Введення в JOSM (частина 1)

Розділ 3

Введення в JOSM

частина 1
Вступ

В цьому розділі ми дізнаємось крок за кроком як завантажити ти встановити JOSM, Java редактор для OpenStreetMap. Ми змінимо деякі налатування в JOSM, щоб ним було простіше користуватись. Потім ми відкриємо зразкову мапу та навчимось основним операціям. Пам’ятаєте у Розділі 1 ми пропонували вам накреслити мапу вашого міста чи села? Ми завершимо цей розділ накресливши вашу мапу знову, цього разу цифрову. Після чого ви будете мати добре уявлення про те як створювати мапу в JOSM.

1. Завантаженя JOSM
  • Якщо ви маєте копію JOSM на CD, чи на флеш-usb, в можете відразу переходити до пункту 2, Встановлення JOSM.
  • Якщо у вас не має JOSM, або ж ви бажаєте скористатись найсвіжішою версією, відкрите свій веб-оглядач — це може бути Firefox, Chrome, Opera або Internet Explorer.
  • В адресному рядку введіть наступний текст та натисніть Enter:
    josm.openstreetmap.de
  • Ви також можете знайти сайт шукаючи по слову “JOSM”
  • Цей сайт виглядатиме так:
  • Якщо на вашому комп’ютері встановлено Windows, клацніть Встановлювач JOSM для Windows (“Windows JOSM Installer”) для завантаження. Якщо у вас інша операційна система, клацніть на посилання для вашої системи. Повинно розпочатись завантаження. В цьому розділі ми вважаємо, що ви використовуєте Windows, але інструкції для інших операційних систем схожі.
2. Встановлення JOSM
  • Знайдіть файл із встановлювачем JOSM на вашому комп’ютері. Подвійне клацання на ньому розпочне процес встановлення.
  • Клацніть ‘OK’, ‘Next’, ‘I Agree’ та ‘Install’. Коли встановлення буде закінчене, клацніть на кнопку  ‘Finish’ для запуску JOSM вперше. Потім, коли ви захочете запустити JOSM, ви можете зробити це клацнувши на кнопку Пуск у нижньому куті ліворуч на екрані вашого комп’ютера та клацнувши на рядок JOSM серед інших програм.
  • Після запуску JOSM виглядатиме так:
 
3. Зміна налаштувань JOSM
  • Перед тим, як розпочати користування JOSM, гарним рішенням буде змінити деякі налаштування. Для зміни налаштувань клацніть в меню «Правка» (“Edit”) та оберіть пункт «Налаштування» (“Preferences”).
    
3.1 Додавання фону із супутниковими знімками від Bing
  • Якщо ми хочемо мати змогу використовувати супутникові знімки для створення мапи, нам потрібно додати їх у вікні Налаштувань. У лівій частині вікна Налаштувань містяться значки для налатування різних параметрів. Клацніть на значок “WMS TMS”. Вам можливо знадобиться прокрутити значки вниз, щоб його знайти:

