хочу сюди!
 

Людмила

44 роки, близнюки, познайомиться з хлопцем у віці 35-45 років

Світ не готовий до електромобілів

Леонід Бершидський
журналіст, оглядач Bloomberg

ДЖЕРЕЛО

2016 рік для BMW не вдався - принаймні, якщо керуватися її високими стандартами. Так, продажі були рекордними, але норма прибутку виявилася найнижчою з 2010 р., склавши 8,9 %. В результаті прибуток виявився нижчим за прогнози аналітиків, і акції впали в ціні.

На цьому тлі рішення глави компанії Харальда Крюгера знову підтвердити актуальність стратегії, націленої на виробництво безпілотних, підключених до інтернету, електричних і призначених для спільного використання автомобілів викликає питання, адже саме її реалізація і викликала падіння рентабельності.

Революція електричного транспорту у всіх на вустах, і страх залишитися позаду (в поєднанні із зусиллями регуляторів) може стати джерелом помилок. Справа в тому, що сучасний електромобіль концептуально не поєднується зі звичним нашим сценарієм використання особистого транспорту, а екологічним ефектом подібного переходу в багатьох країнах можна знехтувати.

BMW хоче, щоб до 2025 р. 15...25 % продажів припадали на електричний транспорт, але з 2013-го баварцям вдалося продати лише 70 тис. машин i-серії; і прибуток далеко не покрив вартість розробки цих моделей, що склала 4 млрд євро.

Інші компанії з великими інвестиціями в цій галузі теж продають менше, ніж хотіли б. Renault-Nissan планувала реалізувати з 2010 до 2016 р. 1,5 млн електромобілів, але, за даними Bloomberg Intelligence, цей план було виконано лише на 28 %. У підсумку, незважаючи на всі субсидії та податкові пільги, електромобілі становлять лише близько 1,2 % світового ринку.

У відносному вираженні ринок росте швидко - в 2011 році частка таких машин становила всього 0,1 % - але в абсолютних числах кількість електромобілів на дорогах абсолютно непропорційна піднятому навколо них галасу.

Вкладаючись в подібні реформи, компанії вірять звітам експертів, що нічим не ризикують. Наприклад, недавно McKinsey випустила доповідь, в якій стверджується, що споживчий інтерес до електромобілів зростає. І виходить, що виробникам потрібно тільки поступово покращувати технологію, не забуваючи її рекламувати. Можливо, носії такої точки зору приймають бажане за дійсне, адже сучасні електрокари призначені для конкретного сценарію використання, поширеність якого не росте, а знижується.

Більшість електромобілів за ідеальних умов проходять на одному заряді близько 400 км, при цьому зарядка від існуючих джерел енергії забирає години - і навіть 30 хвилин, які забезпечують станції Tesla Supercharger, в довгій поїздці незручні. Справді, така машина відмінно підходить для людини, яка живе в передмісті у власному будинку (тоді зарядка вночі не проблема) і працює за стандартним графіком в місті, де вдень машина теж може заряджатися. Для такого випадку існуюча інфраструктура годиться. У Німеччині на кожну суспільно-доступну зарядну станцію припадає лише три е-мобілі, і навіть в Норвегії, де електромобілі займають чверть ринку, це число доходить лише до 13. Під час недавньої поїздки в Амстердам я помітив, що найчастіше єдине вільне місце для паркування в околі - це майданчик біля зарядної станції, де бензиновим автомобілям ставати заборонено.

Проблема в тому, що цей ідеальний сценарій застаріває. Люди все частіше користуються громадським транспортом - навіть в США, де він погано розвинений. Також вони менше водять в містах і все частіше використовують велосипеди. Молоді фахівці вибирають житло ближче до роботи, що прискорює джентрифікацію районів, прилеглих до центру, а коли машина все ж потрібна, використовують різні сервіси оренди і спільного використання.

Електромобілі широко використовуються в каршерінгових програмах, оскільки між поїздками клієнтів вони можуть стояти на зарядці. Але більша частина прибутку автовиробників надходить від продажу індивідуальним власникам, яким машина потрібна, щоб мати можливість в будь-який момент відправитися за покупками або в заміську поїздку, а не чекати кілька годин, поки вона зарядиться. Поки не трапиться якийсь технічний прорив, поступове збільшення запасу ходу не дозволить наздогнати за цим параметром бензинові автомобілі, і за нинішньої технології виготовлення батарей чекати швидкої зарядки на більшості станцій теж не доводиться.

Психологи кажуть про тривогу з приводу батареї електромобіля, що розряджається,  як про окремий феномен, але насправді це технологічна, а не психологічна проблема. Виробники працюють (і успішно) над зниженням вартості батарей, але споживачеві також дуже важлива гнучкість, яку дає великий запас ходу і дуже короткочасна дозаправка бензинової машини.

Галас, оптимістичні прогнози і тиск регуляторів змусили автовиробників робити машини на основі недорозвиненої, незрілої технології, і конкуренція на цьому ринку вже сильна. Уряди домагаються розвитку зарядної інфраструктури, комунальні служби вчаться справлятися зі зміненим графіком і обсягом споживання електроенергії, а McKinsey закликає до підвищення обізнаності споживача через рекламні кампанії, але, можливо, всі ці зусилля не виправдані - навіть з точки зору турботи про навколишнє середовище.

