Ця влада потребує людей, які її обслуговують, а не вчених
- 25.07.12, 13:56
Свінберна, Вітмена, Дікінсон, Стівенсона, Кіплінга, Єйтса, Т. С. Еліота, Ередіа, Буніна, Брюсова, Гумільова, Мандельштама, Мараї, Мілоша…
Максим Стріха – доктор фізико-математичних наук, головнийнауковець Інституту фізики напівпровідників НАН. Упродовж останніх двох років також завідував кафедрою перекладу в університеті Грінченка. Читає курс фізики конденсованого середовища в університеті Шевченка. Віце-президент АН вищої школи України.
До червня 2010 працював заступником міністра освіти та науки.Починав працювати з міністром Іваном Вакарчуком. Звільнився через три місяці після призначенням на посаду міністра Дмитра Табачника.
"Українська правда. Життя" зустрілась із Максимом Стріхою тапоговорила на декілька глобальних тем: освіта, наука і переклад в Україні.
Про освіту- Зараз існує стереотип "радянська освіта = якісна освіта". Її справді можна вважати взірцем для наслідування?
- Радянська система освіти була не так радянська, як прусська – ще з19 століття. Завдяки цій системі Пруссія перемогла Австрію в битві під Садовою 1866 року.
Вона була дуже ефективною, коли ішлося про виховання солдатів, які виграють чергову битву.- Тобто вона привчала до дисципліни?
- До дисципліни і певного рівня знань. Абсолютних анальфабетів радянська школа не випускала.Звичайно, школа була підпорядкована політичній системі і мусила утверджувати вірність "вічно живому ученню". Але ця система була по-своєму ефективною.
- Сучасна українська освіта це продовжує?- Всі реформи з початку 1991 року були направлені на те, щоби наповнити новим змістом стару систему – зробити її більш гуманістичною, наблизити до європейських стандартів, не гублячи достатньо високого рівня знань.
Попри значну корумпованість і дуже низький матеріально-технічнийрівень, з освітою в нас донедавна було краще, ніж загалом із суспільством. Про це свідчить зокрема те, що Україна в рейтингах Індексу людського розвитку ООН посідає порівняно високі щаблі саме за показником освіченості населення.
В 2010 році ситуація змінилася. Нове керівництво міністерства освітиспробувало розвернути корабель на 180 градусів у бік колишньої "радянщини" (навіть на рівні відродження міліарної гри "Зарніца"). Однак система загалом доволі інертна – і тому далеко не все з того, що зробили в попередні 19 років, вдалося знищити відразу.
- Але ж змінилися бодай формальні ознаки: тривалість навчання зменшили з 12 років до 11, переписали програми…![]() |
катастрофи, - якої, на жаль, суспільство як слід не відрефлексувало.
Останні 10 років міністерство щороку готувало комплект підручниківдля кожного чергового класу. Цей процес не був досконалим, але був системним. Я можу судити з фізики – на виході ми вже мали дуже добрі підручники для 10 класу, продовженням яких мали стати аналогічні для 11 і 12 класів.
Коли було ухвалено рішення про повернення до одинадцятирічногонавчання, це означало, що всі наявні підручники для всіх класів потрібно викинути і дуже швидко й одномоментно написати нові. Якісно це зробити неможливо.
Тобто впродовж багатьох років наші діти будуть вчитися за неякісниминеузгодженими між собою підручниками. Це стосується не тільки заідеологізованих дисциплін на кшталт історії України. Це стосується також фізики, хімії тощо.
- Що це означає?- Це означає, що зі школи виходитимуть недоуки з поганим рівнем знань. Кожного року цей рівень знань погіршується.
- Навіщо це було зроблене?- Експерти вважають, що не останньою чергою це було зроблено для того, щоб скористатися нагодами, які дає стаття Конституції України про безкоштовне забезпечення школярів підручниками.
- Ви маєте на увазі корупційні схеми?- Так вважають експерти.
- Також багато говорили про переписування програм з літератури. [ Читати далі ]



Факти порушення кримінальних справ проти Віктора Януковича та Юлії Тимошенко давно не становлять секрету. Але про те, що Віктор Ющенко також проходив по справі, відомо нечисельній групі поінформованих осіб.Коли згадують про темні моменти в минулому Ющенка, то говорять про банк "Україна".