Мартін Хайдеггер та основи правої філософії в новому ландшафті

  • 09.07.13, 17:38
"Росія та Америка - обидва при метафізичному розгляді, суть одне й те саме:
моторошне безумство розгнузданої техніки і позбавленої коріння організації людини норми". 

Мартін Хайдеггер

Мартін Хайдеггер цікава персона ХХ століття. Якщо уявити Хайдеггера в академічній філософії Європи, то це можна проілюструвати картинкою, якби середньовічний лицар забрів на сучасний політичний мітинг пацифістів. Цікаво, що вже після Другої світової, в Європі та США виникли цілих два академічних інститути з розбору Хайдеггера, одні його розглядали як філософа нацизму (він був в НСДАП), інші - як першого філософа екзистенціалізма (це така лівацька течія філософії, наприклад Сартра або Камю). Сам Хайдеггер неодноразово звертався до обох академізмів і закликав залишити його в спокої і перестати вільно трактувати його ідеї (наприклад закликав того ж Сартра не перекручувати зміст його філософії). Але тут сталася історія, котра схожим чином повторилася з іншим філософом Жаном Бодрійяром, котрого записали в постмодерністи, а коли Бодрійяр сказав: Люди, ви що схаменулись?, Бодрійяру сказали: Мовчи, дурень, ми академіки і краще знаємо, що ти мав на увазі. Так Хайдеггера заткнули, сказавши будеш або екзистенціалістом, або взагалі підеш по статті як нацист.

Мартін Хайдеггер почав з переосмислення Фрідріха Ніцще. Ніцще підсумував філософію модерну фразою Gott ist tot (Бог помер). Це значило за Ніцще, що вся філософія, починаючи з Просвітництва була зайнята одним - вигнанням метафізики, боротьбою з сакральним і вищими інстанціями. Ніцще з цього не радів (як раділи скажімо неоніцщеанці лівого толку типу Батая), Ніцще питав: І хто змиє з нас його кров? Ніцще закликав подивитись уважно на вбивцю, вони вигнали все метафізичне і хто залишився? Людина, примітивна, слабка, до якої Ніцще питав "велику відразу". Ніцще показує, що коли була вбита метафізика, з'являється нігілізм. Нігілізм має зруйнувати все на своєму шляху, всі цінності європейського суспільства, "тіні Бога", як казав Ніцще (це була не радість чи заклик, це була констатація факту дійсності). Ніцще закликав пережити цей нігілізм. І вважав, що його пережив, але як то скінчилося знаємо. Хайдеггер подивився на історію Ніцще і зробив висновок, що "стрибок у безодню нігілізму" приводить лише до таких наслідків, як у Ніцще, тобто схід з розуму. 

Хайдеггер погодився з Ніцще, що філософія модерну вбиває все метафізичне і створює тотальне ніщо. "Ніщо яке нищить" - казав Хайдеггер. Напевно саме на прикладі Ніцще і з'являється ця фраза у Хайдеггера, це ніщо знищило Ніцще і нищить все навколо. Хайдеггер вирішив усвідомити, що ми втратили і прослідити коли ми це втратили. Хайдеггер виділяє філософію метафізики, як найбільш правильну концептуально у Геракліта та Парменіда. Геракліт взагалі такий цікавий дядько і дивно (для Хайдеггера також), що всі проходять повз увагу думок цього мислителя. Геракліт до речі був не зовсім філософом (філософія як така починається з Сократа), він був вищим жерцем з Ефесу. Геркаліт казав, що існує передбуття (em-on) з якого народжується вище трансцендентне буття, що формує вогонь, який породжує матерію. Цікаво якщо зіставити з Великим вибухом, вчені вже навіть визнають, що вогонь сформував матерію. Цей вогонь то вибухає, то згасає. Тобто в індусів це пракріті-пралайя, вдох-видих Брами, акт творіння світу (creatio) та його знищення в судний день у схоластів. Тут ще цікаво порівняти з сучасною наукою, яка каже про ентропійну смерть Всесвіту, котрий якби затухає, вогонь згасає. Але світ за Геркалітом народжується і помирає, потім знову народжується і знову помирає - це цикли в індусів. За Гераклітом все є потік буття, трансцедентого буття, яке у вищому з'єднує об'єкт і суб'єкт буття (у схоластів це ессенція (essentio) та субстанція (substantio), тобто душа і матерія, котрі поєднані духом). Світ за Гераклітом це арена боротьби хаоса з порядком (у схоластів та зороастрійців добра зі злом). Коли олімпійські Боги перемагають титанів, вони встановлюють порядок, тобто строгу структуру світу. Структурований світ це важливо для Геракліта (і це головна мішень постмодерністів сучасності), звідси і береться та станово-кастова система суспільства. У схоластів це було виражено у побудові суспільства за зразками небесними, "як на небі, так і тут". Це було неможливо і на цьому до речі наполягали протестанти, але схоласти погоджувались, що неможливо, але вони на це дивилися як на печатку та відтиск, тобто відтиск ніколи не стане печаткою. Якщо це неможливо, це не значить, що не треба до цього стремитись, вважали схоласти. Протестанти ж сказали неможливо, значить і не треба до цього йти, світ це зло, тут нічого не побудуеш (суто гностичні такі тези). Але протестанти до Традиції не мають ніякого відношення. У Григорія Палами, засновника православного ісіхазму, є така фраза: Бог непізнаваємий, але він і не непізнаваємий. Грубо кажучи свідчення того, що щось неможилве апріорі, не значит апріорі, що до цього не треба стремитись. Ось десь в такому руслі думали схоласти. Людина для Геракліта є лише можливістю, можливістю вийти за кордони (метафізика взагалі якщо дословно, то це за природою), можливістю досягти вищого буття, тобто стати трансцедентною людиною, де немає вже суб'єкта та об'єкта, але є можливість гнозису передбуття, що в індусів носить назву Асат. Для християнського світогляду можна це висловити словами св. Іоанна: "це можливість  заключити в своєму тілі безтілесне". Для Геракліта взагалі буття людини значить лише простір для присутності трансцедентого. Людина за Гераклітом існує лише як сенс, коли вона є частиною трансцедентого. Геракліт виражав це формулою: людина існує лише тому, що існують Боги. Причому це існування нерозривне. Аристотель оповідає про Геракліта, що коли деякі чужостранці почули про великого жерця і вирішили до нього приїхати і почути слово мудрості, вони зайшли до нього додому (думаючи, що він медитує або читає якісь тексти), а Геракліт пік хліб і коли його запитали, чого він не молиться Богам, Геракліт сказав: "Вони зараз зі мною пекуть хліб". Тобто така медитація в дії, як називав це Юліус Евола.

