хочу сюди!
 

Алиса

41 рік, діва, познайомиться з хлопцем у віці 32-52 років

Кирилиця, кара Божа


Вибір православ’я і кирилична абетка – ось дві речі, які й продиктували наш цивілізаційний вибір на століття вперед. Православний світогляд візантійського типу тяжіє у нашій підсвідомості, примушуючи раз у раз мріяти про «сильну руку» правителя. Мова, якою ми думаємо, у матеріальному світі виражена кирилицею, і саме в таких візерунках ми бачимо навколишню дійсність. Це наш фатум, від якого не втекти. 
 Стара приповідка стверджує, що місце сидіння визначає й кут зору. Таким чином і мова, якою ми говоримо, якою ми думаємо, якою ми пишемо, створює наш світогляд. Припускаю, що кириличні літери настільки глибоко вкорінені у наше уявлення про себе, що саме вони передусім і впливають на визначення категорій «своє-чуже».
Неодноразово мені доводилось пояснювати закордонним друзям кириличну абетку: вони дивляться на неї, як на щось цікаве й архаїчне, але й незрозуміле водночас, як арабська в’язь. Світ глобалізується, і навіть японці все частіше послуговуються латиницею. «Кириличний світ» теж маліє, зникає під натиском змін інформаційної епохи. Рік тому мені вихопилися рядки: «Бог покарав нас тричі: Сходом, владою і абеткою». Сходом – візантійщиною в щонайширшому сенсі, як і Сходом нашої країни. Як, зрештою, і нашим «магучім» східним сусідом. Владою – тут усе ясно. І абеткою, яка відрізала нас від західноєвропейського життя, яка зіграла злий жарт із нашим науково-технічним поступом, примусила постійно спізнюватися і потім гарячково й невдало наздоганяти то епоху Просвітництва, то Романтизму чи Модернізму. Ми досі наздоганяємо сучасний світ і до фінішу приходимо завжди в останній когорті.
Я справді вважаю, що в метафізичному сенсі абетка – це в’язниця, в яку запроторено наші думки. Можна писати кирилицею про що завгодно, а виходить все одно про Ігоря, Святослава, Памву, Нестора, Богдана, Самійла й так далі.
Згадати про це днями мене змусила Чорногорія. Точніше цвинтар у маленькому містечку Бєло Полє на півночі країни. Я приїхав сюди на міжнародний поетичний фестиваль імені Рісто Ратковіча, і щодня мав кілька годин на дослідження околиць. Обов’язковим пунктом туристичної програми тут є православна церква святого Ніколая, зведена в 16-му столітті. Церква вражаюча, але ще промовистішим є цвинтар навколо неї.
Сербія поволі відходить від кириличного алфавіту, переходячи повсюдно, навіть у школах, на латинку; Чорногорія ж у цьому значно випереджає свого сусіда. Абсолютна більшість вивісок, написів, меню в ресторанах, дорожні вказівники, – все це написано латинськими літерами. І тільки на цвинтарях, на могильних плитах і хрестах – кириличні написи. Виглядає так, ніби проживши все життя в іншому, європеїзованому вимірі, людина перед обличчям смерті таки повертається до своєї сутності. Бо від кирилиці, повторюся, не втечеш. Вона як родима пляма на шкірі, як прокляття, що тяжіє над людьми й цілими націями.
Перехід на латинку відбувається невимушено навіть у нас: ніхто, скажімо, не відчуває труднощів, пишучи смс латинкою, як не відчуває їх, читаючи, отримувач повідомлення. Сумніваюся, що в найближчі десятиліття в Україні хтось прийме вольове рішення про поступовий перехід на латинку. Для чого нам ставати зрозумілішими Європі, якщо у нас є «регіональний язик»?
А значно патріархальніші за нас серби й чорногорці поволі прощаються із таким звичним і традиційним кириличним письмом. Може, усвідомили, що на світі немає жодної щасливої й успішної нації, яка послуговується витвором учнів Кирила і Мефодія?
 
Андрій Любка – письменник
А яка ваша думка?
Вибір православ’я і кирилична абетка- 
вибір, що  продиктували  наш цивілізаційний вибір на століття вперед?
5

Коментарі

Гість: lyo Dnepr

129.09.12, 20:14

Очень интересная мысль

    Гість: Лагуз

    229.09.12, 20:37

    Цікава стаття, але здається, якщо навіть Европа перейшла б на кирилицю, саме у нас нічого б не змінилось тим паче ми на латиницю, а християнство.... гадаю буддистами ми б точно не стали

      329.09.12, 22:37

      Абсолютно згодна з автором. До такого висновку вже давно дійшла. Дивно, як інколи збігаються в людей думки.

