Музею Героїв АТО бути!

  • 02.10.15, 13:32


Розпочато публічне обговорення концепції майбутнього Національного Музею Героїв АТО! Ініціатива висунута журналом «Музеї України» і представлена реальним учасникам бойових дій на Сході України. Формується оргкомітет.

Участь беруть - Юрій Нерослік, автор серії плакатів про АТО, боєць 92 бригади ЗСУ, арт-директор Музею плакату України; Віктор Тригуб - редактор журналу "Музеї України", керівник Музейних експедицій в зону АТО; Іван Макар – правознавець, ветеран бату "Айдар", Микола Греков  екс-мер окупованого міста Олександрівськ, доброволець бату "Айдар", Дмитро Снєгирьов – громадський діяч Луганщини, Костянтин Винниченко – керівник благодійного фонду батальйону імені генерала Кульчицького НГУ, політолог Сергій Пархоменко...

Презентовано коротку концепцію музею:

«Зібрати групу науковців і дослідників, які повинні створити літопис неоголошеної війни, зібрати експонати з місць бойових дій, зброю, обладнання, техніку. Віддати шану загиблим Героям, описати їх подвиги.

Центральний офіс музею варто розмістити у Києві, передбачивши відповідне приміщення і площадку для техніки.

Філії Музею організувати на місцях боїв у Донецькій і Луганській областях. Наприклад, на горі Карачун, в Іловайську, Дебальцевому, Донецькому аеропорті, Савур-Могилі (після визволення), в Маріуполі, Щасті та інших населених пунктах. Передбачити побудову меморіалів.

Експозиція повинна розпочинатися з подій Євромайдану 2013-14 років, перемоги.

Окремий розділ - процес окупації Криму військами РФ.

Детально - початок заворушень на Сході України, захоплення державних установ, роль російських спецслужб, лідерів сепаратистських рухів. Аналіз рейду терористичної групи Гіркіна, окупація Слов`янська, перші бої, звільнення.

Вивчення процесу організації оборони України, відродження ЗСУ, створення НГУ, добровольчих батальйонів.

Окрема сторінка - мужність прикордонників, бійців спеціальних підрозділів.

Експозиція повинна відобразити у хронологічному порядку розвиток АТО, участь бойових підрозділів.

Особлива увага трагічним сторінкам - спроба блокування кордону, перші оточення, Іловайськ, Дебальцево...

Потрібна експозиція і про ДНР-ЛНР.

Серпень 2014. Перелом. Мінські угоди. Нова лінія розмежування. Оборона Маріуполя.

Зал Героїв України.

Історія Волонтерського руху. Подвиг медиків.

Всі аспекти повинні бути науково зафіксовані в музейній експозиції.»

Учасники обговорення на базі платформи «Нова країна» висловили свої думки, зауваження, пропозиції…

М.Греков і Д.Снєгирьов - https://www.youtube.com/watch?v=UDtctiRCnQA

Засідання оргкомітету Музею героїв АТО. Слово ветерана НГУ Костянтина Винниченка з бату ім генерала Кульчицького Нацгвардії.

26 вересня 2015 року у Костянтина Винниченка - голови фонду бату ім генерала Кульчицького, що пройшов Дебальцево і Станицю Луганську, народився ТРЕТІЙ СИН! Вітаємо! Відео з оргкомітету створення Музею Героїв АТО... https://www.youtube.com/watch?v=01UHetbx-Cw

Роздуми айдарівця Миколи Грекова - https://www.youtube.com/watch?v=SWC8fuUBdAg

Юрій Нерослік, Іван Макар, Сергій Пархоменко про Музей Героїв АТО - https://www.youtube.com/watch?v=h_ajfG7UaUU

Концепція музею від журналу «Музеї України» - https://www.youtube.com/watch?v=0dCGa8Fdj5Y

До роботи оргкомітету зі створення Музею Героїв АТО долучаються нові люди. Апробовуються нові ідеї і підходи.

Війна триває. Поспішати не варто. Треба все ґрунтовно обдумати, підготувати проекти і звернутися одразу до Президента України!

Подвиг захисників України повинен залишитися у віках!

Віктор Тригуб, редактор журналу «Музеї України»

Штурмовик Айдару Микола Греков

Депутат-доброволець Іван Макар

92 бригада ЗСУ - арт-директор Музею плакату Юрій Нерослік

Дмитро Снєгирьов

Сергій Пархоменко

НГУ, бат Кульчицького - Костянтин Винниченко



Плакати Юрія Неросліка

Создаем ОД "Новая нация"!

  • 02.10.15, 09:36

Подали документы на регистрацию...
Благодаря бойцу бата "Айдар" - коменданта г. Лутугино Алексея позывной ( Бурый), а ныне директора ООО" Чугуевский МЭЗ" имеем возможность провести совместную презентацию  движения.

Сбор г. Чугуев 4.10.2015.
Контактный тел. для записи, 066-1618584 ( Грек).
 Количество мест ограничено!
 Проезд компенсируется, проживание и трёхразовое питание - включено.
Ждём всех, желающих бойцов , волонтёров и журналистов.
 Оргкомитет ООО" Чугуевский МЭЗ" и ОД"Новая нация".

Національний Музей Героїв АТО

  • 30.09.15, 11:03


Концепція для громадського обговорення

Події 2014-15 років у зоні проведення Антитерористичної операції на Сході України вимагають детального вивчення, аналізу, а подвиг захисників України від російської агресії - увічнення.

Саме для цього потрібно створити Національний Музей Героїв АТО в підпорядкуванні Мінкульту і фінансуванні з державного бюджету України.

Зібрати групу науковців і дослідників, які повинні створити літопис неоголошеної війни, зібрати експонати з місць бойових дій, зброю, обладнання, техніку. Віддати шану загиблим Героям, описати їх подвиги.

Центральний офіс музею варто розмістити у Києві, передбачивши відповідне приміщення і площадку для техніки.

Філії Музею організувати на місцях боїв у Донецькій і Луганській областях. Наприклад, на горі Карачун, в Іловайську, Дебальцевому, Донецькому аеропорті, Савур-Могилі (після визволення), в Маріуполі, Щасті та інших населених пунктах. Передбачити побудову меморіалів.

Експозиція повинна розпочинатися з подій Євромайдану 2013-14 років, перемоги.

Окремий розділ - процес окупації Криму військами РФ.

