Пересічні громадяни про Завалля
навряд чули, а між тим, не таке воно й просте це смт – тут знаходиться друге за
величиною родовище графіту у світі. Це той самий графіт, який присутній у звичайних
буденних олівцях, але окрім того де тільки не використовується, зокрема в
електроніці і навіть у ядерних боєголовках.
Розробка графіту побіля Завалля
може охарактеризуватись одним коротким словом – ДІРА. Скільки я не бачив у
житті затоплених кар’єрів, цей настільки масштабний, що важко передати.
Особливо вражаюче це виглядає, коли дивитись на супутниковий знімок – площа
кар’єру разом з відвалом співрозмірна із самим містечком поруч.
А воно ще й доволі миле: лазурна
водичка, обросло все зеленню:
Хоч і в суботу, у кар’єрі кипіла
робота.
Не впевнений, правда, що це саме
графітову руду колупають. Швидше глину чи ґрунт.
Ну і як наслідок… привіт, ерозія!
Але ж до чого ефектне це
поєднання промислового розмаху і природи, яка тут же відвойовує своє. Кар’єр,
до речі, можна вільно дивитись просто з траси на Саврань (бо при близькому
контакті мені там навряд чи б зраділи).
У протилежну сторону видно
Південний Буг, який тут відносно недалеко.
Логічно, що поруч з кар’єром
розташувався і графітовий комбінат. Серед його будівель, які видні ззовні, є
кілька цікавих.
Деякі з граніту, «замкового»
виду.
Основу житлового фонду Завалля
складає цілком міського формату 5-поверхова забудова. Ця частина селища нічим
не запам’яталась, хіба масовим цвітінням маків.
Тому переміщуюсь у наступну точку
– Салькове, до якого майже 5 км. Пару останніх, правда, пощастило догнатись
попуткою. Так заодно я вперше в житті покатався на «Запоріжці» (і дуже
переживав, що після моєї висадки це чудо не заведеться, і як тоді дивитись у
вічі літній парі, що мене підвезла?)
Салькове – друге смт району,
зовсім не схоже на Завалля, а куди більш сільського одноповерхового виду.
Сільрада така скромна:
Селище лежить уже безпосередньо
на березі Бугу, отже, нам туди. Спуск до річки іде повз цукровий завод,
точніше, те що від нього лишилося.
Ну і нарешті Буг, про який
конкретно у межах Салькового інформації дуже мало. Але ж який він тут може
бути? Як завжди чарівний!
Тільки дах насосної станції дещо
псує незаймані пейзажі.
Протилежний берег розтинають балки:
Кози дуже дикі.
Ідемо проти течії і паралельно
селищу. Далі на річці є острівець, до якого приладнали греблю та сучасний млин
(але пишуть, недіючий).
Весь цей перехід – суцільна
насолода для очей і душі:
Нарешті стежка, яка тягнулася по
високому схилу, спускається аж до берега:
Щоб звідти здійснити ще один
ривок угору, уже подалі від води у центр селища.
А там, до всього іншого, є ще й
дерев’яна церква.
Загалом типова синодальна споруда
1896 року. Верху їй очевидно не вистачає, але така доля, знесли в СРСР. Тим не менш, усе одно гарненька:
До наступного села, Хащуватого,
уже не став ловити машин, а просто швиденько пройшов пішки. На в’їзді зустрічає
танк, у якого явно не вистачає складових частин:
У Хащувате я йшов заради
середньовічної замкової вежі:
Ніфіга. Насправді вежа
водонапірна, їй років сто. Виникла десь одночасно із іншими будівлями лікарні,
на території якої і знаходиться. Тоді Хащувате ще було містечком, згодом
райцентром… Але ж яка шикарна неоготика, а це просто господарська споруда!
Зараз лікарня ще діє, але частина
її будівель простоює пустками.
Програму мінімум я виконав, але
поки купував воду, автобус на Гайворон утік, а до наступного було нескоро. Тому
можна сміливо зайнятись програмою максимум.
На крайній північній околиці села
знаходиться залізнична станція Хащувате, якраз на тій вузькоколійці, куди я
збирався. Тільки на цьому відрізку (Голованівськ – Гайворон) поїзд ходить лише
двічі на тиждень і в той день його не було.
Вокзал із силікатної цегли нічим
не примітний, хіба рясними вишнями коло себе:
На станції використовуються і
вузькі, і широкі колі. Перші обслуговують лише пасажирські перевезення, другі –
вантажні (місцевий елеватор). При чому до платформи вокзалу прилягає якраз
широка колія, а до вузької, схоже, треба форсувати рейки та шпали. Різниця у розмірах
очевидна:
Ширина вузької колії – усього 750
мм, просто дитяча якась. Це вдвічі менше, ніж у стандартної (1524 мм), та
навіть у вузькоколійних трамваїв цілий метр!
На протилежній, південній стороні
села, віднедавна з’явився меморіал, присвяченій Хащуватській трагедії – масовій
страті 16 лютого 1942 року, коли нацисти і поліцаї за день знищили близько
тисячі євреїв, у тому числі 400 дітей. До комплексу можна потрапити через таку
браму.
Половину комплексу займає
єврейське кладовище зі своєрідними надгробками та склепами:
Дальня від входу частина – власне
меморіал, розмашистий, проте аскетичний. У пресі його називали найбільшим у
Європі. Тихе, зловісне місце, із тих, про які не можна забувати.
Звідти уже пішов чекати автобуса,
але не дочекався: перехопило таксі, якому було по дорозі, за неймовірну для
2018 року ціну в аж 10 гривень. Далі буде.
Коментарі
Neon@
127.10.18, 20:20
Дякую
NoTaRь
227.10.18, 21:42
На постаменті не танк, а самоходна установка СУ ("сука" в народі). Якогось рідкісного типу, таких не бачив
NoTaRь
327.10.18, 21:43
Попит на графіт впав, тому масштаби його видобутку не ті, що були в атомну еру
Гість: гогінцоллєр
427.10.18, 21:53
да..колись вузькоколійка ця...була самою більшою у європі
краєвиди шикарні..я там тож бував..якщо так можна сказати
visnyk
527.10.18, 22:26Відповідь на 4 від Гість: гогінцоллєр
Вона і досі є найбільшою
visnyk
627.10.18, 22:29
Та, що на постаменті, все одно виглядає якоюсь урізаною (відносно картинок в інтернеті)
Гість: гогінцоллєр
727.10.18, 22:29Відповідь на 5 від visnyk
була..чувак..була...металалом фсігда в ценє...а там є такі місця шо токо на карті і залишилося
як тобі сам гайворон?
WalKing
827.10.18, 22:46
NoTaRь
927.10.18, 22:56
А потім щолкнувся ссср
Albus248
1028.10.18, 07:13