Субсидія
– це грошова допомога, що надається державою за рахунок коштів бюджету, а також
спеціальних фондів місцевим державним органам та безпосередньо громадянам
у вигляді матеріальної допомоги. Застосовується
з метою збалансування регіональних та місцевих бюджетів, зміцнення їхньої
доходної бази та завжди передається безвідплатно.
З
2014 року в Україні ввели субсидії на оплату комунальних послуг
малозабезпеченим громадянам. На жовтень 2016 року житлові субсидії оформили 5,5
млн українських сімей. Однак кількість таких людей зростає через збільшення
тарифів. Тому Кабмін України дещо
спростив порядок отримання субсидій для населення на оплату житла.
Відтепер
субсидію надаватимуть на рік, а для її призначення потрібно буде подати лише
два документи – заяву та декларацію.
Щодо нарахування субсидій
· З 1 жовтня розрахунок розміру субсидій на опалювальний період 2016–2017 рр.
проводитиметься після початку опалювального періоду.
·
Якщо певна родина не отримувала субсидії під час неопалювального періоду, у
жовтні служби соціального захисту автоматично перерахують оплату на
опалювальний період. Додаткових документів подавати не потрібно, система здійснить
перерахунок автоматично.
·
На опалювальний період 2016–2017 рр. житлові субсидії видаватимуться на
основі тих критеріїв, які діють на сьогодні. Тобто без врахування наявності
депозитів і доходів від їхнього розміщення в банку, без обмежень щодо наявності
майна.
Субсидія надається на оплату фактично спожитих послуг
·
Зекономлені сім’ями на субсидіях кошти залишатимуться на рахунках людей
лише в межах одного опалювального періоду.
·
Вартість неспожитого газу в тепліші місяці опалювального періоду можна
використати в разі перевищення норми у холодніший період.
·
Уряд приступив до роботи над тим, щоб монетизувати залишки невикористаних
субсидій після завершення нового опалювального сезону. Щоб зекономлена сума
житлової субсидії перераховувалася споживачам, які вели енергоефективне
домогосподарство, у вигляді грошової премії за енергоефективність.
·
Через те, що соціальні нормативи споживання послуг, на які надається
субсидія, не відповідали реальному споживанню послуг, в минулий опалювальний
період (2015–2016) на рахунок отримувачів субсидій утворилася сума невикористаних
субсидій у розмірі понад 10 млрд. грн. Тому Уряд був вимушений відкоригувати
соціальний норматив, зараз він зменшений до 5,5 куб м газу на кожен квадратний
метр опалювальної площі.
·
Враховуючи обмеженість бюджетних коштів, невикористані суми субсидії у
цьому році буде повернуто до Державного бюджету.
Субсидія без
реєстрації є можливою на підставі договору оренди житла
·
Безповоротна допомога Уряду у сплаті житлово-комунальних послуг – субсидія
– оформлюється виключно на зареєстрованих у житловому приміщенні людей. Однак,
Уряд пішов назустріч і тим людям, які не мають офіційної реєстрації, але
сплачують комунальні послуги. Держава дозволила орендарям скористатися
безповоротною допомогою на підставі договору оренди житла. Рішенням Уряду не
визначено жорстких вимог до такого документу: договір не потрібно завіряти
нотаріально, достатньо лише двох підписів – власника житла та орендаря.
·
Такий документ є офіційним підтвердженням права людини на субсидію і
повинен братися до уваги місцевими органами соціального захисту населення на
користь сім’ї.
У разі збільшення кількості зареєстрованих осіб
субсидію не скасовують, а перераховують
·
У разі збільшення кількості зареєстрованих осіб, залежно від соціального
статусу та доходів людини, що прописалася, субсидія на сім’ю може бути
збільшена або зменшена. Після уточнення інформації перераховується розмір
житлової субсидії.
Пенсіонерам субсидія рахується виходячи лише з розміру щомісячної пенсії, а
не сукупного доходу за увесь 2015 рік
· Усім непрацюючим пенсіонерам, які звернуться за призначенням житлових
субсидій з вересня цього року, субсидія буде призначена за новими правилами – виходячи
лише з розміру щомісячної пенсії, а не сукупного доходу за весь 2015 рік.
Субсидія оформлюється на фактичних, а не на
зареєстрованих, мешканців житла
·
Часто буває так, коли в квартирі чи будинку, де проживають батьки,
прописані діти, які фактично там не проживають вже багато років. Зрозуміло, що
їхній дохід до обчислення субсидії ніякого відношення не має. Субсидія на даний
час оформлюється виходячи з кількості фактично проживаючих осіб із числа
зареєстрованих мешканців житла.
·
У такому випадку мешканець квартири при оформленні субсидії, в Декларації
про доходи у розділі «склад сім’ї», повинен вказати родичів, котрі
зареєстровані, але не живуть з субсидієотримувачем. Зокрема, треба написати:
«зареєстровані, але не проживають». Разом із Декларацією треба подати Заяву з
проханням розглянути на Комісії питання про нарахування субсидій на фактичну
кількість людей, які мешкають у квартирі. А також надати документ, що
підтверджує факт не проживання відповідної особи за цією адресою (довідка з
місця роботи в іншому місці), (довідка про навчання в іншому місці, про
перебування на лікуванні тощо).
Безробітним рахують 2 прожиткові мінімуми
·
Неофіційні доходи отримує величезна кількість українських домогосподарств.
Не сплачуючи нічого в Державний бюджет країни, недоброчесні громадяни хочуть
отримати допомогу від держави на оплату житлово-комунальних послуг. І така
допомога донедавна їм справді надавалася.
·
Тому зарахуванням двох прожиткових мінімумів – з 1 травня 2016р. – 2900
грн. – держава вирівнює соціальну справедливість між тими, хто справді потребує
підтримки в оплаті житлово-комунальних послуг, і тими, хто наче б то не працює,
але на якісь то доходи живе.
·
Отже, якщо людина працездатного віку не працює, не служить в армії, не
вчиться, їй під час оформлення субсидії з 1 травня 2016 року зараховується не
більше двох прожиткових мінімумів – 2900 грн.
·
Це стосується лише працездатних осіб. Водночас, є ті, хто насправді
перебуває у складних життєвих обставинах. Тоді комісія при розгляді заяв від
таких претендентів на субсидію, якщо згадані обставини дійсно підтверджуються,
може встановити згадану державну допомогу з урахуванням одного, а
не двох прожиткових мінімумів.