Навмисно чи ні, але під час тієї подорожі ніякого фонтана мандрівник не знайшов. Однак зробив інше відкриття, яке увійшло в історію. Він виявив Гольфстрім — теплу океанську течію, що несе води з Мексиканської затоки до європейських берегів. Напевно, Понсе де Леон здивувався б, дізнавшись, що через п’ять століть потужне природне явище почне слабшати і сповільнюватися. Та нове дослідження вчених з Великобританії, Ірландії та Німеччини свідчить, що саме це з ним і відбувається. І планеті це не обіцяє нічого хорошого.
Погляд у минулеДослідники з трьох європейських країн виявили проблеми не з самим Гольфстрімом, а з Атлантичною меридіональною циркуляцією (AMOC) — системою течій Атлантичного океану, частиною якої він є. Вони поглянули на 1600 років в минуле системи і з'ясували, як вона діяла протягом цього часу.
Здебільшого AMOC функціонувала стабільно, але в середині XIX століття ситуація змінилася. Система почала сповільнюватися. В середині XX століття цей процес посилився і з тих пір циркуляція сповільнилася вже на 15%. «Такого послаблення AMOC не спостерігалося більше 1000 років», — відзначила Ніам Кехілл, математик з Університету Мейнеут (Ірландія), яка брала участь в дослідженні.
Взагалі вчені не так давно стежать за цією природною системою. Прямі спостереження почалися лише в 2004 році. То як європейські дослідники дізналися про її далеке минуле? За непрямими ознаками.
Планета сповнена природними архівами, що містять інформацію за десятки і сотні років. Взяти хоча б річні кільця дерев. Вони можуть «розповісти» не тільки про вік дерева, а й про те, в яких погодних умовах воно росло в той чи інший час. Наприклад, теплі і вологі роки залишають по собі більш широкі кільця, а холодні і сухі — навпаки, тонкі.
Звичайно, в цьому випадку європейські дослідники дивилися не на дерева. Зазирнути в минуле допомогли відомості про донні відкладення і крижані керни з Гренландії. А крім того, вони склали прогноз, як атлантична система течій працюватиме в найближчі роки. Вчені пророкують посилення тенденції, що намітилася позаминулого століття. За словами Штефана Рамшторфа, кліматолога і ініціатора дослідження AMOC, до 2100 року вона сповільниться на 34-45%.
Пісня води і соліНаша планета функціонує, як добре збалансована система, що проявляється, наприклад, у розподілі тепла. Біля екватора його більше, оскільки цей регіон отримує більше сонячного світла, але там воно не затримується. Тепло вирушає на північ, до холодніших полюсів, а звідти на південь прямує холод. Здебільшого за такий теплообмін відповідає атмосфера, але системи океанських течій, в тому числі і AMOC, також беруть в ньому участь.
Атлантичну меридіональну циркуляцію порівнюють з конвеєрною стрічкою, яку рухає різниця в щільності і солоності води в різних ділянках океану. Потік теплої солоної води рухається від екватора на північ, у бік Гренландії. Там він остигає, стає щільнішим і важчим, через що опускається глибше під поверхню океану і вирушає у зворотний шлях на південь.
Останнім часом роботі цього механізму заважає глобальне потепління. Через нього в Гренландії тане лід, і відбувається цей процес досить інтенсивно. Тільки в 2019-му білий острів втратив 532 млрд тонн льоду. В результаті в океан потрапило стільки води, що нею можна було б залити всю Каліфорнію шаром товщиною 1,25 м.
Та проблема криється не лише в колосальних обсягах, а й у тому, що ця вода — прісна. Потрапляючи в океан, вона розбавляє солону. Через це знижується щільність води біля поверхні, «стрічці» AMOC стає важче занурюватися вглиб океану, і вона сповільнюється. Але до чого це може привести?