Вже з Платона починається занепад грецької філософії (Аристотель стоїть окремо), що апогеєм має філософію епікурейців. Епікурейці це марксисти Древньої Греції, котрі вважали матерію єдино сущею, людину власне людиною. З епікурейства народжується гедонізм, тобто вчення, що найбільшою ціллю людини є тілесні задоволення. Відродження стоїцизму у Римі та ранньої схоластики у Середньовіччі зупинило наступ епікурейства ( також нюанси є, наприклад Скотт Еріугена був ближчий до правильної метафізики, ніж його візаві Фома Аквінський). А потім з'являється Рене Декарт. Отут Хайдеггер вловлює початок смерті метафізики, початок модерну. Декарт проголошує: Cogito ergo sum (Мислю значить існую). Зрівняйте з формулою Геракліта: "Я існую, бо існують Боги". Рене Декарт робить чіткий розділ: існує об'єкт пізнання, існує суб'єкт і думка як пряма лінія, що їх поєднує. Причому якщо для Геракліта існує точка (це у більш пізнього теолога ХХ століття Тейяра де Шардена названа "точка Омега"), де об'єкт є суб'єктом, то у Декарта це неможливо - об'єкт є завжди не суб'єктом, пізнаваємий та пізнаваєме є апріорі протилежні речі і разом їм не бути. Декарт виводить трансцеденте за скобки, тобто Бог та вся метафізика це може і добре, але нам треба займатись іншими речами - пізнавати об'єкти. Тобто у Декарта трансцеденте десь там далеко і не може бути пізнане. Французькі просвітники енциклопедисти пішли ще далі - раз далеко, то нащо треба? Давайте так - людина це біологічна машина (L'homme machine у Ламетрі), а світ це бездушний механізм, накшталт годинника (Джон Локк). До речі основи механічного погляду заклав також Декарт коли казав, що тварини це такі собі механізми. людина за Декартом ще не була механізмом, адже мала "Божествену іскру", але французькі просвітники подумали: а чого власне тільки тварини? Хай і людина механізм. Погляд на соціум також закладає Декарт, який буття визначає як протяжність певних реальних речей. До речі термін реальність також вводять просвітники, до них концепту реальності просто не існує. Отже за Гераклітом буття є ареною трансцедентого, за Декартом лише протяжністю певних об'єктів. Цю формулу цільно вже подав Маркс, коли казав, що існує лише матерія, як ця сама протяжність об'єктів, а свідомість лише відзеркалення цієї протяжності. Маркс так би мовити доводить ідею Просвітництва до кінця і закриває модерн, бо власне після Маркса модерному філософу робити вже нічого, власне лише грати формулами і поняттями. З'являється вже сьогодні постмодерн, але в постмодерні вже відмовляються і від філософії як такої, бо філософія це фашизм (концепт постмодерну і покликаний власне у тотальному винищенні всього, яке носить відбиток фашизму). Але залишемо постмодерн в стороні.

Отже Мартін Хайдеггер вловив точку, де ми все втратили. Здавалося: то вертайтеся назад. Але не все так просто. Мартін Хайдеггер розуміє, що зміна ж то відбулася не тільки у філософії (якби так, то і хрін з ним, хто тих філософів читає?), але це зміна глобальна, це зміна матриці буття. Вже у 70-х американський соціолог Томас Кун навзе це змінами парадигми, тобто матриці, що формує все навколо: суспільство, буття, філософію, політику, все абсолютно. Грандіозний філософ Ернст Юнгер осознав це напевно найперше. Цікава так людина. Ернст ніколи не був професором чи академіком, він власне взагалі був вигнаний з учбового закладу і поїхав у французький легіон, а потім повернувся, щоб воювати у Першій світовій. Він був солдатом до мізків і костей. Але в нього було просто якесь прозріння. Всі терміни він називав не науковою мовою, а по-простому по-солдатські. В цьому до речі його і цінність. Так ось, що науково обгрунтували вже у 70-80-х як парадигму, Юнгер назвав просто "зміною ландшафту". Мені більше подобається ландшафт за парадигму, тому користуюсь цим словом. Отже Хайдеггер каже, що Геракліт, Парменід, Софокл, Скотт Еріугена, Фома Аквінський це звісно добре, але вони писали в абсолютно іншому ландшафті і якщо почати просто тупо постулювати ці тези, від цього то нічого не зміниться. Треба перевернути буття. А щоб це зробити, треба спочатку усвідомити втрату - втрату метафізики. Він закликає спочатку в самому собі порвати декартівську схему об'єкт-думка-суб'єкт і народити Dasein (тут-буття), це коли буття у вищому бутті, стати тою людиною у пространстві трансцедентого, тобто це усвідомлення свого буття як буття вищого. За Хайдеггером треба розпочати деконструкцію всього ландшафту і головних апріорних тез на яких будується цей ландшафт. І безумовно треба починати з самого себе, тобто усвідомити свій Dasein і порвати з категоріями модерну. Без такої розриву, категоричного, звісно ніяка деконструкція неможлива.

Найголовніше це порвати з категорією людини. Це дуже добре видно у листі Хайдеггера "Про гуманізм", котре він написав Сартру. Що є гуманізм, оця основа сучасного ландшафту? Просвітники взяли за основу своєї концепції формулу Протагора "Людина міра всіх речей". Цікаво, як дійшла до нас ця формула. Протагор був софістом і ось оця фраза була якби символом комічності софізму. Для древніх греків, сказати "Людина міра всіх речей" це було щось на кшталт: "Подивіться до чого може привести словоблудство". В Середньовіччі цією фразою користувались у полеміках, коли хотіли показати абсурд опонента казали типу: так недалеко ствердити, що людина міра всіх речей". Це щось типу нашого: сам дурак, коли кажуть ти ведеш полеміку в руслі сам дурак. Такий погляд мала Традиція на цю фразу. До речі це серйозно, адже тезу "сам дурак" взяли на озброєння постмодерністи, як модерністи фразу Протагора. Постмодерніст Жиль Дельоз закликає замінти усе "шизоаналізом", це коли немає логіки (логіка структурована, а отже фашистська), немає структури (структура це взагалі гітлерізм якийсь), а є лише шизофренія в чистому вигляді, тобто якісь набори слів (текст без автора називає це Дельоз). Будь яка концепція або світогляд є фашизмом, має бути чистий всплеск, якась вербальна гра. І це не жарт, це сучасний стан думки на Заході. Це близьке до грецького епікурейства, адже для мостмодерна важливим є лише тілесна насолода, за Дельозом людина це машина бажань, а все що стримує ці бажання є фашистським і треба подолати. Отже десь так, як сучасна модерна людина дивиться на тезу Дельоза про "шизоаналіз", тобто як на повни брєд, так само в Традиції дивились і на тезу Протагора "Людина міра всіх речей".

