Профіль

Мольфар

Мольфар

Ангуїлья, Сомбреро

Рейтинг в розділі:

Усім фанатам кунілінгуса шоколадних яєчок!!!

Україна стоїть на порозі великої політичної битви.

На відміну від решти баталій останніх років, протиборчими силами виявилися не різні табори українського політикуму, а весь правлячий клас країни та її західні партнери.

Причиною напруги, яка з небаченою силою спалахнула на початку нового року, стало питання створення Антикорупційного суду.

Вперше воно виникло ще навесні 2016 року, коли президент Петро Порошенко готував свій варіант судової реформи.

Від того часу про створення Антикорупційного суду багато говорилося, українська влада обіцяла західним донорам от-от взятися за це питання, але насправді просто тягнула час.

Створювати неконтрольований суд, тим паче на умовах Заходу, у владних кабінетах не мали ні найменшого бажання. І внесений Порошенком у Радуполовинчастий законопроект – зайве тому підтвердження.

Проте не варто робити з президента єдиного винуватця цієї ситуації.

Насправді, запропонований ним варіант створення Антикорупційного суду відображає позицію всієї політичної еліти. Незалежний суд у спайці з незалежними НАБУ і САП означає для правлячих кіл, ні більше ні менше, загрозу існуванню.

От тільки політичне виживання українських можновладців, схоже, усе менше хвилює Захід. Якщо не сказати – усе більше дратує.

Антикорупційний саботаж

Початок нового року для української влади виявився напруженим. Заледве керівники держави встигли поприлітати зі своїх відпусток на Мальдівах, на Батьківщині їх уже чекали великі проблеми.

11 січня глава Адміністрації президента Ігор Райнін отримав листа, підписаного головою місії МВФ в Україні Роном ван Роденом. Копію послання доставили в головні кабінети в Кабміні та Верховній Раді.

Зміст листа від МВФ був максимально відвертим й однозначним. Без зайвої дипломатії ван Роден писав, що Фонд вимагає від Порошенка змінити поданий ним законопроект "відповідно до взятих на себе зобов'язань".

Далі, позиція за позицією, представник МВФ із погано приховуваним роздратуванням пояснив, які саме обіцянки перед Фондом українська влада "забула" виконати.

Суть їх зводиться до кількох головних пунктів:

– надати Громадській раді міжнародних експертів право блокувати призначення суддів, до яких є претензії;

– допустити в цю Раду не тільки представників міжнародних організацій, але й донорів, тобто МВФ, СБ та інших;

– не затягувати повноцінний запуск роботи суду;

– не завантажувати Антикорупційний суд справами, не підслідними НАБУ.

Для більшої переконливості представник МВФ пояснив, що без виконання цих умов співпраці Фонду з Україною не буде.

У Порошенка одразу поквапилися нагадати, що законопроект уже в Раді, тому всі питання слід вирішувати саме в парламенті. Але таких відмовок західні партнери слухати більше не захотіли.

Того ж дня, 15 січня, майже аналогічні вимоги до України висунув і Світовий банк. Цього разу платою за зволікання з боку влади можуть бути 800 мільйонів доларів банківських гарантій, які має надати Україні СБ.

Президент Порошенко спробував запевнити західних друзів, що він усіляко підтримує створення Антикорупційного суду. На щорічному прийомі дипломатів у Маріїнському палаці Петро Олексійович навіть назвав це завдання пріоритетним на 2018 рік, про що попросив послів переказати у свої столиці.

Але після двох публічних "привітів" Києву прилетів і третій, не менш болючий – із Брюсселя. Речник ЄС заявив, що спроби вихолостити закон про Антикорупційний суд можуть коштувати Україні безвізу.

Після цього стало зрозуміло, що Захід більше не вірить словам і обіцянкам. Він вимагає дій.

Крім того, фінансові донори, які влили в Україну мільярди своїх грошей, очікують ясності й прогнозованості. Ніхто більше не хоче опинитися поза ситуацією, як, скажімо, в історії з призначенням глави Бюро розслідувань.

