хочу сюди!
 

Маша

50 років, козоріг, познайомиться з хлопцем у віці 37-65 років

Містика: дух предків...

Ось як ті відчували містерію підземної України, ті з нового покоління теж, які вміли чути німу мову "незнаних предків" і відчувати, як вливали вони в них "нову силу". Цю поховану під землю в могилах Україну бачив, відчував, з нею розмовляв і її "із тьми, із смраду, із неволі" на світ Божий прагнув "воззвати" Шевченко. Писав: "могили, могили високі мої! Скільки взнеслих, прекрасних ідей переливалось в моїй молодій душі, коли я дивився на вас, темні, німі пам'ятки минулого, нашої слави і нашого безслав'я"... Знав, що смерть прийде нам всім, коли відірвемося від минулого нашої землі, служачи чужим богам, бо — "частина ми землі цієї, де прадіди родились наші, де їх високії могили в степах так гордо здійнялись, де наші очі прикувала понура їх краса, що долю нашої Вкраїни без слів нам розповіла". Шевченко розумів, що "зійшовши на старовинну високу могилу", поет, мистець, ясновид може "дістати натхнення і зачерпнути з її надр хоч трохи того, богам лише властивого дару" — божественної інспірації. Сам він, чуючи Думи козацькії, як пізніше Кошиць, був "зачарований ними, йому хотілось плакати (від захоплення), і ті сльози (ентузіазму) "обновили" його, "воскресили, дали відчути ту свіжу, живу силу духа". Його переслідували там видива, яких він майже чув дотик, чув себе одержимим духом, що віяв з тих, що поховані в могилах... 38) Ця містична сила, укрита в могилах предків, як і під землею або в старих мурах церков, де витають душі предків, що боролися або молилися за свою землю, сила, яка будить і випростовує пониклий дух нащадків, — може здаватися "схоластичною фантазією" жерцям "современних вогнів", — можливо... Але вони, яким так імпонує, що якийсь "німець скаже", всяка думка займанця чи чужинця, — вони, які розбивають собі лоби перед чужинецькими ідолами, — хай придивляться уважніше, як на ту містику — свою і нашу, задивляються чужинці, особливо ті, що не відчувають до України жадної симпатії... Москва та її чорні маги здавна знали значіння символів і забутків минулого. Зруйнувавши державу Великого Новгорода, москалі вивезли до себе великий Вічовий Дзвін, що скликав новгородців на раду, щоб забули про нього новгородці і про свою колишню свободу... Є московська пісня-легенда про Стєньку Разіна: що "єсть на Волгє утьос, дікім мохом аброс", а коло нього не раз спочивав Разін і обмізковував свої наскоки; і ось постала легенда, що як інший розбійник — на таку велику міру очевидно, як Сталін або Хрущов — коло того "утьоса чуткім ухом пріляжет, то утьос-вєлікан, всьо что думал Степан, всьо таму смєльчаку пєрєскажет"... Москалі розуміли добре, руйнуючи наші могили історичні і церкви, що вони "перескажуть" новим поколінням борців... От що читаємо в україножерному часописі п. Вейнбаума московською мовою, про містику могил, старих руїн, і про подорож по Палестині Ю. Марголіна: "тисячі літ припадали прочани до єрусалимської "стіни плачу", до цього, єдино заощадженого матеріального свідка правди минулого, єдиного доказу, що їх відвічна вітчизна, не була вигадкою або маяченням... Нове покоління з цих німих плит (зовнішньої огорожі храму) черпає віру в себе і в силу життя... Ми йдемо мовчазно, приголомшені і перестрашені, відчуваючи на собі тиск тисяч літ і здається, що вмерлі йдуть поруч з нами, що відчуваємо в собі дух маккабеїв"... 39) Ось хто знає містичне значіння, що дає віру і кріпить духа — руїн і могил минулого! Знали це напевно і Хатаєвичі, Троцькі і Кагановичі, які, чи не тому якраз? під доглядом Леніних і Сталіних, — так страшно, в загнузданій ними Україні нищили там світські і церковні пам'ятки минулого, нищили цих "свідків правди минулого", які українці могли протиставити брехливій пропаганді ворога. Чи не на те згадані чужинецькі правителі України нищили старокиївські палаци і святині, щоб ми від них "не черпали віру в себе і в силу життя"? Щоб ми не чули, що "вмерлі" наші — з Мазепою, Орликом, Полуботком і Гордієнком "ідуть поруч з нами", і будять в нас дух, смертельний для всякого займанця? Щоб не згадували героїку минулого і щоб легше дали себе українці обернути в "хамових синів", в гелотів всякої погані? О. Стороженко оповідає, як російське "христолюбиве воїнство" ограбувало стару запорозьку церкву і каплички, як по погромі московськім залишилися лиш "купи каміння і цегли", як "Текелій руйнував Січ, і звелів все поламати й знівечити, щоб і духом не пахло запорозьким" 40) От що нищила "православна" московська орда! Не мури і золоті ворота, а — "дух запорозький", що віяв від Січі та її церков... Не дурно О. Стороженко прирівнює руйнацію Запоріжжя Текелієм, Норовим та Яковлєвим до руйнації старого Києва татарською ордою, а я прирівняв би до руйнації