З Інтернету
огляд польських медіа для власного навчання
Weekend rp.pl Tajne suby i suwerenno , Andrzej Zybertowicz 14-01-2012,
Таємні служби і суверенність
http://www.rp.pl/galeria/774489 ,1,790145.html#bigImage
http://www.rp.pl/galeria/774489 ,790145.html
autor: Jerzy Dudek rdo: Fotorzepa
Суверенній державі розвідка є потрібною для того, аби надавати самостійну орієнтацію у світі.
А контррозвідка для того, аби охороняти країну від прихованого, шкідливого впливу зі сторони чужих суб’єктів.
Текст розміщений в тижневику Uwaam Rze 9 січня 2012 року
Жоден підприємець, прагнучи купити фірму, не зробить цього тільки-но під впливом її маркетинговій картинки. Рішення прийме тільки після вичерпній аналізи фактичного фінансового, кадрового та юридичного стану. Due diligence – власне так по-англійську називається аналіз фірми перед прийняттям рішення про її перейняття.
А як є, коли рішення приймають політики? Чим більше у світі професіональної пропаганди та постійних маніпуляцій поміж політичними гравцями, то що тут може бути відповідником due diligence, джерелом знання про справжній перебіг ключових процесів, про справжні наміри зверхників? Аби це знати, у багатьох ситуаціях належна ретельність вимагає звернення до інформації, яку можуть отримати едине-но таємні служби.
Російська відвертість
Колись (хиба швидше, ніж здається) буде вияснено, на яких передпосилках: раціональних чи емоціональних, самостійно сформованих, чи також кимось підсунутих, після смоленської катастрофи керівництво польської держави вирішило про нову відвертість в стосунках з Росією (маю сказати: «Нова відвертість в стосунках Польща - Росія?” – це формула розмови, яку Бартош Венглярчик провів з Адамом Міхником 13 квітня 2010 р.).
Чи рішення про таку відвертість була прийнята з належною ретельністю? Чи наша держава диспонувала системою пошуку та переробки інформації про зовнішній світ, надаючої незалежну орієнтацію? Незалежну від пропаганди, perswazyjnych штучок зверхників інших держав та представників великих корпорацій. Чи усім державам така автономна орієнтація є потрібною? Конечна вона є тільки тим, які в якихось обширах міжнародної гри хочуть бути суб’єктами. Для васальних держав така орієнтація може бути тільки клопітливою.
На дискутувану проблему суверенітету подивимось через призму таємних служб.
Розвідка і контррозвідка
Кшиштоф Бондарик після відходу з Управління Охорони Держави, де керував делегатурою в Білостоку, повідав “Gazecie Wyborczej” (22 жовтня 1996 р.): “Визначали ми, що наш уряд може бути для Росіян прозорим. Росіяни, завдяки своїм старим товариським контактам та оперативним активом могли контролювати більшість операцій нашій контррозвідки (…) UOP був об’єктом багатьох агресивних акцій зі сторони російських, українських, білоруських служб. Наша реакція найчастіше була така: без потреби не провокувати, тільки спостерігати та унеможливлювати діяльність. Аби це було успішним, особливо коли наша розвідка є паралізована, потребуємо знання то те, що тут діялось останні 25 літ. Ким і чим ще КГБ цікавився в Польщі, й в яких справах потребував допомоги СБ? Яку діяльність здійснював щодо польських громадян в країні та за кордоном?Ця проблема доточить не тільки СБ, а також військових спеціальних служб та структур PZPR ( Польська Об'єднана Робоча Партія – перекладач). ніхто дотепер цього не зробив. А бо ж співпраця зі службами не доточила пари осіб, то була величезна статистична лічба. (…) Помимо знищення архівів СБ та військових служб, відкриття тих відомостей є такі можливим. На цієї підставі контррозвідка могла би оцінити, в яких сферах російські служби звертаються до старих впливів, операцій та контактів” . Не дивить, що новостворена таємна служба демократичної держави була об’єктом «агресивних акцій” зі сторони держав, дещо менш демократичних. Світ так діє. Пунктом тяжіння цього допису є уявлення поважного занедбання інституцій, відповідальних за безпеку Польщі. Не реалізовано, - за упливом літ, - досить прості, не коштовні, позбавлені оперативного та політичного ризику, процедури, що становлять частину контррозвідувального інструментарію. Помимо доступу до даних, не виконане інвентаризації операцій служб булого СССР стосовно таємних служб та структур ПОРП.
