20 років «сліпої» революції

Віра НАНІВСЬКА: Ми зберегли верховенство влади і не створили верховенства права
Алла ДУБРОВИК, «День»

«День» продовжує серію матеріалів від провідних експертів України на тему, чи була Україна приречена на побудову кланової олігархії, які помилки 90-х унеможливили цивілізований розвиток економіки держави та чи зробила потрібні висновки нинішня влада. Цього разу відповіді на питання разом з «Днем» шукала відомий дослідник, визнаний експерт із питань державного управління та реформування політичних інституцій, ідеолог інституційної десовєтизації, директор Міжнародного центру політичних досліджень Віра НАНІВСЬКА.

— Сьогодні багато вітчизняних, та й міжнародних експертів поставили українській економічній системі досить невтішний діагноз: «дикий капіталізм» з усіма його негативними ознаками — корупція, рейдерство, тіньові схеми приватизації власності, «нецивілізовані» умови ведення бізнесу... Але чи була Україна приречена на такий невтішний «сценарій» ?

— Не була. Дикий капіталізм є результатом нашого розуму і наших власних рук, а також справою всіх, хто нам допомагав.

Ми створили українську економіку нашим власним розумінням, нашими прагненнями та діяннями. Найбільше нам не вистачало розуміння того, що з нами відбувалося. Сьогодні вже можна бути мудрими, дивлячись на себе двадцять років тому. Можна стверджувати, що дикий капіталізм був закладений у шоковій терапії через обвальну тотальну лібералізацію та приватизацію без одночасного створення інституційного захисту прав власності та захисту права на чесну конкуренцію. Така стратегія реформ не була випадковістю, але й не була запланованим заколотом проти України, вона була лише втіленням теорії в практику. Тут варто згадати, що теоретична дискусія у Світовому Банку між Джозефом Стігліцом і Джеффрі Саксом щодо ідеології економічних реформ на пострадянському просторі закінчилася поразкою Стігліца та його звільненням зі Світового Банку.

— Що ви маєте на увазі?

— Звіт першої місії Світового Банку в Україні в січні 1992 року був, очевидно, на основі інституціональної ідеології Стігліца, в якому стверджувалося, що приватизація була б черговою конфіскацією вже реально існуючої приватної власності й знищила б уже працюючі ринкові відносини кооперативів та орендних підприємств, що складали не менше 30% української економіки. Друга третина економіки, стверджував звіт, повністю готова до ринку.

Отже, на початку 1992 року Світовий Банк передбачав, що для успішної роботи двох третин української економіки потрібно було лише негайно створити ринкове регулювання, захист прав власності, прав конкуренції, примусове виконання контрактів. Третя частина економіки була визнана неготовою до ринку та неспроможною підготуватися до переходу до ринкових відносин і потребувала соціальної допомоги та перепідготовки.

Тим часом у Вашингтоні перемогла теорія Сакса, яка не тільки не вимагала жодних ринкових інституцій та регулювань, а навіть слово «інституція» перевела до понять єретичних, заборонених до вжитку.

Часто говорять про великі успіхи шокової терапії польського міністра фінансів Бальцеровича, але забувають, що його реформи були підтримані й фактично реалізовані через скрупульозну інституційну роботу — спочатку підготовчу, а потім через програму вступу в ЄС. Пинзеник не був слабшим за Бальцеровича, але за ним не було армії допомоги, яка непомітно в урядових структурах радикально змінювала урядову спроможність. Наприклад, у 1998 році на конференції я розмовляла з американським експертом, яка на той час вже чотири роки працювала в польському уряді в підрозділі, який відповідав за урядові закупівлі. Вона й декілька польських урядових чиновників цього підрозділу «переписували всю нормативну базу».

В Україні в той час донори навіть не дивилися в бік спроможності уряду. Величезні гроші донорів (лише за перші чотири роки США надали Україні близько чотирьох мільярдів доларів) фактично пішли на вітер.

— Чому?

— Тому що політичні цілі допомоги, а це завжди без винятку були реформи, та реальні проекти мали між собою мало спільного. Приватні компанії, які здійснювали міжнародну технічну допомогу, ніколи не турбувалися про результат та про наслідки роботи їхнього проекту.