і ограбовання Києва та його святинь суздальською і червоною московською ордою за наших днів. З безлічі прикладів — навести варто як Павєл Постишев і Мендель Хатаєвич упродовж одного 1934 року обернули в руїни Михайлівський монастир XI віку, збудований князем Ізяславом-Димитрієм на честь патрона Києва архангела Михаїла, якого сила стояла на сторожі держави Київської, до якого "сили" зверталися Шевченкові гайдамаки... Слуги диявола знали, що таке містика старих пам'яток і містика могил; їм треба було убити духа предків, що витав над тими пам'ятниками; що міг окрилити новою силою нащадків. З цієї ж причини "засаджували" большевики могили замордованих у Вінниці, або царські москалі дошукувалися в Румунії могили Мазепи... Не для чого іншого знищили слуги московського диявола й "Великого Миколу" на Печерську та інші стародавні церкви, свідків князівсько-дружинницької доби України, щоб на їх місце поставити капища диявола. Для того, щоб не лишилося сліду тих місць, звідки віяв вогонь стародавнього духа України. Не нібито для "економічного прогресу", зробили большевики Каховське море в північній Таврії, коли то пішли під воду козацький острів, могили козаків, Великий Луг, село Городище, біля якого на острові стояла Запорозька Січ, пішли під воду й могила Сірка і "камінь Святослава"... Все це було знищено в тій самій цілі, як Берестецькі могили, біля яких кружляли віками перекази і легенди про Богдана, Богуна, Нечая, і щоб вирвати з пам'яті народу нашого саму згадку про героїчне минуле, щоб ми забули, хто ми, "чиї сини, яких батьків, ким, за що закуті", щоб згадки про минуле, яким дихали ті могили, своїм вогнем не запалили душі нащадків, не помогли їм знов стрясти нового ворога й "вражою кров'ю волю окропити". Недурно ще під час московської війни 1919-20 рр. особливо тяжкі бої з арміями червоного царату відбувалися коло Каховки, яку большевики звали — "проклята козацька земля". 41) І даремно одописці Сталіних, конєвих і кагановичів, проливаючи крокодилячі сльози над затопленою стародавньою Україною, — потішали, що це робиться в ім'я якоїсь "нової краси", "в ім'я всенародного прогресу". Яничари самі знають, що це робилося для чого іншого, — щоб убити містику сивої давнини, яка могла воскреснути біля тих могил в серцях сучасників... Недурно свідок і активний учасник цієї варварської акції, Довженко стверджує, що "ми втопили в нім, в цім морі жаль і минулу славу"... Слушно! Так як бачив це сто літ наперед Шевченко — "в хаті нічого вже взяти" слугам диявола, то пішли розривати і затоплювати могили, щоб "втопити минулу славу" козацтва, випорожнити душу нашої нації, щоб "світ Божий" в ній старатися згасити, щоб цю чужу їм душу "в пута закувати" чортівської доктрини Леніна-Ульянова чи Троцького-Бронштайна, однаково ворожих славному минулому України, її героїці та її вірі. І те саме робили сучасні слуги сучасного нам царату, наприклад у Вінниці, де на могилах підступно замордованих українців — вони "засадили" те місце, зробили "народний парк", щоб стерти в пам'яті нації спогади про тих, які ставляли чоло чужій тиранії. Це ж передбачав Шевченко, коли писав, що до Холодного Яру, над яким витав дух Залізняка, виглядаючи нового Гонту, — вороги зробили все, щоб до нього "й стежки малої не осталось", "засадили нові кати, щоб до нього люди не ходили на пораду, що їм діять з людоїдами лихими, новими ляхами" (тобто з москалями); щоб не ходили й не набиралися там люди гордого духа предків, щоб почути, як треба знов "одностайно стати на ворога лукавого". По смерті Шевченка доносив київський губернатор своєму начальству, що коло тої могили "поховані гайдамацькі ножі". Вони дійсно були там поховані, лише не так, як то розуміли в Москві. Большевики скинули хреста з могили людини, для якої це був символ найвищої правди. Знову на те, щоб дух пророка не промовляв німою мовою до прочан. А, як можна було читати в нашій пресі, звірюється один грузин, колишній совєтський старшина, як йому вдалося припадково врятувати могилу Шевченка від її знищення москалями: при відступі розбитих московських армій за Дніпро, був тайний приказ одній формації збомбардувати і знищити могилу кобзаря, бо там ніби стояла німецька батарея. Вигадка, щоб потім, зіпхавши цей акт на ворога, остаточно знести з поверхні землі могилу, де нащадки набиралися духа автора "Великого Льоху". Цей трусливо-нікчемний акт був ударемнений несподівано втаємниченим в нього грузинським старшиною. Що значили для Шевченка могили козацькі? Він відповідає про це: "моя прекрасна, могутня і свободолюбна Україна щільно засипала своїм вільним і вражим трупом незчислимі величезні кургани; вона своєї слави на поталу не давала, ворога деспота під ноги топтала і, свобідна й нерозтлінна, вмирала. Ось що значать могили..." на Україні.