Детально - початок заворушень на Сході України, захоплення державних установ, роль російських спецслужб, лідерів сепаратистських рухів. Аналіз рейду терористичної групи Гіркіна, окупація Слов`янська, перші бої, звільнення.

Вивчення процесу організації оборони України, відродження ЗСУ, створення НГУ, добровольчих батальйонів.

Окрема сторінка - мужність прикордонників, бійців спеціальних підрозділів.

Експозиція повинна відобразити у хронологічному порядку розвиток АТО, участь бойових підрозділів.

Особлива увага трагічним сторінкам - спроба блокування кордону, перші оточення, Іловайськ, Дебальцево...

Потрібна експозиція і про ДНР-ЛНР.

Серпень 2014. Перелом. Мінські угоди. Нова лінія розмежування. Оборона Маріуполя.

Зал Героїв України.

Історія Волонтерського руху. Подвиг медиків.

Всі аспекти повинні бути науково зафіксовані в музейній експозиції.

Зрозуміло, війна ще не закінчилася. Можуть бути великі зміни, несподіванки, як позитивні, так і негативні. Відповідно, реалізації масштабного музейного проекту очікувати не варто. Додайте фінансові труднощі, складну політичну ситуацію.

Нині - час обговорення, формування основи наукової групи, що почне аналіз інформації, збір експонатів.

Маємо сумний досвід емоційних промов і грандіозних планів щодо Музею Майдану. Нічого не створено...

АТО - занадто страшна і кривава сторінка української і світової історії, аби ми її проігнорували.

Концепція Національного Музею Героїв АТО повинна бути написана, обговорена. І музей створено! В найближчій перспективі.

Віктор Тригуб, редактор журналу "Музеї України"

Самчиківський розпис крокує Україною!

  • 29.09.15, 08:48


Самчики стають новим брендом України! 28 вересня у Музеї гетьманства стартувала  культурно-мистецька акція  «Самчиківський розпис – нова перлина Поділля», яка презентуватиме народне мистецтво Хмельниччини по всій Україні.

Самчики – невелике село Хмельницької області. Воно знаходиться на порубіжжі Поділля та Волині – недарма його ще називають подільська Волинь.

На сьогодні Самчиківський  розпис  - це дивовижний синтез  настінних малюнків  Поділля, казкової Волині, козацького завзяття та українського Всесвіту. На картинах серед букетів, вінків, дерев, квіти, китиці, ружа, гічка, кучерики, зорі  постають герїчні козаки та гетьмани, дивовижні птахи та українськи писанки.

Цей яскравий  розпис виник з настінних розписів Хмельницького регіону: у  60-тих  роках  ХХ століття Олександр Пажимський копіював місцеві народні малюнки, вивчав колористиску, підбирав фарби. Згодом він доповнив традиційний настінний розпис сюжетними картинами:  козаками та чарівними дівчатами, дивовижними квітами, птахами та побутовими сценами. Малюнки наповнилися новим змістом – так  і  народився новий вид мистецтва, Самчиківський розпис.

Культурно-мистецьку акцію відкривали видатні майстри Самчиківського розпису: Пажимський Олександр Матвійович, член Національної спілки художників України, член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, Заслужений  майстер народної творчості України, Юзвука  Михайло Карпович – член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, Раковський Віктор Геннадійович – член Національної спілки майстрів народного мистецтва України, Касьянов Сергій Олександрович – народний майстер.

Гостей  вітали  директор Музею гетьманства, Галина Ярова та  молоді бандуристи на чолі з головою   Національної спілки кобзарів України Володимиром Єсипком.

У стародавніх залах мазепинського дому, під звуки   бандури відродиться  стародавня атмосфера козацької доби. Для бажаючих Віктор Раковський  провів майстер-клас самчиківського розпису. А для поціновувачів народного одягу самчиківці привезли унікальний одяг Південно-східної Волині.

Акція проходитеме з 28 вересня по 30  жовтня 2015 р. у різних містах  України: Києві, Харкові, Запоріжжі, Житомирі.


З 28 вересня по 11 жовтня акція  у Музеї  гетьманства в Києві за адресою вул. Спаська,16-б (М Контрактова площа).

Організатори:  Міністерство культури України, Музей гетьманства, Державний історико-культурний заповідник «Самчики», ВСМГО «Всеукраїнська рада регіонального молодіжного розвитку та співробітництва».

Прес-служба

Мінкульт принизив ветерана АТО Юрія Неросліка!

  • 28.09.15, 15:49


Карандєєва у відставку!

Ще одна ганьба від Мінкульту! Провели "конкурс патріотичного" плакату... Наш арт-директор Музею плакату, боєць 92 бригади ЗСУ Юрій Нерослік, представив свої роботи. Які вже стали народними в АТО. Навіть грамоти не дали...

"Маю багато слів, але всі нецензурні. "У всякого сапожніка свой взгляд на іскуство", - казавись гострословий Козьма Прутков. Але у нас цей керівний і спрямовуючий "взгляд" нині набува рис якогось сіятельного "барського разгуляєва": коли на культурі вмостилися пещеними гузнами індикоподібні перекомсомольці, не обтяжені інтелектом, зате переобтяжені бундючним урядовим "пупізмом", який аж надто видко за кілометр. Те, що унікальний художник-плакатист не отримав з їхньої милостиньки бодай грамоти, - дуже значуще. Сказав би - високозначуще. Це як "Чорний ворон", не спохаблений свого часу нагородою з рук біснуватого. Прикро, але факт: справжня українська культура, очевидно, має бути вільною від нинішнього міністерства культури. Від колективного гончарівського Лободи при керманстві, справа якого "живе і торжествує". (Ще не забули сього персоналія Гончаревого "Собору" - його горезвісне "сиджу на культурі?).
Схоже, культура вже не лише фінансується за горезвісним "залишковим принципом", а й за таким же упослідженням сподоблюється керівним очільництвом.

Валерій Ясиновський фб

Юрій Нерослік - екс-боєць 92 бригади ЗСУ. Арт-директор Музею плакату при журналі "Музеї України". Легендарний плакатотворець зони АТО. Його роботи знають всі, хто там був. Повністю проігнорований Мінкультом - навіть грамоту не дали! Хоча, Юрій чесно оформився на участь у конкурсі, виконав всі вимоги... Ще одне підтвердження ставлення уряду кроліга до фронтовиків...