Але ніколи жодна міжнародна приватна компанія, яка виконувала проект і отримувала гроші допомоги для України, не мусила замислюватися «чому?». Їм було дозволено мати одну й ту саму відповідь, яка повністю звільняла їх від відповідальності за результати своєї роботи: поганий уряд, відсутність політичної волі, погана ментальність українців і ніколи — абсурдний нереалістичний проект, розрахований на неіснуючу інституційну спроможність органів влади.

— Повернімося до економічних реформ 1990-х років. У чому, на вашу думку, вони були, очевидно, помилковими, з огляду на їхні наслідки, з якими сьогодні зіткнулась Україна?

— Радикальна зміна економічної та політичної системи, яка відбулася на початку 1990-х, запровадження приватної власності та ліквідація монополії комуністичної партії до сьогодні не забезпечена відповідними інституціями демократичного ринкового державного управління. Ми зберегли верховенство влади й не створили верховенства права тому, що зберегли недоторканними розвалини радянської державної адміністрації та командно-адміністративні принципи законодавства.

20 років тому зміни почалися на основі абсурдного, хоча й очікуваного в комуністичній державі, уявлення про бажане майбутнє країни. Демократія уявлялася комунізмом, де царює свобода без обмежень та відповідальності. Незалежна Українська держава — це комуністичний всемогутній Господь Бог, справедливий абсолютно та спроможний усім роздавати за потребами.

І все-таки, спрацювало те, що ми робили. Не те, про що писали і списували чужі програми, а те, що реально самі розуміли. Ми боролися за свободу й незалежність, і ми їх завоювали. Те, що ми не могли досягти успіху в економіці, це лише урок для роботи розуму.

— Які ключові помилки, на вашу думку, були допущені в реформах 1990-х років, що, власне, й стало причиною нинішнього «плачевного» стану вітчизняної економіки?

Економіка пострадянської України — це територія несамостійної, ірраціональної політики. Найбільшу шкоду принесло розщеплене шизофренічне мислення в основі рекомендацій донорів: приватизувати власність, але ліквідувати вже існуючих власників, тому що вони «червоні». Лібералізувати економіку, але не створити ринкового регулювання. Лібералізувати політику, але не створити жодного демократичного державного контролю за державним апаратом, який тримає в руках усі ключі до суспільних ресурсів.

Помилка перша: не можна було конфіскувати власність у вже народженого Горбачовим малого та середнього бізнесу, треба було створити для нього ринкове регулювання.

Помилка друга: не можна було корумпувати спантеличений, готовий до неминучих змін уряд, віддаючи йому повноваження конфіскації кооперативів та орендних підприємств через аукціони, приватизації державних підприємств через фантомну ваучерну й масову приватизацію.

Помилка третя: не можна було надавати міжнародну фінансову допомогу для посилення нереформованої командно-адміністративної системи тоталітарного державного управління. Треба було створювати Українську демократичну цивільну службу, Українську публічну адміністрацію з новими функціями управління змінами та регулювання в умовах політичної та економічної конкуренції.

Помилка четверта: не можна було обмежуватися реабілітацією української історії та культури у реформі системи освіти. Не можна було легалізовувати приватну власність, не змінивши державне ставлення до власників як до злочинців. Треба було реформувати сталінське управління освітою та методологію. Треба було запровадити демократичну та ринкову освіту замість комуністичного виховання, вкоренити через систему освіти демократичні цінності та основи демократичних і ринкових знань та вмінь.

— Чи зробила нинішня українська влада відповідні висновки, аби не допустити помилок, які ви назвали, під час нового етапу економічних та соціально-політичних реформ? Що дає причини так вважати?

— Звичайно, ні. Ні одна з адміністрацій чотирьох президентів України не зробила й не могла зробити висновків, про які й не думала. Але кожний президент України зробив свою дуже важливу й конкретну справу для утвердження української самостійності. Так, наприклад, аміністрація пезидента Кравчука створювала базові, відокремлені від Москви, державні інститути. Адміністрація Кучми зуміла відстояти в Москви Крим і Тузлу, що було вирішальним для утвердження української незалежності в очах Москви, в очах світу. Ющенко вперто відстояв для українців свободу від страху перед владою та історичну справедливість, поставивши на очі всього світу злочини царського та радянського колоніальних режимів. А Янукович, що вже очевидно, створює капіталізм, консолідує великий капітал.