Величезна евокативна сила споминів, якими стали для нас могили степові, знак тризуба, хрест, для інших — орел, як писав Йосип Флавій про легіонерів римських — що "вуха їх готові на слухання, очі позирають на коругов з орлом, а руки готові до січі". Хто перейметься таємничою силою, замкненою в тих мовчазних символах, — руки йому стануть "готові до січі", або до молитви, весь він готовий до повної посвяти, до погорди смерти за комплекс ідей і почувань в тих символах замкнених, яких німу мову сприймають як наказ "гострі до слухання" вуха душі. Цю евокативну силу могил, пам'ятників, та інших символів колишньої слави України могли, хто вмів, обсервувати в пам'ятні 1917-20 рр. В переддень відбуття одного з військових з'їздів у Києві 1917 року, чужинецький часопис на Україні ("Кієвская Мысль") писав про це: "Сильно гудів з дзвіниці Софійського собору дзвін "Рафаїл" (мазепинський)... Уся площа, яка вже потопала в сумерку вечора, представляла незвиклий вигляд. Десятки тисяч народу заповнили її... У самого пам'ятника Хмельницького відслужено молебен. Український полк гетьмана Богдана, як один муж, впав на коліна. Впала на коліна й товпа. У сутінку блискала щетина сталевих багнетів над головами вояків навколішках... Захоплюючі промови... "Брати українці! Присягаймо-ж... Присягаємо!"... Гучно підвелися на ноги... Команда... Гучно стало переходити вояцтво... Поллялася пісня: "і покажем, що ми браття, козацького роду!" На темнім небі засвітилися великі ясні зорі. Виразно відбивався темною бронзовою скелею Богдан на коні з піднесеною булавою... І здавалось, що тисячолітні київські вулиці згадують якийсь давній-давній сон"... 42)

Донцов Д. Незримі скрижалі Кобзаря.

8

Коментарі

112.03.11, 10:07

+

    212.03.11, 17:31

    Дух нашої давнини...

      312.03.11, 21:13

        анонім

        412.03.11, 23:10

          513.04.11, 14:17

            613.04.11, 20:31Відповідь на 5 від morning7