Юра подарував плакатні комплекти виставок 92 бригаді ЗСУ, бату Кульчицького НГУ (Станиця), бату Айдар (Щастя), бату Миротворець, серія Нацгвардія - пішла по частинам НГУ. Виставки в Нацмузеї І.Гончара, Національній академії керівних кадрів культури, Національному музеї-заповіднику "Битва за Київ у 1943 р", Музеї Чугуєва, Білої Церкви, Краматорська, Донецькій ОДА, Сартані, Музеї плакату, Музеї української пропаганди, бойових частинах...

Плакат "Хай кулі тебе минають став оберегом"... Юра був під Іловайськом, у Щасті, під Маріуполем. Пішов добровольцем.

Мінкульт у всій красі...

Заступнику міністра Ростиславу Карандєєву повинно бути соромно за ганебну організацію такого важливого конкурсу! Вимагаємо негайної відставки! Він не здатен! Але, що взяти від вчителя фізкультури, чи ким він там є, цей дрібний політичний деятель... Мабуть час записатися добровольцем в АТО? Відчути всі принади... І те, які плакати там йдуть...

Констатуємо чергову "пабєду" видатного мунюстра Славіка Кириленка! Клубок стукачів нормально не зможе...

А серію нових робіт "Україна переможе!" Юрія Неросліка презентуємо!

Чекаємо тих, хто допоможе виготовити масовий наклад!

Віктор Тригуб, директор Музею плакату України при журналі "Музеї України"

"пабедітелі" Мінкульту тут - http://195.78.68.75/mcu/control/uk/photogallery/gallery?galleryId=244984370&photogallery_stind=1

Сартана: Грецький музей прифронтової полоси

  • 28.09.15, 00:43


Селищу Сартана пощастило - орда не дійшла. Погано, що опинилися між лінією фронту і Маріуполем. Під регулярними обстрілами, коли гинуть люди. Але, життя продовжується! Працює унікальний Музей історії та етнографії греків Приазов`я.

Сонячного дня ми з начальником Управління культури Донецької ОДА Аліною Певною та начальником Управління культури і туризму міста Маріуполя Олександром Чайном побували в музеї. Тут уже фактично друга лінія оборони. Чимало військових, техніки. Треба пройти блок-пост...

-Ми фактично не змінили графіків роботи! - поділився Іван Папуш - краєзнавець і творець музею, - Ведемо наукову роботу, проводимо екскурсії, виховуємо дітей... Зрозуміло, туристичний потік зменшився, але люди до музею йдуть! Це - головне!

До війни тут вже якось звикли, уважно слідкуючи за переговорами та процесом відводу важкої артилерії - це важливо. Аби не стріляли, не гинули люди, повернувся мир. І трохи офіційної інформації:

Музей истории и этнографии греков Приазовья в поселке Сартана основан в  1987 году  как музей на общественных началах, а затем приобрёл статус народного музея. В 1992 году он перешел в разряд филиалов Мариупольского музея. С 1997 года носит название Музей истории и этнографии греков Приазовья.
Экспозиция  музея  разносторонне отображает процесс переселения греков из Крымского ханства в Приазовье в 1778-1780 годах, освоение нового края, развитие хозяйственной деятельности (земледелие, скотоводство, торговля, промыслы), сохранения культурных традиций (оформление жилища, одежда, украшения, обряды и праздники), развитие греков Приазовья до настоящего времени.
 Экспозиция "История греков Приазовья" раскрывается на фоне исторических событий, происходящих в Украине, в г. Мариуполе, с преобладанием местного материала. В экспозиции отражены события Октябрьской революции и гражданской войны в крае, установление советской власти, голод 20-х, 30-х гг. ХХ века, политические репрессии 1937 года.
Ярко отражен героизм греков Приазовья в тылу и на фронтах Великой Отечественной войны, их трудовые подвиги в тяжелый послевоенный период. Достойно представлены в экспозиции события, завершающие советский период в развитии края, появление на карте нового государства - Украина, достижения в социально-экономическом и культурном развитии Приазовья в годы независимости Украины.
Стационарные экспозиции дополняются выставками на темы: «Литература и искусство греков Приазовья»,  «Федерация греческих обществ Украины: вчера, сегодня, завтра».
В выставочном зале демонстрируются выставки декоративно-прикладного искусства. 
Письменные источники (2224 единиц хранения) - рукописные и печатные - хранятся в фондах филиала музея. Здесь можно ознакомиться с грамотами, удостоверениями, свидетельствами, письмами, черновиками произведений местных авторов, нотами деятелей музыкального жанра, воспоминаниями.

87592, г. Мариуполь, поселок Сартана
ул. Генерала Куркчи, 37 «а»
(0629) 54-02-78
Тел./факс: (0629) 33-54-34
Музей работает ежедневно с 9.00 до 17.00
(Выходной - понедельник)

Іван Папуш - творець унікального грецького музею, аксакал музейної справи. Сартана.

https://www.youtube.com/watch?v=UXvO_EmGuJw

Грецькі традиції Сартани

https://www.youtube.com/watch?v=qVD5ndrZMJc

https://www.youtube.com/watch?v=A1RMSlt2ZW4

Оглянувши музей, поспілкувалися з колективом, відвідали грецьких страв. Ні скарг, ні прохань не почули. Все необхідне є, проблеми, завдяки міській і обласній владі, потихеньку вирішуються. Будівля ціла, музей діє. Потрібен мир!

Чомусь у таких місцях особливо розумієш, як добре, коли тихо. І яке значення мають музеї і бібліотеки у прифронтовій зоні...

Мир музеям і Україні!

Віктор Тригуб, редактор журналу "Музеї України"

Сартана

Повернімося до Шевченка.

  • 24.09.15, 12:59


Важливе значення для консолідації української нації має висвітлення творчості Т.Шевченка в музеях. На підтвердження цієї тези Інститут соціальної та політичної психології АПН України наводить дані, за якими 25 % респондентів у всіх регіонах України віддають своє уподобання постаті Т. Шевченка.

