хочу сюди!
 

Людмила

48 років, рак, познайомиться з хлопцем у віці 45-55 років

Земельне зло зарито в землі

Відкритий ринок землі в Україні: чому скандальний закон може не заробити
Минув тиждень з дня прийняття законопроекту про запуск в Україні ринку землі, але прихильники і противники земельної реформи досі ламають списи, обговорюючи прийнятий документ. Разом з тим численні політики і експерти все частіше перемикають увагу з самого законопроекту на його перспективи, адже документ досі не підписаний президентом. "Коментарі" впевнені - це неспроста
7 квітня 2020 року, 18:10

4414
Автор:
• Максим Іванов

Відкритий ринок землі в Україні: чому скандальний закон може не заробити
Самим спірним під час позачергового засідання Верховної Ради України (ВР), що пройшов на початку минулого тижня, був законопроект про відкриття ринку сільськогосподарських земель. Його прийняли в другому читанні в ніч на 31 березня. Але не факт, що "земельний ринок" відкриється, а закон - запрацює.

Ринок землі в Україні: опівнічний законопроект
Верховна Рада провела 30 березня низка позачергових засідань, незважаючи на карантин. Нардепи прийняли ряд законопроектів, спрямованих на протидію поширенню коронавирусной інфекції. Також парламентарії вирішили, що такі засідання Ради, якщо такі знадобляться, будуть проходити в онлайн режимі. Крім того, з серйозним "скрипом" (президент навіть приїжджав вмовляти) призначили нових міністрів охорони здоров'я і фінансів, підтримали в першому читанні так званий "антіколомойскій закон" (про неможливість повернення націоналізованих банків колишнім власникам) і закон про відкриття ринку сільгоспземлі. Останній, прийнятий у другому читанні і в цілому, виявився найбільш резонансною - в нього внесли понад 4 тисяч поправок і в підсумку взяли о першій годині ночі.

Примітно, що два останніх закону прийняли на вимогу МВФ - траншей заради і щоб уникнути дефолту. По крайней мере, так говорять ті, хто ці законопроекти підтримав. Ще однією особливістю прийняття земельного законопроекту став той факт, що його підтримали всього 206 з понад 250 депутатів від фракції "Слуга народу". Це, з одного боку, дало привід говорити про розвал монобольшінства, а з іншого - змусило пропрезидентської політсили домовлятися з "Європейською солідарністю" і "Голосом", щоб добрати необхідну кількість голосів. 

Директор Київської академії політичних перспектив, політичний експерт Михайло Железняк, коментуючи такого роду прийняття закону, зазначає: "Ми чітко побачили, як Зеленського заганяють" за прапорці ". Президент стає залежним, вразливим. І не тільки від зовнішніх" вирішував ", але і від своєї власної фракції ... Ну, а для прийняття рішення момент обраний ідеальний: тотальний карантин, мітингів ніяких не буде ".

Боротьба, за словами експерта, йшла не тільки за землю, а й за транш МВФ, якого б вистачило, щоб іноземцям продати гривню, вивести свою валюту з країни за курсом 28 грн за долар, а не, скажімо, 35, як це теоретично могло бути. Ну і - щоб віддати частину минулого боргу зовнішнім кредиторам.

Ринок землі в Україні: що прийняли
З 13 листопада, коли ВР підтримала проект закону № 2178-10 з відкриття ринку сх-земель в першому читанні, той зазнав значних змін. Можна виділити умовні топ-10 пунктів того, як буде (якщо буде, тому як - ще не все дорешено) діяти цей закон:

1. В одні руки фізособам на початковому етапі можна отримати не більше 100 га землі (в початковому варіанті було 200 тис га).

2. Відповідні придбання можна здійснювати лише з 1 липня 2021 року - і тільки громадянам України.

3. З 2024 року до ринку землі допускаються юридичні особам, які створені та зареєстровані відповідно до українського законодавства, учасниками (акціонерами, членами) яких є тільки громадяни України або держава, або ж територіальні громади. З цього ж року можна купувати вже до 10 тисяч га сх-землі в одні руки.

4. Ділянки сільгосппризначення можуть купувати і банки (в порядку вилучення як предмет застави), проте повинні будуть продати їх протягом двох років після отримання у власність.

