хочу сюди!
 

Alisa

39 років, водолій, познайомиться з хлопцем у віці 34-46 років

Кіно як дзеркало нації.

  Уже 20 років поспіль триває геноцид українського кіно. Спочатку прокат занапастили дешеві американські бойовики зі Сталлоне, Ван Даммом, Шварценеґґером. Згодом, ближче до сьогоднішніх днів, подешевшало російське кіно, серіали, в основі яких – зомбування та русифікація.  Натомість талановиті українські митці змушені бути «заробітчанами» на виробництві того-таки російського «мила». А про те, що в Україні справді талановиті митці, свідчить такий

цікавий факт: Україна має вже дві «Пальмові гілки» Каннського фестивалю за найкращій короткометражний фільм, а СРСР та нинішня Росія мають лише по одній, та й до того ж не за фільми, а за анімацію.

Святим обов’язком будь-якої держави є підтримка своїх талантів. Прикро, але факт – наша держава не лише не створює правових та економічних умов для розвитку власного кінематографа, а натомість останнім часом його навіть не фінансує. Проте, хоч як дивно, вкладає кошти в російське. Зокрема, 13,45 млн грн виділено на начебто спільну російсько-українську картину «В суботу». Але якщо поглянути на групу, авторський колектив і виконавців головних ролей, стає зрозумілим, куди пішли гроші – будь-куди, лише не на українське кіно. Якщо уявити, що ці гроші держава виділила б українським кінематографістам, скільки могло б ще з’явитися лауреатів міжнародних фестивалів і який поштовх це дало б розвитку українського кіно, скільки робочих місць забезпечило б.

Завдяки таким крокам український кінематограф перетворився б на потужний інструмент формування національної ідеї, про яку всі говорять, але визначення якої важко навести. А найголовніше – нація повернула б собі дзеркало, яке втратила багато років тому. Кінематографічному мистецтву це під силу, в цьому контексті показовим є вплив відомої стрічки Мела Гібсона «Хоробре Серце». Ця картина без перебільшення пробудила шотландську націю, яка тепер, коли через 15 років до влади прийшли шотландські націоналісти, домагається незалежності та припинення кількасотлітньої окупації мовної, духовної, культурної та фізичної. Дуже нагадує ситуацію в Україні. Можливо, саме тому і відбувається геноцид українського кіно? Бояться? 

В Києві ось уже 15 років поспіль відбувається кінофестиваль українського кіно "Відкрита ніч".Президент і засновник цього форуму, один із видатних братів Іллєнків – Михайло. «Відкриту Ніч» по праву можна назвати єдиним фестивалем національного кіно, адже участь у ньому беруть короткометражні стрічки, які відповідають певним критеріям: фільми повинні обов’язково бути україномовними й апелювати саме до українського глядача. Участь у конкурсі беруть як студентські, аматорські, так і професійні картини. Фестиваль унікальний, адже в час нищення українського мистецтва є майданчик, де молоді таланти можуть реалізуватися, отримати свій шанс наспілкування з глядачем. Позаяк головною метою «Відкритої ночі» є звестиразом тих, між ким пролягла, не з їхньої вини, справжня прірва – українських кінематографістів та українських глядачів. Тому цього року форум подолав і географічні межі свого існування, адже одночасно з Києвом, фестиваль відбувався ще у Дніпропетровську, Запоріжжі, Івано-Франківську, Львові та Чернівцях.

 Так сталось і з лауреаткою цьогорічної «Золотої пальмової гілки» Каннського кінофестивалюМариною Вродою. «Відкрита Ніч» став першим фестивалем, де Марина отримала приз за свою першу стрічку, а Михайло Іллєнко був вчителем Марини в університеті. Це справді вражає. Тому невипадково цього рокуМарина Врода вже перебувала у лавах журі фестивалю.