Звідси виходить актуальність проблеми збереження та музеєфікації його спадщини.
Друзі та шанувальники одразу після його смерті 10 березня 1861 р. доклали неабияких зусиль щоби зберегти його особисті творчі доробки та персональні речі. У час російської імперської державності меморіальні пам’ятки про життя та творчість Великого Кобзаря не музеєфікувалися, а зібрані особисті речі зберігалися у шанувальників його творчості та у приватних колекціях. У радянський період, у 20-х роках ХХ століття постає питання про створення державного музею Тараса Шевченка. Цей процес продовжився і у 30-ті роки та завершився утворенням у 1949 р. музею Т.Г.Шевченка у Києві. У другій половині ХХ ст.. процес музеєфікації меморіальних та пам’ятних місць набирає сили. Особлива увага цій роботі була приділена у період державної незалежності України.
Науковці докладно описали процес музеєфікації спадщини Т.Шевченка. Як відомо, помер народний поет і художник у Петербурзькій Академії мистецтв, у невеличкій майстерні, яка слугувала митцю і помешканням, і робочим притулком. Художник Григорій Честахівський, який в останні роки життя Шевченка був для нього особливо близьким другом, склав докладний опис мистецьких творів, робочого приладдя та інших речей, що на той час знаходилися в майстерні, і тривалий час зберігав їх у себе.
Через 27 років по смерті Кобзаря у 1888 р. Г. Честахівський передав цей скарб чернігівському колекціонеру і меценату Василю Тарновському вважаючи, що спадщина Т.Шевченка має зберігатися у «національному хранилищі». Саме колекція Г.Честахівського, постійно поповнюючись зусиллями В.Тарновського, невдовзі стала найбільшою в Україні. У 1903 р. В.Тарновський передав колекцію Чернігівському земству. З утворенням у 1920-х роках Чернігівського історичного музею ця колекція стала його частиною.
Тим часом у Києві у 1926 р. розпочалося формування Інституту літератури, який став носити ім’я Тараса Шевченка. Саме в інституті накопичується величезна спадщина Кобзаря. За урядовим розпорядженням Шевченкові речі звозили до Києва звідусіль – як від приватних колекціонерів, так і з державних музейних установ. У Києві, на Козиному болоті, лишався вцілілий будиночок, у якому свого часу мешкав Тарас Григорович. Саме у ньому оселилася збірка культурної спадщини Т.Шевченка, що належала Інституту літератури. І цей будиночок можна вважати першою державною музейною оселею Т. Шевченка.
Столиця України переїжджає до Харкова, а з нею – й Інститут літератури.
Літературна його частина лишилася при ньому ж, а художня у 1933 р. утворила Галерею картин Шевченка. Її основу склало зібрання В.Тарновського з Чернігівського музею. У 1939 р. у Києві відкрилася велика виставка з нагоди 125-річчя від дня народження Т. Шевченка, тож переважна частина Галереї картин повернулася до Києва. Прибули експонати і з багатьох інших міст. По завершенні ювілейної виставки уряд України рішенням від 20 вересня 1940 р. визнав за необхідне створити Центральний державний музей Т.Г.Шевченка й розташувати його в одній з кращих будівель Києва – Маріїнському палаці.
До розміщення музею в цьому палаці діло не дійшло. З початком війни усі фонди Центрального державного музею Т. Г. Шевченка, Будинку-музею Т.Г.Шевченка на Козиному болоті, а також рештки Галереї картин Шевченка були евакуйовані до Новосибірська. В роки війни уряд тричі повертався до музейної спадщини Кобзаря. 27 березня 1945 р. за його рішенням відбулося об’єднання Центрального державного музею Т. Г. Шевченка та харківської Галереї картин в єдиний літературно-художній музей. І лише через три роки по тому, 22 червня 1948 р., коли до цієї справи долучилися поет-академік Павло Тичина – тодішній міністр освіти, та не менш відомий письменник Микола Бажан, що на той час обіймав посаду заступника голови українського уряду, було ухвалено ще одне рішення – про відкриття музею саме на бульварі Тараса Шевченка у будівлі збудованій у першій половині ХІХ ст., що належала Миколі Терещенку.
Саме тут 24 квітня 1949 р. відкрито Державний музей Тараса Шевченка. З-за об’єктивних історичних обставин процес музеєфікації культурної спадщини Т.Г.Шевченка, виокремлення його місця в українській культурі на державному рівні тривав 89 років. Та цей процес не вчухає й донині. На думку науковців найбільше цей процес залежить від ступеню розвитку пам’яткоохоронної діяльності, самої музейної галузі та музеєзнавства як науки. А тут ми стикаємося подекуди із кризовими явищами, які яскраво відбилися на новітній історії Національного музею Т.Г.Шевченка.
Експозиція, зроблена у 1949 році, вперше подавала відвідувачам біографічний показ життя і творчості Т. Шевченка, всебічно висвітлювала його творчість як поета, художника, мислителя, громадського діяча. Ця, перша, музейна експозиція діяла до 1982 р. У 1989 році, опісля ремонту, музей знову починає працювати, демонструючи відвідувачам нову експозицію. Її концепція зорієнтована на розкриття життя та творчості Шевченка в контексті його доби. Автором експозиції став заслужений художник України Анатолій Гайдамака.
З 2013 р. музей знову закривають на реконструкцію та проводять роботи з оновлення експозиції, яку відкривають у 2014 р. Нові підходи до розкриття музейними засобами феномену Шевченка викликали у громадськості та шанувальників його творчості неабияке обурення та їх не сприйняття. Щоби з наукової точки зору пояснити чому виник конфлікт, тут слід звернути увагу на таку річ як соціологія музейної справи. Вона не усім відома.
Особливе значення соціології музейної справи виявляється в її здатності об’єктивно оцінювати соціальні явища і процеси, формувати і сприяти накопиченню знань про музейної справу, як соціальну дійсність. Соціологічні знання в галузі музейної справи важливі при розробці і здійсненні соціальних проектів у цій сфері суспільного життя, що не відбулося у даному випадку.
Майже у той же час як проводили роботи у музеї Т. Шевченка, Музей історії транспорту та подорожей Ріверсайд у Глазго перед початком перепланування експозиції активно консультувався з відвідувачами, вивчав їх очікування, потреби та побажання на основі чого опрацював вдалу стратегію побудови експозиції, що призвело до збільшення кількості відвідувачів до 1,45 млн. осіб.
