Про співтовариство

Гордасевич Галина Леонідівна (31 березня 1935 - 11 березня 2001) - відома українська письменниця, поетеса, критик, публіцист і громадська діячка з кримінальним минулим - 10 років у 16 років, відбула в зонах Чернігова, Одеси і Самари 3 роки з хвостиком і вийшла на волю за амністією "малолеткам". В 50-ті жила і працювала в Макіївці та Донецьку, а з 1990 року - у м. Львові, де і померла. Похована у рідному Кремянці.

Топ учасників

Вид:
короткий
повний

Галина Гордасевич

Галина Гордасевич - 90!

До 90-річчя Галини Гордасевич публікація ще за її життя

Йти просто по землі крізь терні
В житті кожного справжнього письменника немає важливішої події, аніж поява на світ його нової книжки, особливо ж після тривалої перерви. Для письменниці Галини Гордасевич ця перерва затягнулась на довгі 13 років, що проминули від часу виходу четвертої книжки поезій “Слід зірниці” у 1986 році. Чому виникла така тривала перерва у такої знаної письменниці, яка вже грунтовно заявила про себе в українській літературі, причому не тільки як талановита поетеса, але і як прозаїк – автор 5 книжок повістей та оповідань, як літературний критик – численними рецензіями у журналах, як активний публіцист – статтями на актуальні суспільно-політичні теми у багатьох часописах України та за її межами. Чому ж при величезному творчому доробку виникла ця нова тривала видавнича перерва у Галини Гордасевич?
І також чому на новій книжці поезій “Вибране сином” немає того, до чого ми вже начебто почали звикати: подяки спонсорам чи добродіям за підтримку цього видання? Бо це не може не дивувати, враховуючи, що багато хто з близько знайомих людей, майже друзів, обіймали важливі державні посади голів обласного і міського виконкомів (Вячеслав Чорновіл і Василь Куйбіда) включно до міністра культури України (Іван Дзюба) та голови комітету Державної премії ім. Тараса Шевченка (Володимир Яворівський). Ніхто не допоміг Галині Гордасевич в скрутні часи з виданням книжки, хоч вона мала на те повне право: репресована, дисидентка, активна учасниця утворення Української Держави – то ж чому ніхто нічим їй не допоміг?
А відповідь проста: тому що не просила, просто не зверталась з проханнями по допомогу - і в цьому вся ідейна сутність життя та й всієї творчості Галини Гордасевич. Як можна закликати “будьте гордими, люди” і бути у своєму особистому житті не такою? Хтось міг писати одне і водночас жити зовсім інакше, а Галина Гордасевич так не могла і доказом тому є все її життя. Було ж воно дуже складним і нелегким, проте і героїчним його не назвеш, бо надто багатьом в тогочассі довелось скуштувати подібної гіркої долі. Також одразу зазначу, що намагання бути чесною перед собою і в житті, і в творчості не може зробити Галину Гордасевич в усьому ідеальною, бо було у її біографії багато різних негативних моментів – на те воно і життя... Та попри все головним було бажання гідно прожити своє життя і пройти по цій землі впевненою ходою з гордо піднятою головою, не скривившись, навіть якщо ступаєш на терня.
В своїх розмовах стосовно літературної творчості Галина Гордасевич часто зверталась до афоризму, що “найкращою школою для письменника є його важке дитинство”. Вона цю школу пройшла сповна, чому було кілька причин. Проте сама Галина Гордасевич не дуже полюбляє розповідати про трагічні сторінки свого життя стороннім людям і навіть своїм шанувальникам, ба вважає, як сказано у її вірші “Монолог балерини”: Скільки поту і сліз мені ця роль коштувала/ Та про це навіщо вам знати? Вона не хоче, щоб її жаліли, навіть більше того: не зважаючи на всі завдані їй прикрощі Галина Гордасевич по-справжньому пишається своїми батьками, як людьми сповна непересічними, що гарно відображено в її невеличкому автобіографічному есе “Із сімейного альбому”. Дійсно, таким батьком, яким був український православний священик Леонід Гардасевич, що страждав за віру й вірність своєму народу, але не скорився нападникам і був за це переслідуваний польською, німецькою і радянською владами. Він дивом-дивним вижив на колимській каторзі в ГУЛАГівських таборах, де відбував 10-річний термін за відмову розголошувати енкеведистам таємницю сповіді, щоб потім повернутись в Україну і далі стати провісником Слова Божого – таким батьком не можна не гордитись. Так само мама – Олена з роду Хомчуків, була розвинутою й освіченою жінкою з певним літературним обдаруванням, чому підтвердженням є декілька публікацій її віршів під псевдонімом Олена Волинянка у 1930 році у львівському часопису “Жіноча доля” (чч. 21, 41) та американському часопису “Україна” (ч. 21).
Загалом і вся родословна Галини Гордасевич є унікальною посеред загальної кількості сучасних українських письменників з їх простуватим переважно селянським або робітничим походженням, тому що вона генетично належить до того надзвичайно тоненького прошарку суто української інтелігенції періоду другої половини ХІХ – початку ХХ століть, нащадків і спадкоємців якої фактично вже не знайти на теренах теперішньої України. Причини цього стану загальновідомі: нещадний терор окупантів, хоча найбільша в тому “заслуга” у порівнянні з польським та німецьким геноцидом української нації належить беззаперечно радянському – тим комуністичним селекціонерам по вирощуванню фантому “радянської людини”, заради чого знищували всіх зайвих. Такими “зайвими” стала вся українська інтелігенція і оскільки ця справжня інтелігенція була фактично повністю винищена, то й виник отой радянський феномен-покруч “інтелігент у першому поколінні” з якого Галина Гордасевич постійно насміхалася. Вона любила повторювати такий вислів, що справжній інтелігент повинен мати не один, а три дипломи про вищу освіту: свого діда, свого батька і власний. Вона їх мала і тим була дуже горда!
Продовжуючи аналізувати біографію Галини Гордасевич, варто зосередити увагу на її дитячих та юнацьких роках, бо як свідчать дослідження з психології та педагогіки людська особистість на 80% формується в дитячі роки шляхом сполучення одержаного виховання з генетичною спадковістю. Народившись в сім’ї священика, Галина Гордасевич зростала і виховувалась у благородних обставинах освіченого шляхетного середовища, але змалечку почувалася дуже нещасливою дитиною. Найголовнішою причиною трагічного дитинства стали для неї безперервні щоденні сімейні чвари, ініціатором яких була зазвичай матінка Олена. Так сталося, що ця жінка узяла шлюб не стільки за велінням серця, скільки через обставини тогочасного суспільного життя в якості шансу останньої надії, бо на ті часи вдале заміжжя було єдиним виходом для дівчини-сироти без приданого. Але якщо більшість таких жінок корились своїй долі та волі чоловіка, то матінка Олена полюбити свого чоловіка Леоніда не змогла, а скоритись – не схотіла, тому ледь щось траплялось в побуті не по її уподобанню, то одразу спалахувала сварка. Все своє дитинство Галина Гордасевич згадує як суцільну чорну незгоду, де за часту і їй добряче перепадало, особливо після народження сестрички Нони. Десь з цього моменту п’ятирічна Галина стала серйозно мучитись над питанням: “А може мої теперішні батьки – не мої? Може мої справжні люблячі батьки – якісь інші люди?”
На жаль, не тільки в казках трапляються ситуації з донькою улюбленою і поганою. Галині Гордасевич дісталась роль попелюшки, та з тією суттєвою різницею, що життя – не казка і феї-рятувальниці у ньому відсутні. Ось так при живих батьках Галина Гордасеви була позбавлена чи не найбільшого щасливого дару в цьому світі – батьківської любові.
Оскільки мама Олена забороняла своїй донці Галині бавитись з простими сільськими дітьми, щоб “не набралася вошей”, то за відсутністю поблизу інших дітей для забав і спілкування єдиною найбільшою подругою для маленької Галинки стала Її Величність Самотність: отак заб’ється кудись подалі від домашнього рейваху десь в глушині саду чи далекому закутку великого будинку забута всіма Інна (сімейне скорочення від Галина) і бавиться на самотинні. З того часу і через все подальше життя тільки самотність була справжньої вірною супутницею Галини Гордасевич, від чого не було їй великої радості, та як не знайшлося принца, про якого мріяла, то краще бути самою, але не мучитись в подружнім житті з якимсь примітивним чоловіком-нелюбом. Ось тільки не варто ототожнювати цю жінку з холоднокровною королевою – навпаки палке кохання неодноразово захоплювало в полон серце Галини Гордасевич і обпалювало полум’ям пристрасті її єство упродовж всього життя, та майже завжди це кохання не знаходило належної відповіді: життя рідко буває таким, яким ми його собі уявляємо, а особливо це стосується світу уяви і мрій з дитинства не пристосованої до життя жінки. Щоб осягнути цей світ уяви, мрій і особистих принципів Галини Гордасевич, треба звернутись до її творчого доробку, бо для того й існує художнє слово, аби передати іншим свої потаємні почуття, душевні поривання, думки та мрії. Пізнати справжній внутрішній світ Галини Гордасевич можна тільки по її творах, куди і скеровую всіх бажаючих це зробити, а свою подальшу розповідь зосереджу на хронології перебігу життя цієї непересічної жінки.
Народилась Галина Гордасевич 31 березня 1935 року у місті Кремянці. Дитинство пройшло на Рівненщині, де найдовше жили в місті Дібровиця. В грудні 1938 року народилась сестричка Нона. Пережила війну і німецьку окупацію 1941-1945 років, а по її закінчені радянські “визволителі” заарештували влітку 1946 року батька і засудили на 10 років ув’язнення, через що сім’я опинилась без засобів для існування, жили в проголодь. Вчилась Галина Гордасевич легко, була значно обізнанішою і освіченішою від своїх ровесників, бо від самого малечку захоплювалась читанням українських, польських та російських видань різних авторів. З похвальною грамотою за відмінне навчання закінчила семирічну школу в с. Антонівка і поступила того ж 1950 р. без складання іспитів у Острозьке педагогічне училище, а наступного року перевелась до м. Костополя, де і була заарештована після тривалого вистежування органами МГБ перший раз 13 березня 1952 р. ще у неповнолітньому віці. Після короткотермінового звільнення для оперативного встановлення її можливих зв’язків з підпільниками ОУН, була вдруге заарештована 20 травня того ж року і засуджена до 10 років ув’язнення по ст. 54 Кримінального Кодексу УРСР з вироком “За написання націоналістичних віршів та антирадянську агітацію серед студентів”. Після кількамісячного перебування під слідством у тюрмі м. Рівне була етапована до жіночої зони коло м. Чернігова, а в подальшому відбувала покарання у зонах Одеси та Куйбишева (теп. м. Самара – територія Росії). Була достроково звільнена з ув’язнення в грудні 1954 р. згідно Указу ВР СРСР про скорочення терміну покарання для неповнолітніх під час арешту на 2\3. Повернулась на рідну Рівненщину, де за відсутністю можливостей працевлаштування і проживання змушена була завербуватися за оргнабором і в січні 1955 р. прибула на Донбас, де жила спершу у м. Макіївка та шахтарському поселенні Ханжонково, з 1962 р. перебралась жити у м. Донецьк.
