Подвійне громадянство як шанс для Росії покінчити з Украіной1.3.2013 6:45
Поштовхом до широкої дискусії, що розгорнулася з приводу легалізації подвійного громадянства, стало внесення до Верховної Ради народним депутатом Левом Миримським (http://www.from-ua.com/news/5d370f6b8e81e.html) законопроекту, яким пропонується дозволити громадянам України зберігати паспорт рідної країни при отриманні іноземного громадянства. Сьогодні Конституція України закріплює єдине громадянство, а відповідно до «Закону про громадянство України» потрібно відмовлятися від українського громадянства в разі отримання іноземного. Тому якщо депутати підтримають ініціативу про легалізацію подвійного громадянства, знадобляться суттєві зміни чинного законодавства, в тому числі конституційні.
Міністр закордонних справ України Леонід Кожара вже виступив проти подвійного громадянства в Україні, оскільки це, на його думку, створить проблеми і для держави, і для тих, хто буде мати подвійне громадянство. Опитані експерти і політики одностайно заявляють, що Україна не готова до легалізації подвійного громадянства, оскільки, по-перше, це зажадає істотних законодавчих змін, по-друге, створить низку проблем для держави (з виконанням військових зобов'язань, сплатою податків тощо) , по-третє, може створити загрозу цілісності України. При цьому вони відзначили, що подвійне громадянство можуть собі дозволити стабільні демократичні країни, до яких наша держава поки не відноситься.
Крім того, питання отримання паспорта іншої країни більш актуальний для тієї категорії людей, які мають великі доходи і прагнуть їх зберегти, уникнувши оподаткування. Звичайні ж українці мало займаються цим питанням. Наприклад, 40-річна Світлана, яка працює бухгалтером, розповіла, що ніколи навіть не замислювалася над отриманням другого паспорта - в ньому просто не виникало потреби. Жінка не заперечує, що, можливо, це б дозволило легше подорожувати, але приховувати якісь кошти чи уникати виконання якихось зобов'язань перед державою в неї немає необхідності. «Була б мільйонером, можливо, тоді б переді мною стояли інші цілі, і отримання подвійного громадянства стало б актуальним», - сміється жінка.
Проведений нерепрезентативного опитування показало, що більше 12% опитаних не хочуть другого громадянства, 39,2% віддали перевагу б отримати російське громадянство, 26,7% хочуть стати власниками паспорта однієї з країн Євросоюзу, 10% - Канади, 7,7% - США, 2% - Ізраїлю.
Рано чи пізно в Україні буде дозволено множинне громадянство, а на даний момент деякі наші держслужбовці вже мають по кілька паспортів, зазначив директор української філії Інституту країн СНД Володимир Корнілов. Він легалізацію подвійного громадянства підтримує «категорично і обома руками». «Можновладцям - можна, але чомусь в цьому праві відмовляють громадянам, які також хотіли б мати громадянство іншої країни, але при цьому не втрачати громадянства України», - підкреслив політолог.
Але поки, на думку Корнілова, Україна не готова до впровадження множинного громадянства з однієї причини - конституційної заборони подвійного громадянства. При цьому експерт відзначив, що впровадження множинного громадянства є загальноприйнятою світовою практикою, і там, де воно дозволено, не виникають ні загрози національній безпеці, ні проблеми у громадян. «Навпаки, така практика приносить чимало користі, особливо тим, кому часто доводиться перетинати кордони, подорожувати по світу і тому подібне. В умовах глобалізації буде з'являтися все більше людей з множинним громадянством. І це нормально », - запевнив експерт. Крім того, Корнілов вважає, що не варто боятися тих «мінусів» і ризиків легалізації множинного громадянства, якими найчастіше лякають. «Часто лякають тим, що власники другого паспорта будуть менш лояльні до своєї країни, що створять проблему при наборі в армію. Але ці питання легко вирішуються двосторонніми домовленостями країн на основі Конвенції ООН про громадянство », - підкреслив політолог.
Разом з тим політолог Дмитро Видрін розповів, що як політик вважає, що Україна не готова до подвійного громадянства, а як громадянин - «за» його легалізацію, тому що «чим більше громадянських прав, тим краще для громадянина і держави». «Для мене взірцем є країни, які не обмежують кількість громадянств, наприклад, Канада. Це приклад поваги до громадянина та не страху перед тим, що державі буде складно стежити за громадянином в плані військової служби, податкових зборів і т.д. Тому мрію, що ми коли-небудь будемо жити як в Канаді і зможемо мати необхідну кількість громадянств для навчання, ділової активності, любові, вихованні дітей », - зазначив політолог.
Головним ризиком подвійного громадянства, на думку Видріна, є те, що воно дозволить недобросовісним громадянам бігти від каральних або податкових органів, і ця «лазівка» буде використовуватися не на користь (для навчання, виховання, сумлінного бізнесу), а для ухилення від податків, відповідальності і приховування в іншій країні, прикрившись чужим громадянством. Звичайні українці, за словами політолога, мало стурбовані питанням другого громадянства, тому що перед ними стоять інші проблеми і завдання. «Не знаю жодного українця, який би зараз говорив, що для нього важливіше отримати подвійне громадянство, а потім нагодувати сім'ю, влаштувати дітей в садок і т.д. А для олігархів - це питання виживання », - додав політолог.