У Києві відкриття музею після новітньої реконструкції відбулося без врахування побажань громадськості. Однак реалізація функціонального призначення музейної галузі відбувається посередництвом соціального діалогу. У ньому провідну роль відіграють відвідувачі, як сторона діалогу, та музей, як інша сторона в якості інституціональної форми. Відвідувач звертається до музею аби задовольнити свою потребу у пізнанні історії суспільства та природи. Власне кажучи, відвідувач прагне відчути та пізнати час, минуле у його суспільно-історичних зв’язках, а музей, за посередництва музейного предмета та музейної експозиції задовольнити цю потребу.
При проведенні реконструкції основним лейтмотивом виявилося перепланування двору музею та створення додаткового музейного простору для проведення виставок та інших заходів. Однак при цьому автори змістили головний акцент музею перенісши його з червоної лінії бульвару Тараса Шевченка у двір. Тепер вхід до музею з двору і дивиться він теж на двір житлового будинку.
Головні двері будівлі Терещенка замуровані і щоби прикрити таку ганебність у ніші дверей поставили скульптуру Т.Шевченка. Скульптура Т.Шевченка нам зустрічається і у дворі – Шевченка багато не буває. Таке вирішення архітекторів і музейників м’яко кажучи нелогічне – адже будівля «замовкла» наче їй вставили кляпа у рота. Ми не досліджуємо питання статусу будівлі як пам’ятки і чи при цьому це було враховане. Будівля затихла. Так часто-густо бувало у музеях за радянських часів – головний вхід захаращено, а люди входили до приміщення музею з двору.
Отже, вхід до музею змістився на ріг будинку, де обладнали арковий прохід до новозбудованого атріуму. Вхід до атріуму зроблено гарно, але це вхід до допоміжного приміщення, яке стало неначе й головним відтепер. Це ще один вхід, але це не вхід до музею національної народної Величі.
Щодо атріуму, то він цілком функціонально виправданий, але лише як доповнення до головної будівлі музею. Будівництво атріуму зробило одну важливу річ – створило місток музею у сучасне суспільне життя, через цей місток музей долає бар’єри до відвідувачів. Завдання атріуму зробити роботу музею такою, що відгукується на сучасні події у суспільстві та країні. І це вдалося. Підтвердженням цьому є фотовиставка присвячена військовим діям у Іловайську – наче Шевченко з нами і його «борітеся, поборете, вам Бог помагає» є актуальним.
Однак атріум показав ще одну сторону – це співвідношення його об’єму та об’єму власне музею, яке не на користь останнього. Музейна експозиція у порівнянні з простором атріуму здається незначною, хоча вона не змінилася у масштабі. Такий ефект посилюється ще й тим, що у самій експозиції немає тематичних комплексів та реальних предметів, які б затримували відвідувача.
Цей фактор свідчить про необхідність відкриття головного входу, виокремлення тематичної експозиції про Шевченка і використання простору атріуму окремішно від музейного контексту, як додаткового приміщення для проведення виставок та інших заходів.
Окрім організації виставкового простору атріум функціонально вирішив і логістичні питання музею – тут розташована каса з музейним кіоском, охорона, черговий науковець, що виконує роль адміністратора та привітно вас зустріне та допоможе в навігації по музею.
Вхід власне до музею, де розміщено головне заради чого ви прийшли, відбувається через атріум по до блиску начищеному мармуровому пандусу. Та перше, що вас вражає після величезного простору атріуму – це невеликий розмір проходу до музею – низький та вузький коридор. З’являється відчуття зменшення масштабності музею з його невеличкими кімнатними просторами у порівнянні із простором атріуму. Через цей чорний хід ви потрапляєте на перший поверх і попадаєте у ще один виставковий зал та у фойє музею.
Там де раніше був головний вхід, який чомусь завадив авторам проекту реконструкції, стоїть одиноке, покинуте фортепіано, яке посилює відчуття функціональної невирішеності організації вхідної групи музею. Головний, величний і парадний вхід через який відкривається простір будівлі і його головні маршеві сходи, які наче кличуть вас пройти всередину, функціонально забутий. Повз нього спускаючись у низ, як у яму, можна потрапити до рекреаційної зони музею, де розміщено гардероб та супутні йому приміщення. До Шевченка ви ще не дійшли однак у вас уже виникає пригнічений стан наче пан пустив вас до нього тільки через «хоздвор», підкреслюючи, що ви для нього не є почесним гостем. А як же з почесними гостями високого рангу – очевидно, що їх теж приймають з двору.
Йдемо скоріш далі до Шевченка. Парадні маршеві сходи будівлі Терещенка, яка відноситься до періоду життя Шевченка ведуть нас на верх через інтер’єр, що вказує на високий смак господаря та надає відчуття Тарасової епохи. Ви починаєте налаштовуватися на її сприйняття. У першому залі ви зустрічаєте експозицію, яка не вирішує це завдання – різнопланові предмети не поєднуються в одному тематичному комплексі, а «приліплені» до стіни карти на картоні під художньо написаними картинами вказують на непродуманість експозиції.
У другому залі на перший погляд все довершено. Анатомічні голови, руки, куски гіпсу з частинами тіла на почесних місцях і у вітринах мають символізувати художню майстерню у Святому Петербурзі, а натомість викликають образ анатомічного театру. Трішки забагато таких деталей. Настільки забагато, що автопортретові Шевченка, що є візиткою України відведене місце у кутку.
Проходимо далі невеличку кімнату та попадаємо у ще один зал. Скло, скло, стіни, стіни. Звичайно за склом малюнки Шевченка. У скляних вітринах невеличкі речі не об’єднані темою, однак з тієї епохи. І уже тут виникає питання – а де ж Шевченко, де Україна? Якщо вже такий безликий метод узяли за основу архітектурно-художнього вирішення експозиції, можливо через предмети декоративно-прикладного мистецтва надати народного, національного звучання експозиції. І ось у наступному залі серце твоє радіє – за гвинтівкою у центрі залу, далі до стіни, у вітрині ковдри, домбри, рушники. Одначе – казахські. Не так сталося, як гадалося.
У наступному залі, до речі найбільшому серед інших, в інтер’єрі залу малюнки Шевченка по стінам у скляних вітринах. І все. Зал порожній та викликає відчуття наче ви в універмазі. Тут і в пору заволати: «Де Шевченко?», «Де Великий Українець?», «Де Великий Кобзар?». Далі по експозиції все те ж. Одинока на голій стіні картина з Катериною завершує експозицію, скло і стіни. Окові немає за що зачепитись.