Тоді під час начебто публічного конкурсу в останній момент влада протягнула нікому не відомого, але близького до себе керівника нового надпотужного органу.

Як би цього не хотіли на Печерських пагорбах, але МВФ та інші донори – це не благодійні організації. Вони давали гроші під конкретні реформи, і їх доведеться втілити. Іншого шляху просто немає: Україна винна МВФ більше 12 мільярдівдоларів, не кажучи про інших донорів.

Те, з якою одностайністю заговорили ключові партнери на Заході, тільки додає певності, що Києву від своїх зобов'язань нікуди не подітися. "Не чути" місцевих активістів і депутатів влада ще якось могла, але "не почути" МВФ, Світовий банк та ЄС їй уже навряд чи вдасться.

За великим рахунком, проти Порошенка застосували його головний козир, який він викладав на стіл останні чотири роки, – солідарну позицію Заходу.

"Зовнішнє управління"

На шляху до створення незалежного Антикорупційного суду у варіанті Заходу є кілька великих проблем. Небажання Петра Порошенка – тільки одна з них. І навіть не найбільша.

Самій ідеї створити не підконтрольний нікому суд шалено противиться весь правлячий клас. УП опитала кілька десятків політиків, від членів так званої "стратегічної сімки" при президентові до рядових депутатів і міністрів. З цих розмов можна упевнено зробити єдиний висновок: політична битва буде дуже серйозною.

Попри різницю в поглядах і приналежність до різних груп впливу, більшість із тих, з ким довелося спілкуватися УП, категорично проти "замикання антикорупційної вертикалі".

"Якийсь мудак з-за бугра приїде і буде розказувати нам, як тут жити і будувати свою країну? Вони зроблять свій ручний суд і це все  кінець. Вони замкнуть вертикаль: НАБУ-САП-суд. І далі підуть "антикорупційні трійки", як в НКВС. Бо прийдуть, по кого захочуть і коли захочуть. Це буде держава в державі", – обурюється не під запис один із впливових депутатів БПП.

"Захід хоче поставити нас уже під повне зовнішнє управління! Вони там думають, що натиснуть на Порошенка, а він змусить нас усе прийняти. Але так не буде. Не в цьому випадку", – додає інший депутат уже з фракції "Народного фронту".

Власне, ці дві позиції – зовнішнє управління й "антикорупційні трійки" – два найбільших страхи, які й об'єднують політичну еліту нинішньої України.

Умовно кажучи, свита вимагає від короля проявити силу і не виконувати вимог кредиторів. І це не просто слова: першу пробу боєм такої моделі поведінки провели ще перед Новим роком.

У медіа вона тоді отримала назву "закон про вбивство НАБУ". 6 грудня глави фракцій коаліції Максим Бурбак та Артур Герасимов зареєстрували в Раді законопроект, який різко обмежував незалежність НАБУ та давав президенту і Раді важелі для легкого звільнення керівника цього органу.

Ситуація була настільки гострою, що у справу довелося напряму втручатися послу США в Україні.

Правда, тоді за гучним законом майже непомітно коаліція звільнила неугодного главу антикорупційного комітету Ради Єгора Соболєва. Як пізніше зізнавалися співрозмовники УП в оточенні президента, ці дві події були складовою одного "гамбіту": пригрозивши "великою" проблемою знищення НАБУ, влада успішно вирішила "малу" проблему Соболєва.

І західні партнери, з якими в того були дуже добрі відносини, спокійно сприйняли цю відставку.

Якщо правлячий клас пішов на таке загострення для вирішення незначної проблеми, то в питанні Антикорупційного суду спротив буде ще серйознішим.

Уже зараз у президентській команді лунають думки про те, що МВФ "треба послати".