5. Іноземцям, особам без громадянства та іноземним юридичним особам заборонено ставати власниками сільгоспземель в Україні. Переглянути це рішення можуть лише на всеукраїнському референдумі. При цьому закону про референдум у нас поки немає. До того ж, незалежно від результатів волевиявлення, забороняється придбання права власності на землю юридичними особами, громадянами держави, визнаного Україною державою-агресором.

6. Не продаються і ділянки в 50-кілометровій прикордонній зоні, комунальні та державні землі. Однак держземлі будуть передані в розпорядження громад, які зможуть їх віддавати в оренду.

7. До 1 січня 2030 року ціна на продаж земель сх-призначення, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних паїв, не може бути менше їх нормативно грошової оцінки.

8. Якщо вимоги закону щодо концентрації земель порушуватимуть, то землю можуть конфіскувати за рішенням суду.

9. Громадяни, які мають право постійного користування, довічного успадкованого володіння земельними ділянками, а також орендарі, які переоформили право постійного користування відносно земельних ділянок, мають право на викуп земель у власність з розстрочкою за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці ділянок (становить приблизно становить 28 тис. грн за 1 га), без земельних торгів.

10. Розрахунки, пов'язані зі сплатою ціни земельних ділянок, проводяться тільки в безготівковій формі.

Ринок землі в Україні: аргументи прихильників 
У битви за землю в Україні традиційно були і є противники і прихильники. У всіх - свої аргументи.

Ті, хто вітає відкриття ринку землі, нагадують, що з 2005 року у нас діяв так званий "мораторій на продаж сільгоспземель". Чим Україна, на їхню думку, віддали від цивілізованих країн і значно пригальмували в розвитку. Такої думки, зокрема, дотримується економічний експерт, президент інвестиційної групи "Універ" Тарас Козак. На його думку, день прийняття в цілому закон про обіг с / г земель в Україні увійде в історію.

Директор юридичної фірми Crane IP Іван Нікітченко пропонує противникам скасування мораторію на продаж землі уявити ситуацію, коли держава заборонить продавати квартиру, авто або товари, які ви робите. Він також нагадує, що Європейський суд з прав людини критикував український "земельний мораторій".

Один з головних аргументів - Україна на межі дефолту, а відкриття ринку землі входило в вимоги МВФ для надання чергового траншу плюс нових мільярдних вливань, якими можна залатати дірявий український держбюджет.

До того ж, продаж землі здатна влити кошти в нашу економіку, а то і перезавантажити її.

Президент Асоціації "Земельна спілка України" Андрій Кошиль вважає, що ми отримали м'який, консервативний старт ринку землі. Фактично - спробу впорядкувати і вивести в легальну площину неофіційний ринок, який існує вже близько 20 років. Це може сприяти створенню дрібних і середніх сх-підприємств, стартапів, різних господарств. Оренда ж землі, на думку експерта, здатна стати альтернативою зберігання грошей в банках.

Ринок землі в Україні: аргументи противників
Ті, хто виступає проти відкриття ринку землі, висловлюють свої претензії. Одна з головних - нова влада обіцяла обговорювати всі важливі питання з народом. У підсумку, не звертаючи уваги на соціологію (а близько 80% українців не схвалює продаж землі), простягнула відкриття відповідного ринку. Народу ж дадуть (якщо дадуть) можливість вирішувати лише - продавати чи не продавати землю іноземцям.

Дорікають владі і в тому, що вона "під покровом ночі" виконала замовлення "зовнішніх управлінців", влаштувавши розпродаж головного активу держави в кризовий час (коли вартість будь-яких активів різко зменшується, а у більшості фермерів все одно не буде коштів, щоб купити землю) . Відповідні спічі в стилі "мародери", "маріонетки", "продаж суверенітету", "рейдерське захоплення" і так далі можна почути не тільки від представників "Батьківщини", ОТЗЖ, але і від певного пулу політичних і економічних експертів.

Так, політтехнолог, експерт Українського центру суспільного розвитку Юрій Подорожний вважає, що українців, як тубільців, купили за кілька брязкалець і скляшек. І пояснює, що за умовні кілька мільярдів доларів від МВФ ми віддаємо те, що коштує сотні мільярдів. На думку Подорожнє, за масштабом і наслідками рішення таким чином продавати землю нагадує відмову України від ядерної зброї на зорі своєї незалежності.

