хочу сюди!
 

Лилия

49 років, лев, познайомиться з хлопцем у віці 45-53 років

Микокала Бердяєв "Анархізм" ч. 2

Микокала Бердяєв 

"Анархізм" 1907

ІІ
Люди неосвічені і люди, які лякаються всяких крайніх
вчень, нерідко змішують і ототожнюють анархізм і
соціалізм. Але між цими двома вченнями існує глибока
протилежність і ворожнеча, соціалісти не можуть терпіти
анархістів, і навпаки. Пафос соціалізму - рівність, пафос,
анархізму - свобода; соціалізм виходить від суспільства,
анархізм - від особистості. Соціалісти вважають, що рівні
люди будуть людьми вільними, що справедливе
суспільство створює вільну особистість; анархісти
вважають, що вільні люди будуть рівними людьми, що
вільна особистість створює справедливе суспільство. Мрія
соціалізму є всесвітнє поєднання, мрія анархізму -
всесвітнє визволення. Соціалізм по-своєму намагається
подолати розбрат і роз'єднання та влаштувати людське
життя; анархізм і новому устрою ворожий так само, як і
старому, і намагається знищити пов'язаність та
поневолення частин світу. Соціалізм, зрештою, завжди
державний, замінює лише стару владу новою владою;
анархізм насамперед антидержавний і відкидає будь-яку
владу, хоча б то була влада народу чи пролетаріату.
Соціалізм поклоняється більшості, анархізм бере під свій
захист меншість. За соціалістичним вченням - спочатку
зрівняти, потім звільнити, за вченням анархістичним -
спочатку звільнити, потім зрівняти. Але однаково
безглуздо думати, як і те, що абстрактне начало рівності
може призвести до свободи, так і те, що абстрактне начало
свободи може привести до рівності. Ні суспільство взяте
саме | по собі,  неспроможне створити прекрасної
особистості, ні особистість взята сама по собі неспроможна
створити прекрасного суспільства. Щоправда, в ідеях
свободи та особистості набагато більше позитивного
змісту, ніж у ідеях рівності та суспільства. Рівність - ч
досить беззмістовна і, принаймні, негативна ідея; У
кращому разі вона означає, що свобода для всіх має бути
завойована, у гіршому - що для всіх має існувати рабство.
Адже важливо, про рівність кого і чого йдеться. Рівність
нулів є важливою арифметичною істиною, але навряд чи

15
можна визнати цю істину соціальною і моральною
правдою. Рівність має бути підпорядкована ідеям свободи
та індивідуальності, тобто припустима і бажана лише
рівність вільних індивідуальностей, які повинні існувати
перш, ніж будуть зрівняні у своїх правах. У цьому відносні
переваги | анархічної постановки проблеми перед
соціалістичною, але анархічна свобода сама по собі так
само мало може створити, як і соціалістична рівність.
Анархізм бере своєю вихідною точкою віковий розбрат
між особистістю і суспільством, справедливо вказуючи, що
ворожнеча ця не може бути замирена і в суспільстві
соціалістичному, оскільки лежить глибше протилежності
класів. Анархічний індивідуалізм намагається зазирнути в
метафізичне підгрунтя соціальної дійсності і побачити в
глибині розбрат не соціального порядку, а вбачає боротьбу
інших, понадсоціальних і надсоціальних сил. Існує
протилежність і ворожнеча не тільки між суспільством і
державою, не лише між одними громадськими силами та
іншими, а й між началом особистісним і началом
суспільним, між особистою свободою та громадською
владою. Анархізм впритул підходить до питання про
суспільство особистостей, про  соборне поєднання
особистостей, і цим радикально відрізняється і від
соціалізму і від усіх інших вчень, які поклали в основу
суспільство безособове. Соціалізм не розуміє, що не тільки
будь-яка влада, хоча б і пролетарська, хоча б і всенародна,
але й будь-яке суспільне об'єднання нестерпне для
особистості, вороже їй і огидне, якщо об'єднання це не на
особистісному началі покоїться, не поставило особи на
чільне місце. Але суспільство соціалістичне так само
вороже до особистості, так само безособове, як і
суспільство  буржуазно-капіталістичне або феодально-
кріпосницьке. Анархізм розуміє негативний бік питання і
тому йде далі соціалізму, дивиться глибше. У ньому немає
цього демона системи, що затемнює свідомість. Дуже
наївно було б думати подібно до деяких еклектиків нашого
часу, схильних все примиряти, що анархізм є лише
наступним ступенем соціалізму: спочатку пройдемо етап
соціалізму, а потім і анархізм настане. Ні, вже якщо ви до

16
решти пройдете шлях соціалізму, то до анархізму ніколи не
дійдете, пізно думати про анархічну свободу і особистісне
начало, надто далеко зайде перемога протилежних начал.
Розбрат між особистістю і суспільством носить трагічний
характер, і не може настати мир у соціально-позитивній
площині, в якій завжди пануватимуть абстрактні тенденції
соціалізму та анархізму. Примирення особистості та
суспільства в особистісному загалі, в соборності
особистостей можливе лише в перспективі релігійній.
Тільки теократія може поєднати досконалий соціалізм,
громадське поєднання людей, з досконалим анархізмом,
звільненням особистості від будь-якої влади, але в ній
починається переворот містичний, а не лише соціальний.
Те, що ми називаємо релігією соціалізму, і те, що
називаємо релігією анархізму, є протилежними: перша
впирається в остаточну пов'язаність і поневолення, друга -
в остаточний розпад і атомізованість частин світу. Але є
анархізм не абстрактний і самодостатній, підлеглий
вищому началу, та його правда може бути пов'язана з
правдою нейтрального соціалізму. Анархізм перебуває у
глибокій ідейній спорідненості не з соціалізмом, а з
лібералізмом, навіть тотожний із ним за своєю ідеальною
сутністю.  Порівнюю з  анархізмом не історичні
спотворення лібералізму, не буржуазну експлуатацію
принципів лібералізму, а дійсні принципи лібералізму. У
основі як анархізму, так і лібералізму лежить ідея
самовизначення особистості, прав особистості, обмеження
будь-якої громадської влади, їм однаково властива
пристрасть до свободи. Тактика насильства, далека від
лібералізму, не є необхідною ознакою анархізму і не
всяким анархізмом схвалюється. Спенсер однаково може
бути названий і лібералом і анархістом, він рішучий ворог
держави, прагне повного усунення держави і пророкує
бездержавне суспільство, яке регулюється вільною
моральністю, але як еволюціоніст допускає знищення
держави лише шляхом тривалого розвитку, а не раптового
перевороту. Політичні ідеї Спенсера зовсім не такі погані,
як його економічні ідеї. Він ненавидить соціалізм, але хотів
би знищити його не посиленням державної влади, а

