Без гніву:українськ ий рахунок минулому.
- 15.02.11, 03:39

"Ніякої війни в Україні, як відомо, не було, діялося все те в Радянському Союзі. Та й чи була сама Україна – велике питання до панів з галичанських закутків, котрим примарилося щось таке самостійне й автономне". Відтак вести мову про підсумки Другої вселенської баталії з української дзвіниці було чимось неприпустимим. Він же Олександр Довженко спробував – в сценарії “Україна в огні” – і що з того вийшло? Опісля обговорення на самій “горі”, за участи самого товариша Сталіна, його нагородили “дурной болєзнью” – націоналізмом. Так він до самої смерті і не зміг вилікуватися.
Пригадується й інший приклад з історії кіна. У 1970-ті в СРСР було зроблено 20-серійний фільм, котрий мав два варіанти: для співвітчизників і для Заходу. За кордоном він демонструвався під назвою “Невідома війна”. Багато в чому вона продовжує бути такою. Надто багато матеріалу поховано під величезним шаром ідеологійних мітів, а то й просто відвертої неправди. Сергій Буковський, якого ми знаємо по багатьох яскравих публіцистичних роботах (“Завтра свято”, “Знак тире”...), вирішив спокійно, наскільки це може дозволити драматичний матеріал, та неупереджено розібратися в тому, чим же була війна саме для українців, тих, хто жив і живе на вітчизняних теренах. Цим і пояснюється, напевно ж, та стриманість, яку неважко побачити в інтонації фільму, в його стилістиці. Автор старанно уникає прокурорсько-обвинувальних інтонацій, він просто слухає голоси минулого. Насамкінець він обмовиться щодо свого кредо: “Вдивляючись без гніву, ми зберігаємо надію на майбутнє”. Це близько одному з інших формулювань роботи з пам’яттю: історія – це країна фантазії, куди ми вкладаємо наші прагнення та надії на майбутнє (Гайден Вайт, у переказі Наталі Яковенко).
“Без гніву” – саме так. Бо ж інакше виходить, що ми закладаємо під майбутнє вибухівку. Коли “червоних” трясе при одній згадці про “бандер”, коли “західняки” вважають, що отих “совітів”, попри їх старість, належить перевішати і перестріляти… Не буде в нас України за такого підходу. Історія завжди стукає в наші двері, але її не треба впускати аж так глибоко у сьогоднішні справи. Історії – історієво. Бо це наш проект завтрашнього, уявлення про те, яким буде майбутнє. Ви хочете, аби і в ньому зберігався антагонізм і вся та алогічна дурня, часто кривава? То знайте, ви не хочете добра своїм дітям й онукам. Вам прагнеться, аби й вони воювали з привидами минулого. Буковський закликає взяти шинелі й розходитися по домівках. Нехай історики розбираються у фактах і коментарях, а ідеологійну збудженість на поріг більше не пускаймо.
Кожна з дев’яти серій має свою проблемно-тематичну визначеність. У першій, скажімо, розбираються з тим, що ж відбувалося насправді в перші трагічні місяці війни, коли радянські війська зазнали колосальних втрат і відступили вглиб країни. Що це було? Чи тільки прорахунки воєначальників, чи й ще щось? Ретельно зіставляються факти і версії: одні відкидаються, інші виставляються, без найменшого акцентування, на суд глядачів. Останнім запропоновано виступити і в ролі слідчих, і в ролі адвокатів. Надто трагічний матеріал, хоча Буковський належить до покоління, яке народилося вже в 1960-ті і цим він сам (а це його голос, його авторське інтонування подій за кадром) пояснює своє сприйняття війни.