        429.09.12, 23:51Відповідь на 2 від Гість: Лагуз

        Цікава стаття, але здається, якщо навіть Европа перейшла б на кирилицю, саме у нас нічого б не змінилось тим паче ми на латиницю, а християнство.... гадаю буддистами ми б точно не сталиВін веде мову не про християнство взагалі, а про православ’я.

          530.09.12, 21:17

          Цікава стаття,але нам до цього дуже далеко,европейське словянство всетаки не було так довго під мацкалями.

            Гість: Лагуз

            61.10.12, 09:25Відповідь на 4 від helsan

            Цікава стаття, але здається, якщо навіть Европа перейшла б на кирилицю, саме у нас нічого б не змінилось тим паче ми на латиницю, а християнство.... гадаю буддистами ми б точно не сталиВін веде мову не про християнство взагалі, а про православ’я.
            А це і є християнство, яке має три гілки: праослав"я, католицизм і протестантизм. Нічим кардинальним католицизм від православ"я не відрізняється,а протестанти так, але їх відносно не багато. Гадаю малось на увазі саме хрещення Руси.

              71.10.12, 13:16Відповідь на 6 від Гість: Лагуз

              Він веде мову не про християнство взагалі, а про православ’я.А це і є християнство, яке має три гілки: праослав"я, католицизм і протестантизм. Нічим кардинальним католицизм від православ"я не відрізняється,а протестанти так, але їх відносно не багато. Гадаю малось на увазі саме хрещення Руси.Мені Ваша дуика ближча ніж авторська, але всеж таки він веде мову про православ'я: "Православний світогляд візантійського типу тяжіє у нашій підсвідомості, примушуючи раз у раз мріяти про «сильну руку» правителя."
              Надто характерний для православ'я принциповий консерватизм, а католицизм всеж таки схильний до реформізму.

                Гість: Лагуз

                81.10.12, 14:09Відповідь на 7 від helsan

                Мені Ваша дуика ближча ніж авторська, але всеж таки він веде мову про православ'я: "Православний світогляд візантійського типу тяжіє у нашій підсвідомості, примушуючи раз у раз мріяти про «сильну руку» правителя."
                Надто характерний для православ'я принциповий консерватизм, а католицизм всеж таки схильний до реформізму.

                о... я б так не сказала, які ж у них реформи?? та ж жорстка ієрархія, ті ж інтриги і боротьба за паству, тощо, головна різниця лише в обрядах, датах і деяких правилах для самих церковників. Просто церква, та й інша, співпрацюють з мирською владою, а от тут вже все дуже відрізняється та й люди в цивілізованих країнах більш вільні і думаючі не через "реформізм" католицизму, як приклад можна взяти наших католиків, яких в Україні дуже багато

                  91.10.12, 15:48Відповідь на 8 від Гість: Лагуз

                  2 Ватиканський собор (1962-1965), санкціонував частковий перегляд не тільки соціально-політичної доктрини, а й культової практики й організаційних форм Р-КЦ й узяв курс на осучаснення Церкви. Головна ідея, яку відтоді впроваджує вжиття католицизм, це ідея взаємопроникнення, взаємозбагачення Церкви і світської культури, філософії та теології, розуму та віри.
                  У 1991 році, папа І.Павло ІІ випустив нову, ювілейну енцикліку"Сотий рік",у якій знайшла розвиток соціальна доктрина Ватикану:програма дальшої діяльності католицизму і Ватикану. У енцикліці обгрунтовано необхідність зміцнення солідарності між всіма народами в ім' я збереження миру на Землі. Людина проголошується вирішальним фактором суспільного прогресу. Мир і процвітання проголошуються надбанням всього людства.
                  А православ'я що?

                    Гість: Лагуз

                    101.10.12, 16:12Відповідь на 9 від helsan

                    Друже, це ви серйозно? То ж усе словоблудство на рівні "економіка должна бить економной" а змінилось що? крім того, що вони вимушені з часом все більше послаблюати свій вплив, як і наші, адже часи інквізицій минули і люди все більше вдаються до ізотерики та філософії і менше до багаторазового повтору молитов. І яка на фіг різниця, що проголошує церква? це б мало значення у часи Джордано Бруно, а зараз викликає лише позіхання.
                    Сподіваюсь ви людина не дуже релігійна (релігійна і віруюча - це різні речі) і я не зачепила нічого важливого для вас.

                      Сторінки:
                      1
                      2
                      4
                      попередня
                      наступна