З інтернету: огляд польських медіа [для власного навчання]
Walka o prawd
Dodane przez Lipinski
Opublikowano: Poniedziaek, 07 padziernika 2013 o godz. 13:01:23
Боротьба за правду Микола Лебедь, 1947 р., світлина fot. lupus1488.livejournal.com
http://static.kresy.pl/image/x/95552e56ad8c41ed93dfe5bdbc51ae96.jpg Завдяки протекції CIA один з відповідальних за геноцид на Поляках – Микола Лебідь до 1998 р. спокійно жив в США. Раніше, після капітуляції Німеччини, переховувався в Риму, користаючись з допомоги греко-католицьких достойників.
- У Вроцлаву трафила до Воєводського Союзу Гмінних Кооперативів, - згадує Моніка Шлядевська. - У відділу кадрів прийняв мене пан Шустер, типовий кадровик п’ятдесятих років, який на кожному кроці виказував класову пильність. Був він Жидом, який приїхав з Росії. Зле писав та кепсько мовив польською. На зустрічі з ним відразу відчула, що нібито впала під зливу з водостоку. Коли в 1956 р. ця особа виїхала з Польщі, надали нам доступ до його записів про працівників. Сьогодні вони певно надавались би до текстів в кабаре, але тоді нам принаймні було не до сміху. Оцей кадровик, наприклад, писав: «постава ліберальна з точки класового бачення”, або «наказане бути до даній особи пильним”. Однак остаточно склалась незле. В інституції пропрацювала 35 літ. Невдовзі по приїзду до Вроцлава познайомились зі своїм майбутнім чоловіком.Тішились ми з оздоровлення суспільного життя - На трьйому побаченні чоловік мені освідчився, а за місяць узяли ми шлюб. Спершу цивільний, пізніше костьольний, який відбувся в парафії батьків на Куявах. Батьки справили нам традиційне весілля з оркестром і тлумом гостей. До костьолу ми поїхали на бричці у пару коні. Там сказала ми сакраментальне «так”. На початку жили ми бідно на зарплату. Довго не могли ми стати мені на сукню, а обіцяну чоловіком каблучку отримала за два літа по шлюбу. Проте з часом ми дороблялись, й жилось нам цілком незле. Пам’ятаю, що дуже тішились ми з оздоровлення у жовтні 1956 року. Тисячі люди реабілітовано і випущено з ув’язнення. Сталінізм відходив в минуле. Змінились підходи до рільництва, відходячи від примусовій колективізації. Мечислав Мочар зняв анафему з АК-івців. Могли вступати вони до ZBOWiD-u (Союз борців за свободу і демократію - перекладач ) та отримувати статус комбатантів. Мої знайомі Чехи, які приїхали до ксьондза Бужмінського, заздрили нам. Без обмовок твердили нам - у вас є свобода! У них сталінський режим Новотного мав себе цілком добро. Шкода, про це мало хто пам’ятає. Наступні роки пливли в нас в родинному і професійному колі, власне на вихованні дочки. Мій чоловік був у пошані на „Pafawagu” (тут: віддавна – фабрика рухомого складу для польських залізниць - перекладач). Як один з піонерів відбудовував заклад, та почувався з ним пов'язанним. Передчасно, нажаль, вмер від серцевого нападу. Не забувала дійсно про Волинь. Українським націоналізмом цікавилась від початку війни.
“Червоні ночі”
- Я намагалась зрозуміти, чому певного дня сусіди, практикуючи християни пошли різати Ляхів, виказуючи виняткову злочинність і моральний примітивизм. Можливості дослідження цього явища в період ПНР-і дійсно були обмежені. Потрібно однак підкреслити, що і тоді з’являлись цінні позиції, що виходили з під пера жолнежів 27 Волинської Дивізії Піхоти АК. Достатнього тут згадати про «Червоні Ночі” Генріка Цибульського, чи Юзефа Червинського «З волинських лісів на берлінський шлях”. Однак тільки текст наукових праць Віктора Поліщука позволила мені зрозуміти специфіку українського націоналізму та познати ґенезу його ідеології. Після зміни державного устрою (автор має на увазі 1989 рік – час переходу від комунізму ПНР до Третій Речіпосполитої Польської – перекладач) почала займатись публіцистикою. Бо ж не могла терпіти приховування історичної правди та відбілювання УПА, яка в багатьох польських медіа стала бути показувана як українська партизанська армія, що боролась за вольність України. З великим здивуванням прийняла той факт, що Союз Українців в Польщі, який повстав у 1990 р., почав героїзувати ОУН-УПА, домагаючись реабілітації злочинців. Пережила шок, коли сенатори першій каденції III Речіпосполитої засудили у своєї ухвалі Акцію «Вісла”.