Величезна кількість воєнної хроніки, незрідка тієї, яку ми досі не бачили. А коли й бачили, то в іншій інтерпретації. Та головна “фішка” стрічки – свідки. Наші сучасники, люди, для яких війна є частиною, нерідко головною, найсуттєвішою, їхньої долі. Автор фільму намагається зберегти об’єктивність, надаючи слово людям, чий погляд на події подеколи діаметрально протилежний. Але це не суд – обвинувальних інтонацій справді не помітно. Значною мірою адресатом картини є майбутні покоління: для них нині сущі повинні викласти факти і своє розуміння подій.
Головне, звичайно, факти. Хоча як відділити їх від конкретних людських переживань? Буковський і не відділяє, він їх, сказати б, відтіняє – емоціями і судженнями інших людей. Задля стереоскопії, задля того, аби можна було викласти загальну картину подій. Чи не вперше я побачив і почув з екрана про те, що знав із розповідей моїх рідних. У 1943-му до Радянської армії забирали всіх, починаючи з 16 років. Поспіхом навчали тримати в руках ґвинтівку і, навіть без обмундирування і зброї, гнали в бій. “Уб’ють сусіда – візьмеш його ґвинтівку”, – так пояснює один зі свідків, якому дивом вдалося уціліти (моєму батькові так само, інакше не писати б мені цих рядків). Скільки полягло тоді, скільки життів не дістали свого продовження… Власне, фільм і починається зі страшної статистики – за роки війни населення України скоротилося на чотирнадцять мільйонів (у сорок першому їх було 41, у сорок п’ятому – 27). У цій цифрі і сховано головний український рахунок: народ не жаліли, до нього ставилися як до бидла, до гарматного м’яса. Фашисти керували театром воєнних дій – як з одного боку, так і з іншого.
Раз по раз документаліст Буковський звертається і до своїх колеґ старшого покоління. Ось Ізраїль Ґольдштейн розповідає про те, як у перші місяці війни від них вимагали, аби показували німецьких полонених. Та звідки ж їм було узятися? Але ж тре’. Ян Мєстєчкін оповідає про складнощі роботи у перші повоєнні роки, коли він знімав те, що відбувалося в Західній Україні. Мимохіть, як прохідна деталь, зрине інформація про те, що на території студії “Укркінохроніка” за років окупації знаходився центр фашистської пропаґанди. По війні, виходить, також – тільки уже радянської. Ретельно творилася потрібна владі версія історії – дальньої та ближньої. Кінематографісти то корилися законам тієї пропаґанди, то чинили спротив. Не було б того спротиву – не постав би й документальний серіал Буковського.
Величезна кількість хроніки воєнних та повоєнних літ. Найбільше запам’ятовується те, що пов’язано з людьми цивільними. Ось бої за Київ, коли німці звеліли усім забиратися геть з міста. Один із свідків, жінка, розповідає про те, як вісім сімей ризикнули і залишилися в домі. Як на два тижні у них – на все про все – лишалося двоє відер води і три банки варення. Як окупанти прагнули замести сліди і почали виривати трупи у Бабиному Ярі й спалювати їх. У повітрі зависнув запах гару й людського м’яса. Аби пом’якшити емоційний удар (а він відбувається, таке запам’ятовуєш назавжди) режисер продовжує екранну оповідь монтажем світлин єврейських сімей і закадровою молитвою ребе. Промовляють, голосять душі замучених, і хіба ж не досить цього, аби сьогодні схаменулися політики і не зводили порахунки – нашими тілами й душами?
Дуже цікавою є розповідь (це 7 серія) про обставини поранення та смерти маршала Миколи Ватутіна. Справді загадково виглядає усе, що трапилося – не дуже складна рана спричинилася до загибелі військовика такого високого ранґу. Автор не висловлює якихось підозр, просто чесно констатує негідність поведінки радянських посадовців. Навіть день похорону звівся нанівець – бо ж того дня у Микити Хрущова був 50-літній ювілей… Чи можна сказати щось гірше про систему, де так “поважають” людину, навіть коли вона герой війни і маршал?