Критична ланкаАвтори дослідження відзначають, що уповільнення циркуляції спричинить наслідки як для Північної Америки, так і для Європи. У Новому Світі через це може піднятися рівень моря, що відчутно позначиться на східному узбережжі США. З іншого боку Атлантики уповільнення циркуляції спровокує виникнення сильніших штормів взимку і частіших теплових хвиль влітку. Але це ще не все.
«Моделі AMOC показують, що існує критична точка потужності циркуляції, після досягнення якої вона стане нестабільною або зовсім зламається», — говорить Ендрю Мейерс, заступник наукового керівника в British Antarctic Survey, організації, що займається дослідженнями полярних регіонів.
Коли саме атлантичний конвеєр досягне точки, при якій він повністю зупиниться, ніхто точно не знає. Однак раніше Штефан Рамшторф висував припущення, що для цього планета має прогрітися на 3-4°C в порівнянні з доіндустріальним рівнем. У той же час, на думку Річарда Вуда, математика, який будує кліматичні моделі у Метеорологічній службі Великобританії, це навряд чи станеться в найближчу сотню років.
Якщо конвеєр зупиниться, то постраждає вся екосистема Північної Атлантики, в якій AMOC грає важливу роль. Більш того, в Північній півкулі стане значно прохолодніше, що особливо відчують жителі Західної Європи і східних штатів США. За словами Вуда, зниження температури може досягти 5°C.
Однак і це ще не все. Річ у тім, що в кліматичній системі Землі існують критично важливі елементи, зміни в яких здатні вплинути на всю планету. Наприклад, таким елементом є дощові ліси Амазонки. Сьогодні вони поглинають значну частину CO, який виробляє людство. Але через вирубку ліси, які називають «легенями планети», можуть перетворитися на пожежонебезпечну савану, яка, навпаки, засмічуватиме атмосферу вуглекислим газом.
Подібні критичні елементи взаємопов'язані, і обвалення одного може вдарити по іншому. З атлантичною меридіональною циркуляцією саме такий випадок. За даними Міжурядової групи експертів зі зміни клімату ООН, її руйнування здатне привести до зміни характеристик Ель Ніньо, вимирання лісів Амазонки і скорочення західного антарктичного крижаного щита. Все це здатне посилити наслідки глобального потепління.
Втім, експерти ООН розцінюють таку перспективу як найгірший сценарій, в якому, до того ж, чимало прогалин, оскільки багато що в реакції природних систем, на кшталт AMOC, на глобальне потепління залишається неясним. Проте скидати її з рахунків не варто.
Зупинка атлантичного конвеєра — ще одна частина картини під назвою «глобальне потепління». Можливо, ще не зовсім чіткої, але вже очевидно похмурої. На відміну від джерела фонтану молодості, вона цілком реальна. У неї не можна вірити або не вірити. Можна лише боротися за те, щоб не побачити її цілком і без прикрас.
"Повільно вмирає той, хто не подорожує,
хто не читає, хто не чує музики,
хто не може знайти гармонію в собі.
Повільно вмирає той, хто руйнує свою віру в себе,
хто не дозволяє собі допомагати.
Повільно вмирає той, хто знищує саму любов,
і проживає свої дні з постійними скаргами
про щастя або безперервні дощі.
Помирає повільно той, хто кидає свої плани,
ще навіть не почавши їх,
хто не задає питання про аргументи, йому невідомі,
І хто не відповідає, коли його запитують про те, що він знає.
Повільно вмирає той, хто стає рабом звички,
Виконуючи кожен день один і той же маршрут,
Хто не змінює напрямок,
Хто не ризикує міняти кольори одягу,
Хто не розмовляє з незнайомцями.
Повільно вмирає той, хто уникає пристрастей,
А позіхання може замінити на посмішку.
Хто вважає за краще чорним по білому і крапки над буквою «i»,
Замість того, щоб бути разом з емоціями,
Саме тими, які роблять очі променистими, які можуть змусити серце стукати
І від помилки, і від почуттів.