У музеології дискутується питання емоцій і музеїв. Представники школи музейних досліджень Ліверпульського університету Шейла Уотсон, Джуліан Сполдінг, Девід Флемінг, директор Національних музеїв Ліверпуля та інші досліджуючи різні приклади того, як музеї прагнуть викликати емоційну реакцію у відвідувачів стверджують, що важливо враховувати емоційні реакції відвідувачів при плануванні виставки або експозиції. Не вдаючись до теорії скажемо, що якщо музей зробив експозицію, яка викликає емоцію – це вічний музей, як і вічні емоції.
Експозиція у музеї Т.Шевченка не викликає емоційний відгук у душі за непросту долю поета і народного ідеалу, трибуна й бунтаря, що й нині волає до українців. Про життя Шевченка ви у музеї з його ім’ям не дізнаєтесь. Про художню творчість так, а про його духовний всесвіт – ні. Концептуально проглядається ідея художньої галереї, а не музею.
Музей загалом має два найбільших активи – це реальні предмети і люди. Реліквії, відкриті для публічного ознайомлення забезпечують безпосереднє пізнання минулого. Через реальні речі ми можемо досягти відчуття справжньої істини. Зібрані в колекції, ці шматки реальності сприймаються як засіб для розуміння, втілення і отримання знань. Виходячи з цього знищення попередньої, теплої, насиченої реальними речами експозиції про Шевченка та створення цієї оскальпованої не відповідає загальноприйнятим положенням музеології. Нова експозиція не вирішує наукових завдань показу хрестоносного життя Шевченка.
Соціальна функція музейного предмета є проблемою соціологічного пізнання в галузі музейної справи, адже пам’ятка історії та культури несе в собі інформацію про суспільство, що її створило на певному історичному етапі свого розвитку. Розкриття суспільно-історичних зв’язків такої пам’ятки можна назвати соціологією предмета. Соціальна функція музейного предмета реалізується у формі музейної експозиції та у документальній формі в результаті проведення наукової експертизи предмета. Від повноти розкриття інформації закладеної у музейному предметі залежить його суспільна значимість та статус.
Як приклад, Скіфська золота царська пектораль, віднайдена Б.М.Мозолевським в кургані Товста Могила у 1971 р. Тільки багаторічні дослідження дали можливість стверджувати, що пектораль – не лише шедевр мистецтва, а й концептуальний виріб культового призначення, композиція котрого відбиває космогонічні уявлення скіфів – їхню концепцію потрійності світобудови. На підставі цього Скіфська золота царська пектораль має статус національного надбання та найвищу ступінь суспільної значимості.
Розробники проекту новітньої реконструкції музею не звернули увагу на ще одну важливу обставину – існування через дорогу від музею парку Тараса Шевченка. Вирішення завдання поєднання двох об’єктів за одним смисловим значенням дозволить розшири простір музею. Сам парк, центром якого є знаковий пам’ятник Т.Шевченка, слід заповнити ідейним змістом на кшталт меморіалу. Не претендуючи на вичерпність пропозицій можливо було б по дорозі з парку до музею встановити масивні гранітні брили із викарбуваними на них суспільно значимими цитатами з творів Шевченка.
В Україні це не єдиний музей присвячений Т. Шевченку. Літературно-меморіальний будинок-музей Тараса Шевченка у провулку його імені поблизу майдану Незалежності у Києві (на Козиному болоті) та Меморіальний музей Т.Г. Шевченка (на Пріорці) у Києві відносяться до Національного музею Тараса Шевченка, Шевченківський національний заповідник у Каневі, Музей «Кобзаря» Т. Г. Шевченка у Черкасах, Національний історико-культурний заповідник «Батьківщина Тараса Шевченка» до якого входять села Шевченкове, Моринці, Будище, Керелівка Звенигородського району Черкаської області, Музей «Заповіту» Тараса Григоровича Шевченка у місті Переяслав-Хмельницький. Хотілось би побачити інформацію про них у Національному музеї Т.Г.Шевченка як і взаємодію цих музеїв.
Діяльність музеїв це своєрідний соціальний діалог. Тут ми торкаємося фундаментального питання – ролі музеїв у суспільстві. Об’єктом наукового пізнання в музейній справі є саме суспільство як цілісна соціальна реальність, що відбиває його інтереси у сфері культурної спадщини. З цим тісно пов’язані такі явища як соціальні відносини, соціальні зв’язки, соціальні організації та розвиток і функціонування музеїв, як соціальних інститутів суспільства.
Українські вчені Л.Чупрій, В. Машталір, Г. Рудик, О. Гончарова, Т. Куцаєва та інші, підкреслюючи соціальну значимість, вбачають місію сучасних музеїв у тому, щоб зробити культурно-історичну спадщину невичерпним джерелом знань і знаряддям суспільного розвитку. Вчений, музеєзнавець доктор Л. Гріффен розглядає музей як соціальний інститут, завданням якого є соціалізація індивіда. Соціалізація людини на думку музеєзнавця Н.І.Капустіної відбувається не лише одноосібно, а у складі соціальних груп та спільнот, що пов'язані єдністю цілеспрямованої діяльності. Проблема соціалізації людини за допомогою музейних засобів є одним із головних завдань соціології музейної справи – допомогти людині визначити свої особистісні та групові координати в багатовимірному соціальному просторі існування і її особисто, і суспільства в цілому.
Синтез понять – людина, музей та соціальний процес навколо музею можливо назвати соціологічною концепцією музейної справи. В основу соціологічної концепції музейної справи поставлене розуміння людини в її культурно-історичному розвиткові, намагаючись з'ясувати, чому, як і для чого ця людина створює суспільство й жила або живе у ньому.
Яка суспільна роль музею Т.Шевченка нині? Відповідь очевидна – аби музей виконував суспільний запит на пізнання не тільки художньої творчості Т.Г.Шевченка, а суті його тернистого життя, аби музей у кожне серце свого відвідувача передав біль і страждання Великого Кобзаря за Україну та свій народ та його любов до України, аби музей постав соціальним інститутом покликаним допомогти відвідувачу визначити свої особистісні координати в багатовимірному соціальному просторі існування та відповісти на його запит. Виходячи з цього слід повернутися до проблеми суспільної ролі музею Тараса Шевченка у Києві.

