Замість втечі зустріч
- 22.04.15, 19:01
Є безліч переживань, які здаються нестерпними, причому настільки, що потрібно зробити все, щоб їх уникнути, не стикатися в майбутньому і запобігти їх появі в принципі. Найбільш «популярні» в цьому списку переживань самотність, страх, сором, вина і горе, і ступінь їх інтенсивності нерідко позначаються через слово «біль». Як і у випадку з фізичним болем, ми прагнемо уникати зіткнення з психологічним «болем» (а точніше - з дуже інтенсивними почуттями), причому як на свідомому, так і на несвідомому рівні. Але, на жаль, з цими почуттями доведеться мати справу, якщо мета - вибратися з того кута, куди забився, уникаючи зустрічі з ними. За грубуватим, але влучним висловом психолога А. Смирнова, «вихід з" дупи "є майже завжди, просто дивно сподіватися, що він виявиться широким, чистим, коротким і на шляху не зустрінеться жодного сфінктера». І одним з «номерів» програми є зустріч з «важкими» почуттями. Але в чому полягає «важкістьь» сорому або, наприклад, самотності? Безумовно, все це дуже неприємні явища, але наскільки вони дійсно нестерпні або що робить їх такими?
Ті чи інші почуття стають «нестерпними», якщо в їх переживанні присутній один важливий феномен: повне злиття людини з її переживанням, «пірнання» в нього з головою. І тоді відбувається втрата контакту людини з будь-якими ресурсами, використовуючи які, вона могла би витримати сильне горе, страх покинутості, нарцисичний сором, обтяжливу провину і багато іншого. Тобто, якщо з головою пірнаєш в почуття, то відбувається наступне:
А) Втрата контексту відбувається.
Всі наші почуття пов'язані з конкретними ситуаціями або фігурами, що виступають з невизначеного фону. Якщо ми не можемо точно назвати об'єкт / ситуацію, що викликають ті чи інші почуття, це ще не означає, що їх немає - їх важко розгледіти, виділити. Але поки об'єкт наших переживань не виділено із загального фону різномастих переживань, почуттів, подій, процесів, ми нічого не зможемо зробити з цим об'єктом і, отже, з ситуацією. І тоді почуття розкручується і розкручується, воно починає існувати «саме по собі», бігати по колу (кому з нас не знайома ця низхідна спіраль думок / почуттів!). «Я сьогодні провалився на виступі ... Що думали глядачі? Це ганьба ... Я ніколи не зможу від нього відмитися ... Люди нарешті зрозуміли, що я з себе представляю - ніщо, нуль без палички, пустушка, самозванець ... Жахливо ... Виходити на вулицю неможливо ... Таке відчуття, що всі навколо вже все знають ... ».
Б) Втрата ресурсів керуванням ситуацією.
Справа в тому, що якщо втрачаєш з уваги щось конкретне, що викликає почуття, то стає вкрай проблематичним хоч щось з цим зробити. Немов опинився в густому тумані, де взагалі нічого не видно, і незрозуміло, куди йти чи за що хапатися. Якщо виявився глибоко під водою, найголовніше - визначитися, де поверхня, а людина, яку «накрило», стає схожа на водолаза на глибині повної пітьми, який втратив усі орієнтування в тому, де верх, а де низ, і незрозуміло, куди плисти, щоб вибратися. Уявили його відчуття?
В) Зникнення часової перспективи (це - назавжди).
Відчуття того, що нинішній стан буде вічним і ніколи не закінчиться, нерідко супроводжується сильним негативним переживанням. Тобто це та ж втрата берегів і орієнтирів, тільки в часі, а не в просторі. «Я самотній, і мені здається, що це назавжди ...»; «Він помер, і моє горе буде завжди таким же сильним»; «Я повна нікчемність, і вже ніколи мені цю ситуацію не виправити»; «Він ніколи мене не пробачить, я завжди буду винна ...» - такі думки можуть не усвідомлюватись, але дуже навіть чітко відчуватися. Ось він контекст нестерпних переживань: незрозуміло, ніхто і ніщо, назавжди. Людина зависає в повному НІЩО, порожнечі, непроглядному білястому тумані або під темною водняною масою, і незрозуміло, що робити і куди бігти. Поза часом і поза простором ... Накриває паніка, і, як наслідок її - імпульсивні дії через втрату з виду берегів, відсутність рятувальних кругів і відчуття того, що все, це - до (швидкого) кінця життя. Нестерпний страх самотності штовхає до імпульсивних знайомств, біганині по людям і подіям; сором - на відчайдушні спроби якось «роздутися», терміново за чийсь рахунок відновити почуття власної значущості - або ж на самогубство; вина - в автоматичне, імпульсивне виправдання і самоприниження; горе / біль від того, що кинули, направляє до пляшки або до спроб «взяти себе в руки» ... І так далі.