Ніхто з вищезгаданих глав держави ніколи навіть не починав планувати впорядкування щойно народжуваного, природно активного й хижого капіталізму.

— А ви особисто бачите, як подолати цей хижий капіталізм в Україні?

— По-перше, перестати будувати комунізм під назвою «демократія». Ці дурні мрії тільки прикривають корупційне використання й українського державного бюджету, й міжнародної допомоги. Демократія не означає щасливе життя для всіх, а означає лише інституційне розділення гілок влади, обов’язкові регулярні вибори влади та її періодичну зміну. Демократія не означає, що влада завдяки виборам стає розумною або чесною. Зате демократія означає демократичне державне управління, яке відрізняється від тоталітарного жорстоким державним контролем за державними ресурсами. В Канаді у виконавчій гілці влади є комісія з питань державної служби, в якій працює тисяча державних службовців, її президента призначає парламент на вісім років. Місія цієї комісії — попередження політичної корупції. Ще є одна комісія — з питань конфлікту інтересів.

По-друге, перестати гратися в «голого короля» соціальної справедливості й нарешті називати речі своїми іменами. Те, що відбувається в Україні, це болючі, кров’ю залиті «пологи» приватної власності. Дивовижним чином ми забули про колективізацію на сході та заході, боротьбу наших предків, які вмирали мільйонами від Голодомору та в концтаборах за свободу мати свою приватну власність, за свободу бути українцями. Перехід власності у приватні руки не може бути процесом гуманним та справедливим. Але цей процес може й мусить стати процесом цивілізованим. Ми можемо й мусимо ввести жорсткі рамки правил його проведення з неминучим покаранням за порушення, точну дату його завершення та чіткі законодавчі правила для власників після завершення переходу.

По-третє, «дикість» нашого капіталізму найменше пов’язана з поведінкою власників. Громадяни України, які не беруть участі в цій гонитві за власністю, страждають від нереформованої, фактично непрацюючої соціальної політики, яка продовжує спиратися на неіснуючу 100% зайнятість та неіснуючого нині єдиного державного виробника — роботодавця, який у Радянському Союзі повністю відповідав за всі соціальні питання своїх працівників.

http://www.day.kiev.ua/214399

Исповедь хулигана



Опубликовано 26.08.2011 16:03


Лишь на следующий день после Дня независимости я узнал из
заявления министра внутренних дел, что был среди «хулиганов» - так глава
силового ведомства назвал не только оппозиционеров, но и простых граждан,
прогуливавшихся по главной улице украинской столицы и попавших под горячую руку
перегородивших Крещатик спецназовцев.

А в чем была моя вина? В том, что я
решил показать, как празднуют 20-ю годовщину провозглашения независимости
Украины своим московским друзьям. И что они увидели? А то, что всегда видят в
российской столице, когда собираются «несогласные» - бесконечное количество
милиции в защитных шлемах, перекрывших Крещатик, автозаки на прилегающих 
улочках, изумленных граждан, отнюдь не все из которых были оппозиционерами, но
все оказались «хулиганами».

Но увидели мы и то, чего никогда при этом не
видели в российской столице - этот опыт я предлагаю позаимствовать. Одновременно
шел концерт! Буквально в нескольких метрах от сгрудившихся спецназовцев кто-то
изображал спортивные состязания, кто-то пел и плясал, кто-то радовался тому, что
может осчастливить прорвавшуюся через цепь милиционеров публику новым
произведением.

Это был настоящий пир во время войны - на одной половине
Крещатика готовились к военным действиям, к потасовке, к сдерживанию собственных
граждан, которые в 20-ю годовщины независимости хотели пройти по улицам  своей
столицы с флагами, а на другой натужно радовались.

