Зразком для наслідування були, зокрема, гравюри західноєвропейських майстрів ХV–ХVII століть, як наприклад гравюра нідерландського майстра ХVI – початку ХVII століття Ієроніма Вірикса. Саме за її мотивами було створено ікону “Христос у точилі” з мотижинської церкви, а також ікону з с.Аркадовець на Поділлі та інші. Ікона - українська. Як казав видатний український філолог Потебня кожний народ виробляє своє християнство, згідно власного світогляду і естетичних уподобань.
Christ in the Wine Press, engraving by Hieronymus (Jerome) Wierix (Netherlandish, ca. 1553–1619 Antwerp). Metropolitan Museum of Art, New York Date: before 1619; Церква св. Юрія в с.Мотижин зведена 1722 року на місці більш давньої. Ця місцевість тоді входила до спадкових володінь князів Любомирських, які неодноразово підтверджували майнові права місцевої греко-католицької громади на подаровані земельні угіддя. На початку ХХ століття ікону було передано до Київського художньо-промислового музею (тепер – Національний художній музей України) священиком С.Ходзицьким, рід яких здавна служив у мотижинській церкві. Відтоді вона є частиною його фондової колекції і час від часу експонується у виставкових залах. (джерело)
До своєрідного жанру в українському іконописі XVII—XVIII СТОЛІТТЯ
належать ікони яскраво визначеної алегорично-символічної орієнтації.
Нові для православної іконографії сюжети «Христос — лоза
виноградна», «Христос у виноградному точилі», «Христос у чаші»,
«Недрімане око», «Пелікан», висвітлюють основний догмат християнської
символіки — тайну Євхаристії, спокутувальної жертви Христа. Запозичені
із західної художньої культури сюжети, насичені бароковою алегоричністю,
набули поширення в Україні. . Проте складний містичний зміст часто
спрощується, прибираючи в іконах ясну, доступну форму художнього
втілення. Особливо поширеним був сюжет «Христос-Лоза виноградна»,
пов'язаний зі втіленням найдавнішого християнського символу —
виноградної лози, з якою, за євангельським міфом, ототожнював себе
Христос.
// Збірка ікон “Спас – Виноградна Лоза” Національного
музею у Львові налічує 23 пам’ятки останньої чверті XVII–ХІХ ст. П’ять з
них – датовані. Більшість зразків (18) відноситься до першої половини
XVIIІ століття.//
Христос у чаші. В середині 18 ст./Національний Художній Музей України
Ікона Спас Кровоточивий (Мало-Чернетчинсбкий). 19 століття. Приватне зібрання
Спас
Кровоточивий (Мало-Чернетчинський) __ друга половина XVIII століття.
Давня чудотворна ікона Христа Спасителя, яка прославилася чудесами
зцілення наприкінці ХІХ століття з Всіхсвятської церкви села Мала
Чернеччина Сумської області.
Ікона ХРИСТОС У ТОЧИЛІ . Кінець XVIII - початок XIX століття.
Національний художній музей України Пелікан Давньохристиянський євхаристичний символ – пелікан, котрий годує власною кров'ю своїх пташенят
ХРИСТОС - ЛОЗА ВИНОГРАДНА XVII—XVIII ст. Дошка липова, левкас, темпера, срібло. Село Мазепинець Волинської обл. (Державний музей українського образотворчого мистецтва)
Безпосередній «ключ» до розуміння цього сюжету слід шукати у промові
Христа перед учнями під час таємної вечері, де він сам уподобив себе до
виноградної лози: «Я правдива Виноградина, а Отець Мій — Виноградар... •
Як та вітка не може вродити плоду сама з себе, коли не позостанеться на
виноградині, так і ви, як в Мені перебувати не будете. Я — Виноградина,
ви — галуззя!» (Євангеліє від св. Івана, 15, 1 — 5). Особливість
образного ладу українського барокко, що увібрало живильні струмені
народного мистецтва з його мажорною тональністю, позначилась і в іконах
цього напрямку. Незважаючи на тему страждання, вони позбавлені будь-якого натяку на трагедійність чи містицизм, притаманні західним взірцям. Навпаки, впадає у вічі вишуканий
декоративний ефект, створений поєднанням тонкого м'якого прохолодного
колориту з мерехтінням сріблястого тла, як в мазепинській іконі. Образ
Христа, щиросердно доброзичливого, певною мірою наївного, нагадує про
пам'ятки українського фольклору. Ікона репрезентує школу волинського
малярства, на жаль, ще мало дослідженого, з характерним сполученням
певної сухості малюнка і м'якої декоративності палітри.
