У Києві Солом'янський райсуд 10 квітня скасував зобов'язання здати закордонні паспорти для виїзду за кордон щодо народного депутата Максима Полякова, який є фігурантом у так званій "бурштиновій справі". Про це повідомив його адвокат Петро Бойко.
Водночас, як зазначається, суд продовжив інші зобов'язання Полякова, зокрема утриматися від спілкування з іншими підозрюваними й низкою свідків, а також прибути до слідчого.
Як повідомлялося 8 лютого, Солом'янський районний суд Києва скасував зобов'язання носити електронний браслет щодо Максима Полякова.
Нагадаємо, 20 жовтня Національне антикорупційне бюро повідомило, що слідство уточнило, але не змінювало підозру щодо народного депутата Максима Полякова, який є фігурантом у так званій "янтарній справі".
Додамо, ввечері 19 жовтня народний депутат України від фракції "Народний фронт" Максим Поляков заявив, що Генеральна прокуратура України зняла з нього звинувачення в отриманні хабара.
Як повідомлялося, 11 липня парламент зняв недоторканість із Полякова, але не дав згоди на його затримання і арешт. Згідно з інформацією Генеральної прокуратури України, Поляков, діючи за попередньою змовою із нардепом Бориславом Розенблатом та зі своїм помічником-консультантом Тетяною Любонько, вимагали та отримали неправомірну вигоду 15 000 доларів США від представника компанії нерезидента "Фуджейра" (ОАЕ) за лобіювання інтересів у сфері видобутку бурштину в Україні. Отримані гроші Розенблат і Поляков мали розділити порівну по 7500 доларів.
7 вересня Солом’янський районний суд міста Києва суд стягнув у дохід держави заставу у 304 тис грн, та призначив Полякову нову – 608 тис грн. Депутат вніс гроші 21 вересня.

Захід чотири роки тому вчинив з Україною не по-партнерськи, вважає секретар РНБО
Відмова від ядерної зброї була історичною помилкою України і тепер вона повинна розраховувати тільки на себе.
Про це секретар РНБО Олександр Турчинов повідомив виданню «Гордон».
«Зараз, після всіх цих подій, можна зробити висновок, який багатьом не сподобається: ядерне роззброєння було нашою історичною помилкою. Дані нам гарантії безпеки навіть не варті паперу, на якому вони були написані. В умовах сучасного світу кожен має розраховувати на власні сили. На слабких не зважають, їх повчають, принижують і використовують! Тільки сильна Україна може змусити себе поважати і зважати на свої національні інтереси! Таку Україну ми повинні разом будувати», - заявив Турчинов.
За його словами, Україна віддала ядерну зброю в обмін на гарантії безпеки і територіальної цілісності провідним ядерним державам: США, Великобританії та Росії.
«При цьому Росія, якій ми передали нашу ядерну зброю, окупує частину нашої території і починає проти нас війну на сході, а інші гаранти лише висловлюють своє занепокоєння. Я був переконаний, що країни-гаранти та їхні союзники по НАТО зроблять заяву, що якщо агресія не припиниться, вони виступлять на стороні України. Ось таким я був ідеалістом. А мене по плечу поплескали і сказали: дорогий, мовляв, а цей меморандум нас ні до чого не зобов'язує. Ми засуджуємо агресію і допомагатимемо лише на політичному та дипломатичному рівнях, але про жодну військову допомогу ми говорити не готові. Для мене це, чесно кажучи, було потрясінням, трагедією: ти очікуєш, що буде реальна підтримка, реальна допомога, а замість цього нас «підбадьорюють». Мовляв, на дипломатичному рівні ми вам допоможемо вести переговори, але ви не метушіться, не загострюйте ситуацію, не провокуйте Росію на масштабне вторгнення. Тиск від наших стратегічних партнерів почався, коли я оголосив мобілізацію», - розповів Турчинов.
Він наголосив, що Захід чотири роки тому вчинив з Україною не по-партнерськи.
«Нам тоді наші шановні партнери не те що зброї або набоїв - безкоштовно жодної каски, жодного бронежилета не дали», - нагадав секретар РНБО.
За його словами, доки Україна не стала членом НАТО, «ми маємо розуміти, що у разі масштабної агресії будемо змушені, як і в 2014 році, розраховувати лише на власні сили».
Турчинов переконаний, що агресивну ядерну країну від масштабного вторгнення може зупинити лише потужне сучасне збройне стримування, здатне уражати ворога на будь-якій відстані.

Протягом березня цього року залишки гривневих вкладів фізичних осіб у платоспроможних банках зросли на 1%. Про це повідомляє прес-служба Національного банку України.
Згідно з повідомленням, їх залученню сприяло підвищення доходів населення та зростання привабливості гривневих депозитів на тлі зміцнення гривні.