Головне - хоч щось зробити, щоб не відчувати, не зависати в цій абсолютній порожнечі і мороці, безвиході і відчаї. Звідси дуже популярне питання : «що робити ?! Ви мені скажіть, що робити, щоб цього не переживати! Я так втомився боротися! ». Емоцію може посилити ще й таке явище, як переживання через переживання. Сором власного сорому; вина через провину; страх страху. Ти не просто соромишся чогось, але й відчуваєш сором за те, що відчуваєш сором, а це неправильно, психологи багато чого написали про сором, а ти, нікчема, не можеш нічого зробити з цим неправильним соромом. Уфф. Загалом, і без того непрості переживання важчають. Однак порятунок - не в тому, щоб «не відчувати». Якщо повернутися до метафори з водолазом, то імпульсивні, гарячкові дії - це, наприклад, плисти не розбираючи напряму, аби плисти. Хоча іноді - коли є ресурс - досить подивитися, в який бік почали підніматися бульбашки і. Але для цього важливо сповільнитися, і тоді потік почуттів не віднесе в «глуху і похмуру далечінь». .
«Спасіння» в тому, щоб зробити почуття стерпними, і тоді вже щось робити з тим, що їх викликає.
. А) Повернути контекст того, що відбувається.
Для початку - повернутися у власне тіло. Найкраще - відчути власну дупу, яка сидить / лежить на чому-небудь. А потім - все тіло. Коли «забирає», ми втрачаємо з уваги тілесні відчуття, а саме вони «заземляють», і дозволяють усвідомити реальне джерело наших переживань - наш організм. Повертаючись в тіло, ми починаємо відчувати почуття як конкретні тілесні прояви. Сором -як відчуття провалу в грудях, наприклад. Провину - як тяжкість на грудях, плечах і шиї, через яку важко дихати. Страх - як обпалюючий клубок у животі або слабкість в руках / ногах ... І так далі. Це вже не глобально-вселенська катастрофа, а фізичне явище. Якщо вдається сприйняти емоцію як конкретний процес в тілі - це добре, тому що відбувається присвоєння почуття і набуття кордонів і контексту. Важливо тільки при всьому цьому дихати, а не затримувати потік кисню.
Другий момент - озирнутися і відповісти на питання, «де я прямо зараз і що прямо зараз відбувається». Побачити кімнату / вулицю; людей, що проходять людей; почути звуки. Теж допомагає розсіяти тотальний туман і повернути себе в реальний світ з вирви, що засмоктує
. Б) Набуття ресурсів, що сприяють переживанням, а не їх уникненню .
Дуже важливо пов'язати конкретний емоційний процес в тілі з конкретною (!) Ситуацією, пов'язаною з емоцією, не глобально-узагальнено «я страшенно самотня, тому що чоловіки місяць на мене не дивляться, а не дивляться тому, що зі мною щось не так», а «я відчуваю себе самотньою, бо мені не вдалося сьогодні нікого знайти». Знання про себе самого або про те, що це за відчуття і навіщо воно, допомагає структурувати і усвідомлювати власне переживання. Знання того, навіщо потрібно горе і які його стадії і тривалість, допомагає прийняти це горе і дати йому можливість «попрацювати» (так, бідкання - це ціла робота). У минулому за це відповідала традиція (з її поминками, пам'ятними датами і часом жалоби), у сьогоденні, на жаль, на це «немає часу», ні знань. Знання особливостей нарциссичного сорому дозволяє прийняти його як характерний прояв своїх поки що автоматичних реакцій. Усвідомлення себе як, наприклад, людини, схильної до циклотимії (чергуванню ейфорично-маніакального і депресивних настроїв у рамках норми), сприяє більш спокійному сприйняттю чергової зміни настрою. Усвідомлення особливостей власного характеру і того, що твоя реакція частково обумовлена не реальною ситуацією, а цим самим характером, часто знижує інтенсивність переживань. Тобто не «ситуація жах-жах-жах», а «я, в силу свого характеру, відчуваю цю ситуацію як жах-жах-жах ... Ні, мабуть, уже просто як жах».
Дозволяє структурувати свої переживання і розповідь про них вголос (необов'язково комусь, можна і собі самому). За словами М. Спаніоло-Лобб, «суть буття схоплюється не тоді, коли« ми дозволяємо собі жити », а коли створюємо свію власну розповідь, яка завжди випливає з досвіду певної ситуації ..».
Пошук відповідних за змістом слів, метафор, що описують стан, допомагає сконцентруватися на змісті цього стану, вплести його в контекст власного життя. «Людина, яка знає,« навіщо », винесе майже будь-яке« як ». Отже, стерпними стають такі переживання, які усвідомлюються нами як пов'язані з конкретним контекстом (зовнішньою ситуацією та особливостями нашого характеру); як обмежені в часі і в просторі (що знаходяться в тілі), і які володіють глуздом.
Детальніше тут: http://slovo-motivator.webnode.com.ua/psikholog%D1%96ya%2c-pochuttya%2c-stosunki-/zamist-vtechi-zustrich/
0
Коментарі