Спочатку Галина Гордасевич працювала на різних індустріальних будовах чорноробочою, тобто на найважчих фізичних роботах. Життя було важке, голодне, гірке і безнадійне. Гарним і легким, в достатку і приємному дозвіллі воно було тільки у гаслах та декларативних агітках офіційної радянської пропаганди, а насправді для переважної більшості людей життя було дуже важким, убогим, в страсі та безправ’ї. Особливо тяжким воно було для занапащених комуністичним режимом колишніх зеків-репресованих. До таких належала Галина Гордасевич: повністю самотня без рідні і друзів, оточена абсолютно ірраціональним суспільним середовищем, де з неї насміхались за те, що навіть в перервах поміж важкою роботою по укладанню асфальту на дорозі вона бралась за книжку,- для Галини Гордасевич подальше життя в тому “соціалістичному раю” не мало жодних радісних перспектив. Хіба що вийти заміж і жити якоюсь простою домогосподаркою, але навіть в цьому простому бажанні доля відмовила їй: чоловік, якого вона покохала, покидає її вагітну, байдуже сказавши на прощання: “А ти що не знала, як воно є? Ну, то й виплутуйся сама...” І то був великий біль, бо як пригадувала Галина Гордасевич: “Тоді я насправді нічого не знала – я була дурною і безпорадною навіть у простих життєвих ситуаціях” В своїй самотності вона шукала бодай хоч одну людину, на яку можна було покластись, довіритись, відчути її душевне тепло, підтримку і особливо – мати затишок від брутальностей довколишнього суспільного середовища. Їй хотілось знайти і обіпертись на надійне плече друга, всім серцем довіритись цій людині, та не той був час і люди не ті. Панував час хама, коли підлість була за норму, а порядність ставала за атавізм в людських душах.
Знову повністю самотня Галина Гордасевич народила 10 березня 1959 р. сина Сергія. Нарешті вона не одна! Та щастя материнства було нетривалим – його обірвало велике горе: в лютому 1960 р. немовлятко раптово помирає. Молода, недосвідчена і безпорадна мати мусила розриватись поміж дитиною, роботою і навчанням, бо після закінчення у 1957 р. школи робітничої молоді Галина Гордасевич поступила у 1958 р. на вечірнє відділення Макіївського філіалу Донецького індустріального інституту – за тим всім і не догледіла, як малий Сергій захворів на дизентерію...
Жити самій з таким великим горем було неможливо і не хотілось. Все було б скінчено, якби не надлюдська материнська затятість: я будь що хочу мати дитину і я її матиму! Вже 19 червня 1961 р. Галина Гордасевич народжує знову сина, якому дає дуже незвичне для Східної України ім’я Богдан. Знову її дитина народжена поза шлюбом, проте цього разу вже вона вагітна покидає свого чоловіка, що близький був їй серцем, але чужий за духом. Так, цей чоловік щиро кохав свою Галю і тоді, і все своє подальше життя, що знайшло відображення в таких прозових творах Галини Гордасевич, як повість “Двадцять років і один день”, оповіданнях “Перше кохання Петра Амеліна” і “Дощ у вихідний день”. Він кохав її просто як жінку і хотів, щоб вона такою й була, а вона ж хотіла зовсім іншого! Не могла Галина Гордасевич самочинно обмежити своє майбутнє життя звичайним міщанським побутом, щоб потім подібно до своєї мами мучитись з того і щоденно кожну мить проклинати вся і всіх,- тому і пішла.
В той період Галина Гордасевич ще не могла визначитись однозначно щодо мети свого подальшого життя, принаймні їй були більше до вподоби точні науки, особливо захоплювалась фізикою, а в літературі була добре обізнана просто тому, що відмалечку читала багато всього, що тільки попадало до рук. Після того, як навесні 1962 р. Галина Гордасевич переїхала жити з шахтарського поселеня Ханжонково до обласного центру м. Донецька, вона одразу поступила вчитись на заочне відділення культосвітнього училища за спеціальністю “Режисер народних театрів” і влаштувалась на роботу простим працівником-поліграфістом в обласній друкарні. Якось один знайомий по роботі запросив Галину Гордасевич на засідання обласного літературного об’єднання “Обрій”, яке діяло при Спілці письменників спеціально для молодих початкуючих літераторів. Галина Гордасевич прийшла раз, другий і незабаром стала активним учасником цього літоб’єднання, і ось так несподівано вирішилась її доля – вона присвятила своє життя українській літературі.
У період існування в СРСР так званої “хрущовської відлиги” донецьке літоб’єднання “Обрій” під керівництвом письменника Йосифа Курлата, було надзвичайно прогресивним осередком культури, що виховало значну плеяду талановитих українських письменників серед яких достатньо назвати 3-ох лауреатів найвищої Державної премії ім. Тараса Шевченка: поетів Леоніда Талалая та Василя Стуса, а також прозаїка Василя Захарченка.
Зрозумівши своє покликання Галина Гордасевич у 1965 р. поступила вчитись на заочне відділення Літературного інституту ім. М.Горького в Москві, який закінчила у 1971 р. Вдало відбувся її творчий дебют: в 1966 р. вийшла друком її перша поетична збірка “Веселки на тротуарах”, яку було визнано одною з найкращих за підсумками року серед українських видань. Стільки тої радості і було. Все подальше творче життя, як і в цілому особисте, було для Галини Гордасевич значно щедрішим на тернові колючки, аніж на квіти пошани і визнання, оскільки обертів набирала реакційна “брежнівсько хуга застою”. Історія не знає зворотного часу, але немає сумніву, що знайомство і спілкування з лідером дисидентського руху “шістдесятників” Іваном Світличним, дружні стосунки з його сестрою Надією, з Алою Горською, Євгеном Сверстюком, Вячеславом Чорноволом не надто сприяли полегшенню життя Галини Гордасевич, особливо тривале листування з останнім в період його ув’язнення. Хоч вона не попала під хвилю арештів, але до таємного “чорного списку” Галина Гордасевич за свою явно виражену неблагодійність перед радянською владою - була занесена і підступно покарана. У 1968 р. у донецькому видавництві “Донбас” знімають з виробництва (“зарізали”, як тоді казали письменники) вже відредагований і підписаний до набору рукопис нової збірки поезій. А у 1971 р. у київському видавництві “Молодь” знищують вже готову до руку верстку іншої книжки Галини Гордасевич. Це завжди було дуже болісною подією. Водночас донецькі письменники влаштовують таку жорстку обструкцію цій “затятій націоналістці-“бандеровке”, що пішло довгих 17 років на те, щоб Галину Гордасевич врешті-решт було прийнято до членів Спілки письменників у 1983 р. На той час в її доробку вже було 3 збірки поезії і 2 книги прози, тоді як більшість претендентів приймали до Спілки письменників на підставі 1 книжки та кількох журнальних публікацій. Як пригадує Галина Гордасевич, що їй, звичайно, було прикро, особливо при її важкому матеріальному становищі вона значно втрачала в оплаті гонорарів, проте вона отримувала певну моральну компенсацію в тому, коли люди починали виказувати своє здивування, що вона виявляється досі не є членом Спілки письменників. “Пробі, - відповідала тоді Галина Гордасевич,- добре що ви не здивовані навпаки”
Загалом творчий доробок з 4 поетичних збірок та 5 книжок прози, по одній критики та публіцистики – далеко не відповідають тому творчому потенціалу, який є у Галини Гордасевич. Просто жилось їй ох як непросто з її гордим, незалежним характером. Кожна книжка виходила надзвичайно важко, в такому жорсткому редакторсько-цензорському протистоянні, під таким прискіпливим тиском різних ретроградів, що навіть важко передати. Проте ці ж обставини “облоги” посприяли до активної діяльності Галини Гордасевич у сфері літературної крити, а також публіцистики. Особливо багато і продуктивно стала працювати Галина Гордасевич як публіцист в період настанням в СРСР “горбачовської перебудови” та проголошенням в 1991 р. незалежності України, як суверенної світової держави. Будучи безпосереднім активним учасником цього процесу, одним з організаторів-засновників Товариства української мови, Народного Руху України, Демократичної партії України, Галина Гордасевич постійно відгукувалась актуальними статтями на різні суспільно-політичні теми і характерним явищем було, що її статті починали самочинно передруковувати і тиражувати в інших часописах як України, так і української діаспори.
Після довготривалої праці коректором в Обласному управлінні по пресі, а потім у “Донпобутрекламі” на посаді сценариста, Галина Гордасевич з 1983 р. перейшла на творчу роботу професійного письменника. Дуже любила і багато виступала на різноманітних зустрічах з читачами, де, як пригадувала, за часту приходилось починати свій виступ з пояснення, чому вона пише українською, а вже тоді переходити безпосередньо до розповіді про свою творчість і читання віршів.
У 1990 р. збулась давня мрія Галини Гордасевич і вона нарешті повернулась на рідні прабатьківські землі Західної України переїхавши з Донецька до Львова, де продовжує активно займатись творчою та громадською працею. Цей “львівський період” у Галини Гордасевич був особливо продуктивним і вона стала лауреатом літературного конкурсу “Шістдесятники” за 1996 р., а наступного 1997 р. – лауреатом аж двох літературних премій: ім. Олександра Білецького в галузі критики і першою, кого відзначили новоствореною премією ім. Валерія Марченка в галузі публіцистики.
Хочеться сподіватись, що поява довгоочікуваної збірочки поезій “Вибране сином” стане легким початком у виданні нових книжок Галини Гордасевич, на які з нетерпінням чекає український читач.
1999 р. Зиновій Зимний  

