До Балти, хоч вона і недалеко від
Вінниці, під ранок можна дістатись лише з двома пересадками. Спочатку доїхав
поїздом до Подільська, який поки по старинці всі називають Котовськ. Вокзал у
Подільську-Котовську величезний, є кімнати відпочинку, де можна докуняти до
ранку. Тільки найти їх розпорядника посеред ночі – справжній квест.
Ну а вже звідти першою ранковою
електричкою до Помічної добрався до станції Балта. Але і це ще не все, бо
станція знаходиться за 6 км від міста, у селі Білине.
Залізниця Одеса – Балта з’явилась
першою на території сучасної України, ще у 1865 році. Проте її не ризикнули
прокладати у болотистій долині річки Кодима, де і знаходиться місто. Скоро до
вокзалу зробили й дорогу (вона спочатку була навіть платною), але шість
кілометрів є шість кілометрів.
Всупереч очікуванням, Балта не
розбудувалась убік вокзалу і перестала рости взагалі. Так один з крупних
повітових та торгових центрів залишився поза великими шляхами й увійшов у стан
стагнації. Зараз у місті менше мешканців, ніж у 1897 році.
Хоча від Подільська до Білиного
усього нічого, електричка все одно змогла добряче запізнитись, і черговий
автобус уже поїхав. Поки чекав наступного, пройшовся селом. Так виглядає їх
церква:
У Балті вискочив на першій же
зупинці на південній околиці. Соняшниковий мінімалізм:
А невдовзі побачимо і першу
пам’ятку, церкву св. Миколая при кладовищі. Капличка кінця 19 ст. була розширена
під церкву у повоєнні роки, коли у місті закрили собор та монастир. Вишукана
вівтарна частина контрастує з примітивною прибудовою.
Від Білиного у центр міста веде
вулиця Уварова. За кладовищем і на підході до найближчої АЗС із неї
відкривається чудова панорама міста, де найбільше виділяється Успенський собор
та пожежна каланча.
А далі ми потрапляємо в зону
збереженої історичної забудови, якої виявилось набагато більше, ніж я очікував.
Зокрема виділяється комплекс споруд монастиря св. Феодосія, позолочена церква
якого звідусіль оточена колоритними старими будинками.
На вулиці Садовій – колишній
пологовий будинок у процесі реставрації. І ніби й непогано має вийти.
Вертаємось на Уварова, де ще купа
всього:
Вінчає то все історичний музей.
Всередині ніби й нічого надзвичайного, але похвально, що він працює у неділю.
Звернув у провулки, шукати
старообрядницьку церкву. Хатки тут зовсім іншого виду, прямо-таки мазанки.
А ось і церква:
За нею починається розлога долина
Кодими. Сама річка зараз більше схожа на струмок, і ніщо вже не нагадує, що
вона була судноплавною та здатною підтопити залізницю.
Звідси також видно собор;
збудований на одній з найвищих точок міста, він є невідступним орієнтиром
протягом майже всієї прогулянки.
А на протилежну сторону – церква
на кладовищі (зліва) і якийсь новий храм, до якого я так і не дійшов.
І просто запізнілий місяць:
Вертаємось дивитись місто. Вулиця
Любомирська:
Вулиця отримала назву від
прізвища польських князів, що свого часу володіли Балтою і залишили польський
слід у її поліетнічній історії. Польська спадщина зосереджена північніше
центру, де колись був замок.
Костьол 18 ст. католикам
повернули у 1993 році. Не скажу, коли з’явився передбанник, за радянського
панування чи уже після повернення католиків, але бароковий фасад храму він
зіпсував.
Поруч – пожежна частина з
каланчею 1925 року. Її також видно з багатьох точок і вона є одним із символів
міста.
Палац Любомирських перетворився
на педагогічне училище, і на перший погляд це уже звичайна стандартна коробка.
І тільки дивом збережений один з ґанків з дерев’яними дверима видає його
аристократичне минуле.
Стан пам’яток трапляється всякий,
звісно. Мешканцям оцього я б з упевненістю дав медаль «Рагулі-2018».
Вони й замість автентичних дверей
умудрились втулити китайське гівнишко.
Навпроти цього страшка майже не
видно за деревами корпус інтернату №1, історично гімназії. А ще свого часу тут
засідав ЦВК Молдаської АРСР. Існувало колись і таке дивне державне утворення, і
з 1925 до 1928 р. Балта була його столицею.
Якраз за цим корпусом знаходиться
той самий собор, і саме з двору інтернату його найкраще оглядати, бо зблизька
він просто не влізе в кадр. У двір можна було зайти вільно і дітлашня з верхніх
поверхів махала мені руками й корчила гримаси. Ну а сам собор прекрасний, як не
крути.
І ніби на тому основна частина
програми була виконана, але Балта не переставала чимось дивувати. Вулиця
Ломоносова:
Вулиця Вишнева (але табличка на
будинку також показує дві попередні історичні назви):
Зрештою вертаюсь на Любомирську,
тільки уже в район центральної площі. Ця ж частина міста найгарніша. Середня
школа №1 у корпусі 1912 року:
Потопаюче в зелені дитяче
відділення лікарні:
Міграційна служба:
Вона ж з тилу куди менш
презентабельна але так само очевидно архаїчна:
Телеграф (19 ст.):
І просто далі, убік центру…
І зрештою, головна площа. Позаду
мене цілком стандартна коробка міської ради, зате попереду її обрамляють
будинки кінця позаминулого століття.
Гостинний двір на перехресті
Любомирської та Уварова:
Застигла осторонь залізниці Балта
перестала зростати більше 100 років тому. З тих пір, складається враження,
місцями тут дійсно зупинився час. Це місто виявилось набагато цікавішим і
крутішим, ніж я думав, з його прекрасною історичною атмосферою старих вуличок,
самодостатністю на віддалі від великих міст та приємними людьми.
Іще декілька фотознімків
загадкової та колоритної Балти:
Коментарі
disu
16.03.19, 15:30
шикаааарний асортимент старовини
за двері-окреме сенкую
і ще б оті ковані стовпчики -телеграфа будівля- десь близько роздивитися,мо-є кадр?
visnyk
26.03.19, 19:43Відповідь на 1 від disu
ага, є отаке: http://photo.i.ua/user/3593109/295121/15407107/
Nech sa paci
37.03.19, 01:00Відповідь на 1 від disu
Каланча і церква.