Або сторінки фільму, які знайомлять нас з тим, що трапилося з комісаром ковпаківського партизанського об’єднання Руднєвим. Останній, виявляється, часто опонував Сидору Ковпаку в прагматичному прагненні зменшити кількість жертв у братовбивчих змаганнях з військами УПА. За те, напевно ж, і заплатив життям. Хоча, знову-таки, Буковський не артикулює це припущення, не фонтанує словесами – він просто констатує, наводить факти і документи. Висновки і версії ми, глядачі, можемо зробити самі. От се, може, найприкметніша особливість фільму.
Останні дві серії уперше з такою прискіпливістю й аналітизмом подають картину протистояння в Західній Україні. Тут найбільш симетричні свідчення – з одного боку, з другого. Може, аж занадто симетрично, автор, напевно ж, боявся звинувачень в упередженості. Тому суворо дозуються люди, котрі оповідають про те, як воно було. Чи не вперше отак докладно – про дивізію СС “Галичина”. То був ідеологійний, і водночас воєнний, проект німецького командування. Доволі успішний – як свідчить фільм, до війська записалися 84 тисячі молодих, здебільшого, людей. Прийняли одинадцять… Після короткого навчання (про нього розповідають, скупо й точно, колишні “галичани”) їх кинули у бій – проти військ Першого Українського фронту. І майже всі вони загинули… Як завжди це буває – страждають люди, а от автори “проектів” лишаються не тільки живими, а ще й з дивідендами.
Остання, дев’ята, серія – про громадянську війну на теренах Західної України в другій половині 1940-х та 1950-ті роки. Знову в свідках не генерали й полковники, а прості люди. Чиї розповіді наповнені деталями й емоціями, без якихось прикрас і затушовування – те, чим майже завжди страждають великі світу цього. Наприклад, про криївки й особливості підземного життя. Про існування сформованих НКВД-КДБ псевдозагонів УПА, метою яких була дискредитація визвольного руху в очах мирних жителів…
Дещо запам’ятовується особливо. Коли, наприклад, колишній працівник “органів” зненацька висловлює захоплення вояками УПА (“Ніколи і ні за яких обставин не здавалися в полон! Отак би й “нашим”, але ж ні…”). Або жінка, котра боролася із “совітами” й відсиділа у таборах енну кількість літ, плаче перед камерою: “Маємо українську владу, яка нас ніколи навіть не згадує…”.
Характерний епізод. Знову-таки – тут немає звернень до офіційних джерел і суджень, тут говорять прості люди, чий рахунок війні – особистий і незаідеологізований. Напевно, були й інші, але їх до фільму не включено. Промовляють ті, як сказано в заключному закадровому коментарі, хто раніше мовчав – надто драматично думали й згадували вони війну, надто не вписувалися їхні версії в історичний офіціоз. А “без них рахунок неповний…”. Вдивляймось без гніву, без суєти і метушні – тільки тоді матимемо право почуватися народом, нацією, спільнотою, що рухається океаном часу в майбутнє. Воістину так.
ВІЙНА. УКРАЇНСЬКИЙ РАХУНОК (документальний серіал)


Опозиція склала Топ-10 невиконаних обіцянок президента Віктора Януковича, які він декларував під час президентської кампанії та у своїй передвиборчій програмі.
Як повідомили у прес-службі Львівської облорганізації "Батьківщини", "у році, що минає, Янукович залишить не лише поганий слід в історії, а й добрі наміри, з якими він рік тому балотувався на президентську посаду. "Україна для людей", "Почую кожного", "Податкові канікули для малого бізнесу на 5 років"… Усі ці гасла сьогодні більше нагадують чорний гумор. Янукович не просто не виконує своїх обіцянок. Він робить усе з точністю до навпаки".
Тому "Батьківщина" склала власний передноворічний рейтинг – Топ-10 невиконаних обіцянок Януковича:
1. Мінімальна пенсія 1200 грн вже у 2011 році.