Також символічно, що цьогорічна ювілейна «Відкрита ніч» присвячена Юрію Іллєнку, який є уособленням великої української кіно школи. Втіленням і її злетів та тріумфів, і гонінь та цькувань. Навіть цензори в СРСР жахалися творчості Юрія Іллєнка, тому що він перший зняв фільм про Голодомор, він першим показав вояка УПА на кіноекрані, і не просто показав, а вклав у його вуста декларацію боротьби українських націоналістів за права і свободи власного народу. Недарма його картини представники компартійної еліти називали найбільш шкідливими фільмами, знятими для молоді. Те саме тривало і за незалежності.  Адже стрічка, покликана показати історичну правду про великого Мазепу, була зацькована і недопущена до глядача владою. Причому за п’ять років помаранчевої влади не було зроблено жодних кроків, щоб «Молитва за гетьмана Мазепу» потрапила на великі екрани. За іронією долі, нова допрацьована версія стрічки була представлена за часів президентства Януковича (хоча це і не є заслугою його адміністрації). І справді у всі часи влада найбільше боялася правди, яка могла б похитнути її панівне становище. Оскільки фільми Іллєнка стали передвісниками занепаду Радянського Союзу, так і його остання стрічка має перетворитися на провісника повалення антиукраїнської окупаційної еліти, з її совковим мисленням і баченням історії України. Як казав Юрій Іллєнко: «Анафему насправді було накинуто через Мазепу на всю Україну. На її безпорадну історію, на її велетенську барокову, динамічну культуру. Анафема ось ужемайже 300 років перекрила кисень моїй материні. Лише мільйони окремих молитов, об’єднаних під час перегляду фільму в непереборну волю, знищать, розітруть в порох навіть згадку про анафему…»

Український кінематограф, як і українська нація, перебувають у стані геноциду.Таке гноблення навмисне чинить держава – українська за «поштовими реквізитами», проте колоніальна за своєю сутністю. Ми, українці, вже не ймемо віри казочкам про те, що глядачі не мають інтересу до свого кіно, це спростовано аншлагами на нову версію «Молитви за гетьмана Мазепу» в Києві, Івано-Франківську, Каневі, Дніпродзержинську, вже немає довіри дозапевнень про брак грошей, тому що мільйони виділяють російському продакшну, вже не віриться іншим побрехенькам, що, мовляв, немає талановитих кіномитців, і тому ми запрошуємо варягів – Міндадзе, Гоффманів, Кончаловських «і прочая».

  Позбавлення національного кіно умов для розвитку та фінансування має наслідком ще один жахливий злочин: нині українські митці – режисери, сценаристи, оператори, актори, – щоби банально вижити і не залишитися без права на професію змушені проти волі, але допомагати здійснювати цейгеноцид, працюючи на низькоякісних, але «правильних» російських «телмувіз» та серіалах, які зомбують і русифікують українців. Або й узагалі знімаються у картинах на кшталт «Тарас Бульба» чи «Ми з майбутнього», українофобський характер помітний так яскраво, що в ньому навіть гидко копирсатися. Мова йде про трагедію вже цілих поколінь кіномитців, чий творчий розквіт припав на останні 20 років.

   Проте ніколи не пізно змінити ситуацію, розбити замкнене коло, за яким «глядач не дивиться українське кіно, бо його нема, а його нема, бо глядач його не дивиться». Остання «Відкрита ніч» засвідчила протилежне: в конкурсній програмі були представлені потужні майстри. Практично кожен із них вже зараз готовий взятися за серйозний повнометражний проект. Очевидно, що фестиваль – це лише вершина айсберга. В кулуарах фестивалю звучало риторичне запитання «Чи готова сучасна українська держава допомагати цим людям?» На мою думку, запитання треба ставити по-іншому: «Як довго ще українці терпітимуть те,що в них украли їх власне віддзеркалення?» Чи все ж змиряться і перетворяться на малоросів, які не кидають навіть тіні? Олександр Аронець. 

3

Коментарі

Гість: lkjmn

112.07.11, 10:04

Кіноіндустрія - потужний важіль впливу на свідомість народу. Але нашім можновладцям байдуже до власного кінематографу, бо є російський. Він тисне в потрібному напрямку - навіщо-ж витрачати гроші?

    212.07.11, 14:02

    через запроданців при владі ми втрачаємо власну культуру, мистецтво, духовність.