Віктор Карпов,
член Міжнародної ради музеїв
(ICOM)

Зачем корпорации «Рошен» уклоняться от уплаты НДС?

  • 24.09.15, 09:52

Налог на добавленную стоимость (НДС) – один из главных источников наполнения украинского бюджета и предмет самых одиозных коррупционных схем.
55_main 
Украинский покупатель должен заплатить государству пятую часть стоимости («добавленную стоимость») приобретённых товаров и услуг. Механизм уплаты НДС устроен так, что за покупателей налог в бюджет платят продавцы. Они заранее накручивают цены, чтобы заплатить в бюджет 20% от выручки (налоговое обязательство) минус 20% от закупленных товаров и услуг (налоговый кредит). Если налоговый кредит превышает налоговые обязательства (типичная ситуация для экспортеров, так как экспорт не облагается налогом на добавленную стоимость), переплаченный НДС должен возвращаться из бюджета. Однако на практике его возвращают только избранным предприятиям, за которыми стоят власть имущие. Что касается остального бизнеса, ему не возвращают НДС множеством грязных способов – от задержек, придирок и фабрикации уголовных дел до наглой невыплаты под различными необоснованными предлогами.
 
Поскольку НДС давно стал притчей во языцех, множество раз предлагалось его отменить. По примеру США и Японии, где успешно функционирует классический налог с оборота. Однако в ответ на предложения «отменить все налоги, кроме 5% с оборота бизнеса и 10% с дохода физических лиц» всегда звучит напоминание, что в Европе принято платить НДС. На самом деле, властную элиту устраивает сложившееся положение дел. Менять структуру экономики за счет радикальных изменений налоговой системы никто не планирует. Любые «реформы» и кадровые чистки направлены, максимум, на приобретение контроля над теневыми денежными потоками и перераспределение непосильного налогового бремени со своих структур на структуры конкурентов и политических оппонентов.
 
Негативным последствием нежелания элиты что-либо менять является не только подавление любой значительной экономической инициативы снизу, которая не имеет чиновничьей поддержки, но и  постоянные коррупционные войны вокруг теневых схем минимизации НДС. Это жестокие и скандальные схватки с дорогостоящим сопровождением в медиа, парламенте, судах и правоохранительных органах, которые порой ломают карьеру и даже жизнь посторонних участников, случайно вовлечённых в этот процесс. Победители платят меньше налогов, заставляя тем самым платить больше заклятых «друзей» из полит-бомонда или рядовых бизнесменов. От проигрыша и миллионных потерь не застрахован никто. Таковы правила игры, негласные, но известные всем игрокам.
 
Оружие олигархов в битве за уклонение от уплаты НДС – это теневые схемы. Пока коррумпированные винтики государственного механизма признают эти схемы законными, оружие заряжено. Иначе – осечка.
 
Например, вы продали много конфет и выручили десятки миллионов. Из них несколько миллионов надо заплатить в бюджет. Но у вас, к счастью, есть схема, в которой задействованы кондитерские фабрики, логистические центры и компания-экспортер. Благодаря слаженным действиям участников схемы вы сможете заплатить не несколько миллионов, а несколько десятков тысяч за счет разнообразного налогового кредита. Кондитерские фабрики покупают сырьё для производства и логистические услуги, платят зарплату. Логистические центры покупают продукцию для комиссионной реализации у экспортера. Экспортер тоже покупает конфеты, получает возмещение в сумме 20% от стоимости купленной продукции. Так может продолжаться до первой придирчивой проверки, которая выявит, что стоимость логистических услуг завышена, комиссионная реализация конфет убыточна, «экспортируемая» продукция транзитом возвращается в Украину, а деньги вместо бюджета утекают в офшоры. Но даже проверка – не беда, если у вас есть бюрократическая машина, купленные судьи, которые отменят любой начисленный ревизорами штраф.
 
Подобным образом устроена и налоговая оборона облеченного властью бизнеса. Весь крупный олигархический бизнес «поражен» использованием различных схем уклонения от уплаты налогов, и ТОП-менеджмент самой популярной «конфетной корпорации» не исключение. Продукция около двух десятков кондитерских фабрик реализуется в основном на внутреннем рынке Украины, но часть формально идет на экспорт через «Кондитерскую корпорацию «Рошен». Правда, основными покупателями продукции «Рошен» за границей являются почему-то структуры, работающие под тем же брендом «Рошен». А между производителем и экспортером две фирмы-посредника, «Кондитер-транс» и «Распределительный центр «Плюс», которые покупают конфеты у производителя за дорого и отдают на комиссионную реализацию экспортеру задешево, за счет чего они при огромном товарообороте вечно на грани убыточности и потому платят копейки налогов в бюджет. В то же время возмещение НДС экспортеру перекрывает налоги, уплаченные производителями сладостей. И в целом схема приносит убытки бюджету, оборачивающиеся для авторов схемы прибылями и выводом капитала из Украины.
 
Но иногда случаются осечки. В 2013 году под пристальное внимание контролирующих органов попали «Кондитер-транс» и «Распределительный центр «Плюс». После проведенных проверок предприятия вынуждены были платить реальные налоги в бюджет – миллионы гривен до середины 2014 года, пока длились проверки и судебные тяжбы. После того, как в Украине сменилась власть, платежи, как и раньше, вернулись на уровень нескольких десятков тысяч в месяц. Все благодаря неожиданной уступчивости судей Киевского окружного и апелляционного административных судов, которые закрыли глаза на искусственное формирование налогового кредита и проигнорировали правовую позицию Верховного Суда Украины о незаконности сделок, главной целью которых является получение прибыли за счет использования схем минимизации уплаты налогов в бюджет.
 
Существующая система администрирования НДС – вечный источник коррупции, скандалов и кадровых перетасовок. Пока Украина остается рыночным государством, никакой админресурс не поможет ни одной из финансово-промышленных групп переформатировать эту систему «под себя», как бы им этого ни хотелось. Даже в путинской России кремль не смог добиться полной монополии власти над управлением денежными потоками.
 
Если мы положим на одну чашу весов амбиции монополистов, а на другую – шанс преодолеть вечную бедность украинского общества, связанную с налоговым прессингом и зажатостью бизнеса, любому ясно, какая чаша весов должна перевесить. Настало время что-то делать с коррупционной раковой опухолью НДС. Нужны кардинальные и решительные реформы. Президенту давно следовало бы это понять! Если мы хотим жить по-новому, государство не должно грабить украинцев по-старому.
 