Конечно, я еще помню о
телевизионных концертах звезд советской эстрады в пасхальную ночь, но одно дело
- телевизор,  а другое - реальность, одно дело - отвлечь граждан от похода в
церковь, другое - препятствовать их мирной прогулке. Не знаю, слышал ли
когда-либо в украинском МВД или президентской администрации о расхожей фразе
«планировали танцы, потом аресты, потом решили совместить» (не могли не слышать,
совсем недавно этот афоризм вспоминала Юлия Тимошенко), но провели праздничный
день в точном соответствии с ней.

http://www.svobodanews.ru/content/blog/24308976.html

Що насправді трапилось у Києві 24 серпня

26 серпня близько 22.00 координатор громадянського руху «Спільна Справа» Олександр Данилюк покинув приміщення Головного управління МВС у м.Києві, де провів на допиті 4 години і куди був викликаний по справі № 20-3986 щодо подій 24 серпня.

Під час допиту О.Данилюк виклав слідству позицію «Спільної Справи» щодо сутички між працівниками міліції та учасниками мирної ходи представників і прихильників опозиційних сил, що трапилась у Києві на День Незалежності.

Він пояснив, що першопричиною інциденту стала неадекватна поведінка співробітників МВС, які здійснювали блокування вул.Володимирської, а безпосередньо – їхніх керівників, котрі на порушення Закону України «Про міліцію» та всупереч посадовим інструкціям не попередили учасників ходи, зокрема, через гучномовці, що діють на виконання рішення суду, яке забороняє пересування організованих чисельних груп громадян цим маршрутом.

Відтак, учасники маніфестації сприйняли дії міліції як цілком незаконні й провокативні. Тобто такі, що підпадають під дію Ст.340 Кримінально-процесуального кодексу України «Незаконне перешкоджання організації або проведенню зборів, мітингів, походів і демонстрацій». За вчинення таких дій передбачене кримінальне покарання у вигляді позбавлення волі на термін до 5 років.

О.Данилюк повідомив слідчим, що учасники ходи тривалий час намагалися з’ясувати у працівників міліції та, зокрема, у бійців спецпідрозділу «Беркут», причини, які змусили їх стати на перешкоді мирній процесії. У відповідь не було надано жодних роз’яснень. Правоохоронці лише посилювали свої лави.

Діючи на захист своїх конституційних прав обурені учасники протесту спробували прибрати загороджувальні металеві щити, якими їм перегородили дорогу бійці «Беркуту». І лише після застосування правоохоронцями сльозогінного газу трапились поодинокі й короткотривалі сутички, в яких взяли участь окремі маніфестанти,  що жодним чином не перевищили при цьому меж необхідної оборони.

На думку лідера «Спільної Справи», найбільша провина за цей інцидент лежить на судді, який виніс безвідповідальне й цілком неправомірне рішення про обмеження конституційного права громадян на мирні збори, чим фактично від початку запрограмував конфлікт.

Прес-служба громадянського руху «Спільна Справа»

Ціна Незалежності, або Нічні міліцейські візити



Сьогодні вночі (о 23.20) в мої двері почали наполегливо гупати двоє осіб в цивільному, які представлялись співробітниками кримінального розшуку МВС і вимагали негайно відчинити їм двері. ..Після того, як я декілька разів їм пояснив, що не маю такого наміру, вони заявили, що мені необхідно отримати повістку до слідчого по кримінальній справі, порушеній за організацію акції протесту на День Незалежності. 
Я відмовився.

З цього приводу хочу звернутись до керівництва МВС:

Ви - жандарми узурпаторського окупаційного режиму.  
Ви нелегітимні так само, як Президент і Верховна Рада.
Ви щодня здійснюєте сотні посадових злочинів. 
Ви примушуєте міліціонерів брати участь у відвертому криміналі, як було 14 травня, коли "Беркут" в цивільному бив та грабував учасників акції протесту та народних депутатів, які приїхали допомогти громадянам.
Ви дезінформуєте Інтерпол, вдаючи громадянських активістів за терористів та кримінальників.
Ви не здатні боротись з справжнім криміналітетом та корупцією.
Ви не маєте краплі офіцерської честі. 
Ви навіть не знаєте, що це таке. 
На жаль, що таке офіцерська честь не знають і інші працівники МВС. Інакше ви були б давно арештовані своїми власними підлеглими.
Влаштовуючи зараз ці ганебні переслідування, ви тільки поглиблюєте тяжкість свого становища та невідворотність покарання.Припиніть тероризувати наші сім'ї. Вам не зупинити Україну.