Разом з цим повідомляється, що обсяг корпоративних депозитів у гривні залишився практично на рівні попереднього місяця. Регулятор пояснює це значними податковими платежами, зокрема податку на прибуток підприємств, і перерахуваннями частини чистого прибутку державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями за минулий рік.
У зазначений період сукупний портфель депозитів у національній валюті у платоспроможних банках помірно зріс – на 0,4%, або до 484,2 млрд грн.
Залишки депозитів у іноземній валюті залишились практично незмінними. Зростання валютних депозитів населення компенсувалося їх зниженням на рахунках юридичних осіб внаслідок спрямування останніми коштів у ОВДП та на перерахування дивідендів за кордон.
Загальний портфель кредитів банків у національній валюті зріс на 0,3%, до 581,8 млрд грн, порівняно з лютим.
У відповідь на четверте поспіль підвищення Національним банком облікової ставки на початку березня банки відреагували підвищенням процентних ставок, насамперед для бізнесу.
Процентні ставки за новими гривневими депозитами для корпоративних клієнтів зросли за місяць з 10,2 до 11,0% річних. Вартість нових кредитів для бізнесу підвищилася з 16,0 до 16,6% річних.
Раніше повідомлялось, що міжнародні резерви в березні скоротилися на 1,2%, до $18,19 млрд.

А тим часом до 1 квітня більшість антикорупційних організацій подали електронні декларації в НАЗК. Але всі сподівання політиків, що з цієї ситуації вдасться витиснути хоч якісь дивіденди для себе, виявилися марними.
Навпаки, ініціатори приборкання активістів отримали цілком зворотній ефект.
По-перше, дурість ухвалених норм стала наочною.
Наприклад, згідно з законом, свою декларацію в НАЗК має подати американський сенатор-республіканець і один із найбільших друзів України Джон МакКейн. Він є главою Міжнародного республіканського інституту (IRI), який реалізує проекти за кошти USAID, котрі призначені для України.
З тієї ж причини шанс познайомитися з українським НАЗК має й екс-глава Держдепу Мадлен Олбрайт, яка очолює Національний демократичний інститут (NDI).
По-друге, усі політики, які намагалися іронізувати чи критикувати активістів за їхні "високі зарплати", виглядали дріб’язково і дещо жалюгідно.
Адже закиди деяким ГО, що їхні керівники отримують по 1,5-2 тисячі доларів зарплати, з вуст людей, які дерибанять мільярдні потоки, "обілечують" бізнес чи сидять на "прикормці" олігархів, інакше виглядати і не могли б.
Для тих, хто дає гранти українським антикорупціонерам, вписані в проекти зарплати виглядають смішними. На Заході такі гроші отримують різноробочі і секретарки.
Для пересічного українця тисяча доларів – велика зарплата. Його власна коливається в районі 200-300 доларів. Але питання, хто його довів до такого рівня життя, пересічний українець буде ставити точно не активістам, а таки політикам.
Ну і по-третє – найголовніше – істеблішмент проявив небезпечну вибірковість. Спікери від усіх партій говорили, що раз політики і чиновники декларують, то хай це роблять і активісти. І взагалі, мовляв, у Конституції записано, що декларувати мають усі.
От тільки і цей аргумент з вуст політиків не спрацював.
Так, усіх їх разом із чиновниками різних мастей змусили першими відкрити нарешті свої статки. Але не тому, що вони якісь особливі, а єдино і виключно тому, що вони от уже чверть століття контролюють фінансові потоки в країні. І за цей час країна катастрофічно збідніла, а вони дивним чином збагатилися.
При цьому жоден активіст не коштував державі ні єдиної копійки. Навпаки, вони не вивели, а привели в Україну кошти міжнародних донорів і з отриманого сплатили тут податки.
Політики ж, які посилаються на Конституцію, мали б запустити механізм загального декларування. Натомість вони зосередилися лише на одній категорії людей, яка їм дошкуляє. Як же це називається, якщо не вибірковість?
Ця вибірковість небезпечна не для країни. Так, зараз діяльність антикорупційних ГО відчутно ускладниться, можливо, у когось з активістів навіть з’являться проблеми з силовиками.
Однак насправді політичний клас зробив активістам великий подарунок. У своїй боротьбі проти цілого прошарку антикорупціонерів політики визнали супротивника, гідного уваги й остраху.
Фактично, намагаючись принизити активістів, "клас" зробив їх суб’єктом політичного процесу. І якщо активістському руху вдасться цю суб’єктність не розгубити, то політикам доведеться дуже скоро пошкодувати про свої дії.
Роман Романюк, УП
Ця історія починалася як демонстрація сили. У березні 2017 року власники найвищих кабінетів вирішили показати, хто господар у домі та в чиїх руках реальна влада.
Саме так під прикриттям турботи про військових на фронті в сесійні залі Верховної Ради опинилися скандальні норми про електронне декларування для антикорупційних активістів і членів наглядових рад держпідприємств.
