Волинський рецидив
- 24.03.13, 17:47
- Просвіта
Схоже, що відзначення 70-х роковин Волинської трагедії стане каменем спотикання не тільки у традиційно дружніх взаєминах України і Польщі, але й внесе сум’яття у політичне життя українського суспільства.
Тут доцільно згадати, як Україна і Польща готувалися, а згодом відзначили 60-ту річницю цієї сумної дати і поміркувати про те, чи зробили обидві сторони з цього належні висновки.
Десять років тому діалог між Україною і Польщею щодо оцінки подій на Волині у 1943 році був складним, подекуди напруженим, але усе ж завершився ухваленням спільних документів: президенти двох країн, а також парламенти України і Польщі схвалили відповідні звернення.
Вони, з одного боку, не принижували національної гідності українського і польського народів, а з другого – давали надію, що Волинська трагедія більше ніколи не буде стояти на заваді нашому спільному поступові до утвердження національних, по-справжньому європейських і демократичних держав.
Але не так сталося, як гадалося?
Уже відзначення 65-х роковин "Волинської різанини" у Польщі дали підстави для сумнівів: чи не перетворяться підписані Леонідом Кучмою і Олександром Кваснєвським документи у звичайні папірці.
Впродовж останніх десяти років у Польщі фактично не вщухала дискусія з приводу доцільності підписання "компромісних" звернень, а окремі політичні кола використали їх з метою, яка протилежна їхньому змісту.
Так, у Польщі знову "ожили" так звані кресові організації, які заявляють про "геноцид польського народу", вимагають "вибачень" від української влади за події 1943 року на Волині.
Витягуються із шухляд нафталінові мапи, які б мали переконати польську громадськість про "історичну приналеженість Галичини і Волині" до "Великої Польщі".
Ситуація значно загострилася у контексті підготовки до відзначення 70-х роковин Волинської трагедії. Зокрема у Польщі "волинська тематика", яка донедавна в основному була пріоритетом у діяльності деяких політичних партій і громадських організацій, відтепер перенеслася у владні кабінети.
Так, 6 грудня минулого року головою Сейму Польщі Копач було схвалено постанову про прийняття парламентом подання щодо створення "Комітету громадянської законодавчої ініціативи з встановлення 11 липня "Днем пам’яті мучеництва кресов’ян".
Діяльність цього "Комітету" ставить за мету "затвердити у свідомості польських громадян провини українського народу за трагедію "Східних кресів", а також добитися "правового закріплення причетності ОУН і УПА до злочинів з ознаками геноциду проти поляків на "Східних кресах".
У даному випадку йдеться про оцінку поляками подій, пов’язаних із "Волинською трагедією" у 1943 році.
Це тільки один із епізодів, який характеризує, м’яко кажучи, неоднозначну ситуацію, що склалася у Польщі.
Як не дивно, але в Україні першими вдарили у дзвін не політики, а Церква.
Зокрема Синод Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства Української Греко-Католицької Церкви оприлюднив звернення "до вірних та всіх людей доброї волі з приводу 70-тих роковин Волинської трагедії".
Лейтмотив його зводиться, фактично, до нагадування про ухвалені раніше рішення та наголошується про необхідність "продовжувати справу примирення двох братніх народів – польського й українського – задля взаємного прощення в ім’я справедливості".
Якщо звернення УГКЦ витримано у дусі християнської любові, то заяви і висловлювання окремих громадських діячів в Україні свідчать скоріше не про адекватне сприйняття того, що відбувається сьогодні у Польщі, а про задавнену українську хворобу, яку Євген Маланюк назвав "малоросійством".
Скажімо, якщо вважати симетричною мазохістську заяву Тараса Возняка, що "на Волині 1943 року нами, українцями, була вчинена різанина, і продовжилася вона на Галичині", то це означає не тільки закрити очі на об’єктивні історичні факти, які ілюструють протилежну ситуацію, а й перестати поважати себе і минуле свого народу.
Вважаю, що майже 10 років тому українське суспільство вже знайшло алгоритм оцінки трагедії, що відбулася на Волині у 1943 році.
Під час Другої світової війни формування української самооборони на Волині, а згодом військові з'єднання ОУН і УПА вели збройну боротьбу проти усіх окупантів з єдиною метою – відновлення Української держави на українських етнічних територіях. А отже це була священна і законна боротьба.
Україна не може сприйняти позицію окремих польських державних і політичних діячів, які формують образ ОУН і УПА як сили, що начебто проводила "етнічні чистки".
В дійсності ж українці вели справедливу визвольну боротьбу на своїй землі, а подібні заяви з польського боку не мають під собою жодного історичного, правового і політичного підґрунтя, а лише ускладнюють і без того не простий діалог стосовно Волинських подій та можуть суттєво погіршити взаємини між двома країнами.
Окремо слід наголосити на так званій проблемі взаємної відповідальності за події на Волині у 1943 році.