90 Галині Гордасевич - Соломія Гордасевич

З приємністю публікую найперший допис до ювілейного збірника на 90-річчя видатної української письменниці, поетеси і громадського діяча Галини Леонідівни Гордасевич від її онуки Соломії.
Довідка: Гордасевич Соломія Богданівна Еколог та науковиця у сфері природоохоронної справи 2021-2024 Університет Сталого Розвитку у м. Еберсвальде, Німеччина Магістр за спеціальністю "Управління біосферними резерватами" 2019-2021 Перекладацька діяльність у різних наукових проектах за співпраці України та Німеччини (переклади з англійської та німецької на українську та з української на англійську та німецьку) 2018-2019 Стипендіатка Німецького федерального фонду охорони навколишнього середовища у межах власного наукового проекту "Моніторинг старовікових букових лісів та пралісів українських Карпат" 2014-2016 Національний Лісотехнічний Університет України, м. Львів Ступінь магістра за спеціальністю "Екологія та охорона навколишнього середовища" 2010-2014 Національний Лісотехнічний Університет України, м. Львів Ступінь бакалавра за спеціальністю "Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування"
Спогади про мою бабусю, Галину Гордасевич
Передчасно забрала у мене доля мою дорогу та видатну бабусю, Галину Гордасевич, але завдячую долі тим моментам, які нам все ж вдалось розділити разом і її невимовній праці і досягненням у літературній сфері, які своїми витоками сягають ще у буремні радянські роки, де кожне слово (а особливо українське) було причиною для переслідувань і багаторічних заслань. У моїй пам’яті Галина Гордасевич це, перш за все, ніжна та турботлива бабуся, яка підтримувала чистоту і порядок у себе вдома, дбала про своє здоров’я і любила потішити подарунками, серед яких часто були дитячі книжки. Як і будь-яка бабуся, вона мені дозволяла більше ніж батьки, і коли я «по дитячому» щось зламала чи нашкодила, у моїй пам’яті виринає її обличчя, як вона дивилась на мене готова насварити і спалахнути від надмірних емоцій, та все ж вона за лічені хвилини опановувала себе і лише повчально говорила: «Нічого страшного, але більше так не роби» Лише набагато пізніше, читаючи її вірші вже в дорослому віці, я зрозуміла, що це вміння опанувати себе далось їй дорогою ціною, можливо їй доводилось стримувати себе ще в родинному домі, але де без цього вміння точно не вижити, так це в місцях позбавлення свободи.
У шістнадцять років її заарештували і засудили на 10 рокiв таборiв ГУЛАГУ, як було написано у вироку: «...за складання нацiоналiстичних вiршiв i антирадянську агiтацiю серед студентiв». Що ж, нічого нового, скажете ви, а я скажу – потрібно шанувати і пам’ятати тих, хто виборював право називатись українцями і гордо стверджувати, що ти знаєш, що саме означає бути українцем і хочеш бути ним. Бо допоки це буде для нас нормальним явищем, бути переслідуваним за нашу національну ідентичність, доки цей факт не перестане бентежити нас до глибини душі, доти і не припиняться політичним та культурні репресії, зокрема і всередині народу.
Прочитавши декілька вибраних мною поезій можна зрозуміти, хто ж вона така, моя бабуся і видатна письменниця і поетеса Галина Гордасевич. Вона була просто жінкою з мрією, мрією бути частиною величного українського народу, нести світло крізь радянську темряву, говорити про рівність народів, хоча це і здавалось абсурдним поняттям у ті часи. Будучи жінкою, суспільство, та й вона сама, покладала на себе багато очікувань і ролей, певні з них вдавались їй краще, а в інших вона не мала значного успіху. Однак вона ніколи не здавалась і завжди йшла вперед, незважаючи на безліч невдач і труднощів, оскільки завжди знала, що дороге її серцю і не відреклась цього, а саме – українського слова.
Соломія Гордасевич, внука Галини Гордасевич
15.09.2024
Спокуса
Рано-вранці, ще передсвіту, –
В небі сяла ранкова зоря, –
На найвищій вершині світу
Стояли – Диявол і я.
А земля перед нами лежала,
Як Адам її успадкував.
Ще жниця в полі не жала.
Ще в кузні коваль не кував.
Ще спокійно спали всі діти,
Хоч затихли вже птахи нічні.
– Хочеш цим усім володіти?
Я сказала Дияволу: – Ні!
Він мене спокушав уміло,
Обіцяв усі блага земні,
Я ж дивилась спокійно і сміло
І на все говорила: – Ні!
– Що ж, у тебе міцна основа.
Мабуть, приклад береш з Христа.
Ну, а хочеш – я дам тобі Слово?
Я здригнулась і мовила: – Так.
– Ну, а хочеш, я дам чоловіка,
Що у справі кохання мастак?
...Перший промінь спочив на повіках.
Я змигнула і мовила: – Так.
Чаша неба бездонно-синя.
Що там в ній: чи птах, чи літак?
– Ну, а хочеш, я дам тобі сина?
Я зітхнула і мовила: – Так.
І тепер я каратись мушу
На семи пекучих вітрах.
Віддала Дияволу душу
За привид, за тінь, за міраж.
Бо любов була, наче іскра,
Бо у сина свої шляхи,
Тільки слово ще зрідка блиска
Покутою за гріхи.
Бо з жорстоким двадцятим віком
Відпливає усе земне.
Що ж, Христос – Він був чоловіком.
Я – лиш жінка. Простіть мене.
----
Сказали птиці: літати доволі!
На десять років позбавили волі.
Досить з вітром в піжмурки грати!
Кинули птицю за мури, за грати!
А як їй літалось, а як їй любилось...
Ах, як її серце у розпачі билось!
Роки пройшли. Змінилась погода.
На птиць, щоб у клітках, минула мода.
Прийшли урочисто, з щемом у серці,
Під бурхливі оплески відчинили дверці
— Злітай, птице, у чисте небо!
Глянь, як довколо весняно, травнево!
Співай пісні, вий гнізда із рути,
Лише... узгоджуй свої маршути.
А птиця за дверці ступила несміло.
А птиця крилами змахнула невміло.
Ох, пізно ти, доле, двері відкрила!
Бо де ж полетіти, як всохли крила.
23.01.1965р.
Не можу про Вкраїну патетичним тоном
І в екстазі солодкім не завмираю.
Колись я тягала носилки з бетоном,
А зі мною - Розенберг Рая.
Були обом безрадісні ночі,
Пересилки, "параші", етапи,
І в час перевірок на грудях дівочих
Чужі безсоромні лапи.
Трагічне в життя нашого повісті
Було на кожній сторінці.
А між тими, хто нас стеріг по совісті,
Були свої, українці.
І що ви розводите мені теорії
Про засилля жидівське всюди!
Той, хто бачив тюремні зорі,
Довіку їх не забуде!
Хай інший копається в історії гної,
Між покидьками кривди дрібні збирає,
Та я пам’ятаю: носилки зі мною
Носила Розенберг Рая!
1966 р.