17
ослабленням її.

Принцип Iaisser faire, laisser passer (принцип
невтручання держави у внутрішні та міжнародні
економічні стосунки, В.К.) дуже поганий у житті
економічному, у застосуванні до суспільства, зовсім не
такий поганий у політичному житті, у застосуванні до
держави. Справжній, ідейний лібералізм з завжди є
антидержавним, анархістичним (так у Бердяєва, В.К.) за
своєю основною тенденцією, і настільки поширений тип
державного лібералізму, що залюбки вдається до міцної
влади, є жалюгідним компромісом, ганебним прикриттям
ліберальними словами найбільш рабовласницьких бажань.
Ліберали панічно бояться соціалістів, мотивуючи свій
страх отим, що соціалізм знищує свободу, чинить
насильство, посилює деспотизм держави, і з цієї нагоди
готові вчинити над соціалістами будь-яке насильство,
скасувати всі свободи, закликати державу до військової
диктатури. Німецькі ліберали дійшли до такої ницості та
безсоромності, що захищали виняткові закони проти
соціалістів. Ліберали тремтять не за долю свободи, а за
долю свого привілейованого становища у суспільстві та
свою власність. Інакше ліберали б ліберально боролися
проти соціалістів, ідеями боролися б, і свободу
протиставляли б насильству, а не державні в'язниці,
шибениці та рушниці. Чистий і чесний лібералізм завжди є
антидержавним, ніколи не забруднить і не зганьбить себе
участю в державному насиллі і внутрішньо тотожний з
анархізмом.
Ідеальне, метафізичне обгрунтування лібералізму
можна шукати лише в теорії природного права;
позитивісти погано обгрунтовують лібералізм та
схиляються неминуче |до державних теорій прав
особистості. Юридичний позитивізм жодних безумовних
та невід'ємних прав не визнає і свободу особистості
підпорядковує утилітарним державним критеріям.
Декларація прав диктується Розумом, а не позитивними
бажаннями людей, свобода особистості має джерело
внутрішнє, метафізичне, а не зовнішнє, емпіричне.
Лібералізм, заснований |на природному праві, що

18
стверджує невід'ємні права і безумовне значення свободи,
не може не бути антидержавним і в крайньому своєму
розвитку та розкритті неминуче веде до анархізму, до
ідеалу безвладдя, хоч би як розумілися шляхи до
суспільної свободи і яка б тактика не застосовувалася.
Природне право є справжньою основою як лібералізму, так
і анархізму, лише його можна протиставити домаганням
держави, лише ним можна обмежити владу. Будь-яке
позитивне право, з яким ми залишаємося, відкинувши
природне право, має своїм джерелом державу і тому не
може бути їй протилежне. І всі анархісти, незважаючи на
свій наївний позитивізм, тримаються теорії природного
права, визнають природні права та природну свободу
індивіда, хоча на словах і відмовляються від таких
метафізичних ідей. З іншого боку, такі ідеалістичні
прихильники (природного права, як Кант і Фіхте,
приходили зрештою до анархізму, хоч і наймирнішого в
тактичному відношенні. Анархісти часто заперечують як
державу, так і право, забуваючи, що без визнання
безумовних прав індивіда анархізм втрачає будь-який
грунт. Заперечуючи державу, анархізм тим більше має
утвердити право. І анархізм, і лібералізм однаково мають
своєю основою метафізичний індивідуалізм, визнання
особливого, надемпіричного значення за індивідуумом,
визнання за ним прав не позитивного і не державного
походження, у безумовній оцінці його свободи. Індивідуум
на емпіричному та позитивному грунті надто невловимий,
не піддається навіть констатуванню та домагання Його не
можуть бути обгрунтовані. Індивідуум, особистість Є
метафізичною монадою, що вільно самовизначається і в
собі містить джерело своїх прав - ось принципова основа
як лібералізму, так і анархізму, хоч би як не
відхрещувалися ліберали та анархісти від метафізики.
Анархічна (та й ліберальна в ідеальному, чистому вигляді)
віра в добру, благу, справедливу природу людини є
метафізичним індивідуалізмом.

19
1

Коментарі

111.11.25, 21:33

Не читав, але підтримую.

Вибачте, не маю часу.

    212.11.25, 16:47Відповідь на 1 від Nech sa paci

    Взагалі це для молодих і в пошуках, а ви ні те - ні друге. Як і я.

      312.11.25, 18:43Відповідь на 2 від Богдан Бо

      У якомусь сенсі я ще в пошуках.

        412.11.25, 18:43Відповідь на 2 від Богдан Бо

        (Не бухаю — просто настрій відповідний.)

          512.11.25, 18:51

          Тільки помітив описку в назві Вашої замітки.