Наша Ідеологія

Громадянський рух «Спільна Справа» виступає за посилення ролі громадян в управлінні державою та контролі за владою, унеможливлення впливу великого олігархічного капіталу на формування органів державної влади та державної політки.

Для цього необхідно:

1. Законодавчо закріпити механізм реалізації суверенного права громадян на відкликання будь-якого
народного обранця – від Президента до сільського голови. Це зробить владу дійсно відповідальною. Зникне можливість безкарного невиконання своїх передвиборчих обіцянок, порушення Конституції та Законів України Не потрібно буде чекати 5 років для того, щоб усунути від влади відвертих пройдисвітів та
злодіїв;

2. Створити незалежний від влади спеціальний державний антикорупційний орган, керівники якого б обирались на загальноукраїнському та місцевих виборах, таким чином не залежачи від жодного можновладця(Як найкращий варіант - виборність прокурорів). Через створення таких органів пройшли всі країни, які мають позитивний досвід боротьби з корупцією. Підзвітність та підконтрольність виключно народу – єдина запорука того, що представники такого Народного Контролю, зможуть якісно виконувати свої завдання. Лише наявність такого органу може примусити держслужбовців належним чином виконувати свої обов’язки, не зловживати владою, забезпечить справжню незалежність правоохоронців та суддів від Адміністрації Президента тощо;

3. Вести жорсткий контроль за доходами та видатками державних службовців. Запровадити «принцип вини» щодо доведення джерел походжень доходів та майна, що належать державним службовцям. Законодавчо закріпити принцип приватного обвинувачення, коли будь-який громадянин має право звернутись до суду щодо майна або доходів державного службовця, які на його думку є нелегальними. Такий самий принцип діє в США. Там для стимулювання громадянської пильності певний відсоток від
конфіскованого майна корупціонера виплачується позивачу;

4. Обмежити джерела фінансування політичних партій та їхніх виборчих кампаній. Фінансувати політичні партії можуть лише громадяни України з своїх легальних доходів. Сума річного внеску однієї особи не може перевищувати 50 тис.грн.

5. Суттєво обмежити рекламу політичних партій, а телевізійну заборонити взагалі (як це є у багатьох західних демократіях). У політиків мають бути рівні умови доступу до виборців. Вибори мають стати конкурсами программ, а не гаманців.

6. Заборонити депутатам змінювати фракції. З метою протидії політичній корупції – запровадити фракційне голосування. В такому разі позиція фрації щодо того чи іншого заонопроекту вирішується більшістю голосів фракції, після чого голова фракції голосує карткою фрації(яка має стільки ж голосів скільки депутатів) «за» або «проти».

7. Ввести кримінальну відповідальність не лище підкуп виборців, а й за продаж власного голосу. Такий виборець має позбавлятись права брати участь у виборах на тривалий термін.
Необхідно десакралізувати представників влади, усвідомивши, що вони лише наші наймані працівники, а не представники окремої вищої касти. Вибори мають перестати бути «Юрьєвим днем», коли кріпаки намагались поганих панів поміняти на хороших. Ми – самі господарі в своїй державі.

МВС виконував злочинний наказ

Вони труїли демонстрантів ''Коброю'' (автор - С.Лещенко)


Якби в Україні проводили конкурс за недолугістю відмазок влади, то безперечним переможцем у ньому стала би міліція.
Досі країна сміється з розповідей про джип "Кадиллак Ескалейд", який Могильову подарували невідомі спонсори для "представницьких цілей".
Потім вони розповідали, що швидка допомога, яка вбила київського таксиста, не належить до кортежу Януковича – аж поки це не визнав сам Янукович.
Сьогодні – нова неправда МВС та спроби заховатися за абсурдним окозамилюванням.