Юрий Шеляженко,
редактор газеты «Правдошукач»
http://n-v.com.ua/zachem-korporacii-roshen-uklonyatsya-ot-uplaty-nds/

Краматорськ: є виставка патріотичного плакату!

  • 23.09.15, 15:59


 Музейна експедиція в зону АТО має результат! Є перша виставка плакату в офіційному музеї! КЗ «Музей історії міста Краматорської міської ради» в Донецькій області. Реальне патріотичне виховання!

Директор Волошина Наталія Євгенівна, кілька днів тому, гостинно нас зустріла, радо отримала у подарунок комплект робіт Юрія Неросліка, пообіцяла виставити.

Попри війну, окупацію, нещодавній обстріл з Градів, музей працює, веде велику наукову роботу, виставкову діяльність. При нас монтували виставку львівських художників... Отримали офіційну інформацію:

"22 вересня 2015 року в музеї історії міста Краматорської міської ради створена постійно діюча експозиція плакатів, які були подаровані головним редактором журналу "Музеї України" Віктором Тригубом.

Автором плакатів є найяскравіший плакатотворець епохи АТО, боєць 92-ї бригади ЗСУ, арт-директор журналу "Музеї України", Музею плакату та Музею української пропаганди, харків’янин Юрій Нерослік".

-Нині до нас масово йдуть школярі, студенти, - розповіла директор музею Наталія Волошина, - А плакати такі яскраві, привертають увагу. Відразу почали фотографуватися на їх фоні! Спасибі за подарунок!

-Це перша виставка, сподіваюся, найближчим часом відкриються ще дві! - зазначив заступник Голови ОДА Віктор Андрусів, - Взагалі, плакати Юрія Неросліка варто розвішувати в коридорах РДА, військоматах, школах. Думаю, прикрасимо цими прекрасними роботами і  приміщення облдержадміністрації...

До речі, щойно завершилася експедиція на Південь - Сектор М зони АТО. Маріуполь. Комплект плакатів Ю.Неросліка отримав і музей греків у Сартані, що періодично обстрілюється...

-Якщо чесно, я мрію, аби патріотичні плакати Юрія Неросліка та інших художників були розміщені у кожному музеї, будинку культури, музичних школах, в бібліотеках! - підкреслила начальник Управління культури і туризму ОДА Аліна Певна, - Нині підтримка нашої армії, виховна робота молоді у нас на першому місці! Завжди радо чекаємо митців такого рівня з виставками, виставами, концертами! Окрім бойових дій, в області триває культурне життя. Живуть люди, вчаться діти... І при загостренні на фронті, майже вся підконтрольна Україні територія, може бути обстріляна з артилерії крупного калібру, ракетними системами. Звикнути до цього неможливо! Тому люди радо йдуть в бібліотеки, в театри, музеї, на концерти... Прохання до мирної великої України не забувати про нас, підтримуйте!

-Я вдячний співробітникам Донецької ОДА, музейникам за високу оцінку моєї творчості, підтримку! - прокоментував щойно демобілізований боєць 92 бригади Юрій Нерослік, - Планую провезти прифронтовими музеями, бібліотеками свою пересувну виставку. Повірте, жителям населених пунктів поруч з лінією розмежування найважче! І заклади культури потребують постійної уваги. Допоможу чим зможу!

Команда журналу "Музеї України" спробує організувати в зоні АТО кілька історичних виставок, семінарів для музейників. Це нині важливо!

Співробітникам великих Національних, обласних музеїв, митцям, теж варто згадати про Донбас! Включайтеся в організацію виставок,семінарів, обміном досвідом!

А в Краматорську вже є виставка патріотичного плакату!

Віктор Тригуб, редактор журналу "Музеї України"

"Бандерівки" Донецької ОДА

  • 23.09.15, 03:42


В деяких районах Донеччини варто ходити в бронежилетах. А ці дівчата мандрують у вишиванках і патріотичних футболках! Дзвінко кричать "Героям слава!" у залі наповненому просепарським "партгоспактивом". Якщо зустрінете десь поблизу лінії фронту знайте - то бандерівки Донецької ОДА.

Тепер я знаю, що в зону АТО варто їхати у вишиванці. Без броніків і касок в Станиці Луганській, під час "затишшя" вже побували, чим здивували навіть бувалих айдарівців... Нині нова мода - вишиванки і патріотичні футболки.

Лише у прифронтовому Маріуполі і нещодавно обстріляній Сартані, до мене дійшло значення поняття "дрес-код" який пропагує начальник Управління культури та туризму Донецької ОДА Аліна Певна. Начальник була у розкішній вишиванці, а її підлегла - Марина Ємцева з примітним яскравим тризубом на грудях.

Так ми подорожували  легендарним Сектором М зони АТО.

Аліна Певна - донбасівка, жила у напіврозбитій Красногорівці, що на лінії вогню, очолювала управління культури Мар`їнської РДА. Справжньою патріоткою, несподівано для себе, стала під час путінського заколоту. Тоді відбувся момент масової самоідентифікації. Українець, чи вата... На жаль, більшість тодішніх чинуш і ментів, зрадили Україну...

А Аліна Певна, безстрашно рятувала державний прапор, вирвавши полотнище з рук знавіснілих рашистських спецназівців, пронісши його в сумці через все місто забите військами "ДНР"... Саме вона пішла з саперами у бібліотеку, де застряг нерозірваний снаряд Граду... Сміливо стала на бік законної української влади.

Навесні їй довірили з нічого створити Управління культури, колишні співробітники якого масово перейшли на бік ворога ставши "мінкультом ДНР"... Колись суд оцінить таку ініціативу...

Марина Ємцева - з окупованої Макіївки. Брат записався в Національну гвардію України. Захищає свою землю.

Провівши з пані Аліною і Маринкою чимало часу, щиро ними захоплююся. Справжні Патріотки і Фахівці! Прообраз нової української влади Донбасу. Можливо, навіть закоханий...

Дивлячись на них, розумію, що хай не зразу, на Донеччині все буде добре!

Все буде Україна! Переможемо!

Справжні Українки!

"Бандерівки" Донецької ОДА...

А чиновники державних органів влади, особливо Донеччини і Луганщини, повинні частіше вдягати вишиванки. Це зближує з народом.

Звикайте!

Віктор Тригуб, редактор журналу "Музеї України"