Фінансовий експерт Павло Вернівскій в серії постів на свій сторінці в Facebook пояснює, чому ринок землі не стане драйвером економічного розвитку, не допоможе створити робочі місця, не збільшить експорт і приплив прямих іноземних інвестицій.

Висловлюються побоювання, що:

- власників паїв будуть примушувати до здачі ділянок в оренду, а не продажу (і так можуть розпаювати навіть як би заборонені до продажу державні землі);

- будуть численні афери з фірми з оформленням землі на підставних осіб;

- землю скуплять за безцінь, витягнувши з неї всі соки і фактично знищивши цей ресурс;

- в проголосованій редакції законопроекту не прописано, що землю може купити тільки той, хто її реально обробляє і звітує про свою діяльність не менше кількох років (що відкриває простір для "схематоза");

- не ясний питання з ринком кредитування під заставу сільськогосподарських земель;

- власникам земельних паїв (а їх у нас близько 7 млн), які захочуть продати свої паї, навряд чи вдасться отримати за них справедливу ціну. 

Політексперт Михайло Железняк зазначає: "Все угіддя на сьогоднішній день вже в оренді у агробаронів. Скупо - без всяких аукціонів. Відповідно до закону, ціну формуватимуть державні оцінювачі. На яких впливають все ті ж агробаронів-олігархи ... Прийнятий закон взагалі - сприятливе середовище для" схематоза ". Орендують землю сьогодні, як правило, юридичні особи. Які до 2024 року не зможуть її купувати. Але зате зможуть передати право на її покупку своєму (підставного) фізособі. Другий крок - продаж землі іноземцям. Після зняття на це заборони, що, думаю, теж з часом провернуть. порасскажут, наприклад, що тільки там ми можемо забезпечити зростання ВВП ".

Адвокат, кандидат економічних наук Віктор Гольдскій зазначає, що історія з ринком землі все більше нагадує історію з приватизацією держпідприємств. Мовляв, в 90-ті і на початку 2000-х років частки в підприємствах, формально, теж роздали людям через ваучеризацію.

"Але з бідної людини поганий інвестор - він не готовий вкладати гроші в розвиток підприємства і чекати свої" ікси "роками - дивіденди з прибутку. Просто тому, що грошей у нього немає прямо зараз, а про завтрашній день він не думає. Тому він готовий позбутися активів за копійку. Йому треба годувати себе і свою сім'ю, - розповідає експерт. -  З відкритим ринком землі та ж історія. У більшості наших селян немає можливості вести повноцінне фермерське господарство, і взяти капітал ніде - кредити непідйомні і кабальні, а від держави допо і чекати не доводиться ". 

На думку Гольдского, земля, швидше за все, за допомогою схем виявиться в руках у латифундистів-олігархів або у зарубіжних корпорацій, які, до речі, можуть працювати в зв'язці.

"Всі ми пам'ятаємо фінт з приватизацією Ахметовим Укртелекому через західного посередника. Це одна з причин, чому депутати з різних груп впливу, з влади і опозиції, так дружно голосували за цей документ - господарі дали" добро ",  - говорить економіст . 

Віктор Гольдскій переконаний: спочатку треба забезпечити джерела фінансування аграріїв, а потім відкривати ринок землі. Якщо, звичайно, мета полягає в запуску західній фермерської аграрної моделі, орієнтованої на розвиток села, а не просто наповненні скарбниці в умовах полуколониальной залежності від зарубіжних "інвесторів" і магнатів. 

"Всесвітній банк і МВФ прямо заявили, що їм плювати на українців. Їм важливо, щоб землю могли купувати юрособи (в тому числі іноземні), а також щоб кадастр був максимально захищений і прозорий щоб уникнути рейдерства. Все! Тільки тоді вони дадуть свій кредит нібито на 10 млрд дол., хоча сама сума ніде не прописана. Ми вже колись ядерну зброю продавали за обіцянки - тут, схоже, та ж історія,  - розмірковує експерт.  - Це одна з причин, чому Зеленський досі не підписав закон. Володимир Олександрович розуміє ризики і явно не хотів би увійти в історію як президент, який продав Україну олігархам і іноземцям. Але і кредит нам потрібен прямо зараз. Я б робив ставку на те, що Зеленський закон підпише, кредит отримає (нехай і маленький - на пару мільярдів), а потім чекатиме, поки Конституційний суд закон заверне. І вівці будуть цілі, і вовки ситі. Тимчасово".  

