Член ради директорів Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин (НДІ), що займається моніторингом виборчого процессу в Україні, колишній кандидат у президенти США про небезпеки законопроекту про парламентські вибори, помилки української опозиції та євроінтеграційні перспективи України
УТ: Розкажіть, будь-ласка, про зустрічі, які Ви мали з представниками Адміністрації президента. Які ваші враження від цих зустрічей, яким є їх результати?
Ми дуже стурбовані новим законодавством про вибори. Перш за все я хочу сказати, я не думаю, що хтось ззовні має розповідати, як Україні проводити вибори. Але проблема полягає в тому, що євроатлантична спільнота не буде інвестувати в Україну, якщо не віритиме, що Україна є демократією. Тому для Заходу дуже важливо мати впевненість у законі про вибори. Ми мали досить непогані зустрічі з представниками Адміністрації президента, нам сподобались їхні відповіді. Що буде далі, побачимо; все залежатиме не від того, що вони говорять, а від того, що вони робитимуть.
УТ: Якою є нинішня місія НДІ в Україні?
Ця місія – зробити виборчий процес прозорим і чесним. Ми стурбовані тим, що ви обрали змішану систему партійних списків та регіональних кандидатів. Нас хвилюють механізми виборів: є певні речі, які усувають змагальність. Наприклад, якщо буде високий прохідний бар’єр, регіональні мандати та заборона брати участь у виборах блокам політичних сил, це буде на користь правлячої партії. Друга проблема – це процес. Наприклад, виборчі комісії мають право виключати зі свого складу своїх представників. У такому разі, якщо за комісію відповідатиме конкретна партія, вона зможе прибрати певну людину з комісії. Це суперечить демократичній практиці. Кандидата можна буде зняти з реєстрації. Це також суперечить демократичним принципам. У той же час лідери опозиції знаходяться в тюрмі. І через це Захід втрачає віру в демократичні процеси в Україні. Тому завданням НДІ є не розповідати Україні, що вона має робити. Наше завдання – допомогти Україні інтегруватись до євроатлантичної спільноти. Україна має величезний потенціал. Але, я боюсь, що тут не розуміють серйозності проблеми. Українські високопосадовці кажуть: вони (Європа –
Ред.) потребують нас більше. Якщо це справді їхній спосіб мислення, їм ніколи не простягнуть руки. Ми б хотіли бачити Україну членом євроатлантичної спільноти, але чи бути цьому, залежатиме від України. До євроатлантичної спільноти ніколи не приймуть недемократичну країну.
Україна має величезний потенціал. У вас є великі ресурси та розумні, освічені люди. І я сподіваюсь, українці розуміють, що демократія краща за її альтернативу. Я казав представникам українського уряду: ви можете
піти шляхом Лукашенка, а можете піти шляхом демократичної Польщі чи Словаччини. І я пояснив, що станеться, якщо Україна захоче йти шляхом Білорусі: чиновники не зможуть отримати візи західноєвропейських країн.
УТ: Ви погоджуєтесь із позицією Венеціанської комісії, що мажоритарна система не підходить для України?
Так, я погоджуюсь з Венеціанською комісією. Ми знаємо, що і нинішня виборча система недосконала. Але попередні парламентські вибори були чесними. Те, що нам зараз треба від України - щоб міжнародні
спостерігачі за виборами сказали, що вибори пройшли чесно. І в такому випадку не матиме значення, хто їх виграє, бо цих людей обере український народ.
УТ: Українські високопсадовці прислухаються до ваших порад чи лише роблять вигляд?
Побачимо. Після останніх зустрічей у нас було відчуття, що наші поради навіть проігнорували. Але ми відкриті до співпраці. Ми будемо робити висновки після того, як виборчий закон буде схвалено парламентом. І ми будемо робити висновки після того, як пройдуть вибори, чи були вони чесними, чи ні. Останні парламентські й президентські вибори були визнані чесними, а місцеві вибори минулого року – ні.
Іноземні компанії не будуть інвестувати в Україну, якщо бачитимуть, що країна не демократична. Деякі звісно інвестуватимуть, але це не те, що вам потрібно. Тому ми завжди раді, коли в Адміністрації президента кажуть: ми хочемо працювати разом. І ми готові до співпраці.
УТ: У березні експерти НДІ залишили робочу групу з підготовки закону про вибори. Чому? Що тоді сталося?