"У світі гроші є. У Китаї є гроші, в арабських фондах є гроші, багато де є. І там ніхто ніяких судів не вимагає. Треба проявити силу, інакше нам кінець", – ледь стримуючись від відвертої лайки заявив УП один із депутатів БПП.

***

Більшість зі співрозмовників УП як у владі, так і в опозиції, навіть не припускають можливості, що Захід намагається допомогти Україні та підтримати її на шляху до подолання корупції.

Такої можливості серед українських політичних кіл фактично ніхто навіть не розглядає. І це, насправді, не дивно.

Бо як тільки припустити таку можливість, то доведеться визнати, що більшість мільйонерів від влади нажили свої статки, м'яко кажучи, не зовсім законно. А те, що так збагачувались усі, після створення Антикорупційного суду автоматично перестане бути аргументом.

Це надто важке зізнання. Набагато легше тицяти пальцем у "злих дядьків з-за бугра", які хочуть усіх знищити, щоб керувати країною самим. Так зручніше, бо не треба визнавати власних гріхів.

Власне, на північ від України є країна, яка досить "успішно" йде цим шляхом. Але, як відомо, Україна – не Росія. Хай би комусь і хотілося правити, як Путін.

Роман Романюк, УП

Наша історія

Ювілей, який несправедливо не святкують. Цікаві факти до 100-річчя проголошення IV Універсалу Центральної Ради:

• IV Універсал проголошував самостійність і незалежність України і став продовженням традицій Київської держави, Галицько-Волинського князівства, Гетьманщини козацьких часів.

• Документ підкреслював, що влада належить саме народу України, а різноманітні Ради представляють виключно його інтереси.

• Універсал наголошував, що «зо всіма сусідніми державами ми хочемо жити в згоді і приязні, але ні одна з них не може втручатися в життя» незалежної Української держави.

• Україна як суверенна держава успадкувала від УНР гімн «Ще не вмерла Україна», синьо-жовтий прапор та герб (тризуб).

• 24 серпня 1991 року, з юридичної точки зору, варто було б назвати Днем відновлення державності, адже саме тоді було ухвалено Акт проголошення незалежності України. Це символізувало б спадковість українського державотворення у ХХ столітті.

       Універсал 

Української Центральної Ради
(IV)