Хайдеггер пише Сартру, що той переживає за зникнення концепції гуманізму, але Хайдеггер показує, що сам гуманізм є повною ахінеєю, тому боротись за його існування немає сенсу. Що значить людина запитує Хайдеггер? Хто це? Навіщо це? Хайдеггер нагадує, що людина є лише можливістю, а не як не цінністю сама по собі. В греків визначало людину саме "номос", тобто буттійна місія самої людини. Людина існує лише для, а не просто так. Номос був першозаконом законів і тільки існування місії за Хайдеггером визначає взагалі сенс буття. Філософи модерну сказали, що людина існує просто так і в цьому її головна цінність. Хайдеггер каже, що ні, цінність людини визначена саме зв'язком-номосом, котра породжує його обов'язки і сенс його буття. Це боротьба можна сказати, боротьба з самим собою, щоб вийти за кордони. Все інше каже Хайдеггер є лише підробкою людського розуму. Не існує людини і не має існувати гуманізму. Ось це треба вибити, як основну матрицю ландшафту модерну. Цю велику оману модерну.

Вслід за Хайдеггером треба сказати, що ми маємо повернути ієрархію буття. Не можна визнавати дифференціацію у вищому і не визнавати у нижчому. Все є структурованим і тільки тоді порядок перемагає хаос. Ієрархія має існувати будь-те у суспільстві, у релігії (власне релігія останній ще оплот, де хоч є якесь усвідомлення ієрархії), у філософії, у бутті, загалом у всьому. І треба розуміти, що є щось вище за людину - традиційні цінності. Тільки боротьба за ландшафт, зміна його може привести до відновлення Традиції. Більш того, якщо глибоко копнути, то може виявитись, що це все процесс незворотній, але це всеодно не дає права за це не боротись. Як казали ті ж схоласти. "Боротись навіть на втрачених позиціях" - казав Юнгер. Інакше тоді варто визнати себе людиною модерну, без цілі і без сенсу, або ціллю замінену симулякром.


Тотальний симулякр

  • 08.07.13, 14:47
"Ми купуємо речі, які нам не потрібні
за гроші, яких в нас немає,
щоб вразити людей, які нам не подобаються

З х/ф Бійцівський клуб

Французький філософ Жан Бодрійяр увів термін "симулякр". Симулякр це копія з копії, котра зроблена з копії, а та в свою чергу з копії...Загалом симулякр це копія без оригінала або коли сутність оригіналу всже втрачена. Жан Бодрійяр вказував, що симулякр формує навколишню гіперреальність, котра не існує, але в той же час існує. Це легше пояснити на прикладі. Одним з прикладу симулякру для Бодрійяра є мода. Що таке мода, як задуматись? Така сентенція не існує як реальність (тобто як оригінал), але існує як гіперреальність, тобто вона реально впливає на поведінку реальності. Другим симулякром за Бодрійяром є суспільна думка. Що є цей фетиш сучасності? Адже суспільна думка це копія з думки глобальних ЗМІ, котра в свою чергу є копією думки суспільства, але коли вона пройшла таку фільтрацію, чи є вона оригіналом? Бодрійяр для ілюстрації симулякра приводив Війну у перській затоці. Вірніше за Бодрійяром було дві війни - одна велася на території Кувейта та Ірака, а інша на CNN. Війну на екрані він називав симулякром.  Бодрійяр наводив і інші приклади, наприклад гроші як симулякр. Але я думаю зрозуміло, що то є:  симулякр це нереальність, котра має подобу реальності, це суррогат, що підміняє собою реальність. Соціолог Пітірім Сорокін передбачував настання суспільства симулякрів, котре він назвав "суспільство-звалище" ("dumping ground society").

Придівіться навколо. Що не є сьогодні симулякром? Якась російська силіконова діва чи інший підвид блядінки копіює західний симулякр, якусь леді гагу і це симулякр симулякра вже з'являється на українському екрані. Якесь політологічний експерт симулює догми західного експерта і формує навколо себе свою симулякративну реальність, обважену симулякративними термінами: суспільство, демократія, громадянське суспільство. Політики симулякри якоїсь вже давно забутою і незрозумілою ідеї, вже немає сенсу в їхніх діях, але вони імітують якусь діяльність - скажімо ток-шоу. Шоу Шустера та іже з ними це є гарний приклад симулякра. По-перше він вже копія з копії (як і сам Шустер якась ходяча копія), по-друге там немає сенсу. Там лише є якась дія без сенсу. Хтось приходить, балакає не зрозуміло навіщо і саме головне це не важливо навіщо це робити, бо в симулякрі сенси давно втрачені. Шоу Шустера це такий акт постмодерна. Як власне і все навколо акт постмодерна, як є така росхожа фраза російською: "бесмысленное и беспощадное". От симулякр і є таким "бесмысленным и беспощадным". Цей dumping ground society нагадує фільм Девіда Лінча, коли сюжетна лінія побудована на концепції "стрічки Мьобіуса", коли власне немає лінії, а є картинки, що змінюють один одного, якісь кадри сна божевільного перемішані з історією якогось бомжа з гетто.  

Італійський комуніст, який був ідеологом Червоних бригад, такий елітарний західний мислитель, Антоніо Негрі спільно з Майклом Хардтом написав книгу "Імперія" (Empire). Варто зупинитись на тому моменті, що Empire варто відрізняти від правої концепції Imperium, це інші речі, причому діаметрально інші. Але зараз не про це. Empire за Негрі це наступний концептуальний крок після стадії імперіалізму. Це власне стара марксистська догма: колоніалізм змінюється на імперіалізм, а наступний крок за Негрі Empire. Негрі, розглядаючи філософію побудови імперії у різні часи, зауважує, що репресивний характер їм надає "біовлада" (biopower), тобто воля до влади реалізована людиною. Тут варто зробити ремарку, що англійське power є одночасно і владою, і силою, і могутністю. Негрі має на увазі саме слово в цій її тріаді. Взагалі всі філософи постмодерну намагаються позбавитись саме волі до влади, як головного винуватця "страждань людини". Негрі також є філософом постмодерністом. І ось за думкою Негрі має наступити горизонтальний зв'язок, який в Empire має порвати з біовладою (зв'язком вертикальним, а для постмодерністів все, що являє собою хоч якусь подобу ієрархії треба знищувати апріорі) і наступити постіндустріальне сітьове глобальне співтовариство, де надбудовою цього суспільства має стати такий собі тотальний симулякр. Це важко словами зобразити, легше в дійсності. Отаким прообразом влади симулякра є медіократія, влада ЗМІ. Дійсно ЗМІ як деякий симулякр формує владу (ЗМІ - четверта влада, це така суто постмодерністька схема). От це і є надбудовою симулякра в Empire за Негрі, тільки більш тотальне. 

