Мій шлях пролягав до скельного
монастиря у селі Розгірче, яке близько до траси та залізниці, але потрапити
звідси до нього можна тільки пішки. З’єднуючою ланкою між селом та цивілізацією
виступає оригінальний пішохідний місток, прокладений поверх двох труб –
нафтової та газової.
Довжина його 400 метрів, спочатку
через ліс, потім над Стриєм (тим, що річка). На зворотньому шляху якраз на
містку я втрапив у зустрічний потік немісцевих туристів, яких підігнали цілий
автобус.
Помутніла після дощу річка, але
видно, що вона може розливатись куди ширше.
Нарешті нормальна стежка.
Першою стає видною церква. І
треба ж було так вгадати для неї місце, що при висоті не надто більшій за
звичайні хати вона звідси виглядає єдиною будівлею села:
Минаємо джерельце мінеральної
води, насиченої сірководнем.
Зблизька церква (1888 чи 1910
року) ну дуже типово галицька, ще й найбільш стандартного сірого кольору.
Сільрада:
Розгірче – село ще не карпатське,
тому дивитися там особливо нема чого, хіба крім фауни.
Сонний-сонний день:
За селом треба подолати невеликий
підйом по лісу (я упорався в капцях). Типи живності навколо стають інші, а
комарі там – що ведмеді.
І ось вона, мета:
Офіційно пам’ятка зветься
«Відслонення Вигородського пісковика з руїнами старовинного монастиря і печери
О. Довбуша», так ось.
Тут були знайдені сліди городища
віком ще до нашої ери, а печерний монастир існував орієнтовно з 13 ст. Він
давно не діє, і в цій абсолютно безлюдній тиші серед лісу спершу було моторошно
побачити печеру з силуетом тіла та свічками.
Ось так, ніби й близько нікого
нема навкруги, але свічки зранку хтось оновив, ну а ікони живуть тут постійно.
Ця печера використовувалась ченцями як житло.
Скеля ззовні просто фантастична,
із усякими виступами, а надто рисунками і написами, від язичницьких часів до 21
століття.
На другий рівень ведуть сходи,
настільки відполіровані й круті, що осилив туди залізти лише босим.
Верхня печера виконувала роль
церкви. Тут ніхто не палить свічок, але так само є ікони і тисячі написів,
серед яких, на жаль, найбільше виділяються сучасні.
Можна також піднятись на «дах»
монастиря, звідти хороші краєвиди.
Розгірче знову вгадується за
церквою:
Вдалині видно село Нижня Стинава
по інший бік траси.
Церква у Нижній Стинаві
дерев’яна, 1919 року. До неї звідси по прямій менше 4 км.
Від монастиря хутенько повернувся
на трасу, де невдовзі заскочив у автобус вбік Стрия, настільки переповнений, що
дизель-поїзд у порівнянні з ним здавався раєм. Тим не менш, вистрибнув із цього
пекла майже де хотів, біля приміського села Дуліби, яке збирався подивитися у
парі із сусіднім Грабівцем (чув, стрияни кажуть на нього «Грабівці»).
Із цього села, яке далі від
траси, і почнемо. Майже все цікаве зосереджено в символічному центрі, де
присутній народний дім, пам’ятники Шевченку та провідникам ОУН. На їх
постаменті викарбувано маленький вірш:
Як
Лопатинський з-за кордону
У рідний край, у Львів вертав
І ніс він думи про повстання,
Тоді чекістам в руки впав
Їх вів Васильків – знав дорогу
І перший в бою він упав…
Упала Зена край дороги
Медвідь гранату готував.
Тут же +1 дерев’яна церква в
колекцію (Різдва Пресвятої Богородиці, 1923). У списках пам’яток не значиться.
Як вертатись із Грабівця убік
великої дороги, добре проглядають околиці. Сучасна церква і багатоквартирні
будинки – не Стрий, а Дуліби, які на краю великого міста самі поступово
набувають міських рис.
Також видно головну пам’ятку,
заради якої приїхав у ці два села:
Але спочатку заглянув на ще одне
місце у Грабівці, позначене на навігаторі як німецький цвинтар. І дійсно є
такий:
Поховання датовані 18-20
століттями, а «німцями» тут називали австрійців, звісно ж.
Слов’янське кладовище по дорозі в
Дуліби.
Тутешні поля ніби й такі ж, як по
всій Україні, але на горизонті синіють гори:
Можна і очманіти від цієї краси.
Головною пам’яткою Дулібів є
велика дерев’яна церква при цвинтарі на околиці села.
Вона відносно молода (1921),
спроектована Василем Турченяком – майстром-самоучкою із Делятина, і яка ж при
цьому гармонійна, досконала і яскраво гуцульська:
Звично для сільських храмів, поза
часом служби вона зачинена, і конкретно у даному випадку це привід засмутитись.
На внутрішнє різьблення та вітражі я б глянув із задоволенням.
На цьому все, із Дулібів неспішно
почалапав до Стрия: знову на електричку, але вже у протилежну сторону.
Окрім іншого, при нагоді
обзавівся контактами автостанції «біля Епіцентру» і пофоткав розклади
приміських автобусів. Так що на наступний раз буде змога підготуватися до
огляду стрийських околиць ще краще. Звісно, якщо цей наступний раз узагалі
відбудеться.
Коментарі
Гість: Inna_19
117.10.19, 20:41
Анна-Марія
217.10.19, 22:16
клас!
Nech sa paci
319.10.19, 00:46
Півгодини дизелем — це кілометрів 20, напевно.
Nech sa paci
419.10.19, 00:51
https://www.youtube.com/watch?v=uUgEhJdiWh0
Бавлюся переглядом чогось такого. Звідти знаю трохи Делятин — там є залізнична розвилка на Коломию, річка Прут і початок гір.
ЯКриворожанка
521.10.19, 17:19
Як завжди фотки - чудо.
visnyk
624.10.19, 10:13Відповідь на 3 від Nech sa paci
так, якраз)