      312.07.11, 14:11Відповідь на 1 від Гість: lkjmn

      Згоден,тому і статтю розмістив. Прблема в тому,що ВСІ можновладці обмежувались або лише палкими словами,або дрібним внеском без створення та запуску дієвих механізмів розвитку кіноіндустрії. А це цілий комплекс заходів. Одні забалакали наш проект *Тарас Бульба*-скільки галасу було в 2005 -і де те кіно? Інші,сьогоднішні правителі,просто не втямлять,що та ж серія мультиків про *богатирєй русских* опускає їх нижче плінтуса в очах дітей та їх батьків. Адже *князь кієвскій* там останнє чмо - боягуз,дурник,зрадник і т.д. Звичайно без прізвищ,але з прямими аналогіями. А ці ж хочуть правити ще довго. Тож значить погоджуються з таким висвітленням себе. А на додаток в кабінетах *крутих мєнтів,спєцури та дєтєктівов* *чомусь* не висять портрети проффесури.А мріють про таку ж ВВП-популярність...

        412.07.11, 14:27Відповідь на 2 від viktor67

        через запроданців при владі ми втрачаємо власну культуру, мистецтво, духовність.Не лише через це. З 2005р наче ж не *запроданці* правили,а надто мало було дійсно розумних кроків зроблено. Цікавий і промовистий факт - останній фільм про УПА було знято в...2004р. Далі-тільки тріскотня. А *дружні* сусіди і *Ми з майбутнього-2* запустили. А ще за ці кілька років *зкомпонували правильні фільми*. В сльозливому*Адміралє* зраджує *второй украинский полк*,в*Алєксандр.Нєвская бітва*зрадника грає Б.Ступка,а від русичів отримують п...не просто шведи,а всі з жовто-синіми прапорами та щитами.Так співпало...В*1612*-шедеврі маразмів-серед *злих поляків* вистачає україномовних(правда вони ж не про 1618 знімали). А ми - *а в отвєт - тішіна*... Навіть *Мазепу* за 5років ні разу не показали наУТ

          512.07.11, 23:33Відповідь на 4 від Росомон

          честно кажучи, мені взагалі не подобаються фільми, зняті після 2000.Це набор відеокліпів, а не художнє кіно.

            612.07.11, 23:47Відповідь на 5 від viktor67

            Тут в України вибір поки невеликий. Або чекати(як звикли*корифеї*з радянських часів),поки хтось не *кине* багато бабла для відмиву чи просто в дар і без вимог для успішного прокату чи просто якості. Чи нам варто пробувати все ж знаходити рішення,що дають можливість створювати власне кіно. Як фахівець в певній галузі скажу.що оригінальні та ефективні рішення пропонувались ще в 2005. У самого на рахунку підписана Головним Патріотом програма. Яка так і не була запущена,як і багато інших толкових програм,в тому числі відомих досвідчених і авторитетних у своїх сферах фахівців.

              713.07.11, 00:26Відповідь на 6 від Росомон

              Керівництво країною - група з лобіювання бізнес інтересів. Природньо, що українське кіно в це коло не потрапляє.

                814.07.11, 10:25

                Гроші - єдина умова повноцінного розвитку кінематографу в наш час. Як не крути, але якщо знімати серйозне кіно треба залучати до цього меценатів, все перекрити держава не буде в стані на мою думку. От в законодавчому полі захистити укркіно - це так а гроші...при наших реаліях - ні.

                  914.07.11, 19:47Відповідь на 8 від Obriy

                  Гроші - далеко не єдина умова. Для прикладу - "Мамай" Олеся Саніна. Фільм було номіновано на "Оскар" в категорії іноземних фільмів. Вартість - 200 тисяч у.о. Знято в стилі поетичного кіно. В той же час були проекти зі значно більшими цифрами,які не призвели до створення продукту достойної якості. Взагалі за умови впровадження однієї з програм вже з 2006 можна було знімати не менше 3-5 історико-пригодницьких фільмів на рік. І витрати були б суттєво меншими не лише сусідських, а й наших. Якщо не красти та не розбазарювати. Також важливим мало б стати встановлення правил пропорційного показу на ТБ і системи заохочень та податків на іноземну продукцію. Це до речі,ми вже навіть цій владі втовкмачуємо.В усякому випадку думка обкласти чужий телетовар акцизом їх зацікавила. А що вирішать - побачим