Повільно вмирає той, хто не перевертає столи,
Той, хто не відбиває удари долі, коли він нещасливий в роботі або в любові,
Той, хто не ризикує тим, що є, заради того невідомого, що може бути, якщо йти
за мрією,
Хто не дозволяє собі, хоча б раз в житті, втекти від розсудливих рад...
Постараємося ж уникнути смерті маленькими дозами,
Пам'ятаючи завжди про те, що бути живим, вимагає великої тривалої дії
Простої дії дихати.
Живи сьогодні!
Ризикни сьогодні!
Зроби це сьогодні!
Не смій помирати повільно!
НЕ забороняй собі БУТИ ЩАСЛИВИМ!"
Пабло Неруда (Pablo Neruda).
Компанія SpaceX 4 серпня вдруге запустила до Міжнародної космічної станції (МКС) приватний вантажний космічний корабель Cygnus. Апарат компанії Northrop Grumman разом із кораблями Dragon SpaceX має замінити російські "Прогреси", які стартують з Байконуру.
Хоча це вже 21-й рейс Cygnus до МКС – кораблі курсують з 2013 року – місія NG-21 знаменує перехід до запусків ракетою Falcon 9 від компанії Ілона Маска. Це "робоча конячка" SpaceX, яка регулярно виводить на орбіту супутники Starlink.
Як відбувався старт CygnusРакета Falcon 9 з вантажним кораблем Cygnus стартувала з космодрому на мисі Канаверал у Флориді 4 серпня об 11:02 за місцевим часом (17:02 за Києвом) після одноденної затримки через негоду. Приблизно через 8 хвилин після запуску перший ступінь ракети повернувся до мису Канаверал. А трохи менше ніж через 15 хвилин після зльоту Cygnus відстикувався від верхнього ступеня Falcon 9 та вийшов на низьку навколоземну орбіту.
До теми Космічна вантажівка Cygnus пристикувалася до МКС: дорогою корабель мав проблеми з двигуном
Однак невдовзі після цього у корабля виникли проблеми – маневри було перервано через низький тиск у двигунах, а до цього Cygnus пропустив заплановане запалювання двигуна. Після цього корабель двічі вдало запустив двигуни і 6 серпня дістався МКС.
Важливо. 21-й вантажний рейс Northrop Grumman до орбітального форпосту відбувся на кораблі S.S. Richard "Dick" Scobee, що названий на честь астронавта NASA, командира місії STS-51-L. Тоді, 28 січня 1986 року, шатл "Челленджер" вибухнув незабаром після старту, а Річард Скобі та шість членів екіпажу загинули.Корабель доставив на станцію 3720 кілограмів припасів та наукового спорядження. На борту – такі експериментальні стенди:
Також місія доправила до МКС два крихітних супутники – кубсати. За планами S.S. Richard "Dick" Scobee залишиться пристикованим до МКС до січня 2025 року, а далі – впаде в атмосферу Землі та згорить у ній.
Що відомо про CygnusCygnus – це безпілотний вантажний корабель, що доставляє припаси та обладнання на Міжнародну космічну станцію, а на зворотньому шляху вивозить сміття. Його оператор – Northrop Grumman Space Systems, приватна американська аерокосмічна та оборонна компанія. Корабель названо на честь сузір'я Лебедя.
Космічний корабель, розроблений Orbital Sciences Corp і Thales Alenia Space, складається зі сріблястого приплюснутого циліндра завдовжки 5 метрів, який працює від двох сонячних панелей-"крил". Раніше Cygnus запускали на ракеті Antares зі стартового майданчика NASA. За даними Європейського космічного агентства, корабель використовує GPS і зоряні трекери, щоб в автономному режимі наблизитися до МКС, перш ніж його захопить роборука Canadarm2, якою керують астронавти на МКС.