Реабілітація УПА - Цим кроком вони фактично здійснили реабілітацію ОУН-УПА. З ката зняли познаку і перенесли на жертву. У тому саме часі по могильники бандерівців розпочали в Україні наступ на річ повернення традицій УПА, головним аніматоркою чого була українська діаспора в США і Канаді. Її діячі кільку десятків літ, користаючись з зичливісті тамошних крайових влад, героїзували злочинців. То ж то вони вже давно допровадили до повстання пам’ятників Бандері і Шухевичу. З благословення Вашингтону і Оттави також організували річницю повстання УПА, представляючи її як таку національно-визвольну формацію, що боролась з Совітами. Ветерани ОУН-УПА також було були використані американською розвідкою як експерти. Завдяки протекції США один з відповідальних за геноцид на Поляках Микола Лебідь до 1998 р спокійно жив в США. Раніше після капітуляції Німеччини, переховувався в Риму, користаючись з допомоги греко-католицьких достойників. У своєї публіцистиці, на сторінках різних часописів старалась зберігати пам’ять про жертви УПА, та нагадувати про виняткову жорстокість її членів стосовно Поляків.Забріхуваня правди - Злочинці ніколи не були засуджені. Знання молодого покоління Поляків на тему українського геноциду невеликі, й часто викривлені послужливими публіцистами та істориками. Забріхуваня правди про злочину діяльність структур українського націоналізму розпочалось на Заході ще на початку п’ятдесятих років. Радівостанція «Свобідна Європа” і паризька «Культура” (Єжи Ґейдройця – перекладач ) усталили погляд на польсько-українські стосунки, який після 1989 р. став обов’язковим і видає гірки плоди забріхуваня. Єжи Ґейдройць, як признавався сам, утримував контакт з українською націоналістичною діаспорою. Акцептував становище її провідників та підтримував пропаганду під гаслом: «різанина була взаємною ”. Після зміну устрою в Польщі, чергові правлячи еліти в Польщі, керуючись холодною політичною калькуляцією не є зацікавлені національним минулим, та займаються забезпеченням державних інтересів великої держави з-за океану. Цензуру заступила політична доцільність. Деформація свідомості - Інформаційна політика деструктивно вливає на колективну точку зору. Реалізуючи її дисиденти, роблять що можуть, аби волинський злочин не знайшов місця в колективної пам’яті народу. Жертви II світової війни поділене на оті, гідні пам’яті, й оті, про яких належить забути, в аналогічний спосіб по трактовано також польських жолнежів, бо того вимагає сучасна історична політика. Підбілювачам ОУН-УПА ще вдалося заступити окреслення «злочин геноциду” такими поняттями як от «хлопська війна”, чи «польсько-українська домова (укр. – громадянська - перекладач) війна”, які фактично мали використовувати як Совіти, так і Німеччина. Для українських націоналістів то є вода на млин. Вони не тільки вважають, що Поляки мали перепросити Українців за здійсненні на них злочини та багаторічну окупацію їх земель. Та домагаються теж, аби Польща повернула Україні кільку повітів на Холмщині й Закерзонні. За їх поняттями є це етнічні українські землі, тільки що Польщею тимчасово адмініструванні. Переживаючи за таку ситуацію, постановила собі включитись в громадський нурт боротьби за правду.Збережемо пам'ять про жертви - Без цього не вдалося би задокументувати голокосту. Це Кресов'яни, що співдіяли з ним (себто: нуртом - перекладач) почала громадити документацію та видавати перші опрацювання. У Вроцлаву повстало Об’єднання Упам'ятнення Жертв Злочину Українських Націоналістів, яке м. і. видало три книжки документів про геноцид, здійснений ОУН-УПА в тернопільському (себто: тернопільському – перекладач), львівському і станіславівському (себто: івана-франківському – перекладач) воєводствах, та Путівник «Пам’ятники, таблиці, могили, присвячені ОУН-УПА в 1939 – 1947 роках”. Я, борючись за правду, написала і свої спогади під титулом «Зі Східних Кресів на Захід”, а також цикл дописів, що вони опубліковані у різних часописах м. і. в «На Рубежі” та «Інформаційному Бюллетені” Волинської Округи 27 Волинської Дивізії Піхоти АК. В них я старалась приблизити читачам трагедію, яка стала долею Поляків на Кресах. Писала це й пишу саме з позиції свідка отих подій, так й як дослідниці, яка пробує зрозуміти суть злочинного українського націоналізму.
Мало хто знає - В Польщі мало хто знає ідеологічні джерела цього руху, що унеможливлює його докладну оцінку. Брак відомостей на тему політичній програми ОУН, сприяє прихильним щодо політики історикам маніпулювати історією. Один з останніх своїх дописів присвятила наприклад Декалогові Українського Націоналіста, який був письмовим відозвою до злочину. Це він визволяв з членів ОУН бестію, згідно на кожний чин. Перша запис декалогу звучала: «Здобудеш Українську Державу, або згинеш в боротьбі за неї ”.Сьоме правило голосило: «Не завагаєшся виконати найбільшого злочину, якщо того буде вимагати добро справи”. Восьме правило тож наказувало: «Ненавистю і підступом буде сприймати ворога Твоєї нації”. Маю надію, що своєю публіцистикою спричинилась до того, що дискусія з цієї проблеми триває, не удало ще її притишити і молоде покоління має шанс пізнати правду, та зробити з того відповідні висновки.
Marek A. Koprowski Марек Копровський Портал повстав при сприянню: Сенату Речіпосполитої Польської; Міністерства Культури і Національної Спадщини; Фундації Незалежності Джерело : 07.10.2013. file://localhost/D:/My%20Documents/Walka%20o%20prawd%20__%20II%20Wojna%20wiatowa%20__%20Kresy.pl.mht (з польської мови переклав для особистого користування: А. Грабовський,) 23.10.2013.; ДебальцевеЗа достовірність першоджерела несе відповідальність його автор. При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело. Оглядач не завжди згідний з думкою автора/авторів і не відповідає за фактичні помилки, яких вони припустились. Також перекладає тексти авторів. з якими він не погоджується.
Коментарі