  • Клацніть на рядок “Bing Sat”. Потім клацніть «Активувати» (“Activate”).
  • “Bing Sat” з’явиться у нижньому вікні під кнопкою «Активувати».
    3.2 Додавання шаблонів
  • Якщо ви отримали файл, який потрібно додати в меню шаблонів, ви можете додати його зараз. Наприклад, файл шаблонів називається buildings.xml.
  • У вас повинно бути відкрите вікно Налаштувань. Якщо ні, відкрийте його за допомогою меню Правити -> Налаштування (F12).
  • Ліворуч, клацніть на значок із решіткою.
  • Клацніть на вкладку «Заготовки теґів» (“Tagging Presets”).
  • Вгорі праворуч клацніть на значок «.
  • Далі, у другому вікні клацніть на кнопку із зображенням теки. Знайдіть ваш файл із шаблонами, наприклад, buildings.xml.
  • Клацніть OK
    3.3 Додавання втулка Walking Papers
  • Далі в цьому керівництві ми навчимося користуватись інструментом, який називається Walking Papers, він допомагає надрукувати мапу певної місцевості, щоб креслити на ній та додавати нотатки, для подальшого її використання у якості фону в JOSM. Потім ми зможемо додати наші креслення та нотатки в OpenStreetMap. Зараз ми додамо втулок Walking Papers до JOSM.
  • У вас повинно бути відкрите вікно Налаштувань. Якщо ні, відкрийте його за допомогою меню Правити -> Налаштування (F12).
  • Ліворуч, клацніть на значок що виглядає як електрична розетка з  вилкою.
  • Клацніть на кнопку «Завантажити список» (“Download list”). Перелік втулків буде завантажений з Інтернет, після цього ви зможете побачити усі доступні для використання втулки.
  • У пошуковому полі надрукуйте “walking”. Це дозволить показати тільки ті елементи, які мають слово  “walking” у назві.
  • Поставте прапорець поруч із втулком walkingpapers та натисніть «Так» (OK) у нижній частині вікна.
  • Walking Papers буде завантажено та встановлено. Не натискайте на кнопку «Відмінити» (“Cancel”).
    3.4 Вибір мови
  • JOSM перекладено багатьма мовами. Якщо є переклад вашою мовою, ви можете обрати його у Налаштуваннях.
  • Якщо у вас не відкрите вікно Налаштувань, відкрийте його Правити -> Налаштування.
  • Ліворуч, клацніть на значок із пензлем та фарбою.
  • В горі вікна клацніть на вкладку «Зовнішній вигляд» (“Look and Feel”).
  • Оберіть мову у випадаючому списку «Мова» (“Language”).
  • Клацніть «Так» (OK).
Вам потрібно перезапустити JOSM для того щоб ваші зміни набрали сили. Клацніть «Файл», у лівому верхньому куті, та «Вихід» (“Exit”) в кінці меню. Запустіть JOSM знову через меню Windows «Пуск» у лівому куті внизу. Знайдіть JOSM та клацніть по рядку для його запуску.

Перші кроки в OSM

Розділ 2

Перші кроки в  OSM

Введення 
У цьому розділі ми дізнаємось крок за кроком як орієнтуватись на сайті OpenStreetMap, переглядати та друкувати мапу, як створити свій обліковий запис. Після того, як ви отримаєте логін та пароль ви зможете додати свою першу точку на мапу. 
1.  Відвідайте сайт OpenStreetMap
  • Переконайтесь, що ваш комп’ютер увімкнений та ви маєте доступ до мережі Інтернет.
  • Для відвідання сайту OpenStreetMapвам потрібно відкрити його у своєму веб-оглядачі. Запустіть ваш оглядач — Firefox, Chrome, Opera чи Internet Explorer.
  • В адресному рядку в верхній частині вікна введіть наступний текст: www.openstreetmap.org
  • Після того, як закінчиться завантаження сторінки, ви повинні побачити щось схоже на це:

Сайт OpenStreetMap з переліком деяких основних функцій

2.  Пересування на Мапі
  • Основною річчю, яку ви побачите на сайті буде мапа. Пересувайте мапу за допомоги лівої кнопки миші, утримуючи її натисненою та перетягуючи мапу у потрібному напрямку. (дивись малюнок нижче)
  • Якщо ви маєте мишу з коліщатком, ви можете збільшувати чи зменшувати масштаб мапи обертаючи коліщатко. Якщо ви не маєте такого коліщатка, використовуйте кнопки «-» та «+» у правому верхньому куті мапи. (дивись малюнок вище)
  • Для пошуку певного місця, клацніть лівою кнопкою у віконці «Пошук» (“Search”) у лівій частині сторінки (дивись малюнок вище). Введіть назву міста чи села та натисніть Enter. Ліворуч від мапи з’явиться вікно з результатами пошуку. Клацніть на місце, що виглядає так як ви хочете. Мапа автоматично переміститься до обраного місця.
     

Навігація за допомогою миші

3.  Збереження зображення з мапою
  • Якщо вам потрібно зберегти зображення з OpenStreetMap, щоб потім його легко роздрукувати, дотримуйтесь наступних інструкцій.
Експортування мапи
  • Прямо над мапою клацніть по вкладці «Експорт» (“Export”). Поруч з мапою з’явиться нова панель.
  • У цьому вікні переконайтесь що виділено пункт «Зображення Mapnik» (“Mapnik Image”).
  • Клацніть «Експортувати» (“Export”) внизу вікна. Розпочнеться завантаження. Збережіть файл на комп’ютері.
  • Відкрийте файл, який ви завантажили. Якщо ви бажаєте надрукувати мапу виберіть в меню Файл пункт «Друкувати», після того як під'єднаєтесь до друкарки.
4.  Створення облікового запису в OpenStreetMap
  • Тепер, після того як ви побачили як виглядає сайт OpenStreetMap, ви можете створити свій обліковий запис, і після реєстрації імені користувача та паролю зробити свою першу правку на мапі.
  • Поверніться на сайт OpenStreetMap.  Клацніть «реєстрація» (“sign up”) у правому верхньому куті сторінки.
  • Ви повинні побачити нову сторінку що виглядатиме наступним чином:

