хочу сюди!
 

Наталия

49 років, рак, познайомиться з хлопцем у віці 35-55 років

Птахи і літаки. Війна за небо.

Птахи проти "птахів". Повітряний простір не так вже й безмежний, як здається спочатку. Літають в ньому не тільки апарати, створені людиною, а й живі істоти, причому невідомо, хто з цих об'єктів має більше прав на використання повітря, птахи живі або птиці залізні.

Принаймні живі істоти володіли цим правом, можна сказати, від створення світу. А людина зголосився володіти небом зовсім недавно, причому вже практично одразу вважаючи себе в ньому повним господарем. Втім, як завжди і скрізь. Така вже у неї, у людини, вдача :-) .
Зіткнення літаків з птахами (в англійській мові для цього існує термін bird strike) почалися практично тоді ж, коли з'явилися ці самі літаки. А точніше буде все ж сказати літальні апарати. Тому що учасниками пригод за птахами можуть стати будь-які об'єкти, хоч скільки-небудь піднялися над земною поверхнею, а інший раз навіть над нею і не піднімалися, наприклад автомобілі. Буває й таке :-) .
Одне з красномовних фото на цю тему: Mercedes-Benz 300SL під час авторалі Carrera Panamericana ще в далекому 1952 році, коли на пологому повороті дороги машина вітровим склом врізалася в грифа який піднявся узбіччя , стурбований шумом, що наближався. Штурман тоді був поранений, але все обійшлося.
Зіткнення з птахами.
Mercedes-Benz 300SL на авторалі Carrera Panamericana, 1952 рік.
 
Перше, зафіксоване документально зіткнення літака з птахами, мало місце в 1905 році і сталося якраз з одним з перших в історії літаків, яким був, як відомо, літальний апарат братів Райт .
В їх щоденнику, в якому вони записували результати польотів, тоді з'явився запис Орвілла Райта про те, що під час прольоту над кукурудзяним полем, він потрапив у зграю птахів, які ударялися в елементи конструкції. Один з них, врізавшись у верхню консоль, загинув і впав з неї при розвороті.
У 1911 році французький пілот Eugene Gilbert на своєму Bleriot XI під час перельоту по знову відкритому маршруту Париж-Мадрид над Піренеями був атакований великий орлицею, що захищала своє гніздо з пташенятами, і зумів її відігнати тільки пострілами з пістолета. Весело йому було, напевно, кабіна адже там була абсолютно відкрита :-) .
Птахи проти "птахів".
Літак Bleriot XI, 1910 (репліка).
 
А перший трагічний випадок стався в 1912 році 3 квітня над містом Лонг-Біч у Каліфорнії. Американський пілот Calbraith Perry Rodgers, здійснюючи демонстраційний політ, врізався в зграю птахів. У літака заклинило управління, і він впав у воду поблизу узбережжя. Пілот загинув практично відразу.
Зіткнення з птахами.
  Перша катастрофа в історії авіації через зіткнення літака з птахами.
 
Однак найбільша кількість жертв за всю історію авіації, пов'язана з катастрофою літака через зіткнення з птахами аке мало місце 4 жовтня 1960. Літак Lockheed L-188 Electra американської компанії Eastern Air Lines при зльоті з аеропорту Бостона влетів у зграю шпаків.
В результаті цього були пошкоджені три його турбогвинтових двигуна з чотирьох. Літак впав тут же в бостонській гавані. З 72-ох людей, що були на борту загинули 62.
Зіткнення з птахами.
Літак Lockheed L-188 Electra компанії Eastern Air Lines (аналог розбився).
 
У порівнянні з проблемою потрапляння сторонніх предметів у двигун літака, «пташина» проблема ширша і специфічніша. Вона може бути актуальною практично для будь-якого літального апарату, від великого пасажирського аеробуса , до легкого поршневого літака або маленького вертольота.
Адже, якщо камінь з бетонки небезпечний, в основному, тільки для двигуна, і то, якщо він турбореактивний, то птах може створити неприємності практично для всього літака. Якщо вона потрапляє в ТРД (або його різновиди), то наслідки (звичайно залежать від умов зіткнення) очевидні і можуть бути дуже серйозними.
Зіткнення з птахами.
Пошкодження лопаток компресора турбореактивного двигуна через попадання птаха.
 
Зіткнення з птахами.
Пошкодження лопаток компресора ТВРД в результаті попадання птаха в двигун
 
Зіткнення з птахами.
Пошкодження двигуна JT8D (Boeing-727 (737)). Причина все та ж :-) .
 
Однак, зіткнення з птахами (bird strike) інших частин літального апапрата теж інший раз стають не менш небезпечними. Навіть незначна вм'ятина на обшивці через тривалий вплив швидкісного напору під час польоту може призвести до її руйнування і подальшого пошкодження ситем літака, які під нею знаходяться. Що вже говорити про такі випадки, коли птах пробиває обшивку.
Крім того можливе пошкодження оскління кабіни з непередбачуваними наслідками для пілота і систем управління. Досить незахищеними виявляються і стійки шасі, з різними комунікаціями пневмо- і гідросистем, які часто на них розташовуються.
Зіткнення з птахами.
Попадання птаха в комунікації шасі.
 
Як приклад можна навести випадок з літаком Boeing-737-400 компанії KLM стався 28 листопада 2004 року. При зльоті з ЗПС(злітно посадкової смуги) аеропорту Schiphol міста Амстердама відбулося зіткнення птиці з передньою стійкою шасі. Прибирання шасі сталася нормально.
Після посадки в аеропорту Барселони літак почало сильно відводити в ліву сторону. З цим екіпаж не зміг впоратися, незважаючи на всі застосовувані засоби. Літак на швидкості близько 185 км / ч знесло з ЗПП.
Далі підломилася ліва основна стійка і склалася носова. Літак зупинився на краю дренажної канави. 140 пасажирів і шість членів екіпажу не постраждали. Літак відновленню не підлягав.
Зіткнення з птахами.
Аварія Boeing-737-400 компанії KLM.
Продовження тут
3

Коментарі

12.06.15, 04:14

Це жах. Що тільки не роблять! Доречі, чи не найкращий спосіб боротьби поблизу аеропортів - тримати дресированих хижих птахів типу соколів.

    22.06.15, 06:57Відповідь на 1 від Танк_

    В другій частині статті є відео на цю тему