Постмодерн взагалі така річ, що про неї можна говорити довго і нудно. Варто зазначити такі тези. Головні ідеологи постмодерну, такі як Жан Фрасуа Ліотар, Жак Дерріда та Жиль Дельоз вихоядть з такого собі ментального антифашизму. До речі саме Ліотар, Дерріда та Дельоз обгрунтували в повній мірі концепцію толерантності і мультикультурності. За Дельозом наприклад людина вже від народження фашист, бо має внутрішню територіалізацію, тобто усвідомлення себе чоловіком, французом, білим. Навіть тіло є фашистським, бо має ієрархію, а ієрархія для постмодерністів це те, що кидає в піт і викликає істерику. Тому власне Антонен Арто закликав бути "тілом без органів". От власне на такій деконструкції, тобто зламу всього постмодерністи закликають боротися з фашизмом. За Дельозом треба стати андрогінною істотою, людиною без полу, і головне знищити традиційну сім'ю, бо сім'я це школа репресій та фашизму, звідси коріння просування ідей прав педерастів. За Дерріда треба стати мультирасовим, тобто расове змішування найкраще для подолання внутрішнього фашизму. За Ліотаром треба стати мультикульутрним, тобто не мати взагалі ніякої культури. Змішати все. Постмодерністи радять зробити все таким методом, якби розбити дзеркало і змішати уламки, не збираючи їх у нове дзеркало. Така тотальна вакханалія.

Тут варто зрозуміти природу симулякру. Постомодерністи доходили до думки, наприклад Фуко, що навіть звичайна комунікація є фашизмом, бо при комунікації ви репресуєте свого візаві. Постмодерністи бачать сенс, будь який сенс, як прояв фашистського початку, як прояв репресії. Тому контент має бути безсенсовим і нести мінімум інформативності. Це кадри. Ось реклама, ось шоу де всі кричать і рухаються, ось силіконова діва співає, ось легке порно, але саме головне щоб воно не мало сенсу, щоб був абсурд. Гола развага. Симулякр має виховати нову людину - дивідуума. Просвітництво (епоха модерну) знищило особистість і замінило її індивідуумом. Постомдерністи хочуть створити дивідуума. Це так би мовити симулякр людини, аватар індивідуума, коли самого індивідуума вже не існує. Бруно Латур каже про людину інформаційну замість біологічної. Грубо кажучи: людина агресивна від природи? Так це індивідуум, а дивідууму ми вставимо чіп у мозок, який подолає природну агресію. Це знаєте, як кажуть про "електронне рабство" і "чіпізацію" в негативному руслі, то посмодерністи і зокрема Латур каже так і це добре. Якщо в Традиційному сіспільстві людина була підкорена трансцедентному, то в модерному вона стала "мірою всіх речей", людина стала фетишом, якому поклоняються. Це назвали гуманізм і звідси до речі концепція прав людини, тобто така нова Біблія новго ідола. Але для постмодерна вже і людина не свячена корова. Народжується трансгуманізм. Головне тепер різома (фр. rhizome), термін Дельоза, який важко пояснити. Це так би мовити такий чистий рух без сенсу, це гра без сутності. Людину можна змінювати як хочеш - стать, п'ять рук і шість ніг. Це все така гра і саме головне, щоб вона не мала сенсу.

Емануел Кастельс каже про майбутнє суспільство, як про сітьове. Людина зливається з віртуальністю, коли не можна вже сказати де реальність, а де віртуальність. Існують лише вузли зв'язків, коли подолані всі відносини по вертикалі (в тому числі і вищі, скажімо Бог, Боги, трансцендентне і сакральне), а існують лише по горизонталі. Це вже власне такий собі симулякр людини, котрим керують інші симулякри або він ними керує. Це не важливо, бо за Дерріда немає існувати взагалі нічого правильного чи неправильного, є лише думка кожного, абсолютний плюралізм. Такий ейнштейнівський релятивізм у соціальних відносинах.

Є британській серіал Чорне дзеркало. Там декілька не зв'язаних між собою серій, так ось в другій серії першого сезону автори фільму намагались показати таке суспільство постмодерну. Виглядає моторошно, раджу переглянути.

Ніцще писав: 

Wer mit Ungeheuern kmpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. 

Перекласти це можна, як: "Хто бореться з чудовиськами, тому варто боятись того, щоб він сам не став чудовиськом. І якщо ти довго дивишся у безодню, то безодня також дивиться у тебе". Цікаво, що Ніцще зійшов з ума, не змігши жити у світі модерну, не уявляю, щоб з ним було, якбо він поглянув у безодню постмодерна, світ тотального симулякра?

Великий філософ Мартін Хайдеггер назвав наше сучасне суспільство "Zwielicht". Це дуже цікаве слово, бо його не можна дослівно перевести на інші мови світу. Грубо воно значить "сутінки", але ближче це означає "подвійне світло", "відбиття світла". Щоб зрозуміти його, треба згадати Місяць. Місяць не випромінює світло, а лише відзеркалює світло Сонця.  Тим хто близький до християнського світогляду, можна пояснити це словом Люцифер. Як казали теологи, Люцифер це вранішня зірка, а вранішня зірка це Венера, та що несе світанок. Тобто це неправдиве світло, котре можна прийняти за правду. Венера не Сонце, тобто справжнє світло, вона лише відзеркалює світло Сонця і створює вигляд, що є світлом, а насправді є мороком. Я не хочу глибоко влазити в теологію, я думаю зрозуміло, що мав на увазі Хайдеггер, коли назвав сучасність Zwielicht. Це от до речі симулякр, симулякр світла або Люцифер як симулякр Бога. Тут вже яка Традиція вам ближче.