Мільйони українських пенсіонерів можуть почуватись використаними та обдуреними, бо згідно з Держбюджетом на 2011 рік мінімальна пенсія становитиме заледве 800 гривень. На додачу українським жінкам на 5 років планується підвищити пенсійний вік.
2. Податкові канікули для малого бізнесу на 5 років
Лише зусиллями мільйонів українців вдалось відвернути запровадження податкового гетто. Ніяких податкових канікул у планах Януковича не було. Натомість влада так залякала підприємців Податковим кодексом, що вже скасування окремих його репресивних статей бізнесмени розцінили як перемогу.
3. Надання освітянам та лікарям статусу державного службовця.
Цей пункт передвиборчої програми Януковича не виконано через те, що відповідний закон при розгляді у парламенті не підтримала найчисельніша фракція Партії регіонів.
4. Підвищення соціальних стандартів.
У Держбюджеті на 2011 рік соціальні видатки зменшено в середньому на 10%. Зокрема, на 40% скорочено видатки на надання одноразової матеріальної допомоги інвалідам та непрацюючим малозабезпеченим особам. Стипендії, в тому числі для дітей-сиріт, встановлюються на рівні грудня 2010 року і не індексуються. Загальну суму видатків на щорічну разову допомогу ветеранам війни в проекті бюджету на 2011 рік зменшено на 8,5%. "Батьківщина" нагадує, що саме Партія регіонів не підтримала законопроект про підвищення соціальних стандартів у лютому 2010 року.
5. Скорочення витрат на утримання органів влади.
У держбюджеті на 2011 рік збільшено фінансування:
Національного агентства з питань Євро 2012 – в 162,5 рази (6,5 млрд грн);
"Укравтодору" – на 86% (6,5 млрд. грн.);
Вищої ради юстиції – на 67%;
Вищого господарського суду - на 42,2%;
Державного управління справами – на 37%;
Вищого адміністративного суду - на 27,7%;
Керівництва Міносвіти - на 21%;
Генпрокуратури – на 83% (1 млрд грн);
СБУ – на 21%;
Міноборони – на 20% (2,3 млрд грн);
МВС – на 15% (1,8 млрд грн)
6. Подолання корупції.
Рівень корупції в Україні Міжнародна правозахисна організація Transparency International оцінює як найгірший серед "нових незалежних країн". Україна, за даними опитування, опинилася в одній групі з Азербайджаном, Литвою та Пакистаном. Найбільш корумпованими, на думку опитаних в Україні, є суди.
7. Перехід на контрактну армію вже з 2011 року.
Виконання обіцянки відкладається як мінімум на 5 років. Міністр оборони Михайло Єжель визнає, що в кращому випадку цей процес лише розпочнеться у 2011 році. А повний перехід на контрактну службу відтерміновано до 2015 року.
8. Здешевлення російського газу.
"Здавши" Росії Чорноморський флот до 2042 року, Україна не отримала жодних преференцій. Навпаки: оплату за газ для населення збільшено з 1 вересня на 50%, з 1 квітня 2011 року буде підвищено ще на 50 відсотків. Таким чином з часу обрання Януковича газ для населення подорожчає удвічі – на 100%.
9. Відродження та розвиток української культури.
Міністром освіти та культури призначено українофоба Дмитра Табачника. "Про що ще ми можемо говорити?", - зазначає львівська "Батьківщина".
10. Мораторій на ідеологічні питання, що роз’єднують суспільство.
Урядом Януковича скасовано державний екзамен з української мови для бакалаврів у вищих навчальних закладах; припинено практику перекладу українською мовою російськомовних синхронів у новинах на УТ-1; скасовано норму про український дубляж іноземних фільмів; підручник з "Історії України" цензурували на користь Росії: УПА прирівняли до загонів Ковпака та Сабурова, зникла з підручника фотографія Романа Шухевича, викинуто згадки про бій під Крутами та інформацію про Помаранчеву революцію; насаджування РПЦ Московського патріархату.





.