Реєстрація облікового запису на OpenStreetMap

  • Тут є п’ять полів, в які потрібно внести реєстраційні дані для облікового запису OSM.
  • Введіть адресу електронної пошти у перші два поля. Ви повинні ввести однакові дані у перше та у друге поле. Потім вам треба буде відкрити вашу пошту, щоб підтвердити ваш обліковий запис в OpenStreetMap.
  • В третє поле введіть ваше ім’я користувача, яке вам до вподоби. Ви не можете обрати ім’я, що вже було зареєстровано до вас, тож проявіть вигадливість. Якщо ви спробуєте ввести щось просте, наприклад ваше справжнє ім’я, можливо, що вже хтось інший зареєстрував його для себе.
  • Введіть пароль у четверте та повторіть його у п’ятому полі. Не треба щоб він збігався з паролем до вашої поштової скриньки.
  • Вам необхідно запам’ятати ваші ім’я користувача та пароль, щоб ви могли увійти пізніше. Ви можете записати ваші ім’я користувач та пароль в OSM.
  • Після того, як ви заповните всі поля, натисніть на кнопку «Продовжити» (“Continue”) внизу сторінки.
  • Якщо виникнуть якісь проблеми, з’явиться повідомлення про помилку. Перевірте чи ви ввели однакову поштову адресу у перше та у друге поле та чи збігається пароль у нижніх двох полях. Якщо трете поле підсвічено червоним, це означає, що хтось інший до вас вже зареєстрував обране вами ім’я і вам потрібно спробувати інше.
  • Далі ви побачите сторінку з Умовами співпраці (contributor terms), які вам треба прийняти для того, щоб ваш обліковий запис був створений. В основному, в угоді йдеться про те, що ви не повинні додавати дані в OpenStreetMap, які отримані з інших мап, якщо ви не маєте чіткого дозволу від власника мапи на це. Угода також визначає як буде використовуватись ваш внесок до OSM. Данні введені в  OSM розповсюджуються на умовах Ліцензії Creative Commons, яка в основному має на увазі, що будь-хто може скористатись даними на власний розсуд та для власних потреб, але він не може видати їх за власні і стверджувати, що вони його.
  • Ви можете оголосити ваш внесок в OpenStreetMap  загальним надбанням (public domain), що означає, що будь-хто може робити абсолютно все що завгодно з вашими даними без будь-яких обмежень. Якщо у вас є бажання зробити ваші правки загальним надбанням, поставте прапорець внизу наступної сторінки поруч із “Public Domain”.
  • Для того, що прийняти угоду, клацніть на кнопку «Прийняти» (“Agree”) внизу сторінки.
  • Відкрийте інше вікно у вашому веб-оглядачі та перейдіть до своєї електронної пошти. Загальними службами електронної пошти є сайти mail.yahoo.com та www.gmail.com, або оберіть інший, який вам до вподоби.
  • Введіть вашу адресу електронної пошти та пароль до неї, щоб увійти до своєї поштової скриньки. Зауважте, що це не те ж саме, що ім’я та пароль в OpenStreetMap.
  • Якщо з реєстрацією все пройшло добре, ви повинні отримати листа від OpenStreetMap у свою поштову скриню. Відкрийте його. Він повинен виглядати як на малюнку нижче. Клацніть на посилання для подальшої ідентифікації, як це вказано нижче:

Налаштування вашого облікового запису в OpenStreetMap

  • Відкриється нова вкладка чи вікно. Якщо все добре, ви отримали обліковий запис в OSM!
  • На сторінці OpenStreetMap, клацніть «увійти» (“log in”) у верхньому куті праворуч. Введіть ваше ім’я та пароль в OpenStreetMap та натисніть Enter. Таким чином ви увійшли до системи. Ви повинні побачити ваше ім’я користувача у верхньому правому куті сторінки.
5.  Додавання ваших перших точок
  • Тепер ви зареєстровані під своїм іменем на сайті OpenStreetMap і ви можете скористатись редактором Потлатч (Potlatch) для того щоб додати свою першу точку на мапу.
  • Пересуньте мапу у потрібне місце, яке вам добре відомо, таке як ваше місто чи село.
  • Збільшить масштаб у тому місці де ви бажаєте додати точку на мапу.

