Для початку розкажу трохи
загальних речей, ну а кому нецікаво / хто і так знає, може крутити вниз до
фоточок.
Вузькоколійки набули популярності
під кінець 19 ст. з однієї банальної причини – їх зведення було набагато
дешевше, ніж стандартної залізниці. Кинути тимчасову гілочку до свого заводу, а
потім так само розібрати – узагалі не питання. Для пасажирських перевезень їх
прокладали також тимчасово, з перспективою поступового переходу на широку
колію.
Багато де так і сталося. Гілку
від того ж Гайворона до Вінниці переробили у 60-ті роки, наприклад; хоча вийшла
вона якась нестелепна: поїзд там ходить лише тричі на тиждень, повільно і в
незручний час.
Відповідно, з часом мали зникнути
і інші вузькоколійки. Ті, що якимось чином дожили до наших днів – виняток із
правил і останні романтики цього екзотичного виду транспорту. В Україні таких
пасажирських ліній зараз є чотири. Дві знаходяться у Карпатах («Карпатський
трамвай» та Боржавська залізниця), вони туристично популярні і тому менш
цікаві.
Більшої уваги, як на мене,
заслуговують інші дві лінії, Поліська та Гайворонська – справжні й автентичні,
під перманентною загрозою закриття, але життєво необхідні: для багатьох точок,
через які вони проходять, це чи не єдиний зв’язок з великою землею.
Довжина Поліської залізниці складає
106 км. Її часто називають найдовшою, але при цьому недоговорюють: це найдовший
один маршрут. Гайворонська вузькоколійка має 130 км, і це найбільший показник
не тільки в Україні, а і в Європі. Але вона розділена на два маршрути, Гайворон
– Рудниця і Гайворон – Голованівськ, 78 та 52 км відповідно, які ніяк не
стикуються між собою у часі.
Початково вона була ще довшою, на
сході доходила до смт Підгородна Миколаївської області, а на заході – до міста
Каменка (сучасна Молдова, в зайнятій «Придністров’ям» частині). Ділянку до
Підгородної розібрали відносно недавно, у 2001 році. Тепер під загрозою
закриття частина Гайворон – Голованівськ, де поїзд є тільки двічі на тиждень.
Рудницький напрямок куди більш
популярний, тут поїзд ходить двічі на день у вівторок, п’ятницю та неділю і
один раз у решту днів. Саме цей маршрут я і проїхав повністю. З лінією до
Голованівська стикуватись не вийшло, хоча пішки заходив на станцію Хащувате ,
розташовану на ній.
На цьому годі патякати, час
дивитись фотки. Почнемо з вокзалу станції Гайворон, збудованого у 1897 році,
тоді ж, коли відкрилась і сама залізниця.
За відсутності великого
пасажиропотоку сюди підселились гастарбайтери, тільки ви нікому не кажіть.
Станція обслуговує і широкі (той
самий поїзд на Вінницю та вантажні), і вузькі колії. Через них перекинутий
надземний міст. Люди переходять на ту сторону тупо по шпалам, тому він більше
годиться, аби пофоткати все з висоти. Вагони, які ввечері поїдуть на Рудницю:
До вокзалу примикають саме широкі
колії, а до вузьких треба йти на протилежну сторону. Для пасажирів там є
скромний павільйончик.
Основна маса вузькоколійної
техніки (там цілий музей раритетів) знаходиться у депо, закритому для
сторонніх. Щоб потрапити туди, треба наперед домовлятись у Смілі(!), де
знаходиться дирекція залізниці. Цього я робити не став, та і навряд вони б
захотіли возитись із одним відвідувачем. Мав надію, що депо буде видно з
містка, але майже ні.
Частина техніки, однак,
виставлена на всезагальний огляд.
Снігоочисник:
Наполовину дерев’яне чудо,
призначення якого лишилось для мене загадкою:
Біля вокзалу має бути водонапірна
вежа, тут їх аж дві. Гранітні, як і маса інших споруд у Гайвороні. Над однією в
архітектурному плані жорстоко познущались:
Погляд у сторону центру. Справа,
схоже, вежа недобудованого костьолу.
На перетині з центральною вулицею
широка (1 та 3) і вузька (2 та 4) колії накладаються.
Неодмінний для міста з вузловою
станцією пам’ятник-паровоз, тут він, звісно, вузькоколійний.
Поки я гуляв, вагончики
перемістились до платформи. «А коли ця кукушка відправляється?» - спитала мене
жінка, що якраз підійшла, заодно нагадавши народну назву потяга.
Уже майже 60 років на ходу:
Згодом підбіг і локомотив:
Машиністи, схоже, були не надто
раді, що стануть зірками інтернету, але скло кабіни блікнуло на знімку, тому
нічиєї приватності я не порушую.
Квиток обійшовся в символічні
18,40 гривень. Не дивно, що з такими цінами вони нерентабельні, коли це на
максимальну довжину маршруту, а ще там маса пільговиків.
Вистоявши день на сонці, вагони
розігрілись до рівня хорошої бані. Зате ніхто, включаючи провідницю, до
останнього не заходив, і можна було спокійно фотографувати.
М’які сидіння, все як у білих
людей. Під ними рундуки для багажу.
Є крихітне купе провідника з
кушеткою і панеллю управління. А якщо прибрати ложку, зміститься магнітний
полюс Землі.