Христос
– Виноградна Лоза. 1747 р. Дерево, левкас, темпера, олія, гравіювання,
сріблення. Походить із церкви Святої Трійці с. Лучиці Луцького району. (
Світлина Музею волинської ікони)
"Христос в точиле" или "Мистическое точило" - это мотив в христианской иконографии изображающий Христа, стоящего в точиле, где Христос сам становится виноградом в прессе. Это вытекает из толкования Августина и других ранних богословов некоторых отрывков из Библии. Сюжет возник как визуальный образ в христианском искусстве приблизительно между 1100 годом и 18-м веком, а также в религиозной литературе.(с) Christ in the winepress
Соглядатаї Землі Ханаанської. Полтавщина. 1730 рр (Національний художній музей України ).
Св. Августин метафорически уподобил Христа виноградной грозди из Земли Обетованной, брошенной в виноточило. Он намекал на две цитаты из Ветхого Завета: два соглядатая Моисея в Ханаане "срезали там виноградную ветвь с одною кистью ягод и понесли ее на шесте двое" (Чис., 13:17--29), Виноградная гроздь, несомая на шесте - прообраз Христа на кресте в христианском искусстве.
описание Бога Израиля, топчущего угнетателей в точиле своего гнева. Отсюда символика виноградного пресса , как образа гнева Господня. "Я топтал точило один, и из народов никого не было со Мною; и Я топтал их во гневе Моём..." (Исайя 63:3).
Христос в Точиле, редкий пример с зеленым виноградом для белого вина, c. 1490
Христос в точиле; Вена,Австрийская Национальная библиотека Date circa 1400–1410
фрагмент / Христос в точиле. Францисканский монастырь. Краков.Польша Date circa 1440
Бог Отец поворорачивает пресс и Агнец Божий " у чаши". Молитвослов 1515-1520
German memorial of 1649, with the allegory of Christ redeeming his Church. The press is relatively realistic, with a central screw, but the cross replaces a plate pressing on Christ.
Мистическое виноточило часто встречается во французских витражах XVI в.: коленопреклонённый Христос стоит под прессом, подточилье готово принять его кровь или она уже льется и собирается в бочки. Крест может быть трансформирован в пресс (лат. - stipes) или вертикальный столб со спиральной нарезкой.Сюжет буквально представлял католическую доктрину "Реального Присутствия [Господа]" в Евхаристии.
"Христос в точиле", витражи, начала 17-го века, Церковь Сен-Этьен-дю-Мон в Париже "І, взявши хліб і вчинивши подяку, поламав і дав їм, кажучи: - Це є тіло Моє, яке за вас віддається; це робіть на Мій спомин. Також і чашу після вечері, кажучи: - Ця чаша [є] Новий Заповіт у Моїй крові, що за вас проливається" (Лк 22:19-20).
******************************
Источники : инет. http://www.pravoslavia.volyn.ua/gazeta/stattja/?newsid=3042 http://namu.kiev.ua/ua/print.html?printid=66 http://www.ursr.org/kyiv/92/02/html/168.html http://carabaas.livejournal.com/10140920.html
Wikimedia Commons has media related to Christ in the winepress.
Моя папка : Український іконостас
Коментарі
ЛанаМ
113.01.15, 11:34
ничего себе! очень интересно!
K-ATRIN
213.01.15, 12:27Відповідь на 1 від ЛанаМ
да--я тоже раньше такую икону не встречала --очень интересно! Сейчас немного доработаю заметку --нашла ещё интересное по теме.
Кривовус
313.01.15, 16:06
Дякую!
Як на мене - дуже користна інформація.
Ириша Лазур
413.01.15, 16:49
много чего не знала. спасибо, Катюша!
анонім
513.01.15, 18:02
Гість: Каsсандра
613.01.15, 18:35
Вот это ДА!!!!++++!!! Чудесно!!!Восторг!!! Божественно!!! Умничка,Катюша
Огромная благодарность,тебе,родная,за твой кропотливый труд,за интересную и полезную информацию,за превосходную подборку художественных картин и литографий
Aleks*N
713.01.15, 19:26
Vlad-Mier
813.01.15, 19:27
*sil a*
Lazorevka
913.01.15, 19:48
Интересно!!
aleksandrinna
1013.01.15, 20:11
Отличная подборка! Спасибо, Катюша! очень интересно!