Наостанок треба зупинитись на тому, як вести, самоусвідомлювати себе в цьому суспільстві людині не симулякру і не півсимулякру? Тобто більшість сучасних овочей є вже власне півсимулякри, вони ще не стали повінстю симулякрами, але вже і не зовсім люди в повному розумінні цього слова. Стати також симулякром? Відгородитись від світу? Психувати з цього приводу (і закінчити як Ніцще)? Я думаю тут треба вести себе як писав Ернст Юнгер:

Арена нашего времени предстает в правильном освещении только как место сражения, более притягательное и более пригодное для принятия решений, чем какое-либо иное — для того, кто умеет его оценить. Тайный центр притяжения, придающий действиям их ценность, — это победа, в гештальте которой воплощены усилия и жертвы даже погибших отрядов. Однако здесь не место тому, кто не намерен вести войну.

Лишь таким образом, исходя из осознания воинской позиции, становится возможным признать за окружающими нас вещами подобающую им ценность. Эта ценность подобна той, что свойственна точкам и системам на поле сражения: это тактическая ценность. Это означает, что по ходу движения войск появляются столь серьезные вещи, что от них зависит жизнь и смерть, и все же они теряют свое значение, когда движение минует их, подобно тому как какая-нибудь опустевшая деревня, какой-нибудь заброшенный уголок леса на поле сражения становится тактическим символом стратегической воли и как таковой достоин приложения наивысших усилий. Если мы не намерены предаваться отчаянию, то наш мир нужно увидеть именно в этом смысле: как абсолютно подвижный и все же стремящийся к постоянству, пустынный и все же не лишенный огненных знамений, в которых находит свое подтверждение глубочайшая воля.

Что можно видеть, так это не какой-то окончательный порядок, а изменения в беспорядке, за которыми угадывается великий закон. Смена позиции ежедневно требует новой привязки к местности, в то время как та часть земли, которую только предстоит открыть, пока еще окутана мраком. И все же мы знаем, что она действительно существует, и такая уверенность выражается в том, что мы принимаем участие в борьбе. Поэтому мы несомненно добиваемся большего, нежели предполагаем, и бываем вознаграждены, когда этот преизбыток проясняет нашу деятельность и делает ее прозрачной для нас.

У Франції ще залишись справжні чоловіки

Коллектив "Мэры в защиту детства", объединяющий 20 тысяч французских градоначальников и их заместителей, опубликовали петицию, в которой выразили поддержку коллеге из Арканга, небольшого городка на юге-западе Франции, что в нескольких километрах от Биаррица.

Жан-Мишель Коло, так зовут мэра, вот уже 30 лет бессменно возглавляющий муниципалитет Арканга, первым среди французских градоначальников отказался, причем в категорической форме, регистрировать брак между двумя мужчинами. И это несмотря на то, что к этому его обязывает принятый недавно закон о легализации подобных матримониальных союзов. Более того все заместители, также обладающие правом проводить брачные церемонии, последовали его примеру.

Гей-пара намеревается подать в суд на Жана-Мишеля Коло по обвинению в дискриминации, что грозит мэру несколькими годами тюрьмы и штрафом в 45 тысяч евро.

Мэра удалось разыскать на рабочем месте, правда, не в муниципалитете, а в его страховом агентстве, которым руководит по совместительству. Месье Коло оказался человек с чувством юмора. Когда узнал, что с ним хочет побеседовать русский журналист, ернически отреагировал, рассмеявшись, что "пока не планирует просить убежища в России". Правда, добавил, мол, кто его знает.

Отказавшись регистрировать союз двух мужчин, вы, несомненно, пошли на принцип.

Жан-Мишель Коло: Я не приемлю закон, который извратил слово "брак", распространив его на лиц одного пола, и внес соответствующие изменения Гражданский кодекс. Для меня, да и для моих многочисленных соотечественников, брак - это соединение мужского и женского начал, что есть основа семьи и продления рода человеческого. В этом законе я вижу некий идеологический посыл, который мне претит. Делается попытка переиначить структуру общества. Зачем? Мне лично не понятно. В любом случае вся эта ситуация у меня, человека верующего, католика, вызывает неприятие и отторжение. Участвовать в действе, когда два господина обмениваются обручальными кольцами, не позволяет совесть. Это же какой-то маскарад.

Но закон-то принят, и мэры обязаны ему подчиняться.

Жан-Мишел Коло: Это так, но я считаю его противоестественным, а значит и незаконным, ибо он во вред обществу, разрушает родственные связи между родителями и детьми. Счастливы будут те девочки и мальчики, которых теперь могут без проволочек усыновлять и удочерять два гомосексуалиста или две лесбиянки? Думаю, что вряд ли. Ведь многие детские психологи говорят о больших проблемах, с которыми сталкиваются такие дети. Об этом эти эксперты рассказывают в серьезных профессиональных журналах, а вот на телевидение их почему-то никогда не приглашают.

Вам пришлось выбрать между совестью и долгом, не так ли?

Жан-Мишель Коло: Именно так. Между тем, что я считаю верным, и тем, что для меня аморально. Тяжелый выбор, но я его сделал.

Вас подержали шестеро заместителей. Никто не колебался?

Жан-Мишель Коло: Никто. Люди проверенные долгими годами совместной работы и дружбой. Как раз вчера, когда в наш адрес стали раздаваться угрозы и тучи сгущаться, я собрал заместителей. Что я им сказал? Примерно следующее: я от своей позиции не отступлюсь, но вы не обязаны следовать за мной. В один голос они ответили: будем рядом с тобой. Люди слова, люди чести.

Итак, на вас уже пытались оказать давление. Заявление по вашему поводу сделал министр внутренних дел, напомнивший, что по статусу мэр должен заключать браки между лицами, проживающими на территории, административно относящейся к вашему городу. Иначе, мол, санкции.

Жан-Мишель Коло: Министру следовало бы заниматься преступностью в Марселе или на Корсике, проблемой иммиграции, а не мэром Арканга. В любом случае даже если меня привлекут к ответственности, я буду защищаться. У меня есть адвокаты, да и характера мне не занимать.

Говорят, ваш пример может стать заразительным среди мэров.

Жан-Мишель Коло: Надеюсь, что они проявят не меньшую смелость, чем я, если и им придется столкнуться с гей-браками. Знаете, меня сейчас многие поддерживают. Только за последние два дня получил четыре тысячи электронных писем, где говорится о солидарности со мной.




За що боролась...

