Чому ми не брати?!
- 30.05.17, 14:16
- Ми любимо тебе, Україно!
Мирослава Барчук
журналістка, телеведуча, дочка народної артистки України Ніли Крюкової та актора Анатолія Барчука
Про мовну психотравму і українське ґетто (FB)
Історія зі Скрипкою показала, що ще далеко не загоїлось там, де ми думали, що все позросталось. Знову раптово намалювалися «ми» і «вонтравми».
Вирішила вперше розповісти про власний досвід україномовності, який завжди здавався мені очевидним для всіх, але сьогодні я вперше засумнівалась, спостерігаючи за категоричною травлею Скрипки. І подумала, що, можливо, потрібно сказати про це публічно. Мій пост більше для російськомовних моїх френдів, які не мали подібного пережиття. До того ж для мене це великий і досі не пережитий біль, і частково пояснює, чому Олег, для якого українська, до слова, навіть є не рідною, а вивченою, міг зірватися на таку емоційну некоректну репліку.
Отже, більшість україномовних дітей мого покоління (особливо центру і сходу) у свій спосіб пережили травму своєї україномовності і знають, що таке бути частиною українського ґетто в російському мовному і культурному морі. Я закінчила російську школу (батько вважав, що мене треба русифікувати, щоб підготувати до життя)… І ось ця школа життя була настільки жорстокою, що я досі ношу в голові рани і синці.
Україномовність у Києві – це коли ти дитиною виходив за поріг своєї київської квартири до школи і відразу ж, відразу відчував крижаний залізобетонний опір середовища. Найм’якіший вияв цього опору – ти інтуїтивно знаєш, що починаючи з ліфта, скрізь – у магазині, у дворі, школі, піонертаборі – твоя українська – нєкстаті, що це виклик, провокація для оточуючих, недоречна демонстрація скелету у шафі, тупе настоювання на цьому скелеті.
Це коли в тролейбусі мама говорить до тебе, п’ятирічної, українською,
а чоловік в стоптаних сандалях з сусіднього місця каже: «он реп’ях до
сраки прицепился бл*дь. Сколько же вас сюда приперлось, рагулей».
Це коли ти називаєш своє ім’я, а тебе питають «А что за имя? Щирі украінци тіпа, да?»
Це коли мама твоєї найближчої подруги каже твоїй мамі: «Мирослава хочет
поступать в Шевченка на филфак? А вот я расстреляла бы всех сразу там,
это же рассандник национализма».
А твоя однокласниця, розповідаючи про поїздку в морський круїз
розповідає: «С нами на корабле были дипломаты, интересно, что
по-украински разговаривали.. Не все украинцы жлобы, в основном, но не
все».
Це коли ти вступаєш в універ, потрапляєш нарешті в інше середовище (хоча
б частково, маєш якусь підтримку) і твій сусід Володька, до якого ти
заговорюєш українською, питає: «Мира, а ты можеш не вы*бываться? Ты же
вроде бы нормальный человек».
Це коли тобі чотринадцять, і маму викликають на розмову в КГБ за
програму «Маруся Чурай», а бабуся звечора навіщось напрасовує мамі нічну
сорочку у торбу на випадок арешту.
Це коли директриса школи Зоя Сергіївна, викликавши маму до школи за
якісь мої абсолютно невинні бешкети, какби вскольз на прощання каже:
«Классный руководитель сообщила нам, что у вас в доме бывают
гомосексуалисты и ранее судимые товарищи, поэтому я не знаю, что у нею
там под чистенькой формой» (як розумію це про Параджанова сусіди
настукали).
Одним словом, це тотально подвійне життя. Вдома – акторське письменницьке українське середовище, колядки, самвидав, в школі – ти російськомовна київська дєвочка, хтось інший, вдаваний, не ти.
І так десять років.
Ви думаєте, що все це абсурд, ідіотизм і це не боляче? Що це не травма? Чи це пережите і загоєне в мені?
Ви пишете пости про те, як сильно образив вас Скрипка своїм випадом? До речі, під час флешмобу #янебоюсьсказати я не раз думала про те, що всі сексуальні домагання, доторки дорослих чоловіків, різні посягання в підлітковому віці я навіть не згадую, хоч вони й були неодноразово.
Для мене все перекрила мовна травма.
Я і десятки україномовних людей пам’ятаємо кожну деталь, кожну підколку, хамство, кожен наш бій і кожну поразку на цих нескінченних барикадах.
Ви не повірите, але я бачу україномовних людей перед тим, як вони відкриють рота. Ми навчились бачити і розпізнавати одне одного без слів, по очах. Так мало нас завжди було. Таким малим був і далі є наш український світ.