Після стикування з МКС члени екіпажу станції відкривають люк Cygnus і витягують обладнання з корабля. Протягом 30-денної місії Cygnus заповнюють сміттям, а потім знову закривають і від'єднують від станції. За даними NASA, Cygnus може вмістити кілька тонн сміття. Після відстикування корабель згорає в атмосфері Землі над незаселеними районами Тихого океану.
Читайте також Що буде, коли легендарна МКС зійде з орбіти і якими будуть космічні станції майбутнього
Розробка Cygnus почалася в 2008 році, коли NASA уклало з Orbital Sciences Corp., приватною аерокосмічною компанією зі штату Вірджинія, контракт на 1,9 мільярда доларів у рамках Програми комерційних орбітальних транспортних послуг агентства. Космічний корабель був розроблений для доставки матеріалу на МКС після припинення програми космічних човників NASA, яка офіційно завершилася в 2011 році.
Orbital запустила свій перший космічний корабель Cygnus у 2013 році з льотної бази NASA Воллопс у Вірджинії на ракеті Antares, також побудованій Orbital. 29 вересня того ж року корабель здійснив свій перший рейс. У 2018 році Northrop Grumman придбала Orbital за 7,8 мільярда доларів, ставши власником як Cygnus, так і його ракети-носія Antares.
Коли росію "викинуть" з МКСПитання логістики до МКС регулює багатостороння угода країн-партнерів, укладена 29 січня 1998 року, а також двосторонні імплементуючі меморандуми про порозуміння між NASA та окремими космічними відомствами країн-партнерів по МКС. Серед країн такі:
Згідно з документами, які є базовими для заснування МКС, цивільного призначення та її експлуатації, питанням логістики для забезпечення функціонування станції приділена особлива увага, наголосив у коментарі 24 Каналу експерт з космічних питань Андрій Колесник.
В обох типів документів – загальному та конкретному – присутня окрема стаття 12, що надає права доступу країн-партнерів по МКС до станції з використанням власних існуючих та майбутніх відповідних державних або приватних транспортних систем, якщо вони здатні технічно взаємодіяти зі станцією. Але саме використання транспортних сервісів має відбуватися не хаотично, а відповідно до процедур інтегрованого планування транспортних потоків, координацію яких покладено на NASA,
– пояснює Колесник.
США повернули собі незалежний доступ до МКС – у вантажному напрямі у 2012 році та у пілотованому напрямі у 2020 році, каже експерт. Після цього NASA та Роскосмос відправляють до станції по два вантажних та по два пілотованих кораблі щороку. Це безпілотні Dragon та Cygnus по черзі від США та "Прогрес" від росії та пілотовані Dragon від США та "Союз" від росії.
До теми Спецоперація проти СРСР і колонія на Місяці: як людство освоює супутник понад пів століття
З російської сторони офіційно заявлено, що вони закінчують експлуатацію власного сегменту на МКС у 2028 році. Отже, з того моменту, вся логістика, пов'язана з функціонуванням станції, відбуватиметься вже без залучення російських космічних транспортних засобів,
– зазначає Андрій Колесник.
У західного світу і росії навряд буде спільне космічне майбутнє. Особливо через те, що після майбутнього зведення МКС з орбіти США планують розвивати приватні космічні станції і російському авторитаризму там не знайдеться місця. Не потребуватиме російських послуг і Китай, що має окрему космічну програму та власну орбітальну станцію "Тяньгун".
Джерело https://24tv.ua/tech/rosiya-kosmosi-koli-ssha-vikinut-yiyi-orbiti-shho-vidomo-pro_n2613859
За словами Харді, перехід до третьої фази еволюції можливий лише через глобальну трансформацію, яка вимагає участі всіх членів суспільства. Це складний, але необхідний процес, який може забезпечити майбутнє людства та планети.
Чи зможемо ми подолати виклики другої фази та перейти до нової ери миру та сталого розвитку? Відповідь на це питання залежить від кожного з нас.