Сьогодні уряди України і Польщі не мають ані юридичного, ані морального права розглядати питання взаємної відповідальності, оскільки на той час Україна не мала своєї державності, а лише виборювала незалежність.
Натомість уряди двох країни мали б подбати про рівнозначне та гідне вшанування пам'яті жертв тих подій. Це і стане запорукою від неповторення Волинського рецидиву.
Тут доцільно згадати, як Україна і Польща готувалися, а згодом відзначили 60-ту річницю цієї сумної дати і поміркувати про те, чи зробили обидві сторони з цього належні висновки.
Десять років тому діалог між Україною і Польщею щодо оцінки подій на Волині у 1943 році був складним, подекуди напруженим, але усе ж завершився ухваленням спільних документів: президенти двох країн, а також парламенти України і Польщі схвалили відповідні звернення.
Вони, з одного боку, не принижували національної гідності українського і польського народів, а з другого – давали надію, що Волинська трагедія більше ніколи не буде стояти на заваді нашому спільному поступові до утвердження національних, по-справжньому європейських і демократичних держав.
Але не так сталося, як гадалося?
Уже відзначення 65-х роковин "Волинської різанини" у Польщі дали підстави для сумнівів: чи не перетворяться підписані Леонідом Кучмою і Олександром Кваснєвським документи у звичайні папірці.
Впродовж останніх десяти років у Польщі фактично не вщухала дискусія з приводу доцільності підписання "компромісних" звернень, а окремі політичні кола використали їх з метою, яка протилежна їхньому змісту.
Так, у Польщі знову "ожили" так звані кресові організації, які заявляють про "геноцид польського народу", вимагають "вибачень" від української влади за події 1943 року на Волині.
Витягуються із шухляд нафталінові мапи, які б мали переконати польську громадськість про "історичну приналеженість Галичини і Волині" до "Великої Польщі".
Ситуація значно загострилася у контексті підготовки до відзначення 70-х роковин Волинської трагедії. Зокрема у Польщі "волинська тематика", яка донедавна в основному була пріоритетом у діяльності деяких політичних партій і громадських організацій, відтепер перенеслася у владні кабінети.
Так, 6 грудня минулого року головою Сейму Польщі Копач було схвалено постанову про прийняття парламентом подання щодо створення "Комітету громадянської законодавчої ініціативи з встановлення 11 липня "Днем пам’яті мучеництва кресов’ян".
Діяльність цього "Комітету" ставить за мету "затвердити у свідомості польських громадян провини українського народу за трагедію "Східних кресів", а також добитися "правового закріплення причетності ОУН і УПА до злочинів з ознаками геноциду проти поляків на "Східних кресах".
У даному випадку йдеться про оцінку поляками подій, пов’язаних із "Волинською трагедією" у 1943 році.
Це тільки один із епізодів, який характеризує, м’яко кажучи, неоднозначну ситуацію, що склалася у Польщі.
Як не дивно, але в Україні першими вдарили у дзвін не політики, а Церква.
Зокрема Синод Єпископів Києво-Галицького Верховного Архиєпископства Української Греко-Католицької Церкви оприлюднив звернення "до вірних та всіх людей доброї волі з приводу 70-тих роковин Волинської трагедії".
Лейтмотив його зводиться, фактично, до нагадування про ухвалені раніше рішення та наголошується про необхідність "продовжувати справу примирення двох братніх народів – польського й українського – задля взаємного прощення в ім’я справедливості".
Якщо звернення УГКЦ витримано у дусі християнської любові, то заяви і висловлювання окремих громадських діячів в Україні свідчать скоріше не про адекватне сприйняття того, що відбувається сьогодні у Польщі, а про задавнену українську хворобу, яку Євген Маланюк назвав "малоросійством".
Скажімо, якщо вважати симетричною мазохістську заяву Тараса Возняка, що "на Волині 1943 року нами, українцями, була вчинена різанина, і продовжилася вона на Галичині", то це означає не тільки закрити очі на об’єктивні історичні факти, які ілюструють протилежну ситуацію, а й перестати поважати себе і минуле свого народу.
Вважаю, що майже 10 років тому українське суспільство вже знайшло алгоритм оцінки трагедії, що відбулася на Волині у 1943 році.
Під час Другої світової війни формування української самооборони на Волині, а згодом військові з'єднання ОУН і УПА вели збройну боротьбу проти усіх окупантів з єдиною метою – відновлення Української держави на українських етнічних територіях. А отже це була священна і законна боротьба.
Україна не може сприйняти позицію окремих польських державних і політичних діячів, які формують образ ОУН і УПА як сили, що начебто проводила "етнічні чистки".
В дійсності ж українці вели справедливу визвольну боротьбу на своїй землі, а подібні заяви з польського боку не мають під собою жодного історичного, правового і політичного підґрунтя, а лише ускладнюють і без того не простий діалог стосовно Волинських подій та можуть суттєво погіршити взаємини між двома країнами.