Bohdan Gordasevych
17m ·
Shared among: _Public
I am pleased to publish the very first post in the jubilee collection for the 90th anniversary of the outstanding Ukrainian writer, poet and public figure Galina Leonidivna Gordasevych from her granddaughter Solomia.
Reference: Gordasevych Solomiya Bogdanivna Ecologist and scientist in the field of environmental protection 2021-2024 University of Sustainable Development in Eberswalde, Germany Master's degree in "Management of Biosphere Reserves" 2019-2021 Translation activity in various scientific projects with the cooperation of Ukraine and Germany (translations from English and German into Ukrainian and from Ukrainian into English and German) 2018-2019 Scholar of the German Federal Environmental Protection Fund environment within the scope of the own scientific project "Monitoring of ancient beeches forests and virgin forests of the Ukrainian Carpathians" 2014-2016 National Forestry University of Ukraine, Lviv Master's degree in "Ecology and environmental protection" 2010-2014 National Forestry University of Ukraine, Lviv Bachelor's degree in "Ecology, environmental protection and balanced nature management"
Memories of my grandmother, Halyna Gordasevych
Fate took my dear and outstanding grandmother, Halyna Gordasevych, from me prematurely, but I owe fate to those moments that we still managed to share together and to her indescribable work and achievements in the literary field, which have their origins in the stormy Soviet years, where every word (and especially Ukrainian) was the reason for persecution and many years of exile. In my memory, Galina Gordasevich is, first of all, a gentle and caring grandmother who kept her home clean and tidy, took care of her health and liked to please with gifts, which often included children's books. Like any grandmother, she allowed me more than my parents, and when I "childishly" broke or damaged something, her face pops up in my memory, how she looked at me ready to boil and explode from excessive emotions, and that's all but she controlled herself in a matter of minutes and only said instructively: "It's okay, but don't do that again." Only much later, reading her poems already in adulthood, I realized that this ability to control herself was given to her at a high price, maybe she had to restrain herself even in her family home, but where without this ability she definitely cannot survive, it is in places of deprivation of liberty.
At the age of sixteen, she was arrested and sentenced to 10 years in the Gulag camps, as was written in the verdict: "...for composing nationalist poems and anti-Soviet agitation among students." Well, nothing new, you say, but I will say - you need to respect and remember those who fought for the right to be called Ukrainians and proudly claim that you know exactly what it means to be Ukrainian and want to be one. Because as long as it will be a normal phenomenon for us, to be persecuted for our national identity, until this fact does not cease to embarrass us to the core, until political and cultural repressions, including within the people, will not stop.
After reading a few of my selected poems, you can understand who she is, my grandmother and outstanding writer and poet Halyna Gordasevich. She was just a woman with a dream, a dream to be a part of the great Ukrainian people, to bring light through the Soviet darkness, to talk about the equality of peoples, although this seemed like an absurd concept at the time. Being a woman, society, and she herself, placed many expectations and roles on herself, some of which she was successful in, and others she was not very successful in. However, she never gave up and always went forward, despite many failures and difficulties, because she always knew what was dear to her heart and did not renounce it, namely, the Ukrainian word.
Solomiya Gordasevych, grandson of Halyna Gordasevych
15.09.2024
Temptation
Early in the morning, before dawn,
The morning star was setting in the sky,
On the highest peak of the world
The Devil and I were standing.
And the land lay before us,
How Adam inherited it.
The reaper in the field has not yet stung.
The blacksmith did not forge yet in the forge.
All the children were still sleeping peacefully,
Although the night birds have already fallen silent.
- Do you want to own all this?
I told the Devil: - No!
He seduced me skillfully,
He promised all earthly goods,
I looked calmly and boldly
And to everything she said: - No!
- Well, you have a solid foundation.
Perhaps you are taking an example from Christ.
Well, do you want me to give you the Word?
I shuddered and said: - Yes.
- Well, if you want, I will give you a husband
What's wrong with love?
...The first ray rested on the eyelids.
I blinked and said: - Yes.
The cup of the sky is bottomless blue.
What is in it: a bird or an airplane?
- Well, do you want me to give you a son?
I sighed and said: - Yes.
And now I must be punished
On seven burning winds.
She gave her soul to the Devil
For a ghost, for a shadow, for a mirage.
Because love was like a spark
Because the son has his own ways,
Only the word is still occasionally close
Penance for sins.
Because with the cruel twenties
Everything earthly floats away.
Well, Christ - He was a man.
I am only a woman. forgive me
----
The birds said: enough to fly!
Deprived of liberty for ten years.
It's enough to play in the wind!
They threw the bird behind the walls, behind the bars!
And how she flew, and how she was loved...
Ah, how her heart beat in despair!
Years have passed. The weather has changed.
Birds in cages are out of fashion.
They came solemnly, with pride in their hearts,
The door was opened to thunderous applause
- Fly away, bird, into the clear sky!
Look, it's spring, May around!
Sing songs, make nests from the root,
Just... coordinate your routes.
And the bird timidly stepped behind the door.
And the bird flapped its wings clumsily.
Oh, you opened the door too late!
Because where to fly when the wings have dried up.
23.01.1965
I can't talk about Ukraine in a pathetic tone
And I don't freeze in sweet ecstasy.
I used to drag a stretcher with concrete
And with me - Rosenberg Raya.
Both had joyless nights,
Shipments, "parashi", stages,
And during checks on girls' breasts
Someone else's shameless paws.
Tragic in the life of our story
It was on every page.
And between those who guarded us according to conscience,
There were their own, Ukrainians.
And that you are giving me theories
About Jewish exile everywhere!
He who saw prison stars
They will not be forgotten forever!
Let someone else dig into the history of dung,
He collects small offenses among the scum,
But I remember: the stretcher is with me
She wore Rosenberg Raya!
1966

