«Наші поїзди — поїздатіші поїзди в світі!» — знаєте такий вислів? Ну так ось, він з'явився напевне не зпроста. Не знаю, чи радянсько-українські поїзди «перепоїздять по поїздатості» іноземні, але в історії вітчизняної залізниці було багато незвичних на вигляд і за конструкцією, локомотивів.
Попереджаю! Побачене може зруйнувати звичні шаблони.
Паротяги. 1. П36 . Магістральний паротяг. Випускався в 1950-1956 Коломенським заводом. Це був останній радянський паротяг. Привертає увагу декоративна обшивка. (Хоча в Київському музеї П36 без обтічників (накладок).)(Фото з сайту pokazuha.ru).2. ІС-20-16 . Пасажирський паротяг серії ІС (названий в честь Сталіна). Випуск незвичного паровозу приурочили до партійного з'їзду. Зроблений у 1937 році в одному екземплярі, на базі стандартного паротягу ІС-20. Від стандартного відрізнявся обтічним аеродинамічним кожухом. Завдяки обтічному кожуху швидкість зросла до 115км/год.(!), а потужність до 200-250 к.с.. До нашого часу не зберігся.Цікаво, що паротяг дуже схожий на Commodore Vanderbilt, який з'явився в 1934му. Ну, як завжди, в СРСР вміли вкрасти чужі розробки. 3. 2-3-2В . Рекордний швидкісний паротяг. Так, таке дивне найменування. Не менш дивне, ніж зовнішній вигляд цього паротягу. Побудований Ворошиловградським паровозобудівним заводом в 1938 році, в єдиному екземплярі. Розвивав швидкість 175 км/год.(!!!). Останній рекордсмен по швидкості паротягів в СРСР. Після Другої Світової війни з паротягу був демонтований обтічний кожух, тому що не потребувались великі швидкості. До нашого часу не зберігся. 4. ТП1-1 . Теплопаровоз. Гібрид паровозу і тепловозу(!). Збудований в 1939 році в одному екземплярі. Експериментальний. Тепловози і електровози. 5. Щел1 . Перший магістральний тепловоз. 1924 року. Дизель з електричною передачею. Збудований в одному екземплярі. Тодішні залізничники дивувались, побачивши вагони без паротягу (тепловоз випустили в часи, коли експлуатувались лише паротяги). Нині локомотив — експонат залізничного музею в Санкт-Петербурзі.(Фото з сайту http://www.ipukr.com/?p=11698 )6. ВЛ19 . Перший магістральний радянський електровоз. Серійний локомотив (1932-1938). В Вікіпедії пишуть, що це був перший електровоз, повністю розроблений в Радянському Союзі. 7. ВЛ22 (22М) . Магістральний електровоз. Подальша модернізація локомотиву ВЛ19. Навіть нумерація продовжувалась за ВЛ19. Випускався в 1938-1941 рр.. Модернізований варіант, ВЛ22М, випускали з 1946 по 1958 рр.. Від попередника відрізнявся потушнішими тяговими двигунами. На деяких залізницях використовується досі! ( Автор: MBxd1 - собственная работа, CC BY-SA 3.0, https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:WL22M-1204.jpg ) 8. ВЛ8 (1953-1967 рр.). Вантажний магістральний електровоз. Виглядає архаїчно, та попри це досі використовується. Цей екземпляр був сфотканий мною в Маріуполі. 9. ВЛ80 (двохфарний) . Масовий електровоз. Наступник моделі ВЛ8. Випускався з 1961 по 1995. Виглядає страхітливо і архаїчно. ПРи цьомку досі експуатується. В т.ч. на українській залізниці.Електропоїзди 10. Електропоїзд серії С (1947-1951). Перша радянська електричка. Хоча були більш древніші конструкції: Св, Сд. Просто не знайшов підходяще фото. Дах — дерев'яний, покритий брезентом(!). Локомотив виглядає як самохідний вагон — звичайний вагон з кабіною машиніста. Топорний і квадратний. ( Фото з сайту http://www.ipukr.com/?p=7227 )11. ЕР22 . Приміський електропоїзд. Вже хоч трозхи схожий на звичну електричку ЕР9. І передок вже не топорний, а у формі >. Всі модифікації вироблялися з 1964 по 1976 роки. 12. ЕР9 (раннього випуску) . Так звана «кругломорда» електричка. Масова модель. Випускалася з 1962 по 1974. З 1974го, з поїзду №345, була змінена передня частина (кабіна) з круглої на квадратну. Хоча поїзд продовжував найменуватися ЕР9. Цікаво, що ранні поїзди ЕР9 подекуди ще використовуються. Навіть в Україні такі кругломордні старомодні електрички іще можна зустріти.( Автор: Vivan755 - собственная работа, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18045482 )13. ЕР200 . Швидкісний електропоїзд. Названий так в честь проектної швидкості 200 км/год. Максимальна швидкість — 180 км/год. Перші прототипи були збудовані ще у 1970-1980х. Але серійне виробництво розпочалося з 1989. Випускали до 1992го року. Інші незвичні поїзди. 14. ШВЛ . Швидкісний вагон-лабораторія. Експериментальний, збудований в одному екземплярі, в 1970 році, на базі електрички ЕР22. Обладнаний турбореактивними(!) двигунами від літака. Швидкість досягала 250 км/год.(!!!). Після випробувань вагон закинули. Пізніше переробили в пам'ятник. Перелік незвичних поїздів, думаю, можна продовжити. Але й показані моделі вражають. До речі, пишіть в каментах: чи продовжувати енциклопедичну серію «руйнування шаблонів»?
Коментарі
Al KazlOFF
120.03.17, 12:35
разрушения шаблонов не заметил, но ваяй дальше.
анонім
220.03.17, 12:43
познавательно
ЛУКАВИЙ
320.03.17, 13:00
електровози радянські всі ще їздять
Makcімаліст
420.03.17, 14:36Відповідь на 1 від Al KazlOFF
А як же ІС-20 і ВЛ19?Хоча так, існування таких локомотивів можна передбачити.
Lulu
520.03.17, 14:55
Андрій1961
620.03.17, 15:45
Цікаво!