Перед цією агресією в дитинстві ти безсилий, незахищений, крихкий, і тобі доводиться маневрувати, просити маму не говорити українською при дівчатах, бо дівчата кажуть, що це жлобство і ім’я твоє теж сільське. Мама у відповідь, лежачи з тобою в спальні, плаче в темноті і каже: «Як так? Як мені моя дитина може таке казати? Господи, за що мені таке?» – і ти відчуваєш, що твій світ розпинається в цьому мороці, відчуваєш, що єдина втіха – те, що цілу ніч ти не бачитимеш цього світу, школи, однокласників, маминих сліз, цієї всієї виснажливої битви, де ти наперед – жертва і тобі не хочеться жити.
Ясна річ, що ці наші травми і неврози ми всі якось пережили, відрефлексували, витіснили. У мене не буває ніяких істерик, ніякого ідіотського кидання грошей в обличчя російськомовній касирці.
Я не люблю сильних зворотів, категоричності, патріотичного пафосу, серед моїх найближчих друзів більше якраз російськомовних розумних людей.
Але мені хочеться, щоб мої російськомовні співвітчизники, сьогоднішні коментатори вчинку Скрипки ось ці мої травми і цей мій біль відчували, усвідомлювали, щоб вони у своїх оцінках, рішеннях, судженнях брали їх до уваги by default.
Після століть імперського котка варіант «а тепер давайте перегорнемо сторінку і з цього моменту хай буде мир, дружба, рівні можливості і політкоректність, а хто не погоджується з цим, той упоротий і національно озабочєний» – не працює. Це неможливо без проговорення, розуміння і усвідомлення вами того, що нам довелось пережити нам в кількох поколіннях.
Тому, дорогі мої російськомовні друзі, інтелектуали, блогери, любимі колеги. Перед тим, як судити Олега Скрипку – відчуйте, будь ласка, і наш біль, проникніться ним так, щоб ми це відчули. І тоді нас усіх попустить.
Скрипку жорстоко розпинати за його зрив. Мені зрозумілі причини цього зриву.
Олег один із тих, хто сам українізувався і став одним з кількох людей, які почали українське культурне відродження. Він бився і б’ється з цим опором шоу-бізнесового, медійного середовища довгі десятиліття. І це страшенно виснажливо, особливо коли ти кладеш на це життя.
Для Скрипки російськомовність – гірка реальність постколоніалізму, портал російської культури і, як би нам не хотілося це визнавати, частково пожива, клей для ідей русского міра і російської державності.
Я погоджуюся з ним у тому, що або наша національна революція поступово, нашими з вами спільними зусиллями, нашим порозумінням переможе, або між нами далі буде «трещина, замазанная густым пафосом». І вже наші діти, всі – і російськомовні, і україномовні – стануть одним великим ґетто в російському світі.
Коментарі
Білотур
131.05.17, 00:05
Гарне бажання у Мирослави, але так не буває!
На фізичному рівні чужу біль можуть відчути одиниці з тисячі народу. Я теж закінчив російську школу і російською розмовляв до перших років становлення незалежної України. Мирославину біль я трошки відчув, але зрозуміло той досвід неспівставний. Хоч і мені боліло, що не розуміють мене найближчі люди, рідня, друзі. Багато знайомих, друзів, рідних, що закінчували українські школи не витримали тиску і повелися, поступилися, зламалися.
Як писав Дейл Карнеги, що людина не йде проти власного комфорту, не визнає власної вини, керується власною лінню.
Визнати чужу біль, для російськомовних, це починати освоювати українську, тобто додати собі клопоту, визнати власну вину. Це фантастика.
Плюнути в бік Олега, для них, розумних, легше, що і ...
Gogilo
231.05.17, 11:53Відповідь на 1 від Білотур
Nech sa paci
331.05.17, 14:11
Окрім деяких останніх абзаців, згоден.
Сам на собі відчув у Києві цей тиск. Причому зазвичай тиснули не "ісконнікі", а російськомовні неофіти, діти україномовних батьків, які для себе вирішували (чи батьки за них), що російське — це модно і стильно, а українська — ацтой і селюцька говірка. Мені в дитинстві за мову виказували образливо і прямо разів три, причому одного разу — вже в незалежній Україні. Інколи це було напівжартома, інколи — дуже серйозно.
Вимушений визнати, що частково піддався цьому впливові і у школі та у дворі почав говорити російською. Вдома та з родичами — лише рідною. Тобто так само утворилися два окремі світи, що слабко перетиналися, — батьки й родичі vs. київські ровесники.
Потім поступово почав повертатися до публічності своєї рідної мови. Аж до повної.
Богдан Бо
42.06.17, 21:46Відповідь на 3 від Nech sa paci
Ви дали дуже гарну думку для мене про "два мовні світи" - кожна людина обирає свій світ, але чи обере той, який їй насправді потрібний? Є над чим задуматись.
Nech sa paci
52.06.17, 22:40Відповідь на 4 від Богдан Бо
У будь-якому світі можна бути як "своїм у дошку", так і трохи інакшим, тобто не плисти за течією.