Тамара Бабійчук про творчість Галини Гордасевич

Тамара Бабійчук
УКРАЇНСЬКІ ПИСЬМЕННИКИ: 
БОРЦІ, ЛИЦАРІ, ПАСІОНАРІЇ. СВІТОЧІ
ГАЛИНА ГОРДАСЕВИЧ (1935 – 2001)
Поет, прозаїк, публіцист, перекладач, культурний, громадський і політичний діяч.
У 1952-му шістнадцятирічну студентку педагогічного училища Галину Гордасевич арештовують і засуджують на 10 років таборів – «за складання націоналістичних віршів, антирадянську агітацію серед студентів»… 
Так, справді, в одному вірші були «особливо небезпечні» слова: 
«Зазеленіла ружа в полі, а я, всміхаючись, іду назустріч невідомій долі». 
А совєцькі люди повинні знати, що треба йти до комунізму! От за незнання і розплачуйся, дівчино, засланням!
Та коли у дівчат були перші побачення, / Коли їм хлопці почали всміхатися, – / Я заповнювала блоки бетоном, / Я розвантажувала баржі з цементом.
Я бережу свої згадки, як ордени, / Найстрашніша із зрад – це себе зрадити. / І якщо я все це разом з країною / Змогла перетерпіти і подолати,
Значить, стала я мудрою, / Значить, стала я сильною, / Значить в світі ще мушу зробити багато. 
Після трьох років комуністичної каторги Галину звільнили, однак їхати додому на Рівненщину їй було заборонено. І поїхала Галина Гордасевич на Донбас…
На сході України Галина Гордасевич прожила 35 років. 
Багато вчилася, багато працювала. 
Була гордою, незалежною, безкомпромісною. Часто виступала на зустрічах з читачами, де завжди починала свій виступ з пояснення, чому пише українською… Читачі не розуміли її вибір.
Навіть деякі донецькі письменники цькували Гордасевич як «затяту націоналістку і бандерівку». 
Збірки її поезій розсипалися, їх забороняли… 
Галина Гордасевич любила життя.
Люблю життя, яке воно не є. / Люблю життя. Це так прекрасно – жити, / Надіятись, любити і дружити, / І кожним днем прожитим дорожити, / І слухати, як в грудях серце б’є. / Люблю життя, яке воно не є…
Цінуймо ж кожен день, мов самоцвіт, / Що нам дарує бог з своєї волі. / Минає радість – та минають й болі / І зріє плід, хоч облітає цвіт. / Шануймо ж кожен день, мов самоцвіт!
Любила єдиного сина, якого назвала Богданом. За життя мами Богдан Гордасевич Богдан був її вірним другом і соратником. По смерти Галини Гордасевич син ревно опікується пам’яттю незвичайної і сильної українки.
Будь вимогливим і нещадним./ Раз живи за сотню життів. / Не вдовольняйся крихтами щастя, / Не вижебруй огризки почуттів.
Бо сам на якомусь світанку / Зрозумієш: прийшла біда! / Океан, зачерпнутий в склянку,– / Просто солона вода.
Попри складні життєві обставини, Галина Гордасевич залишилася патріоткою. Була оазою українства в зрусифікованому краї.
Згодом поетеса стане співзасновницею Донецького Товариства української мови та Донецького Крайового Руху.
Вірш «Убиймо в собі раба» (1989) народився в Донецьку, коли переслідували організаторів щойно створеного Товариства української мови, навіть погрожували сміливцям-патріотам фізичною розправою. 
Убиймо в собi раба!
Убиймо в собi раба! / Його в нас вiкАми плекали! / Звестись на повний зрiст / Нарештi чи не пора б! / Коли ми мовчали налякано / Чи натхненно рукоплескАли, / В нас / рiс / раб.
 Убиймо в собi раба! / Вже предкiв забутих тiнi / Стукають в нашi душi / Не лише вночi, а й удень. / Здригаються континенти. / І чути в їхнiм двигтiннi / Вiдлуння того майбутнього, / Що нас за порогом жде.
 Убиймо в собi раба! / Бо дивляться нашi дiти / І їхнi очi питають: / – Що скажете нам, батьки? / Що нам лишаєте в спадок? / Чим будемо володiти? / Вже ж не бiлi плями в історiї – / Суцiльнi темнi вiки.
 А що ми їм, справдi, полишим? / Жменьку вкраїнських лiтер? / Землю, солону вiд кровi / І бiлу вiд ДеДеТе? / Убиймо в собi раба! / Інакше історiї вiтер / Нас, мов сухе лушпиння, / Геть на смiтник змете. / Щоб настала нова доба, / Убиймо в собi раба!
У 1990-му Галина Гордасевич нарешті повернулася до омріяного Львова. 
Їй було відведено ще якихось десять років життя.
Крім великої громадської роботи, Галина Гордасевич багато пише. 
Вона здійснила мрію свого життя, уклавши документальну розвідку «Степан Бандера: людина і міф», яка фактично є першою об’єктивною біографією нашого великого провідника у визвольних змаганнях ХХ століття. Над книгою працювала довго, проаналізувала біля сотні джерел, авторами яких були люди різних політичних поглядів з різних країн, ретельно відбирала факти із документів, перепровіряла інформацію… Аналітичне мислення Галини Гордасевич допомогло їй створити таку книгу про Степана Бандеру, якій і віриш і яку хочеться читати… 
Книга «Нескорена берегиня. Жертви московсько-комуністичного терору ХХ ст.»  є унікальною. 
Вона містить величезний документальний матеріал. 
Це розповідь про 115 жінок, з-поміж них – сестри Володимира, Марта та Оксана Бандери, сестри Марина і Феодосія Петлюри, жінка і донька Нестора Махна, Марія Капніст, Зінаїда Тулуб, обидві Наталії – сестра і дружина Головнокомандувача УПА Романа Шухевича, Алла Горська, Надія Світлична, Ірина Калинець – найкращий цвіт українського народу. 
Пам’яті Алли Горської
Ходила по землі – твердо. / Дивилася на світ – ясно. / І раптом це серце – вмерло. / І раптом це світло – згасло.
Тиснула руку – тепло. / Носила голову – гордо. / І раптом – душа затерпла – / Обірвано акорди...
Дарувала їй доля вроду, / Дарувала вогненну вдачу, / І любов до свого народу, / І хист мистецький впридачу.
Галина Гордасевич разом із тернопільським композитором і фольклористом Василем Подуфалим зібрали і повністю підготували до друку сто двадцять тюремних пісень, що їх співали в’язні есесер… 
..Поховано Галину Гордасевич у м. Кременці поряд з пам'ятником Січовим стрільцям. На могильній плиті вибито рядки з її вірша: 
«Жила. Любила. Плакала. Сміялась»… 
Галина Гордасевич прожила своє життя чесно. 
Хай судять нас нашi дiти, / Хай судять нас нашi внуки, / Та правнуки зрозумiють, / Як воно справдi було.
Ми долю собi вибирали / По совiстi, не з принуки, / Ми вiрили в те, що правда / Колись переможе зло.
У своїх поезіях, літературно-критичних статтях Галина Гордасевич плекала в українців національну свідомість, гідність, гордість, честь, натомість знищувала навіть найменші крихти меншовартости, упосліджености, пристосуванства, угодовства, а особливо – запобігання перед москалями як нашими і братами, і хазяями, і вчителями, і суддями, і катами…
Галина Гордасевич воскрешає в нас потребу мати історичну пам'ять, свій погляд на свою історію, культуру, на свої переконання і мету. 
Починаємо історію!
Це ганьбити себе чи славити: / – Що ж, мовляв, ми за етнос такий? / Та не зможуть діагноз поставити / Найкращі що є діагностики.
Ходили предки до бою, / Досвідченими і оружними. / Забрали у нас зброю: / – Не смієте бути мужніми!
Скорилися, хоч не відразу. / Що ж, будем людьми цивільними! / А нам – кріпацькі укази: / – Не смієте бути вільними!
Що ще може трапитись злого? / Ніби світ відрізали мурами. / А нам відбирають слово: / – Не смієте бути мудрими!
І як нам серця боліли, / Та й цю ганьбу перенесли ми – / Зрікатись батьків веліли: / – Не смієте бути чесними!
Була переповнена чаша, / Що з кришталевими вінцями. / Гірка була доля наша: / – Не смієте бути вкраїнцями!
Галина Гордасевич розуміє, наскільки важливо сьогодні працювати над гартуванням характеру сильного українця: досить бути покірними жертвами, час ставати переможцями; за Україну треба не тільки по-геройськи гинути, але й гідно творити і безжально знищувати ворога.
Ми віками звикли покладати голову / За Україну, за її волю / І, як відчуття вічного голоду, / Цю звичку носили з собою.
Ми так звикли ходити в мучениках, / В трагічних героях, в страждальцях, / Яких Україна – мати засмучена – / Не могла з Сибіру діждаться,
Ми кров лили, ми пісні складали, / Ми так вросли в свою ролю, / Ми так натхненно голови покладали / За Україну, за її волю.
І от вже ластівкою звістка шугає: / Є держава! Вже можна жити! / А ми все ходимо і шукаєм: / Де б голову нам зложити?
Вірш «Горить Шевченкова хатина», згадує поетеса, «просто вихлюпнувся відразу після повідомлення по радіо про пожежу в селі Шевченковому».
Галина Гордасевич добре розуміла, що це не звичайна пожежа, а спеціально спланований шабаш українофобів в нібито незалежній державі, що так і не спромоглася на вироблення політики, яка б захищала все українське , політики, яка б суворо карала ворогів наших. 
Горить Шевченкова хатина, / Де вiн малесенький зростав, / Де гiрко плакав сиротина / І звiдки генiєм восстав.
Було тут хлопцю на горiхи! / Нелегка доленька була! / Повзе ядучий дим з-пiд стрiхи – / Всю Україну застила.
І що було в тiй хатi красти? / Старе рядно чи черепка? / Вiдкiль на нас такi напастi? / Чия злодiйська та рука?
Яка у ворога личина? / Хтось засмiявся. Чи не вiн? / Яка була тому причина, / Що не лунав тривожний дзвiн?
А нашi славнi українцi – / Невже в них серце не болить? / Вони все дiлять: то червiнцi, / То славу кинулись дiлить.
І що їм ворог за спиною! / В братах шукають ворогiв. / Сич озивається луною, / Днiпро тiкає з берегiв, 
І Гонта плаче: – Де ви, дiти? / Де гайдамаки? Їх нема. / Вже є держава. Час радiти, / А серце острахом пройма.
Галині Гордасевич боліли наші дорогі втрати. Бачила, як планомірно провладні бандити фізично знищують українських поводирів. А ще більше ятрила душу наша роз’єднаність, чвари в середовищі національної еліти. 
Над труною Славка* говорили не ті, / Що зустрілись йому в молодому бутті, / Довгі роки з ним поруч були у житті, / З ним долали провалля й урвища круті.
Розгубились вони... А в життя суєті / Приліпились до нього не ті, ой, не ті! / І були їх слова і фальшиві й пусті.
* В’ячеслав Чорновіл
Галина Гордасевич завжди оперативно відгукувалася на всі виклики сучасности.
Такого не просто скандального – такого махрово-шовіністично-українофобського вірша, як вірш «На Независимость Украины» (1992) Нобелівського лавреата Йосифа Бродського, очевидно, немає у світі.
Цей московський апазіціанєр закінчує такими словами свій гидкий опус (бажано всім москворотим його прочитати):
С Богом, орлы, казаки, гетманы, вертухаи! / Только когда придет и вам помирать, бугаи, / Будете вы хрипеть, царапая край матраса, / Строчки из Александра, а не брехню Тараса.
Галина Гордасевич дає гідну відповідь авторові брутального вірша, сповненого лютої ненависти до незалежної України.
Блюзнірче, ти смів осквернити ім’я високе Тараса, / На мою стражденну Вітчизну збирав брудний компромат? / Так будеш здихати ти, вчепившись у ріг матраца, / І хрипіти не слово «мама», а «истинно русский» мат!
Галина Гордасевич ненавиділа всіма фібрами своєї душі перевертнів, яничарів. 
Яничарська балада
Встала курява стовпами. / Багрянiли хмари. / Приазовськими степами / Гнались яничари.
I летiла перед ними / Звiстка невесела, / Що пускають вони з димом / Українськi села,
Що старих людей вбивають, / Тих, хто уже сивий, / Малих дiток забирають / В неволю-ясир.
Забiгає яничарин / У бiленьку хату. / Стала жiнка у вiдчаї – / Нiкуди тiкати!
Тiльки в очi подивиться – / В нього ж очi синi! / Раптом зойкнула вдовиця: / – Сину ти мiй! Сину!..–
Простягає вона руки, / Обiйняти хоче, / А вiн стоїть, клятий турчин, / Стоїть та регоче.
Звiдки йому пам’ятати / Українську мову, / Як малим украли з хати, / З батькiвського дому,
Вiд матерi вiдiрвали, / Вiд рiдної сутi / Та молоком напували / Скаженої суки.
Постаралися немало / Вчителi незлецькі, / Щоб не знав вiн слова «мамо» / Навiть по-турецьки.
То ж була наука люта – / Як зброю тримати. / От i блиснула шаблюка! / От i впала мати…
3 того часу проминули / Не лiта – столiття. / Дай Бог, щоб вас обминули / Такi лихолiття!
А щоб ми це, люди милi, / Могли пам’ятати, / Не спочили у могилi / Анi син, нi мати.
Бога мудрiсть незвичайна / I велика сила: / Вiн з матерi зробив чайку, / Зробив вовком сина.
I чаєчка все кигиче / На ковилу сиву, / А прислухаєшся – кличе: / – Сину ти мiй! Сину!..
А вiн виє, турчин клятий, / Темними лiсами, / Нiби вчиться вимовляти: / – Мамо моя! Мамо!
До останку вірила Галина Гордасевич в Україну, в її божественне призначення у світі.
Ера України
Надходить ера України./ О земле, рiдна i свята! / І озираються країни, / Що над Європою свiта.
Свiта, свiта, бо сонце сходить, / Погожий обiцяє вiк, / І зеленiють в полi сходи, / І йде межею чоловiк.
Вiн по-хазяйськи оком гляне, / Чи все як слiд цвiте й росте. / Колись поляни i древляни / Зорали поле це святе.
Його кропили рясно кров’ю, / Гноїли трупом. Та дарма! / Воно вiдроджене любов’ю! / Вiд нього кращого нема!
І коли вiзьмуть в руки дiти / Пахучий, нiби сонце, хлiб, / Я знаю: буде вiн радiти, / Наш предок – ант а чи дуліб.
І успокояться по всьому, / Кого на страшну смерть прирiк / Чи той кривавий тридцять сьомий, / Голодний тридцять третiй рiк.
Пiсля великої руїни / Ставати до роботи час. / Європа дивиться на нас. / Надходить ера України.