Узимку має бути тепло:
Не думав, що колись буду
фотографувати толчок у поїзді, ну та нехай буде. Там також все мініатюрне і
немає води.
Нарешті поїхали.
Промайнули якусь стару
водонапірну вежу.
Перша зупинка – Передбужжя. Це ще
Гайворон, віддалена західна околиця.
Переїхали Буг і опинились у
Вінницькій області, і дівчата з човна помахали нам услід.
Зупинки, правда, здебільшого
нецікаві, позначені тільки синьою табличкою. Спочатку фоткав усі підряд, потім
забив.
Дублювання латиницею, між іншим,
цілком доречне, закордонні туристи тут також трапляються.
У Осіївки, на відміну від
попередніх, є свій двірець.
Станція Устя обслуговує однойменне
селище, а також села Устя і Мала Киріївка. Після перетворення її на зупиночний
пункт пристанційне селище майже вимерло.
Зупинка Киріївка, село Велика
Киріївка.
Бершадь – єдина проміжна станція
з діючим вокзалом. Тут же зупинка не одну хвилину, а цілих 12, тут же
розминаємось із зустрічним поїздом, у ті дні коли він є (якраз був). Залізничне
господарство Бершаді я вдосталь облазив, коли гуляв цим містом , тому із вагону
не виходив.
Якщо до того усі зупинки були по
праву руку, далі частина вже по ліву. На ту сторону вікна не відкривалися, тому
знімати було ніяк, та і людей уже набралось у вагоні.
До речі, про людей. Переважно це
жіночки, що везуть сюрреалістично великі торби на одеський Привоз. Пишуть, що
зазвичай вагони битком набиті людьми, мені пощастило, було відносно небагато.
Певно, бо їхав у неділю ввечері, а понеділок навіть на Привозі не надто
базарний. Також тут неймовірна для стандартного поїзда ситуація, коли на різних
станціях заходять люди і сходу один одного майже всі знають.
Станція Дохно має такий же
вокзал, як у Бершаді (і певно, також 1899 року), тільки зачинений.
Є навіть дерев’яний «вокзал», у
Куренівці.
Ну і як ще міг завершитись такий
день, як не красивим заходом сонця.
Уже в сутінках прибули в Рудницю.
Локомотив одразу відчепився і паралельною колією погнав на той бік вагонів.
Рудниця – крихітне смт
Піщанського району на кілька вулиць та тисячу мешканців, усе життя якого,
певно, крутиться навколо вокзалу. Я так зрозумів, тут і автостанції немає, зате
потягом без пересадки можна добратись у Київ, Одесу, Вінницю, Львів, навіть
Москву та Перемишль.
Вокзал – фізично одна споруда,
але обслуговує дві станції, зі східної сторони – вузькоколійна, із західної –
звичайна.
Жук-олень, що крутився під ногами,
довершив колекцію багатих на живність вихідних.
Прибуття «кукушки» зручно
стикується з пересадкою на ширококолійні поїзди. Більшість чекала на одеський, решта
– на ковельський, який за три години мав доставити мене у Вінницю.
На східній стороні вокзалу, яка
за цей час зробилась геть безлюдною, локомотив уже перегнали на інший бік.
Потяг готовий до раннього (в 4:05) відправлення у Гайворон. Давайте побажаємо
йому, щоб це відправлення і далі відбувалось щоранку протягом багатьох наступних
років.
Коментарі
NoTaRь
112.11.18, 22:43
В Ужгороді ще є вузькоколійка в якості "дитячої залізниці". Там вагони дуже гарно зсередини оброблені , все обшито лакованим деревом, це оригінальна обстановка.
visnyk
212.11.18, 23:19Відповідь на 1 від NoTaRь
У Луцьку і Дніпрі також. Але ужгородської я не бачив.
анонім
313.11.18, 08:28
Ты повторяешь свой блог с дистанцией в 2 года?
анонім
413.11.18, 08:30
Хотя нет , билет свежий. У же был блог про это только фото было меньше.
Я бы с удовольствием бы прокатился бы в поезде стилизованных под старину и с паровозом.
visnyk
513.11.18, 10:28Відповідь на 3 від анонім
ні, я просто роздупляюсь з піврічним запізненням
паровоз у них є на ходу, по ідеї для групових екскурсій організують і таке.
анонім
613.11.18, 10:44Відповідь на 5 від visnyk
Я прото было бы прикольно если бы сел в Днепре и поехал во Львов именно в таком виде - Паровоз, вагоны стилизованные под 19 век и т.д. Я подозреваю при хорошем подходе и сервисе такие бы рейсы имели бы коммерческий успех.
Каре
713.11.18, 11:15
Які чудні вагончики. І локомотив неначе іграшковий Ніколи таких не бачила. Вокзал в Рудниці нагадав фільм "Максим Перепелиця"
Каре
813.11.18, 11:17Відповідь на 2 від visnyk
В Дніпрі я каталась, в дитинстві, на дитячій залізниці. Можливо вони як раз і є такі? вже не пам"ятаю ))
visnyk
913.11.18, 14:30Відповідь на 8 від Каре
Так, тепловози всі ТУ2, ширина колій така ж.
http://os1.i.ua/3/1/15190711_78c2ee03.jpg