Легалізація в Україні подвійного громадянства може завдати серйозної шкоди державі, переконаний політичний аналітик Олександр Палій. Основна причина полягає в тому, що національна ідентичність українців тільки формується, і було б важко уникнути її розмивання, враховуючи те, що Україна перебуває між Росією і Європейським Союзом. «У підсумку інші держави могли б узятися захищати громадян на нашій території зброєю без їх прохання чи за клопотанням декількох громадян всупереч думку абсолютної більшості. Так, легалізація подвійного громадянства створила б величезну кількість юридичних проблем і підірвала б лояльність населення до власної держави як єдиного джерела легітимності », - зазначив політолог. На думку експерта, подвійне громадянство не шкодить тільки великим стабільним країнам на зразок США чи Китаю, а невеликі держави можуть бути в цьому зацікавлені тільки в межах великих об'єднань типу Євросоюзу.
Однак у те, що подвійне громадянство все ж буде впроваджено в Україні, Олександр Палій не вірить, тому що в Конституції прописано єдине громадянство. «У нас вже якось приймалися закони всупереч Конституції, тобто теоретично можливо все, але на цей раз це було б занадто навіть для нашої країни. Крім того, ми бачимо, до чого призвело подвійне громадянство в Молдові, яка розпалася на дві частини, і Грузії, де виник збройний конфлікт », - підкреслив він.
Критично до ідеї легалізації подвійного громадянства відноситься і політичний аналітик Інституту євроатлантичного співробітництва Володимир Горбач, який вважає цю законодавчу ініціативу «політичною спекуляцією». «Цей законопроект вносився депутатом з метою пропіаритися на темі. Такий закон не може бути прийнятий: існує певний правовий каркас держави, не можна розгойдувати і руйнувати, тим більше, зсередини. Це безвідповідальна законодавча ініціатива », - зазначив політолог. «Не думаю, що прості українці зараз стурбовані проблемою другого громадянства. Це питання актуальне для тих, хто хоче виводити свої капітали за кордон і забути своє походження з України, щоб з одного боку українська влада не могла дістати їх за кордоном з чужим паспортом, а з іншого - продовжувати в еміграції повноцінну громадянську життя », - підсумував експерт.
Ідея введення подвійного громадянства в Україні абсолютно утопічна, вважає перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин, народний депутат України Андрій Шевченко. На його думку, Лев Миримський реєстрував відповідний проект закону, щоб задовольнити кримських виборців. Крім того, нардеп переконаний, що немає жодних шансів на прийняття даного закону. «Переконаний, що для України це було б ризиковано. Подивіться хоча б на приклад Грузії: у свій час саме історія з подвійним громадянством була використана Росією, щоб ввести війська на територію Грузії. Не хочу лякати себе і співвітчизників різними катастрофічними сценаріями. Але це абсолютно утопічний і нереалістичний сценарій », - зазначив Шевченко.
На думку опозиціонера, для українців зараз актуально не мати пакет паспортів, а «мати український паспорт і з ним гордо подорожувати по світу, без віз їздити до Європи, не стояти в принизливих чергах в посольства і консульства». «Давайте гнатися не за кількістю паспортів в кишені, а за тим, щоб наповнювати реальним змістом і конкретними перевагами громадянство України», - зазначив Андрій Шевченко.
Підтримує колегу і секретар Комітету Верховної Ради України у закордонних справах, народний депутат України Леся Оробець, вважаючи, що впровадження подвійного громадянства в Україні важко назвати актуальним або доцільним. Насамперед, за її словами, міжнародна правова практика «тяжіє до відмови від архаїзмів, які мають виключно колізійних природу». «У більшості держав світу подібні випадки є наслідком або незавершеної натуралізації, або народження дитини від батьків, які мають різне громадянство», - зазначила депутат.
Однак, на думку Оробець, у забороні подвійного громадянства очевидна логіка - уникнути подвійних оподатковуваних, військових повинностей, а також конфлікту інтересів національної безпеки. «Особливо в тому випадку, якщо мова йде про доступ до секретної інформації або документів, що містять державну таємницю. Адже в разі ескалації будь-якої напруги у відносинах між державами «подвійний» громадянин обов'язково виявиться в ролі крайнього - його лояльність щонайменше підданий сумнівам », - додала опозиціонерка.
Крім того, депутат підкреслила, що насправді, українське законодавство не передбачає ніяких санкцій відносно тих, хто отримав друге громадянство, тому всі спекуляції на тему - «мовляв, відсутність подвійного громадянства комусь із українців чимось загрожує - є не більш ніж міфом ». «Україна просто не визнає людину громадянином або підданим іншої держави, якщо він отримав українське громадянство. Не більше! Навіть достовірні факти наявності у державного службовця громадянства іншої держави не можуть служити підставою для його звільнення або притягнення до відповідальності - ось над чим треба сушити голову! »- Підсумувала Оробець.
Питання подвійного громадянства, як правило, актуальне для тих держав, де існує нестабільна податкова система та проблеми з правами людини, вважає народний депутат України Віктор Чумак. А оскільки в Україні є перераховані проблеми, в результаті легалізації подвійного громадянства, українці можуть почати виїжджати за кордон, застеріг нардеп. Але на даний момент пересічні українці не займаються питанням подвійного громадянства, оскільки не мають за кордоном нерухомості або рахунків, вважає Чумак. Однак у них цілком імовірно можуть виникати сумніви з приводу того, чи потрібно взагалі мати громадянство країни, яка їх не захищає, додав він. Крім того, легалізація подвійного громадянства небезпечна для України, як і для будь-якої держави, у якого є проблеми з країнами-сусідами. «У нас є проблеми і на Закарпатті, і на Буковині, і з Росією. У результаті ми отримаємо серед українців досить великі діаспори біпатридів, людей з подвійним громадянством, які проживають на території України, і будемо мати величезні проблеми з реалізацією національної державної політики », - застеріг Віктор Чумак.
За матеріалами ТСН