Народе України.
Твоєю силою, волею, словом стала на Землі українській вільна
Народня Республіка. Справдилась колишня давня мрія батьків твоїх,
- борців за вольности і права трудящих. Але в тяжку годину відродилась воля України. Чотири роки
лютої війни знесилили наш край і людність. Фабрики товарів не
виробляють. Заводи спиняються. Залізниці розхитані. Гроші в ціні
падають. Хліба зменьшується. Насуває голод. По краю розплодились
юрми грабіжників і злодіїв, особливо, коли з фронту посунуло
військо, счинивши кріваву різню, заколот і руїну на нашій землі. Через усе це не могли відбутися вибори в Українські Установчі
Збори в приписаний нашим попереднім Універсалом ( n0005300-17 )
час. Ці Збори, призначені на нинішній день, не змогли зібратись,
щоб приняти з наших рук нашу тимчасову найвищу революційну владу
над Україною, уставити лад в Народній Республіці нашій,
організувати нове Правительство. А тим часом петроградське правительство народніх комісарів,
щоб привернути під свою владу вільну Українську Республіку,
оповістило війну Україні і насилає на наші землі своє військо,
красногвардійців-большевиків, які грабують хліб у наших селян і
без всякої плати вивозять його в Росію, не жаліючи навіть зерна,
наготовленого на засів, вбивають неповинних людей і сіють скрізь
безладдя, злодіяцтво, безчинство. Ми, Українська Центральна Рада, зробили всі заходи, щоб не
допустити цеї братовбивчої війни двох сусідніх народів, але
петроградське правительство не пішло нам назустріч і веде далі
кріваву боротьбу з нашим народом і Республікою. Крім того те саме петроградське правительство народніх
комісарів починає затягати мир і кличе на нову війну, називаючи її
до того ще "священною". Знов поллється кров, знов нещасний
трудовий народ повинен класти своє життя. Ми, Українська Центральна Рада, обрана з'їздами селян,
робітників і салдатів України, на те пристати ніяк не можемо,
ніяких війн піддержувати не будемо, бо український народ хоче миру
і мир демократичний повинен бути як найшвидче. Але для того, щоб ні руське правительство, ні яке инше не
ставили Україні на перешкоді установити той бажаний мир, для того,
щоб вести свій край до ладу, творчої роботи, до кріплення
революції та волі нашої, ми, Українська Центральна Рада,
оповіщаємо всіх громадян України: Однині Українська Народня Республіка стає самостійною, ні від
нікого незалежною, вільною, суверенною державою українського
народу. Зо всіма сусідніми державами, як то: Россія, Польща, Австрія,
Румунія, Туреччина та инші, ми хочемо жити в згоді й приязні, але
ні одна з них не може втручатися в життя Самостійної Української
Республіки. Власть в ній буде належати тільки народові України, іменем
якого, поки зберуться Українські Установчі Збори, будемо правити
ми, Українська Центральна Рада, представництво робочого народу,
селян, робітників і салдатів, та наш виконуючий орган, який однині
матиме назву Ради Народніх Міністрів. Отож, - насамперед приписуємо Правительству Республіки нашої,
- Раді Народніх Міністрів, - під цього дня нести розпочаті вже нею
переговори про мир з центральними державами цілком самостійно й
довести їх до кінця, не зважаючи ні на які перешкоди з боку
яких-небудь инших частей бувшої Російської Імперії, і установити
мир, щоб наш край розпочав своє господарське життя в спокою й
згоді. Що ж до так званих "большевиків" та инших напастників, що
нищать та руйнують наш край, то приписуємо Правительству
Української Народньої Республіки твердо й рішуче взятися за
боротьбу з ними, а всіх громадян нашої Республіки закликаємо: не
жаліючи життя боронити добробут і свободу нашого народу. Народня
Українська Держава повинна бути вичищена від насланих з Петрограду
найманих насильників, які топчуть права Української Республіки. Незмірно тяжка війна, розпочата буржуазними правительствами,
тяжко мучила наш народ, знищила наш край, розбили господарство.
Тепер тому мусить бути кінець! З тим, як армія буде демобілізуватись, приписуємо відпускати
вояків, після підтвердження мирних переговорів - розпустити армію
зовсім, а потім замісць постійної армії завести народню міліцію,
щоб військо наше служило охороні робочого народу, а не бажанням
пануючих верств. Поруйновані війною й демобілізацією місцевості мають бути
відновлені за поміччю державного нашого скарбу. Коли вояки наші повернуться додому, народні ради - волосні й
повітові та й мійські думи мають бути переобрані в час, який буде
приписано, щоб і вояки наші мали в них голос. А тим часом, щоб
встановити на місцях таку власть, до якої мали-б довірря й яка б
спіралась на всі революційно-демократичні верстви народу,
правительство повинно закликати до співробітництва з місцевими
