? То довга розмова, а зараз важить, щоб Україна
                    не повторила приклад СРСР.
                    Одразу зазначу, що варіанти Росії і Грузії мене так само не влаштовують.
                    Потрібно обдумувати, а не замовчувати тему.

                      Сторінки:
                      1
                      2
                      попередня
                      наступна