Початок редагування

  • Знайдіть над мапою ліворуч вкладку позначену як «Правка» (“Edit”) з маленьким трикутником поруч. Клацніть на  нього. Ви побачите випадаюче меню.. 
  • Клацніть «Правити у Потлатч 2 (редактор в оглядачі)» [“Edit with Potlatch 2 (in-browser editor)].
  • Буде відкритий онлайновий редактор OpenStreetMap. Якщо з’явиться виринаюче вікно, натисніть в ньому “OK”

Редагування у вбудованому в оглядач редакторі

  • Ви можете дати точку клацаючи на значки ліворуч та перетягуючи їх на мапу у відповідне місце. Після того, як ви додали точку і переконались, що все гаразд натисніть “Save” у правому верхньому куті.
  • Після того як ви натиснете “Save” ваші правки будуть збережені в OpenStreetMap. Поверніться до основної сторінки OpenStreetMap клацнувши на вкладку «Мапа» (“View”) в горі вікна. Тепер ви повинні побачити ваші правки на мапі. Якщо нічого не змінилось, спробуйте оновити сторінку натиснувши а клавіатурі CTRL+r.
  • ДО УВАГИ: Якщо ви невпевнені, щодо точності ваших точок, не натискайте “Save”! Ви можете потренуватись додаючи об’єкти навкруги у Потлатч, але не зберігайте такі зміни.
Підсумки 
Вітаємо! Якщо все пройшло добре, тепер ви маєте логін та пароль в OpenStreetMap, ви знаєте як пересуватись по сайту OSM і ви маєте перше розуміння, про те як додавати точки на мапу. У наступних розділах ми спробуємо встановити настільний редактор для OpenStreetMap, який зветься JOSM, та навчитись як креслити мапу та позначати різні об’єкти на ній.

Введення в OpenStreetMap

Розділ 1

Введення в OpenStreetMap

Інформація — потужна сила. З правильною інформацією та вірним розумінням, окремі особи та співтовариства мають гарну можливість покращити власне життя та зробити правильний вибір на майбутнє. Існує багато людей та організацій, які приймають рішення, що впливають на наше життя. Вірна інформація дозволяє неурядовим організаціям, уряду та громадянам приймати більш обґрунтовані рішення і, ми сподіваємось, робити наше життя кращім. Мапи є гарним способом поширення інформації. 

Мапи є візуальними символами нашого світу. Вони часто можуть демонструвати ідеї краще ніж слова.  Що в свою чергу також може допомогти відповісти на важливі питання. Де знаходиться найближча школа чи лікарня? Хто має мінімальний доступ до цих об’єктів? Де рівень бідності є більш проблемним? Питання схожі на ці краще за все можуть бути продемонстровані на мапі і мапа може допомогти знайти відповіді на ці питання.

У якості вправи візьміть папір та олівець та намалюйте мапу вашого міста чи села. Які найбільш важливі речі ви показали на мапі? Яка інформація є найважливішою? Витратьте кілька хвилин створюючи власну мапу і, після того як в закінчите, поміркуйте, чому інформація, яку ви додали є важливою та для кого вона буде важливою також.

Селище в Індонезії (ліворуч) та приклад мапи намальованої вручну (праворуч)

Якщо ваше місто таке ж, як і більшість інших, вам доведеться накреслити кілька ліній, що позначають дороги, можливо річку чи струмок. Можливо ви додасте важливі будівлі, такі як школи та офіси, поля або гранці. Щоб ви не намалювали, ви, ймовірно скористаєтесь позначками — лінією для позначення доріг, прямокутниками для будинків і так далі. Ваша мапа є зображенням того, що є на поверхні землі. 

Приклади позначок

Ваша мапа є інформативною. Вам можете скористатись мапою для того, щоб пояснити комусь де знаходяться різні місця, де є проблеми у вашому районі, або просто допомогти людині знайти шлях. Але можливість використання вашої мапи є обмеженою. Наявна тільки одна копія мапи і спосіб яким ви її накреслили має сенс лише для вас, але, можливо, ви не одні хто намалював свою власну мапу, але по-іншому. Тому що ваша мапа є лише на папері, дуже важко отримати інформацію з неї іншим. Ось чому створення мапи на комп’ютері, у такий спосіб, щоб кожний мав до неї доступ, є більш корисним.