Тоді ми відчували, що Адміністрація президента не зацікавлена в НДІ, так само, як і у рекомендаціях Венеціанської комісії. Тепер ми повернулися, оскільки в АП стверджують, що зацікавлені в нас. Як буде далі, побачимо. Будемо оцінювати результати, коли їх отримаємо. Але ми переконані, що завжди маємо працювати з людьми, які зацікавлені в цьому.
УТ: Можете порівняти якість роботи групи на початку року і зараз?
Наразі ні. Адже робота ще не почалася, ми тільки провели зустрічі з представниками
Адміністрації президента.
УТ: Що ви думаєте про рішення Верховної Ради сформувати нову комісію з розробки виборчого законодавства, до якої увійшли як представники парламентської більшості, так і опозиції. Чи планує НДІ співпрацювати з цією комісією?
Так, співпрацювати будемо. Але дещо нас непокоїть. Це дуже незвична практика для Заходу, коли правляча партія вибирає представників відопозиції для участі в роботі таких комісій. Ми зазвичай даємо право обирати членів таких комісій опозиції. Але я не думаю, що через це ми маємо відмовлятися від кооперації з українським урядом.
УТ: Як ви оцінюєте ефективність роботи української опозиції? Що б ви порадили нашим опозиційним лідерам?
Я не хочу критикувати опозицію, оскільки український досвід демократії налічує 25 років, навіть менше (уперше вільними вибори в Україні визнали 2006 року). А
США має більш як двохсотрічний досвід демократії. І ми теж робимо помилки. У нас також є проблеми з опозицією в Америці: опозиція має робити щось більше, ніж просто жалітися. Саме тому я не хочу критикувати опозицію в Україні. Але думаю, українські опозиціонери мають вчитися працювати разом. Є ще одне правило. Я одного разу теж був кандидатом. Виборча кампанія була дуже брудною; я її не виграв і був через це дуже засмучений. Тоді Альберт Гор нагадав мені: спочатку - інтереси країни, потім - інтереси особи. Думаю, цього правила мають дотримуватися й ті, хто у владі, й ті, хто в опозиції. Якщо у вас будуть політики, які більше турбуватимуться по країну, а не про себе, країна стане дуже сильною. Отже, моя порада опозиційним лідерам – думайте в першу чергу про країну і виграєте президентські вибори. Ми зустрічалися з опозиційними політиками і казали їм, що опозиція має бути краще організованою.
Партія регіонів була дуже добре організованою і вона виграла парламентські. А потім і президентські вибори.
УТ: Як Ви ставитесь до ідеї опозиції внести зміни до Кримінально-прецесуального кодексу, які допоможуь звільнити Юлію Тимошенко та інших опозиційних політиків, що опонились за гратами?
Ми не обговорювали справи Тимошенко ні з представниками уряду, ні з опозицією. Хоча опозиція дуже хотіла обговорити це питання. Єдине, що ми сказали й українській владі, й опозиції, це те, що на Заході намагаються робити все, щоб політичні опоненти не потрапляли за грати. Навіть тоді, коли вони заслуговують на це. Тому, що такі дії завжди виглядатимуть як бажання кинути у в’язницю конкурента. А це вже ознака диктатури.
Якщо залишити ситуацію з Тимошенко й те, як до неї ставляться в Україні, я не впевнений що уряд розуміє, що ув’язнення політичних опонентів – це хибний шлях. Ми не намагаємось змусити українську владу звільнити Тимошенко чи посадити її до в’язниці. Але ми кажемо, якщо Тимошенко залишатиметься за гратами, захід не віритиме, що Україна є демократією.
УТ: Отже, Україна не має шансів на укладання з ЄС угоди про асоціацію?
Я думаю, зараз Україна має хорошу можливість довести, що вона все-таки демократична, якщо чергові парламентські вибори будуть чесними. А поки шанси на угоду про асоціацію мінімальні. Треба також брати до уваги, що ЕС не має особливого бажання розширюватись. В ЄС зараз криза.
ЄС уже мав проблеми, коли прийняв до себе Румунію і Болгарію, і там не хочуть повторення тих самих помилок. До того ж, ніхто в ЄС не збирається змінювати правила, боячись, що Україна вступатиме в альянси з Росією.Україна сама має боятись поглиблення інтеграції з РФ.