"І сказав Ісус" Галини Гордасевич (ч.1)

Галина Гордасевич

І СКАЗАВ ІСУС

Поезії

Присвячується світлій пам’яті двох прекрасних українок,  що
передчасно трагічно пішли з життя: Аллі Горській та Соломії Павличко 

Від автора

Коли мені ще й двох років не було, – я цього, звичайно, не пам’ятаю, це згадувала мама, – отож, коли мама приходила в церкву зі мною на руках, я, ще не вміючи як слід вимовляти слова, вже тягнула за хором:”Осі, милю!” – що мало означати:”Господи, помилуй!”
По батькові я належу до спадкового роду духовенства. В Острозі в церкві служив мій прадід Павло. Священиком був мій дід Олександр; арештований в 1940 році, він не повернувся додому. Священиком був мій батько Леонід, якого арештували в 1946 році, і в Україну він повернувся  з Колими лише через 23 роки. Він і помер від інфаркту в дорозі до церкви, де мав правити службу.
Біблію, – і то церковно-слов’янською мовою, – я прочитала, коли мені було років десять. Звичайно, я тоді ще не була в змозі осягнути всю мудрість цієї геніальної книги, але дитячий розум міцно запам’ятав зміст, і колись я вже писала, що Біблія – це одна з чотирьох прочитаних в дитинстві книг, на яких базується вся моя  освіта.
Тому мої вірші релігійної тематики – це не данина моді, вони виношувалися в моїй підсвідомості все життя, щоб у потрібний момент появитися на світ. В більшості випадків народження цих віршів не пов’язане з якимись конкретними подіями. Хоча “Звізда Полин” таки викликана Чорнобилем, але написана через три роки. “Остання вечеря” написалася мені незадовго після “Різдва”, а вірш “Кажуть: пустеля цей ниций світ” прийшов до мене в березні 1991 року, коли я була в Литві і слухала концерт місцевої єврейської молоді.
В збірку ввійшли також кілька віршів, які просто є роздумами над сенсом життя і його минучістю, бо такі роздуми обов’язково приводять нас до вічного питання: то ж чи є над нами якась Вища Сила?


Молитва

Ангеле Божий, хоронителю мій! 
Бережи мене і вночі, і вдень, 
Коли сонце пече і коли сніговій,
Від хижих звірів і злих людей.

Ангеле Божий, Хоронителю мій! 
Коли горе чорний день принесе, 
Коли сльози пекучі підступлять до вій, 
Дай мені силу знести усе.

Ангеле Божий, хоронителю мій! 
Над  Тобою небо ж таке голубе! 
Коли в серці моїм загніздиться змій, 
Дай мені силу здолати себе.


Каїн виправдовується

Хіба я сторож брата свого? 
Він десь в дорозі загубився, 
Коли натомлений відстав.

Хіба я сторож брата свого? 
Я й сам заледве не загинув 
У тій дорозі без кінця.

Хіба я сторож брата свого?

Та й сам Ти, Господи,  казав, 
Що без Твоєї волі й волос, 
Єдиний волос, не спаде. 
Чи ж міг я йти супроти Тебе?

Хіба я сторож брата свого?


Перстень царя Соломона

Поверни, царю, 
круг пальця мене. 
Повір, премудрий, –
і це мине,

Образливо?.. Гірко?.. 
Біль серце тне? 
Треба потерпіть –
і це мине.

А цариця Савська 
була ж наче пальма... 
А цар персня 
зриває з пальця. 
А з персті земної 
ще раз змигне:
– І це мине!


Дружина Лота

Покірно ішла за Лотом –
За мужем своїм і паном. 
Пісок засмоктував ноги болотом,
І небо гуділо мідним тимпаном.

– Стомилась... На мить присяду... 
Лот квапить: – Хвилина кожна...
– А позаду?.. Що там позаду?..
– Озиратись, – Лот каже, – не можна.

А пісок засмоктує ноги.
Вже давно згубила сандалі.
Лот каже: – Погибнуть многі...
І все далі веде, все далі...

А позаду – там рідне місто, 
Батько, мати, брати і сестри, 
Як грішили – то не навмисно,   
А тепер мають кару понести?

Зойк розпачний лунає у вухах. 
Світ багряним палає в зіницях.
– Доню! Донечко! Хоч послухай!
– Сестро! Сестронько! Хоч озирнися! 

Не стерпіла. І повернулась 
Обличчям до тої бурі, 
І бачить: земля прогнулась, 
Крутять смерчі криваво-бурі.

Там шаліють – помітити встигла –
Пекла жар і страшна мерзлота.
...І навіки в пустелі застигла 
Неслухняна дружина Лота.

Ну, а Лот? Він не стишив кроку, 
Навіть коли хлинули зливи. 
Він заказ не порушив нівроку. 
Він завжди був богобоязливий.

Хібащо згадав про комори, 
Що були джерелом достатку.
... Після згину Содому й Гомори 
Оце б хоч малісіньку хатку!

Уставали тумани білії,
В небі місяць просвічував злотом. 
І навіть упорядники Біблії 
Не знають, що сталося з Лотом.


Різдво

А як зірка зійшла – народила Марія,
Так, без болю, без муки, 
лиш зітхнула глибоко.
Тоді над пустелею вітер повіяв, 
І зірка дивилась, як Боже око.

А воно ще таке мале й безпомічне, 
Бо яке ще зміститься в жіночому лоні?
Та вже на личку святе щось і вічне 
І хресна дорога на маленькій долоні.

А Марія злякалась: звісно – мати. 
Сказала: – Не треба ні влади, ні слави. 
Я буду його при собі тримати, 
А зросте – хай майструє столи і лави.

А віку дійде – ожениться гарно,
Я буду тоді доглядати онуків.
...Та знаку підтвердження ждала намарно,
Хоч ніч була повна таємних звуків.

