Експерти назвали причини пожежі на нафтобазі біля Василькова8 червня на території нафтобази «БРСМ-¬Нафта» у селі Крячки Васильківського району на Київщині спалахнула пожежа. Вигоріло 11 із 17 резервуарів з пальним ємністю 900 кубометрів кожен. Вогонь не могли загасити дев’ять діб. Він то затухав, то розгорався. Рятувальники працювали цілодобово, охолоджували бочки, щоб запобігти новим вибухам. Поряд розташована військова частина з бойовим арсеналом і нафтобаза мережі автозаправок KЛО. Вони могли cпалахнути.
Ця пожежа стала наймасштабнішою в історії незалежної України, – повідомляє «Газета.уа».
Під час її ліквідації загинули п’ятеро людей. 20 потрапили в опікові центри. Згорів десяток пожежних авто і потяг. Уперше Служба безпеки відкрила кримінальне провадження за статтею «екоцид» – вчинення дій, що могли призвести до екологічної катастрофи.
Через порушення правил розташування нафтобази Генпрокуратура порушувала справу проти «БРСМ-Нафти». Однак розслідування прикрили, бо її власником є Едуард Ставицький, міністр енергетики часів президента Януковича (під час обшуків у Ставицького в березні 2014-го знайшли близько $5 млн та майже 50 кг золота у злитках. Утік до Ізраїлю. – «ГПУ»). Служба безпеки України відкрила кримінальне провадження щодо екс-заступника генпрокурора Анатолія Даниленка, який «кришував» незаконні оборудки.
Уряд із резервного фонду виділив 46 млн грн на ліквідацію пожежі. Прем’єр доручив Держслужбі з надзвичайних ситуацій, Генпрокуратурі та Мін’юсту підготувати позов про компенсацію збитків, завданих державі. Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков запропонував арештувати майно «БРСМ».
Кажуть, представники компанії напитують в інших операторів ринку, хто може здати в оренду або продати нафтобазу в Київській області.
Причиною пожежі, на думку правоохоронців, стало незаконне виготовлення бензину. У МВС підтвердили, що керівництво «БРСМ» півтори години не повідомляло про загоряння – боялися, «що правоохоронці знайдуть саморобне пальне.
Є свідчення працівників бази, що під час кустарного виробництва нафтопродуктів розірвався шланг, яким перекачували пальне з одного резервуара в інший. Воно потрапило на переносний насос – на оголені дроти. Зайнялося. Працівники спробували самотужки загасити. Коли зрозуміли, що не впораються, пожежа вже набула великих масштабів», – розказує експерт ринку нафтопродуктів Сергій Куюн.
Про яку суму від продажів саморобного бензину йдеться?
Компанія «БРСМ» не має права виробляти бензин. Кустарним виробництвом займаються, щоб не платити податків. Вони в ціні палива сягають 45 відсотків. Із 20 гривень вартості літра бензину становлять 8–9 гривень.
«БРСМ» закуповує тільки 92-й бензин. Де ж беруть 95-й, який продають на заправках? Відповідь: роблять із низькоякісної сировини.
Ми порахували, що за минулий і чотири місяці цього року вони виготовили приблизно 100 тисяч тонн кустарного бензину й дизпалива. Податки з цих обсягів мали б становити 700 мільйонів гривень. Це мінімальна оцінка, що базується на офіційних даних. За статистикою залізниці, на бази нафтопродуктів «БРСМ» у Васильків і Переяслав-Хмельницький на Київщині постійно везли: газовий конденсат, стабільний бензин, октанопідвищуючі та багатофункціональні присадки, різні фракції нафтопереробки. Це компоненти для виробництва пального. Їх більше ніде не використовують.
Які очевидні порушення були на базі?
Прем’єр Арсеній Яценюк сказав, що база не була введена в експлуатацію. Працювала незаконно.–
Пожежники не могли проїхати, бо все було завалено малими ємностями. У них тримали компоненти для змішування. «Бодяжний» бензин довго не зберігається. Його виготовляють і одразу вантажать у бензовози й розвозять на заправки.
Резервуари були без так званої обваловки. Кожен має бути рівномірно обнесений ровом. Якщо резервуар розгерметизувався – пальне витікає у земляне заглиблення, а не розливається навкруги. Одразу туди подають піну й пожежа згасає. Тут же пальне розлилося по всій базі та наблизилося до інших цистерн. Таку велику площу нереально залити піною. Тому згоріла вся територія.
Бочки розташовані так близько, що обкопати їх неможливо.
Пожежна водойма завглибшки 50 сантиметрів. Там не було місця для під’їзду пожежних машин, або щоб хоча б брандспойти звідти набрали воду. Її вистачило на годину. А за нормативами, на кожен літр пального має бути літр води в цьому озері.
Відсутня система охолодження резервуарів. Їх обв’язують спеціальними трубами. Якщо цистерна горить, по них подають воду, що охолоджує ємність.
Воду тягли із сусідньої нафтобази КЛО. Її фактично спустошили.
Експерти зауважували, що одна з найгрубіших помилок – близькість до військової частини з арсеналом зброї.
На місці нафтобази раніше був склад паливно-мастильних матеріалів при військовій частині. Там зберігали 2,5 мільйона літрів. А »БРСМ» збільшила цей обсяг майже в 10 разів – без відповідного проекту.
Для такої бази потрібна значно більша площа й резервуари. Їхні цистерни – тонкі й високі. Нетипові. Зробили такі, бо була невелика ділянка. Якби діяли за нормативами, на цій базі могло зберігатися щонайбільше 14 мільйонів літрів.
На сусідній нафтобазі КЛО бочки значно більшого діаметру й нижчі.
Загинули п’ятеро людей. Держава зазнала екологічних і фінансових збитків. Хто має відповісти за це?
Затримали двох людей. Вони виконували накази власників бізнесу, здійснювали нелегальне виробництво. Інакше – не було б переносного насосу і шлангів. На нафтобазах працюють стаціонарні насоси. Усе робить автоматика, нема людського фактору.
Представники компанії розказують, що це – теракт. Бо не хочуть нести відповідальність і відшкодовувати завдані збитки. Розуміють, що на них чекає банкрутство.
Держава має оцінити заподіяну екологічну шкоду. На гасіння витратили близько 50 мільйонів гривень. Сім’ї загиблих мають отримати компенсації. Будуть ще громадянські позови – люди вимагатимуть повернути гроші за завдану шкоду здоров’ю, за втрати від зниження цін на нерухомість і землю. Вони в кілька разів подешевшали через цю катастрофу.
Держава має заарештувати все майно «БРСМ». Якщо відмовляться покривати збитки грошима, треба буде виставляти на конкурс і розпродавати їхні заправки.
Контрольні органи також мають понести відповідальність. Як можна виписати 64 приписи-порушення і дозволити цій базі працювати далі? Її давно мали закрити.
Перевірка таких баз може убезпечити від подібних аварій?
Їх обов’язково мають перевіряти. Але ніхто не хоче вкладати гроші в безпеку на заправках, нафтобазах, бо це дуже дорого. Дивляться: наче працює кілька років, нащо витрачатися? Але настає момент, коли приходить біда. І до цього треба бути готовим.–
Що буде з територією бази?
Там проводитимуть усілякі рекреаційні заходи. Є спеціальні сорбенти, технології із заміни ґрунту, його дезактивації та очищення від нафтопродуктів. Це все зроблять, але бази там уже не буде.–