На північ від Санта Клауса, на голій вершині …. Ну, якщо не на вершині, то у її підніжжя, в країні, що дала світу Ікею, жлобські столи-кормілкі та сім’ї розширеного формату – Швеції, жила-була дівчинка Елін Кранц. 
Звичайна така шведська корівка, з нордическими рисами і з космічним вакуумом в межвушному просторі.
у


У вільний час Елін зависала в Фейсбук, в спільноті «We like diversity», де зависав народ, який активно виступає за права «нових» шведів з Алжиру, Марокко та Тунісу, Афганістану та інших клоак цього світу. 
Коли рамки Фейсбук стали в донесенні цієї думки до оточуючих тісні, вона знялася в кліпі «Змішувати!», що просуває в маси шведського молодняку ідею про необхідність змішання корінних шведів з приїжджими. 
Пісня оптимістична, забирає вже з перших рядків – «Швед, якщо у тебе проблеми з інтеграцією, у” Екстра “є для тебе дещо – мої сестри з білявим волоссям, розсуньте стегна для чорного хлопця». 
Елін можна побачити з 1.02 до 1.10, де вона, наспівуючи Шведський гімн, завзято скаче то на рулоні руберойду, то на негрі.

І таким макаром ця аффца дожила до 27 років. Може дожила б і до 97, але життя внесло свої корективи. Життєва коректива наздогнала її о 5 ранку в трамваї, в якому вона поверталася з чергової вечірки. Корективи виглядали як самець горили, але при найближчому розгляді виявився не горилою, а іншим підвидом людиноподібних мавп – сомалійцем. 

Звалося це чудовисько Таділ.


До моменту їхньої зустрічі чудовисько явно нудьгував. 
Вертатись в оплачуване муніципалітетом гетто, де його чекала самка і два дитинчати, чудовиську явно не хотілося. Слова – робота, зайнятість, корисність, відповідальність і т.д., взагалі були відсутні в убогому словниковому запасі Таділа. 
А вільного часу було море. 
Дотації, що видавались урядом дозволяли харчуватися багатою протеїном їжею, але відсутність роботи не давало виходу енергіі. 
І тут – така удача: зірка, що присвятила життя боротьбі за права-включаючи сексуальні – таких, як він … 
Коротше кажучи, чудовисько вирішило слідувати порадам, які давала йому і йомуподібним Елін Кранц і 
змішатися з нею. 
Розсунути, так би мовити, стегна білявої сестри для себе улюбленого чорного хлопця.

Зараз важко судити, чи знала Елін про традиції любовних залицянь нових шведів. Швидше за все – ні. Та я не думаю, що вона знала, що прелюдія її улюбленців містить таку екзотику як побиття і розбивання статевих органів камінням. Розповісти про це вона вже не зможе. 
Загалом, після палких ласк мультикультурного залицяльника тіло Елін являло собою кривавий мішок з кістками без жодних ознак життя.

Найцікавіше, що поліції, у випадку піймання цього виродка, було суворо заборонено називати його ім’я та національність. 
А коли це зробив депутат парламенту Андерс Лендер, всешведскій хор мультікультурніков змішав його з гноєм. Знайоме – ну просто до нудоти.
У нас це називається «у злочинців немає національності».

Підсумок казки – кожен напоровся на те, за що боровся. Елін отримала свої заслужені квадрати на два метри нижче рівня міської каналізації, де і буде спочивати до Страшного Суду. 
А Таділ проведе 16 років в індивідуальній кімнаті зі спецхарчуванням за рахунок уряду 
Швеції. Може навіть напише мемуари.

З. И. А в цей час в сусідній Норвегії: 
“Я не звинувачую норвезьких жінок в тому, що вони стають об’єктом
насильства. Однак норвежки повинні зрозуміти, що вони живуть в мультикультурному 
суспільстві, і пристосуватися до нього “. 
Унні Віка, професор-антрополог Університету Осло

Норвежки повинні пристосуватися ….

http://financi-ua.ru/?p=941

  Трохи виправив, бо здається статтю перекладали гугл-перекладачем і багато помилок.

Там по посиланню є фото "після толерантного змішування", але воно не для слабких нервами, тому я його не вставляв. Ще треба поточнити, що кліп "Біла дівчина розтав ніжки для чорного" був знятий державним каналом PSA за гроші з державного бюджету, тобто гроші платників податків. Можна глянути тут 

За що боролась, на те і напоролась... 

Ніколи не здаватись

Іспанія, Мадрід. Військовослужбовець і націоналіст Джошуа Естебанес їхав в метро на мітинг націоналістичної партії "Національна демократія". В цей час туди ж їхали і антифа активісти. Близько 50 антифашних шавок. Одному з них не сподобалась кофтина хлопця (Lonsdale). Далі все на відео. Результат: одна антифашна шавка покинула цей світ, троє поранені. Джошуа схопила поліція в той же день, його посадили на 30 років за умисне вбивство (капець, один умисно напав на 50-х). Джошуа респект, сильний духом і відважний хлопець. Герой! І один в полі воїн. Ніколи не здавайтесь, скільки б не було шавок навколо.





Масквабад

"Русскій мір" під наглядом Аллаха, щоб чурки жили по кайфу. Якось так. Всім толерастам до речі корисно послухати, як їхні любі кольорові відносяться до країн, куди переїжджають: "Все створив Аллах і не вам місцеві вирішувати, де кому жити". 


Євросовок продовжує репресувати націоналістів

Європарламент проголосував за зняття депутатської недоторканності з Марін Ле-Пен, лідера ультраправого французького “Національного фронту”. Таким чином проти неї можуть порушити кримінальну справу у Франції, де її обвинувачують у розпалюванні расової ненависті.

Донька відомого ультраправого діяча Жан-Марі Ле-Пена виступала в грудні 2010 року на мітингу у французькому Ліоні, де порівняла мусульман, які моляться на вулиці, з окупацією Франції під час Другої світової війни.

Правозахисники подали позов проти цього європарламентаря від Франції. Наприкінці минулого року французькі слідчі попросили Європарламент зняти з Марін Ле-Пен депутатську недоторканність. Деякий час тому Ле-Пен сказала, що не боїться суду, оскільки доведе, що не є винуватою.

http://ua.euronews.com/2013/07/02/french-far-right-mep-le-pen-has-immunity-lifted/

Завжди знав, що правозахисники це мудаки. 

