Місце впадіння Синюхи в Південний Буг здавна було
ключовим стратегічним пунктом. У 1676 році на її лівому березі запорізькі
козаки збудували 8-кутну фортецю, яку назвали Орлик. Під її захист збігались
втікачі-селяни і Орлик з часом переріс у місто Ольвіополь.
З правого берега у 1750 році Річ Посполита заснувала своє
укріплення Богопіль. Нарешті у 1762 на іншому березі Бугу, навпроти гирла
Синюхи, виникло поселення Голта, яке належало Османській імперії.
З часом всі вони увійшли до складу Російської імперії,
але залишались не тільки окремими поселеннями, а й відносились до різних
губерній. І тільки 1 травня 1919 року трудящі усіх трьох зібрались на спільний
мітинг, ну і далі ви зрозуміли.
Огляд міста почнемо з Богополя, де знаходиться
автовокзал, тим більше одразу за ним є пару цікавих старих будинків.
На цій стороні знаходиться і єдина церква міста, Покровська,
яка зберіглась з дореволюційних часів. Храм датується 1805 роком, дзвіниця –
1836.
Церква над Бугом.
Удалині – Первомайська ГЕС.
Місце де Синюха (вузеньке русло зліва) впадає в Буг. На
задньому плані – Ольвіополь.
А от якщо стати над її гирлом, звідси уже вона виглядає
широчезною, а Буг – вузеньким
Залізничний міст удалині.
Перейдемо в Ольгопіль і заглибимось у приватний сектор.
Серед щільної забудови звертає на себе увагу майже голий пустир. Це – один з
німих свідків козацької ще епохи, старовинний цвинтар.
На більшості каменів уже від часу затерлись письмена, а
самі вони повалені на землю.
«незабвенному сыну»…
В Ольвіополі теж є класні старі будинки. І як так, що
пам’яткою архітектури вважається лише церква?
Саме з цього району я і пішов пішки до Мигії. Узагалі
культурна траса проходить північною околицею міста, але я тулився ближче до Бугу,
вулицями Чарнецького і Тичини.
Спочатку мені трапився занедбаний Комсомольський парк,
який так заріс, що річки майже не видно. Стояла добряча спека, навіть дятел
ошалів.
Вид на Буг від залізничного мосту:
Поступово вулиця Чарнецького перетворюється у глухий
тупик біля швейної фабрики. Там багато злющих собак і дореволюційних
промислових споруд.
Тому піднімаюсь на рівень вище, на вулицю Тичини. На тому
березі видно міський мікрорайон Скала.
Дорога скоро виводить до місця під назвою Третій Млин –
стихійної зони відпочинку, і чи не головної точки, із-за якої я перся саме
пішки. Річка тут робить красивий вигин…
А на її березі і правда руїни млина, а також іще кількох
давніх виразних промислових споруд.
Буйство течії на порогах.
Руїни цілком змахують на замкові, вони і на березі, і
посеред води:
Місце популярне серед містян, відпочивальників було багато.
Наступна цікава точка по дорозі – озеро в затопленому гранітному
кар’єрі, також не обділене увагою тамтешніх жителів.
Панорама озера з висоти:
Від берега видно навіть церкву у селі Грушівка.
…яка насправді знаходиться аж за річкою, що стає видно
при підйомі нагору.
Церква – пам’ятка архітектури 1899 року.
Іще один ракурс кар’єру і вертаємось на дорогу.
Нею я і дійшов би аж до Мигії, якби на моєму шляху
неочікувано не виріс би паркан. А все бо якийсь санаторій віджер неслабий
шматок берегової зони з дорогою. Довелось обходити над парканом, благо, трава
невисока. Контраст між землею білих людей та простих смертних.
Там підстрижені газони зі штучним поливом, а на
передньому плані зарослі амброзії…
Ангари птахоферми:
Далі вже починається Мигія, про яку написано багато і
окремо. Тому перенесемось назад у місто і додивимось колишню Голту – найбільшу
частину, де знаходяться центр та вокзал.
Одразу за мостом є ще один парк на березі Бугу, досить
пристойний. Навіть із дитячою залізницею.
Є тут і класні малюнки, тільки ж як дофіга довелось
фотошопити, щоб убрати з них всю похабщину – творчість місцевого біосміття…
Не можна сказати, що у Первомайську збереглось старе
місто, але історичної забудови багато, особливо на Голті. Можна просто блукати
навмання вуличками і знаходити невеликі приємні несподіванки.
Крупним планом:
Найгарніший у місті, як на мене, будинок культури 1925-28
років.
Від нього проходить невеликий пішохідний проспект до
вокзалу, котрий нічого цікавого з себе не являє. Станція називається
Первомайськ-на-Бузі, очевидно, щоб хоч якось виділитись на тлі десятків
безликих тезок на пострадянському просторі. Мені трохи дивно, чому у рамках
недавніх перейменувань красивому історичному місту не дали нормальну назву (тим
більше, вибір такий великий).
Іще нафоткав, блукаючи в очікуванні поїзда:
Розклад незручний, тому уже потемну довелось робити
пересадку у Знам’янці Кіровоградської області. Монументальний її вокзал 1952
року уже встиг стати архітектурною пам’яткою.
Досить частий для вузлових станцій пам’ятник-паровоз.
Скоріше за все, таким чином я здійснив ще й експрес-огляд
Знам’янки-туристичної, у якій, схоже, дивитись більше нема чого. Поправте мене,
якщо я неправий.
Поїзд, названий на честь машиніста із Знам’янки, який
загинув в АТО.
Коментарі
НеЖриМоэСало5
115.04.18, 22:04
Мика***
215.04.18, 22:10
disu
315.04.18, 22:47
здивувала дитяча залізниця,ага
visnyk
415.04.18, 22:57Відповідь на 3 від disu
не те що б у Дніпрі або Луцьку, та все ж.
disu
515.04.18, 23:00Відповідь на 4 від visnyk
так даааа,я самe про цe
Каре
616.04.18, 09:16
Кожний раз любуюсь яка гарна наша Україна!
Каре
716.04.18, 09:17Відповідь на 3 від disu
Во, во, і я того же мнєнія