24 серпня вся країна бачила на відео, що проти учасників акції опозиції на День незалежності застосували газ. На цьому відео можна помітити, як співробітник "Беркуту" ховає газовий балон, який
побачили у нього в руках.
[ Читати далі ]

Януковича хотят запустить "паровозом" по делу Тимошенко

Похоже, Родион не просто поседеет и станет дергать обоими бровями, он с такими играми начнет заикаться и смеяться, как Шуфрич, невпопад...

Защита экс-премьер-министра Юлии Тимошенко завтра намеревается зарегистрировать в суде ходатайство о возбуждении уголовного дела и заявление о преступлении команды Виктора Януковича при подписании газовых соглашений на 2007 год.

Об этом сегодня во время судебного заседания заявила экс-премьер-министр Украины, лидер партии «Батькивщина» Ю. Тимошенко.

В частности, по ее словам, в 2007 году цена на газ по сравнению с 2006 годом возросла на 70%, в то время как ставка на транзит газа была неизменной. «Если следовать логике прокуратуры, то в 2007 году было совершено такое же преступление, которое инкриминируют мне», – сказала Ю. Тимошенко.

Она напомнила, что тогда премьер-министром страны был В. Янукович, а нынешний министр топлива и энергетики Юрий Бойко возглавлял НАК «Нафтогаз Украины». При этом Ю. Тимошенко подчеркнула, что лично ее команда не считает это преступлением, поскольку происходило установление цены по параметрам монополиста. Вместе с тем, добавила она, согласно логике прокуратуры такие действия являются преступлением.

http://donetskie.com/novosti/2011/08/25/nezhdanchik-yanukovicha-hotyat-zapustit-parovozom-po-delu-s-timoshenko

====

Тим, хто не зрозумів, про що йдеться, нагадаю:

угода Януковича від 24.10.2006

Тариф на газ підіймається з 95 до 130.
Тариф на транзит лишається без змін 1,6 $ за 100км
У РУЕ куплено 55 млрд газу

Шкода державі за логікою прокуратури:
(130-95)*55 млрд = 1925 млрд $

Сферы влияния и тесты для населения. Взгляд из Донецка

Сферы влияния и тесты для населения Золото пьянит. Маразм крепчает на глазах. А стыдливость уходит. Вы прочитали краткую подборку новостей из Украины за последние полгода. Ну, рядом с золотом и у женщин стыдливость часто пропадает, а уж у чиновников – подавно. Есть все-таки в высокопоставленных коррупционерах какой-то женский фермент. Не зря народ их часто ассоциирует с Элтоном Джоном в плохом смысле этой самой филейной части Элтона Джона.

И борьба с коррупцией у нас проходит под лозунгом «Что позволено Юпитеру – не позволено быку». Ну а там уже идет ассоциативная цепочка – бык, телец, золотой телец. Смысла никакого, но для многих госслужащих ассоциативный ряд приятный. На роль Юпитера у нас претендуют все, кто закрепился в системе исполнительной власти. И на золотого тельца все претендуют. Вот кому хорошо – закон мимо кассы, контроля не существует по определению, а уж после построения плавающего дворца в Межигорье братва рангом пониже вообще решила – можно не стесняться.

Укрзализныця тут вообще – герой парадоксальных золотых новостей. То начальник донецкой железной дороги купит себе роскошный джип за казенный кошт, да такой, что Могилев пинает колеса своего служебного Линкольна и рыдает от зависти, то цены на перевозки металла установит заоблачные – и трасса «Донецк-Мариуполь» по сей день забита тяжелыми грузовиками с металлом. Железная дорога в убытке, а шеф – аж лоснится. Потеет медом и золотой пылью. В общем, хозяйственники те еще. Бездарные, но сытые.

[ Читати далі ]

Симон Петлюра про егоїстичний патріотизм



Симон Петлюра:

«Ми по черзі любимо Вітчизну, але ще ніколи не любили її разом,

не горіли одним могутнім, спільним почуттям любові до неї.

Кожен із нас часто для себе лише хоче придбати патент на патріотизм,

але поки що ніхто з нас не має його окремо, а чи маємо ми його всі разом?»