Для збереження обличчя перед західними партнерами та українськими телекамерами президент Петро Порошенко ініціював створення робочої групи, яка мала би "зняти надмірності" закону.
Результатом її роботи став законопроект, переданий президентом у Раду ще 8 липня минулого року. От тільки того ж дня з’ясувалося, що спільної позиції президента й активістів немає.
Не тільки активісти, яких хотіли взяти під ніготь, були незадоволені тим проектом. Одностайна позиція всіх західних партнерів України так само була вкрай різкою.
Але навіть це не змогло привести український істеблішмент до тями. Перед обличчям погано приховуваної ненависті до антикорупціонерів відступало будь-яке раціо. Тому обіцянкам вирішити питання з декларуванням чи хоча б відтермінувати його віри було мало.
"Хом’ячків", як зневажливо політики називають антикорупційних активістів, треба було "покарати". Однак ця ситуація може мати для влади зовсім несподіваний ефект.
Класова ненавистьДуже зручно було б звалити всю вину на президента Порошенка. Власне, більшість активістів та депутатів, які відстоювали скасування е-декларування для антикорупціонерів, так і робили.
Але такий погляд на ситуацію є спрощенням, яке не дає побачити її повністю.
Так, непублічна ініціатива "покарати хом’ячків" насправді належала президенту. Власне, про існування такого зневажливого терміна щодо себе антикорупціонери дізналися саме в розмові з главою держави.
Але "покарання" було не його ідеєю. Точніше – не лише його.
Політичний клас, змушений під тиском громадськості та Заходу показати свої статки, вимагав помсти.
При цьому неважливо, до якого табору належав той чи інший депутат, міністр, радник. Усі – від опозиціонерів справжніх і вдаваних, до лідерів владних груп – усі хотіли відплати. Весь штат "радників" і "стратегів" президента так само був "за".
Врешті, 268 голосів у Раді – яскраве свідчення єдності політиків у бажанні приструнити антикорупціонерів.
І це насправді не дивно. Це – наслідок банальної людської ненависті за роки прискіпливої уваги до непояснюваної розкоші правлячих кіл, за десятки антикорупційних норм та сотні зірваних "схем".
Здавалося, що після голосування за скандальні правки по декларуванню активістів президент мусив докласти зусиль, щоб усі ситуативні партнери коаліції допомогли йому провести це рішення. Проте за рік часу, що минув відтоді, стало цілком очевидно: йому не довелося нічого робити. Політичний клас був готовий і так.
Але тепер "воля класу" грає вже проти Петра Порошенка. Адже не "клас", а особисто президент обіцяв європейським партнерам скасувати декларування для активістів та іноземних членів наглядових рад.
Тепер не депутати, а особисто Порошенко виглядає в очах європейських лідерів якщо не відвертим лицеміром, то людиною, яка не може дотримати слова.
Не депутатам, які радісно тиснули кнопки за скандальні норми, довелося стати об’єктом тотальної критики. Врешті, не "класу" довелося вносити законопроект, щоб якось виправити спільно зроблену дурницю, і вислуховувати ледь не знущальні висновки Венеціанської комісії.
Навпаки, єдиний у своїй нелюбові до "хом’ячків", депутатський корпус міг собі дозволити навносити цілу гору альтернативних законопроектів, чудово розуміючи, що кожен наступний зменшує шанси на ухвалення хоч якогось із них.
Але "клас" міг собі це дозволити – бо відповідати за все буде не він, а Порошенко.
Це жодним чином не є виправданням для президента. Це лише констатація факту: взявши на озброєння проти активістів ненависть до них політичного істеблішменту, Порошенко сам став заручником цієї ситуації.
Яке б рішення не було ухвалено згодом, його відсутність зараз б’є по репутації саме президента. А репутаційного ресурсу, як показують соціологічні викладки, у Петра Олексійовича залишилось і так небагато.
"Думаєте, ми не хотіли ухвалити ці зміни? Ми правда хотіли, збирали голоси. Але ми підходимо до людей, а вони кажуть: "Ідіть на … зі своїми активістами. Я їх ненавиджу". І що ти тут скажеш?
Ви розумієте, що президент особисто телефонував деяким особливо норовливим депутатам, намагався вмовити. І не зміг. Президент!", – зізнався в розмові з УП один із найвпливовіших депутатів фракції БПП.
Ця ситуація тривожна сама по собі. Проте така безпорадність влади перед ненавистю загрозлива в іншому контексті.
Дуже скоро парламенту доведеться приступити до іншої "президентської ініціативи" – закону про Антикорупційний суд.
Його Порошенко так само обіцяв, де тільки можна і кому тільки можна. З ухваленням цього закону напряму пов’язана співпраця з МВФ.
Але саме цей закон викликає в депутатському корпусі відчуття, сильніше за ненависть до активістів, – страх виживання. Тож якщо президент і справді думає про переобрання на другий термін, йому доведеться якось цей страх долати. Хоча поки що не видно жодного варіанту, як це зробити.