самоврядуваннями ради селянських, робітничих і салдатських
депутатів, вибраних із місцевої людности. В справі земельній комісія, вибрана на останній сесії нашій,
вже зробила закон про передачу землі трудовому народові без
викупу, принявши за основу скасування власности й соціялізацію
землі, згідно з нашою постановою на сьомій сесії. Закон сей буде
розглянено за кілька день в повній Центральній Раді, й Рада
Народніх Міністрів вживе всіх заходів, щоб передача землі в руки
трудящих уже до початку весняних робот через земельні комітети
неодмінно відбулась. Ліси ж, води й всі багацтва підземні, яко
добро українського трудящого народу, переходять в порядкування
Української Народньої Республіки. Війна також відібрала на себе всі трудові заробницькі сили
нашої країни. Більшість заводів, фабрик і майстерень виробляли
тільки те, що було потрібно для війни, і народ зостався зовсім без
товарів. Тепер війні кінець! Отож приписуємо Раді Народніх
Міністрів негайно приступити до переведення всіх заводів і фабрик
на мирний стан, до вироблення продуктів, потрібних насамперед
трудящим масам. Та сама війна наплодила сотні тисяч безробітних, а также
інвалідів. У самостійній Народній Республіці України не повинен
терпіти ні один трудящий чоловік. Правительство Республіки має
підняти промисловість держави, має розпочати творчу роботу у всіх
галузях, де всі безробітні могли-б знайти працю й прикласти свої
сили, та вжити всіх заходів до забезпечення скалічених та
потерпілих од війни. За старого ладу торговці та різні посередники наживали на
бідних пригноблених клясах величезні капітали. Однині Народня
Українська Республіка бере в свої руки найважніші галузі торговлі
і всі доходи з неї повертатиме на користь народу. Торг товарами, які будуть привозитись з за кордону і
вивозитись за кордон, буде вести сама держава наша, щоб не було
такої дорожнечі, яку терплять найбідніші кляси через спекулянтів. Правительству Республіки на виконання сього приписуємо
розробити і представити на затвердження Закон про це, а також про
монополію заліза, угля, шкури, тютюну і инших продуктів і товарів,
з яких найбільш бралося прибутків з робочих клясів, на користь
нетрудящихся. Так само приписуємо встановити державно-народній контроль над
всіми банками, які кредітами (позиками) нетрудовим масам
допомагали визискувати кляси трудові. Однині позичкова поміч
банків має даватися головним чином на піддержку трудовому
населенню та на розвиток народнього господарства Української
Народньої Республіки, а не спекуляції та ріжну банкову
експльоатацію (визиск). На грунті безладдя, неспокою в життю та недостачі продуктів
росте невдоволення серед де-якої частини людності. Тим
невдоволенням користуються ріжні темні сили і підбивають
несвідомих людей до старих порядків. Сі темні сили хочуть знов
підвернути всі вільні народи під єдине ярмо Росії. Рада Народніх
Міністрів повинна рішуче боротися зо всіма контр-революційними
силами, а всякого, хто кликатиме до повстання проти самостійної
Української Народньої Республіки - до повороту старого ладу, того
карати як за державну зраду. Всі ж демократичні свободи, проголошені 3-м Універсалом
( n0005300-17 ), Українська Центральна Рада підтверджує і зокрема
проголошує: в самостійній Українській Народній Республіці нації
користуватимуться правом національно-персональної автономії,
признаним за ними законом 9-го січня. Все, що, вичислене в сім Універсалі, не встигнемо зробити Ми,
Центральна Рада, в найближчих тижнях певно довершать, справлять і
до останнього порядку приведуть Українські Установчі Збори. Ми наказуємо всім громадянам нашим проводити вибори до них як
найпильніше, вжити всіх заходів, щоб підрахунок голосів закінчити
як найскоріше, щоб за кілька тижнів зібрались наші Установчі
Збори, найвищий господар і впорядник землі нашої, і закріпили
свободу, лад і добробут Конституцією ( n0002300-18 ) нашої
незалежної Української Народньої Республіки на добробут всього
трудящого народу її, тепер і на будуче. Сьому ж найвищому нашому
органові належатиме рішити про федеративний зв'язок з народніми
республіками бувшої Російської держави. До того ж часу всіх громадян самостійної Української
Народньої Республіки кличемо непохитно стояти на сторожі добутої
волі та прав нашого народу і всіма силами боронити свою долю від
усіх ворогів селянсько-робітничої самостійної Республіки.
Українська Центральна Рада.
У Київі. 9 січня 1918 р.
___________________
Вістник Ради Народніх Міністрів Української Народньої
Республіки. - 1917, 13 січня, - N 3.
Конституційні акти України. 1917 - 1920.
Невідомі конституції України.
Київ: Філософська і соціологічна думка, 1992.