Питання в тому, що ця вся істерія, разом зі спробами заборони НДП у Німеччини це агонія євросовка. Треба знати, що існує друга Європа, не ця підарастично-демократична євросовкова, а справжня.Нам багато чого не кажуть. Націоналісти сьогодні присутні вагомо у парламентах: Болгарії, Угорщини, Італії, у декотрих землях Німеччини, Данії, Греції, Швейцарії, Австрії. Сербії. В Угорщині, Данії та Швейцарії націоналісти правлячі партії. Ви пам'ятаєте заворушення у Швеції? А вам сказали як вони припинились? Здається у ЗМІ це пройшло крізь увагу. А насправді мешканці Швеції та Націонал-соціалістична партія Швеції створили отряди самооборони і взяли під контроль чуркестанські гетто і вже наступним витком було те, що поліцаї почали бити самих шведів, котрі вгамували чурок. І якось діяли напрочуд більш впевнено і агресивно. А чого мовчать про гучний скандал у Німеччині? В ході суду над націонал-соціалістичним підпіллям виявилося, що підтримку націоналістам надавали місцеві чини поліції, фінансували і прикривали їх вищі чини відомства з охорони конституції, а колишній президент Німеччини Вольф висловив націоналістам підтримку, через що бідолашна Меркель змушена була вибачатись і червоніти, але хай жують соплі. Як виявляється в цій гламурно-підарастичній Німеччині під покровом демократії деякі впливові діячі спецслужб і інших силових органах є націоналістами і не просто десь в глибині душі, а навіть дуже дієво. А знаєте з чого почалося істерія у Франції навколо Марін Ле Пен? З вбивства активного антифашистського діяча Клемана Маріка, котрий після того, як негр напав з ножем на французького солдата, мав нахабність публічно захищати права кольорових. За що і поплатився життям. Інша Європа вже прокидається. Висловлюю підтримку Ле Пен. Слава Беаті Чепе і Естебану Морілло. Хай згине євросовок.





Цитати останнього справжнього монарха

  • 02.07.13, 19:47
Народ не може розраховувати на допомогу ззовні. Такої допомоги ніколи не буде. Він має розраховувати лише на власні сили, а не на допомогу когось іншого. Тільки коли в народі прокидається національна самосвідомість, тоді відбувається відродження. Лише здоровий і сильний народ має майбутнє. 

В Німеччині немає існувати партій, має існувати лише німецький народ. А всі ці політикани лише безрідні суб'єкти.

Народи Європи мають найбільше оберігати свої свячені традиції. Це головне!

Кров це не вода. Жодні території і водойми не розлучать расу, в жилах яких тече одна кров.

Якщо хтось спробує посягнути на наші свячені права, ми відповімо на це ударом броньованого кулака.

Благо народу є вищим законом і це є моя воля.

Мені всеодно, що про мене кажуть мої вороги. Я не визнаю їхній суд на собою. Коли я бачу, як ці нікчемні людішкі, котрі курили навколо мене фіміамом, сьогодні поливають мене брудом, мене верне від них і все на що вони заслуговують - це співчуття.

Розкол в націю вносять не робітники, це сміливі і достойні люди, розколюють націю мерзенні політикани.

Для мене соціал-демократ і ворог Вітчизни синоніми.

Судити мене буде історія, а не ці нікчеми (прим. - про демократів)

Вільгельм ІІ Гогенцоллерн, останній справжній монарх Європи






Великий и могучий

  • 02.07.13, 14:43
Нагадують мені наших доморощених захисників "раднога язика"


Кінець історії чи кінець істориків?

  • 01.07.13, 14:23
"Наша національна ідея - от...біться од нас"
Лесь Подерев'янський


Обережно: багато філософської муті

Головний ідеолог Білого дому (такий собі "американський Дугін") Френсіс Фукуяма ще в кінці 80-х початку 90-х оголосив "кінець історії". За Фукуямою ліберальна демократія мала перемогти історію як таку і прогресс мав взяти гору, мала народитись "остання людина" (last man)  - венець еволюції. Цікаво, що термін "остання людина" Фукуяма взяв у Ніцще. Прихід "останньої людини" він першим передрік, але за Ніцще ця остання людина була "недолюдиною" (untermensch), сирим матеріалом для народження "надлюдини" (ubermensch), тобто "остання людина" за Ніцще це гівно, в недрах якого мала викристалізуватись "надлюдина". Фукуяма якби не помітив "надлюдини", більш того для Френсіса "надлюдина" таїла небезбеку, тому він жадав нівеляції "надлюдини" до "останньої людини". 

Надлюдина як тип (в сенсі не антропологічному, а юнгерівському, тобто як порода певного гештальту) могла розгорнутись тільки на сцені історії. Це була суть "кінця історії", яку оголосив Фукуяма. Треба було згорнути історію, а споживач мав стати останньою людиною. Середнього типу жлоб, стурбований куди комфортніше притулити дупу, сенсом існування якого є тріада інтернет-персонажа Freeman'а: "жрать, ржать и срать" - це є Last man Фукуями, обгорнутий в красиві філософські обороти. "Остання людина" може стояти в костюмі від Бріоні і напарфюмлена Живанші, але від неї смердить трупаком, бо "кінець історії" - це цвинтар з трупним смородом. 

Коли на блакитних екранах політикани, від котрих вже віє смородом "останньої людини", кудахчуть про "історію", про те, що "історія є фактами", "підрахунками жертв" і "співставлення історичних подій, що розгортаються у часі", це викликає посмішку. "Останню людину" можна вирахувати, вона в суті своїй некрофіл, бо власне сама вже є живим трупом. Саме тому останні 50 років всі історичні обговорення танцюють навколо трупів, їх знаходять, їх рахують і їм поклоняються. Суть "історії" для них це танці на кістках. Історія це міф, а історія як фактична правда - це найбільш химерний міф сучасності. Накопичення фактів не дає історії, історія народжується там, де починається інтерпретація накопичених або вигаданих фактів. Для древніх історія і міф це були синоніми. Греки усвідомлювали себе як греків не через мову або якісь інші політичні ознаки (в Греції були десятки різних держав з різним політичним устроєм і символами держави), вони усвідомлювали себе через міф, вони усвідомлювали себе як потомків тих, хто приплив з острова Гіперборея, куди раз на рік приходив Аполлон. Їхня самоідентифікація відбулась крізь історію як міф, а мова була засобом комунікації та передачі цього міфу. Те саме можна сказати про французів. Якби французи себе ідентифікували лише крізь призму зовнішніх ознак, в них би були проблеми, адже ними правили римляни і франки, а француз ХVI століття вже не міг прочитати "Трістана та Ізольду" в оригіналі, написану в ІХ столітті, бо не знав тої мови, але вони усвідомлювали себе крізь свій міф - міф імперії Карла Великого, європейської ойкумени і становго хребта європейської цивілізації. Так само як німці століттями несли в собі міф потомків з острова Туле, діалектично поєднаний з ідеєю Нової римської імперії. Без цих ідей, від яких сьогодні сруть цеглою ліберасти та інші овочі, не було б німців, не було б французів і всіх інших націй, бо самоідентифікація відбувається крізь історію-міф, а не крізь лозунги або історичні читання в сільських клубах.