А до першої зірки сходились інші,
Темряву ночі розганяли старанно, 
Наливались червоним, неначе вишні
Або майбутні Христові рани.

А Марія дитя загортала в ряднини, 
Казала: – Нічого, мій синку, не бійся. 
Ось в цій яскині діждемося днини
І підем додому, до свого обійстя.

Там хата вікнами нам зазоріє, 
Там сад зустріне в зеленім вітті. ... 
Ти так над Христом молилась, Маріє, 
Як донині усі матері на світі.


Вхід Господень в Єрусалим 

І дорогу встеляли гіллям пальмовим, 
І співали йому: – Осанна! 
Зір вертався сліпим і слово – немовам, 
І вабила мета осіянна.
На малім віслючку, а шати – білі 
Їхав цар новий Іудеї. 
Ах, як вони його всі любили –
Втілення їх ідеї,
Що прийде і справедливо розсудить, 
Всемогутній і всеблагий,
І стане страви поверх посуди,
І отримає одяг нагий,
В багатого праведника побільшає злота,
А грішному в пеклі горіти.
І жінки, – згадайте дружину Лота –
Збігались Його узріти.
Все стало минулим: Соломон і Давид,
І хтиві старці і Сусанна.
Він Їхав, трохи сумний на вид,
І співали Йому: – Осанна!
І радо гукали усі прочани:
– Радість – добрим! Погибель – злим! 
Ще жодного царя так не зустрічали, 
Як вступав Він в Єрусалим.

...І день минув, і другий, і третій,
А життя все ж таке убоге.
І питають його, нетерплячі і вперті:
– Де ж обіцяне царство Боже?
А Він їм каже: – Отець мій на небі.
Тут й самі збудувати б могли...

І стали вони від гніву вишневі,
І на суд Його потягли.
І найняті синедріоном за плату,
І безплатно, немудрі, вони
З такою злобою кричали Пілату:
– Розіпни його! Розіпни!


Остання вечеря

І сказав Ісус: – Накрийте стiл
На дванадцять чоловiк!
А на скатертi вiзерунок з хрестiв
І у нього печаль з-пiд повiк.

– Раввi, таж маєш дванадцять учнiв!
Вам мiсця не вистачить всiм.
І сказав Ісус: – На сій учтi
Я слугуватиму їм.

Поставили тарiлки з дзвiнкої глини,
Обпаленої на вогнi.
І нестерпно довго тягнулись хвилини:
Прийдуть усi чи нi?

Поклали хлiб i дванадцять рибинок –
Скромною учта була.
І лише вино дорогоцiнним рубiном
Іскрилося серед стола.

Учнi входили один за одним –
Їх шлях нелегкий стомив.
І Ісус їм, стомленим i голодним,
Ноги з любов'ю обмив.

За стiл сiдали, берегли мовчання,
Чекали премудрих слiв.
А їм Ісус замiсть повчання
Подав переломаний хлiб.

– Їжте,– сказав їм,– се моє тiло,
Бо в ньому любов моя.
І щось таке над столом пролетiло –
Ангел а чи зоря.

Вино наливав, і рука затремтіла.
– Пийте! Се кров моя.
І знову щось над столом пролетiло –
Ангел а чи зоря.

– Раввi, щось дуже збудженi люди,–
В тривозi сказав Петро.
Щоб усе записати, в учня Іуди
Було наготовi перо.

Ісус мовчав. Йому все болiло
Вiд чола до пiдошов:
Мiсце одне за столом темнiло,
Учень один не прийшов.

Той наймолодший, найбiльше любий,
Що був, як на серцi печать.
В Ісуса знову здригнулися губи,
І знов з-пiд повiк печаль.

Галiлеянки прекрасної очi
Вчинили, що все вiн забув.
Учень один останньої ночi
На останнiй вечерi не був.

О, як вiн буде потiм ридати,
Собi не простить повiк,
Бо саме йому мав Ісус передати
Останнiй свiй заповiт.

Галина Гордасевич у спогадах друзів по долі й недолі

Колега Арсена Каспрука поетеса Галина Гордасевич
Дата публікації 20 Червня, 2018 | Автор kaspruk

img395img396

Галина Гордасевич

Галина Леонідівна Гордасевич (31 березня 1935, м. Крем’янець на Тернопільщині — 11 березня 2001, м. Львів, похована у Крем’янці) — відома українська поетеса, член Спілки письменників України, співзасновниця Донецького Товариства української мови та Донецького Крайового Руху. Борець за незалежність України у ХХ сторіччі.

Нагороджена почесною відзнакою-хрестом «За заслуги в боротьбі за волю України» від Всеукраїнського товариства політв’язнів і репресованих, орден «За вірність» ім. В. Стуса від товариства «Меморіал» (посмертно).

Народилася 31 березня 1935 року в м. Кременці на Тернопільщині в родині священика і політв’язня Леоніда Гордасевича (1912–1990) та Олени (1912–2000) з родини Хомчуків. Дитинство письменниці пройшло на Волині, де вона жила і вчилась у с. Городці, м. Дубровиці, с. Кричильську, м. Острозі, м. Костополі.

Після закінчення 7-річки навчалася в Острозькому педучилищі. У 16 років була арештована і засуджена на 10 років таборів, як було написано у вироку: «… за антирадянську агітацію серед студентів».

Звільнилася через неповних 3 роки і приїхала на Донбас, де починала з різноробочої на будівництві. Навчалася в школі робітничої молоді. Вступила до Донецького індустріального інституту, потім на театральне відділення культосвітнього училища. Працювала в Макіївці (тоді народила сина Богдана[2]) на труболиварному заводі, керівником драмгуртка в Ханжонково, друкарем у Донецькій обласній друкарні.

У середині 1960-х років знову почала писати вірші, трохи пізніше — прозу і критичні статті. 1971 року закінчила Літературний інститут ім. Горького у Москві.

У серпні 1989 р. була членом «ініціативної трійки» зі створення Товариства української мови на Донбасі. Як делегат Всеукраїнського установчого з’їзду ТУМ в січні 1990 р. була обрана до Великої Ради. В червні 1990 р. стає членом оргкомітету зі створення Народного Руху України; в серпні 1990 р. — учасник установчого конференції зі створення НРУ в м. Донецьку, де була обрана до обласного Проводу; у вересні 1990 р. — учасник Установчого з’їзду НРУ в м. Києві. У 1991 р. послідовно член оргкомітету зі створення Демократичної партії України, делегат Установчого з’їзду ДемПУ, де була обрана до Національної Ради.

Автор поетичних збірок: «Веселки на тротуарах» (Радянський письменник, 1966), «Наречена сонця» (Донбас, 1976), «Високе полум’я дня» (Радянський письменник, 1980), «Слід зірниці» (Радянський письменник, 1986), книжок прози «Вицвіла шипшина» (Радянський письменник, 1974), «Твій тихий дім» (Донбас, 1980), «Двадцять років і один день» (Радянський письменник, 1984 та Донбас, 1985), «Прекрасні імена жіночі» (Донбас, 1990), а також публіцистичної книжки «Письма к другу» (Донбас, 1989) і літературних портретів українських поетес «Силуети поетес» (Радянський письменник, 1988). Автор публіцистичних та критичних статей у ряді українських журналів. Лауреат премій ім. О. Білецького та ім. В. Марченка. Галина Гордасевич була активним громадським і політичним діячем — у 90-х роках вона була членом багатьох новітніх громадських організацій України, народжених демократією.

ВБФ імені Галини Гордасевич вдячний людям

Вельмишановне панство в Україні і поза нею, повідомляю вас, що в зв'язку з обов'язковою заміною картки відбулась зміна мого рахунку і тепер він має такий вигляд:
ПриватБанк
5363 5420 1632 6861
Гордасевич Богдан Олексійович

Всі надіслані на цей рахунок кошти витрачаються виключно на діяльність Видавничо-благодійного Фонду імені Галини Гордасевич
На 07.08.2021 на старий рахунок надійшло 950 грн., які і є в наявності на новому рахунку 5363542016326861 у ПриватБанку.
Всі уточнення можливі через електронну пошту dzordzflesh@ukr.net



Тепер дещо про минуле, сучасне і майбутнє руху Видавничо-благодійний Фонд ім. Галини Гордасевич