Окремо слід наголосити на так званій проблемі взаємної відповідальності за події на Волині у 1943 році.
Сьогодні уряди України і Польщі не мають ані юридичного, ані морального права розглядати питання взаємної відповідальності, оскільки на той час Україна не мала своєї державності, а лише виборювала незалежність.
Натомість уряди двох країни мали б подбати про рівнозначне та гідне вшанування пам'яті жертв тих подій. Це і стане запорукою від неповторення Волинського рецидиву.
24
Коментарі
Східняк
125.03.13, 04:53
Вся спекулятивна компанія навколо "волинської трагедії" нагадує мені ситуацію в автобусі, коли нетверезий придурок проходив від передньої до задньої двері з брудними матюками та штовханиною та нарешті отримав на задніх дверях в зуби і був викинутий з дверей, після чого, щойно ображені громодяни толерастично напали на молодика, який дав відсічь хаму.
В межах відзначення подій варто згадувати всі утиски та грабування українців з боку знахабнілої польської влади, які чинили поляки за попередні десяткі років.
Згадувати так згадувати, а то виходить гра "в одні ворота" !!!
Fred Perry
225.03.13, 07:25
подібні неоколоніальні випади необхідно притинати від будьяких "асвабадітєлєй"!
Гість: заблокований
325.03.13, 07:45Відповідь на 1 від Східняк
...А Т.Возняк повинен говорити до кінця, і про різанину поляками українців, про приниження українців поляками скільки столітть і те шо українці виборювали свою етнічну землю!
Гість: заблокований
425.03.13, 07:54Відповідь на 1 від Східняк
Цю тему будуть постійно мусолити бо такі події були, їм не дали належної оцінки на державному рівні, а якщо б і дали то все одно знайшлибися особи, що на цьому отримували політичні дивіденти. Як наприклад в Україні тема мови - всі розуміють, що в унітарній Україні і в житті в більшості вживається українська мова і в Конституції це закріплено однак російські фашисти, нацисти, шовіністи, совкодрочери тиснуть на цю педаль угро-фінського діалекту за для дестабілізації політичного та економічного стану України. І народ ведеться, а даунєцким папікам цього і треба. До поки не буде в Україні націоналістичного керівництва та уряду - доти і будуть можливі такі речі і в середині країни і ззовні такі випади собі зможе дозволити будь-яка худобина чи їхнє стадо!
анонім
525.03.13, 08:19
Поляків вміло дезорієнтують, т-то перенаправляють тему основного "ворога" в сторону України... В будь якій нації просто мусить бути "основний ворог", без цього ніяк. Хоч марсіани, хоч коники-стрибунці, а саме краще - хтось з сусідів, а ще краще поворушити минуле, забуваючи сьогодення. Щось вони швидко забули за трагічну загибель Леха Качинського...та і Катинь..та і багато чого, що сталося з ними після 1945 року. Чому вони сиділи в жопі до недавнього часу...хто саме зараз знову ЛІЗЕ, як пліснява зараза, до них...і теде і тепе.
Богдан Ляшко
625.03.13, 08:26
Доки у нас будуть отаки "пітараси возняки", які розписуться за весь наш народ, признаючи тільки НАШУ ВИНУ - і які НЕ бачать ВИНИ ПОЛЯКІВ.., ото до до тих пір будуть цькувати Україну...
Гість: Світанок
725.03.13, 09:41Відповідь на 4 від Гість: заблокований
І суть у них завжди одна –
Загарбницька й кривава.
Дорога їх, завжди сумна,
Бо строять на крові держави.
Концтабори у них одні,
Гулагів ненаситні брами.
Все перемішане в війні
І завжди надлюдські драми.
Тепер нас тягнуть туди знову,
В той недоношений ЄЕП,
У ту аморфну побудову,
У похоронений той склеп.
Червоноликая чума
Нас знову тягне в свої ІЗМИ,
Щоб нас не стало, щоб нема,
Щоб ми пропали в комунізмі.
Ці політичні імпотенти
Беруть реванш, спішать в бліц кріт,
На зрадах строять компоненти
І тягнуть нас в торішній світ.
Бо старший брат давно вже мріє,
Як задушити нас в петлі,
Щоб геть понищить Україну,
Щоб ми пропали всі на тлі.
Nech sa paci
825.03.13, 12:09
А що, не проводили чистки? Проводили. І поляки проводили. Але поляків було менше, тому українці перерізали поляків. Було б більше поляків -- поляки перерізали б українців.
Nech sa paci
925.03.13, 12:10
Для нас головне -- визнати свою провину. Якщо поляки не визнають свою -- їм же ж гірше.
vov4ik126
1025.03.13, 12:47Відповідь на 1 від Східняк
така фігня починається не без підтасовки табачників та їм подібних кремлядєй...