Древні дивилися на історію, як на розгортання вічності у просторі. Це дуже важлива відмінність від сучасної історіографії, котра дивиться на історію, як на розгортання релятивістських позицій у часі. Ще Шекспір казав: "Весь світ театр, а люди в ньому актори". Ця заїжджена фраза, насправді несе доволі глибокий слід уявлень людей на історію часів Шекспіра. Греки також любили порівнювати історію з дійством на театральній сцені. Історія це просторова категорія, а не часова. За кулісами завжди існує, щось вічне, як це є у міфах всіх народів світу "центр світу" (наприклад камінь Бенбен у єгиптян або дерево Ігдрасілль у скандинавів), незмінний стрижень, котрий до речі має бути не тільки у світу, а й кожної окремої людини. Тому власне тут не може йтися про прогрес. Прогрес це утопія, не прогрес в сенсі технологічного розвитку, а прогрес в сенсі філософському. Біологи вже відмовились від погляду на організми, як на прогресивний розвиток. Скажімо як відповісти на питання на якому щаблі прогресу були динозаври, якщо їх знищив метеорит, котрий вписати в жодні розрахунки не можна? В прогрес можуть вірити сліпі або ті хто не уважно вивчали історію. Древні греки знали, що Земля кругла і вираховували навіть прецессію з точністю до однієї десятої, втім вже в Х столітті казали, що Земля квадратна, а на кінці Землі мешкає дракон, котрий всіх пожирає. Або в Римській імперії будували акведуки і бані, а вже через сотні років прогресу мило в Європу повернули лише хрестоносці, котрі завезли його від арабів, а центр Парижу у XVI ще досі заливало помиями та нечистотами. Де прогрес? Тільки нахабні самовдоволені людішкі, типу Фукуями, можуть вважати, що цивілізація, якій лише 300 з гаком років незмінна і вічна, такий собі тисячолітній Рейх демократії. 300 років в сенсі етапу Занепаду Європи, як це охрестив Освальд Шпенглер, коли цивілізація (а по суті ідеологія "кінця історії", тобто трупак, що ще дихає) змінила культуру після буржуазних революцій.

Тому на історію треба дивитись словами Заратустри у Ніцще як на "вічне повернення". Історія циклічна, цикли можна бачити усюди: Земля, Місяць, Сонце, Галактика - все діє циклічно і все в стані вічного повернення. В Середньовічній Європі символом цього був Уроборос, змія, що хапає себе за хвіст. Цей символ можна знайти всюди в світі, в Китаї наприклад він мав назву Жунлонг, а замість змія дракон, але теж, що їсть свій хвіст. Цей символ є на стінах храма Осіріса у Єгипті, в Індії ця змія мала назву Шеша, а скандинави звали його Іормунганд. Таке широке розповсюдження символу "вічного повернення" свідчить, що такий погляд був притаманний всьому старому світу. Тому на історію дивились, як на спектакль на сцені, де не історія формує людину (не може ж сцена формувати роль актора), а сама людина-актор творить історію. І цей спектакль розгортається у вічності і вічно повертається. До цього до речі доходить і фізики. Американський фізик японського походження Мічіо Каку, один з прихильників теорії мультивсесвіту, порівняв мультивсесвіт з вічним океаном, в надрах якого в наслідок великих вибухів народжуються бульки, як світи, вони потім зникають на поверхні і народжуються нові. Каку вихований в двох теологічних традиціях: буддизм та католицтво зумів описати по-філософськи красиво. Більш сухими науковими словами можна почитати скажімо Девіда Дойча або Брайана Гріна. Філософські це все гарно описав французький католицький теолог Пьєр Тейяр де Шарден, хоч Тейяр де Шарден і не вийшов з понятійного апарату прогресизму, він вловив, як і фізик Каку, точку Омега, вічний і незмінний центр буття (те ж дерево Ігдрасілль або океан у Каку), з якого розгортається історія. Доволі туманно, але таку ж думку можна прослідкувати у іншого філософа-теолога Карла Барта в його ідеї заміни analogia entis на analogia fidei, тобто буття від зараз на буття у вічність, хоча Барт повністю не зміг порвати з протестантськими установками кальвінізму, його ідеї радше не усвідомлення, а передчуття, тому у де Шардена ця ідея виступає рельєфніше.

Зрозуміло, що якщо стрижень світу є вічною сценою вистави, то звісно ж кінець історії не можливий, бо її розгортає вічність. За Юнгером історія це стихія і є лише дві можливості жити в ній: віддатись на поталу або приборкати цю стихію. Людина схильна приборкувати стихію, знаходячись з нею у боротьбі. Але не бюргер-буржуа. Френсіс Фукуяма є голосом бюргера, а бюргер за тим же Юнгером найбільше боїться стихій. Тому мрії Фукуями про "кінець історії" є лише сублімованим страхом перед історією. Карл Маркс передрікав "кінець історії" після світової війни. Історія продовжила свій плин. Фукуяма вже каже, що він помилився, спираючись на те, що не врахував "ісламістських фундаменталістів". Але не в них справа. Справа в тому, що Фукуяма і такі як Фукуяма, тобто "останні люди" не здатні формувати історію, вони здатні лише на неї рефлексувати. Але історія візьми своє, як казав Юнгер "стихія зруйнує затишні стіни бюргерського міста". І тоді не ліберальна демократія переможе історію, а історія рознесе вщент ліберальну демократію, що відбувається вже зараз. І тоді можливо вже з'являться зовсім інші люди, котрі здатні будуть творити історію, котра ніколи не матиме свого кінця.

В епіграфі фраза Леся, як він охарактеризував українську національну ідею. Це сьогодні не тільки українська, а всесвітня ідея "останньої людини" - він хоче, щоб історія його покинула. Але вона цього не зробить, вона як стихія завжди буде вриватись і руйнувати плани фукуям. Як казав Вуді Ален: "Хочеш розсмішити Бога, розкажи йому свої плани". Історію можна лише творити, історія це дика купа каміння, з якої Донателло може зробити шедевр. Але для цього потрібен Донателло. І тоді девізом таких людей буде вже інша національна ідея: "Спробуй доє...сь, а як слабо, то йди на х...й".