Ідея ВБФ Галини Гордасевич виникла ще за життя письменниці і була досить простою: не мати основного центрального осередку, а сприяти створенню окремих обласних, районних, міських осередків ВБФ ГГ з самостійною реєстрацією та фінансами, тобто повністю автономні осередки, що символічно об'єднанні під егідою ВБФ ГГ, як координаційну та інформаційну централь.
На період 1995 року був сильний економічний занепад в Україні, а з того і виникла ідея створювати осередки культурологічного спрямування, але і з можливістю підприємницької діяльності. Досить нагадати, що могутня на цей час торгова інтернет-імперія "Амазон" починала з продажу книжок з доставкою по-пошті і саме десь в той час. На жаль, в силу різних причин, зокрема хвороби та передчасної смерті у березні 2001 року Галини Гордасевич, - ідея не набрала належного поступу і залишилась там, де і починалась. Хоча, якщо хтось схоче спробувати цей варіант - ласкаво прошу.
Все доволі просто: від ВБФ ГГ надаються твори різноманітні за авторства Галини Гордасевич з усіма правами, окрім суто авторського прізвища, які осередок видає і реалізує, а отримані кошти залишає собі на власне існування та розвиток. Зрозуміло, що має бути звернуто увагу на місцевих культурних діячів та події з минулого і сучасного, а контакти з іншими осередками ФБФ ГГ сприяли б поширенню їх творів по всій Україні. Тобто був би активний процес взаємореалізації видань, творчих зустрічей та представлень, взаємообмін і навіть спільні видання в складчину з розподілом тиражів тощо. Ідеологію діяльності Фонду гарно було викладено в статті Галини Гордасевич "Пора почуватись великими".
Письменниця Галина Гордасевич була готова пожертвувати всі свої гонорари на створення такого культурологічного середовища в Україні, як і я, будучи спадкоємцем авторських прав давно визначився і оприлюднив де міг, що дозволяю довільне використання, публікування і поширення творів Галини Гордасевич і моїх особистих без жодної авторської винагороди чи ще чогось. Зберігається тільки суто авторство! Всі інші права делегую віртуально, а хто захоче - і реально через договори передачі авторських і суміжних прав щодо поширення та фінансових чинників.
Панове, все опублікована на мої сайтах чи деінде за підписом Гордасевич Галини Леонідівни та Гордасевича Богдана Олексійовича - може бути використано в довільному варіанті як суспільна спадщина не вичікуючи обов'язкових 50 років від смерті автора. Як пишуть в сайтах: поширення з посиланням - вітається.
Уточнення можливі через електронну пошту dzordzflesh@ukr.net
Отже, усе під брендом Богдана Гордасевича можна і варто скопіювати для особистого архіву, можна виводити на папір та інші носії, видавати друком і поширювати за власним бажанням.
Буду сприяти отримати тексти, світлини і всіляку допоміжну інформацію бажаючим видавати і поширювати твори Галини Гордасевич. Моє різне також не бороню поширювати: робіть що захочете.
Збір коштів на цьому рахунку я проводжу виключно щоб перевидати і безкоштовно передати до бібліотек України особливо важливі книги, першою з яких є Мартиролог "Нескорена Берегиня", а далі вже буде видно.
Факсимільне перевидання буде коштувати 30-40 євро в залежності від тиражу, отож процес буде непростий.
Мушу ще зазначити, що жодними фінансовими оборудками я займатися не буду, бо не хочу. Мав справу зі сферою книготоргівлі, що дуже голову засмічує своїми процесами та ексцесами, тому схема моя так: зібрав гроші - видавництво - тираж - розсилка. Амінь.
Скрізь і завжди буду оприлюднювати подяку тим людям, які були благодійниками руху Видавничо-благодійний Фонд ім. Галини Гордасевич

1.   Перша однозначно є Леся Храплива-Щур, яка багато років опікувала над нашою родиною. Причому суто на життя надавала регулярно кошти, а теми видань обминала.
2.   Микола Горинь чимало посприяв покращенню достатку Галини Гордасевич у важкі для неї часи і на видання потужно зафондував особисто.
3.   Володько А. К., гендиректор ДБКБ "Автонавантажувач" першим допоміг у важкі часи економічної скрути в України видати важливу книжку Галини Гордасевич "З сімейного альбому".
4.   Володимир Снітинський, будучи ректором Львівської Аграрної академії в м. Дубляни багато уваги приділив Галині Гордасевич, а за його вказівкою у співпраці з директором музею Степана Бандери при академії п. Петром Гоцем було здійснено перевидання книги "Степан Бандера: людина і міф" Галини Гордасевич у дуже якісному вигляді з додатковими важливими матеріалами.
5.   Кузьма Хобзей багато помагав.
6.   Михайло Ониськів з м. Тернополя.
7.   Гаврило і Валентина Чернихівські з м. Кремянця.
8    Іван Потій оплатив встановлення гарного надгробку на могилі Галини Гордасевич у м. Кремянці.
9.   Валентина Вікарчук та її донька Оксана Вітвицька.
10. Сидір Кіраль.
11. Дмитро Павличко.
12. Зиновій Суходуб.
13. Роман Дубровський.
14. Емма Бабчук.
15. Дмитро Сапіга.
16. Анатолій Тищенко.
(список не є остаточним і сподіваємось на його продовження)

Всім цим людям велика подяка і пошанівок від родини Гордасевичів, як і шанувальників творчості Галини Гордасевич..
Ще величезна подяка всім тим, хто придбав і має книги авторства Галини Гордасевич, бо то є головне - читач! Покупець! Шанувальник!
Будьмо! Щасти всім!
З повагою, син письменниці Галини Гордасевич - літератор Богдан Гордасевич.
07.08.2021

У Краматорську курінь імені Галини Гордасевич

Знаменна подія: у Краматорську пластунки заснували курінь на честь репресованої поетеси Галини Гордасевич
  • 31.03.2021, 16:34
  •  294
  •  0
У Краматорську Донецької області юначки згуртувалися у курінь імені Галини Гордасевич — поетеси, борчині за українську справу, яка була репресована за часів сталінізму.
Галини ГордасевичГалини Гордасевич

У Краматорську в осередку національної скаутської організації «Пласт» юначки заснували дівочий курінь імені Галини Гордасевич. Про це розповів керівник Краматорського осередку Пласту Максим Потапчук, передає «Вчасно».

Він зазначив, що це дуже важлива подія для Донеччини, адже подібних юнацьких дівочих куренів за майже 28 років діяльності на цих теренах Пласту створено тільки два: в Авдіївці й тепер у Краматорську.

«Курінь в Пласті — це організаційна структурна одиниця. Пластуни гуртуються в куренях, котрі, своєю чергою, об'єднуються в Улади за віком. За традицією Пласту — курінь повинен мати свого патрона чи патронесу, себто мати ім’я відомої діячки або діяча. Юначки вирішили знайти для куреня свою, місцеву патронесу, котра народилася на Донеччині або жила та працювала на наших теренах», — зазначає Максим Потапчук.

Пластунки з Донеччини вирішили назвати свій курінь на честь борчині за незалежність України у XX столітті, поетеси Галини Гордасевич.

Дитинство Галини Гордасевич минуло на Поліссі, в Рівненській області. У 1946 році був заарештований і засуджений до 10 років ув’язнення її батько. Донька відразу потрапила під пильний нагляд органів КДБ, і через півтора року теж була заарештована. Хоча її «зв'язків з бандерівцями» довести не вдалося, їй все ж винесли вирок — десять років «за складання націоналістичних віршів».

Після смерті Сталіна була амністована, відбувши неповних три роки.

Більша частина життя пані Галини минула саме на Донеччині. Спочатку вона працювала робітницею на будівництві й навчалась у вечірній школі. Потім — на труболиварному заводі, одночасно вступила на металургійний факультет Донецького інституту, однак після смерті сина залишила навчання.

На початку 1960-х років працювала керівницею драмгуртка в Палаці культури у Ханжонковому, вступила на заочне відділення Донецького культосвітнього училища на спеціальність «режисер народних театрів». Але тоді ж переїхала до Донецька, де спочатку працювала у друкарні, згодом — на комбінаті «Донпобутреклама».

Була однією із засновниць Товариства української мови, Народного Руху України та Демократичної партії України. У 1996 році за повість «Соло для дівочого голосу» стала лауреаткою літературного конкурсу «Шістдесятник», а Спілка письменників України та Міністерство інформації присудили їй премію ім. Олександра Білецького за роботи в царині літературної критики.

Галина Гордасевич була членкинею Спілки письменників України з 1983 року. Останніми роками працювала над великим мартирологом пам’яті жертв сталінського терору в Україні.

Підготовчий юнацький курінь ім. Галини Гордасевич у Краматорську вже офіційно зареєстрований і згодом матиме своє знамено, прапор та унікальні курінні хустки.

Як розповідає пластунка Емілія Гончарова, роль, котру грає Пласт у повсякденному житті, є неоціненною, а особливо в такі часи, коли національна свідомість є дезорієнтованою. Важливо пам'ятати і вивчати творчий доробок таких постатей як Галина Гордасевич, які жили та працювали над розвитком української культури, попри гніт радянської влади.

«Коли мене питають, що для мене Пласт і взагалі: чому я туди ходжу, моя відповідь доволі проста: я — українка, і не маю допустити, щоб моє майбутнє і моїх дітей мало такі страшні події, що відбуваються зараз, — зазначає дівчина. — За підтримки небайдужих патріотів ми дізнаємося про історію виникнення особливих найчастіше трагічних подій, котрі зараз вшановуються днями пам'яті та й просто державних свят. А це, як я вважаю, і є головною зброєю — розуміти, хто з давніх-давен є ворогом, а не, так би мовити, «братським російським народом»

Силуети поетес: Тамара Коломієць

"Силуети поетес" 
Галина Гордасевич
збірник критичних статей про укранських поетес
Тамара Коломієць