OpenStreetMap — це інструмент для створення та розповсюдження картографічної інформації. Будь-хто може внести свій вклад в OSM і тисячі людей додають інформацію  проект кожного дня. Користувачі креслять мапи на комп’ютері, не на папері, та, як це буде видно далі у цьому керівництві, креслення мапи на комп’ютері не дуже відрізняється від креслення на папері. Ми також малюємо лінії щоб позначити дороги, поля та будь-що ще, і ми також відмічаємо школи, лікарні позначками. Важливо те, що мапа OSM зберігається в Інтернеті і будь-хто може отримати до неї доступ в будь-який час, абсолютно безкоштовно.

Електронна мапа від OpenStreetMap

Ми сподіваємось, що OpenStreetMap стане корисною та важливою у вашій роботі. Слідуючи цьому керівництву, ви зможете швидко почати створювати електрону мапу та додавати дані в OSM.

Створюємо мапу в OpenStreetMap!

Польовий посібник для всіх від Humanitarian OpenStreetMap Team

Передмова

Кожного дня тисячі людей вносять свій вклад у OpenStreetMap, проект високою метою, якого є нанесення на мапу всього світу. Більшість програмного забезпечення OSM є вільним та відкритим і будь-хто може скористатись даними, які відкриті для всіх. Ідея проста: якщо ви створюєте мапу вашого міста, а я — свого, ми можемо спільно використовувати для цього загальну платформу. З наявністю достатньої кількості учасників, які вносять свій вклад, ми можемо створювати мапу та накопичувати дані для всього світу.

Це введення у OpenStreetMap є покроковим керівництвом створеним, щоб допомогти будь-кому почати робити свій внесок в OSM, незалежно від того яким початковим рівнем знань володіє учасник. Хоча з початку це здається складним, OSM є досить простим і будь-хто може розпочати створювати мапи, і поступово, як розуміння процесу росте, ви зможете створювати все більше і більше цікавих речей.

Це керівництво робить кілька припущень. Припущення перше: Ви до цього вже вмієте користуватись комп’ютером та маєте адресу електронної пошти. Якщо ви не маєте адреси електронної пошти, ми сподіваємось, що у вас є друзі, які допоможуть її вам отримати. В Інтернет існує багато сервісів, які пропонують можливість отримати безкоштовну поштову електронну адресу, такі як: www.gmail.com або mail.yahoo.com, чи багато інших. Користувачі порталу www.i.ua можуть отримати поштову адресу на mail.i.ua.

Інше припущення: Ви до цього користувались Інтернет. Можливо ви вже обізнані із Facebook або е-поштою, цього достатньо, щоб розпочати роботу з OpenStreetMap. Якщо ви зручно почуваєтесь у поводженні з комп’ютером та серфите мережею, не хвилюйтесь — цей посібник і для вас також. Незалежно від вашої майстерності, ми проведемо вас крок за кроком через OSM і ви будете мапити у мить ока!

Зміст

  1. Введення в OpenStreetMap Що таке OpenStreetMap? Чим він може бути корисним для мене?
  2. Перші кроки в OSM Отримання облікового запису та перше додавання даних до мапи
  3. Знайомство з JOSM (частина 1, частина 2) Встановлення основного редактора OSM та практичні рекомендацію по кресленню мапи
  4. Використання GPS (частина 1, частина 2) Дізнайтесь про GPS, як це працює та як це використовувати для створення мапи в OSM
  5. Використання Walking Papers (частина 1, частина 2) Дізнайтесь як створювати мапи на папері та як їх переносити в OSM
  6. Редагування в JOSM Використання JOSM для додавання інформації в OpenStreetMap та для створення справжньої мапи
  7. Вдосконалене редагування (частина 1, частина 2) Введення в теґи та функції розширеного редагування в JOSM
  8. Рухаємось далі Дізнайтесь про інші речі, які ви можете пробити в OSM, та як ми можете продовжувати вчитись

Ласкаво просимо до OpenStreetMap!

Українська спільнота OpenStreetMap запрошує усіх охочих прийняти участь у проекті світового масштабу у створенні вільної мапи.

Ця група створення для обміну досвідом між існуючими учасниками проекту на новачками, висвітлення поточних подій, що відбуваються в ОСМ в Україні та світі.

Ласкаво запрошуємо до українського товариства ОСМ !
Сторінки:
1
2
попередня
наступна