У країнах, де живе велика частина населення нашої планети, технології виробництва електроенергії такі, що електромобіль залишає приблизно такий же "вуглецевий слід", що і традиційний транспорт. Для більшості європейських країн гібридні автомобілі на зразок Toyota Prius нічим не гірші.


Екологічно чистими електрокари стають тільки там, де використовується велика частка невикопних джерел енергії (в Бразилії це гідроелектростанції, а у Франції - ядерна енергетика). Toyota Prius викидає в атмосферу приблизно стільки ж вуглекислого газу, скільки утворюється при виробництві енергії, необхідної для заправки електромобіля. У США, насамперед в штатах, де електростанції в основному працюють на вугіллі, наприклад, в Західній Вірджинії, обсяг викидів електромобіля не сильно відрізняється від вихлопу традиційної машини.

Звичайно, вже трохи пізно, але, якщо нам вдасться трохи сповільнити посилення регулювання в цій сфері, у автовиробників з'явиться шанс надати споживачеві бажану гнучкість. І в цьому випадку масове виробництво електромобілів не почнеться доти, поки поновлювані джерела не займуть більшу частку в генерації електроенергії - тобто поки в цьому не з'явиться сенс у контексті захисту навколишнього середовища.

1

Коментарі

115.03.17, 13:06

Більшість електромобілів за ідеальних умов проходять на одному заряді близько 400 км,

что это за идеальные условия такие
рівномірна швидкість, рівна дорога, щось таке... є тести, що регламентують умови випробування е-мобілів, прийнятий в США тест жорсткіший, прийнятий в Європі тест якраз і можна вважати "ідеальними умовами", машини що пройшли його, показують більші запаси ходу, ніж в американському тесті...
взагалі це все дуже умовно, фігуральний вираз

    Гість: Хуббыч

    215.03.17, 13:09

    Більшість електромобілів за ідеальних умов проходять на одному заряді близько 400 км,

    что это за идеальные условия такие
    Горные карпатские перевалы и буксовать по несколько часов в крутом повороте с лопатой лопатить снег

      315.03.17, 13:23

      А кто говорил, что будет легко? Но рубикон уже пройден, назад дороги нет Просто таблэтки от жадности надо глотать корпорациям. Да, переход на электрокары приводит к глобальному перераспределению доходов и соотв. сокращению их в традиционных сферах. И еще: экология не меряется лишь в сухих цифрах СО2. Одно дело, когда дымит где-то далеко высоченная труба электростанции, а другое - когда это у вас под носом.

        415.03.17, 13:26

        Значит мир сидит на нефти и дальше..Я говорил укр.патриотомечтателям что лет через 50 может быть что то и выйдет и молитесь чтобы нефть стоила по 100$ тогда процесс перехода на электромобили ускорится,с дешевой нефтью все будет очень долго.нет, уже 50 лет не будет. поздно, миром правят деньги , а не здравый смысл

          515.03.17, 13:37Відповідь на 3 від palomn!k

          энергия может быть экологически чистой. все элементарно просто, никогда владельцы нефти не допустят того, чтобы автомобиль сам себя обеспечивал без всякой там подзарядки. Можно меня не убеждать, что это не возможно, я знаю, что возможен такой автомобиль и все тут, как пример, первые персональные компьютеры были ужасны и стоили бешеных денег, фирма оп их производству планировала продажу всего трех компьютеров в год!!! И что мы имеем в итоге? И таки не так большой промежуток времени. Вот так и с электромобилем было бы. Покрытие - солнечная батарея, выработка энергии за счет собственного хода и встроенных ветряков и т.д. да, сначала это будет фигня, как первые мобилки и компьютера, а потом пойдет, но разве продавцы электроэнергии и нефти это допустят?

            615.03.17, 14:54

            а какие выбросы СО у электромобиля?

              Гість: iero

              715.03.17, 15:27Відповідь на 5 від ТНЕ*

              а вы не пробовали посчитать себестоимость эл. энергии от солнечных батарей?

                815.03.17, 16:38Відповідь на 6 від Хан Геварыч

                а какие выбросы СО у электромобиля?У самого авто нет выбросов.. А вот ТЕС придется коптить вместо авто.. Опять же производство и утилизация аккумуляторов нельзя назвать экологически чистым..
                Дабы перевести весь автотранспорт на электрику.. надо вырабатывать в три-четыре раза больше электричества.. что на данный момент не реально..
                Будем надеяться что с развитием электромобилестроения все эти проблемы будут решены..

                  915.03.17, 16:50Відповідь на 8 від Хармс

                  а какие выбросы СО у электромобиля?У самого авто нет выбросов.. А вот ТЕС придется коптить вместо авто.. Опять же производство и утилизация аккумуляторов нельзя назвать экологически чистым..
                  Дабы перевести весь автотранспорт на электрику.. надо вырабатывать в три-четыре раза больше электричества.. что на данный момент не реально..
                  Будем надеяться что с развитием электромобилестроения все эти проблемы будут решены..
                  ну так это не корректное сравнение. а то выходит что моя тачка по выбросу СО идет как приус, а стоит как тачка

                    1015.03.17, 16:56Відповідь на 9 від Хан Геварыч

                    новые технологии всегда денег стоят..

                      Сторінки:
                      1
                      2
                      4
                      попередня
                      наступна