Ринок землі в Україні: що йому може завадити
Глава Офісу президента України Андрій Єрмак визнав, що прийнятий закон - лише перший крок земельної реформи.


І пояснив, що має бути ще займатися введенням ефективного земельного кадастру, системної підтримкою українських фермерів.

Тобто - рано одним святкувати, а іншим пити за упокій?

Так - рано ...

Доцент Київської школи економіки Олег Нів'євський пояснює: щоб ринок землі запрацював повноцінно, повинен бути прийнятий ще ряд законопроектів: про передачу госземель в користування громадам (це дає сільським громадам більше можливості для розвитку: вони самі на місцях зможуть вирішувати, кому передати ці землі в оренду ); про аукціони, згідно з якими продаж землі, в тому числі і наділів, які перебувають у комунальній власності, може відбуватися тільки на аукціонах: про Фонд гарантування кредитів (важливо для малого бізнесу); про приватизацію державних сільськогосподарських підприємств.

Всесвітній банк, до речі, теж відзначив: "щоб в повній мірі захистити інтереси українців та забезпечити прозорий продаж земель", слід прийняти закони, які:

-  забезпечать вільний доступ до кадастрових даних;

-  посилять управління земельними ресурсами;

-  прискорять процедури передачі землі;

-  відрегулюють продаж державних земель (в тому числі використання обов'язкових електронних аукціонів, які обмежать безкоштовну приватизацію державних земель, і відкриють доступ до фінансування для дрібних сільгоспвиробників).

Також представники СБ вважають важливим дати можливість юрособам брати участь в ринок земель "для забезпечення здорової конкуренції" і послабити обмеження на загальну площу земельних ділянок, які можна придбати у власність.

Мовляв, ці реформи є критичними для залучення інвестицій в сільське господарство, відкриття доступу до фінансування для фермерів і забезпечення справедливої вартості активів для українських землевласників.

Є й інші чинники, що дозволяють говорити, що ринок землі у нас швидше напіввідкритий, ніж відкритий.

Так, ряд нардепів вже оскаржили прийняття закону № 2178-10. Тепер профільний комітет (в нашому випадку - з аграрної політики) повинен розглянути претензії, прийняти відповідну постанову, а ВР - розглянути рішення про скасування результатів голосування.

Саме тому, мабуть, законопроект до моменту написання матеріалу не підписаний президентом ... І є припущення, що не буде - принаймні, поки до кінця не виконано вимогу МВФ (прийняття "антіколомойского закону" в цілому). Так що ситуація "на паузі". І навіть президентська підпис її навряд чи зніме.

Чому? Та тому що окрема розмова - про порушення регламенту під час розгляду "земельного закону". Про це заявили лідер "Батьківщини" Юлія Тимошенко і глава ОТЗЖ Віктор Медведчук, пообіцявши оскаржити ухвалений закон в Конституційному суді. 

Тимошенко також заявила про наявність конфлікту інтересів у нардепів, які голосували за резонансний закон. За її словами, в управлінні і розпорядженні деяких з них є великі обсяги сх-землі.

Порушення, безумовно, є (незрозуміло, скільки насправді було в залі засідань депутатів під час розгляду поправок, та й сам розгляд мало відбуватися на пленарному, а не на позачерговому засіданні), але особливої погоди вони не зроблять. Лежатимуть в судах, вважає політексперт Михайло Железняк. І навряд чи це стане підставою для скасування спірного закону.

Але скасувати його можуть цілком ймовірний політичну кризу і дострокові вибори Ради, які пророкує ряд експертів. А новий парламент у нас любить "переписувати" закони і немає ніякої гарантії, що так не станеться з як би відкривається ринком землі.
https://comments.ua/article/money/economy/650221-priotkrytyy-rynok-zemli-v-ukraine-pochemu-skandal-nyy-zakon-mozhet-ne-zarabotat.html

0

Коментарі