Відповідь на запитання, чому в такий спосіб наважено на шкоду безпеку країни, не є трудною. Комунізм в Польщі не був нізложений, й сам також не розпався. У рамах мягкого, спонтанічно і частино контрольованого процесу, був демонтований згори. З 1989 р. Польщею роками урядували посткомуністичні команди, десять літ був президентом політик, виходець з ПОРП. Зв’язки цього середовища з Москвою могли би бути відкриті внаслідок праці контррозвідки. Політики та функціонери служб, зв’язані с SLD (Народно-Демократична Партія – перекладач) , були в конфлікту інтересів. Наказуючи контррозвідці розпізнання стосунків з совіцькими інституціями, діяли би на не користь власного середовища. Відтак видко, що не проведення декомунізаціє пов’язувалось також й з втратами контррозвідувальними.
http://www.rp.pl/artykul/774489 ,790145-Tajne-sluzby-i-suwerennosc.html
Tajne suby i suwerenno
Andrzej Zybertowicz 14-01-2012,
Бондарик вказав, що проблема доточить також й служб війська .
У 2007 р. це документував рапорт про переатестацію Інформаційної Військової Служби, що була проведена Атестаційною Комісією під керівництвом міністра Антонего Мацеревича (автор був радником тої комісії). У WSI й надалі працювало близько 300 жолнежів, яких в часах СССР школили Совіти. Й майже увесь період III Речіпосполитої ці офіцери, вихідці з цієї групи, мінялись на керівних посадах. Коли в період урядів AWS проведене операцію «Зірка”, що мала розпізнати совіцькі впливи в польських службах, оказалось, що відповідальною за нею був «суддя у власній справі”, - офіцер, також вишколений на Сході.
Антикорупцийний шит
Тим часом, добре функціонуюча контррозвідка має й господарче значення. До корупційних загроз у країнах, так званих ринкової орієнтації, спричиняються великі міжнародні корпорації. Входячи на нові ринки, вони тестують, нащо можуть собі позволити, - які правила гри їх дотичать, а які ні. Ці корпорації, з огляду на свою понаддержавну сферу та диспонування складними фінансовими інструментами, можуть позволити собі не тільки на підвійну бухгалтерію, на ціни трансферу, але, також й на інтерпретовані форми корумпування місцевої влади. Настільки понаднаціональні, що часто є невразливими для поліції, прокуратури та мас-медіа країни перебування. Тут з'являється ж місце для контррозвідки. На приклад, при моніторингу конфліктів інтересів при приватизації. Вони виникають, коли хтось знаходиться в умовах подвійної лояльності. З однієї сторони, має прийняти корисне рішення для Скарбу Держави, з другої ж, є зв’язаний з якимсь з суб'єктів, що участує в приватизаційних торгах. Коли конфлікт інтересів виникає з «нормальних” родинних та бізнесових зв’язків, вони можуть буть розпізнані зверхниками даного публічного функціонера, медіа, організаціями третего сектору, або поліцією. Дослідження корупції показують,однак, що конфлікт усе частіше буває професіонально замаскованим, а для прикриття корупційних схем бувають використані й методи таємних служб.
Контррозвідка, яка має добре розбудовану інформаційну сітку, а у тлі політичну волю, також диспонує неформальними способами відстрашення представників чужих держав, коли вони на чужому терену пробують поводитись, як у захопленній країні. Великий бізнес, якому раз та другий даси по-тихому до розуміння, що його певні методи не будуть толеруватись, «цивілізується” та починає грати по-партнерську. Проте, наскільки знаю, в Польщі ніколи свідомо не пробуване створити симетрію між діяльністью антикорупційних та контррозвідувальних служб.
Агентура впливу є фантомом тільки для наївних пропагандистів. Пам'ятаю, як в 2002 році, в Женеві, на конференції з проблематиці служб, представники господаря звернули мою увагу на активність китайської розвідки підчас намагань у минулому році про признання Пекинові організації олімпійських ігри в 2008 році. В останні два роки щорічно, публічно доступні рапорти голландської служби розвідки та безпеки (AIVD) говорять про поважні загрози для цієї країни, випливаючи з таємних операцій чужих служб, в т.ч. Держав Центру. Поза технологічним та промисловим шпигунством Китай пробує також оказувати вплив на політичні рішення, приймаємі у вразливих сферах. У рапорті за 2010 рік читаємо: «Є можливим (…), що чужі служби можуть здійснювати координовану пропаганду в медіа [голландських – примітка А.З.] найчастіше затим, аби в несприятливому світлі показувати противників їх урядів, аби протидіяти появі негативної інформації про їх країни та інтереси, аба теж створювати позитивний образ”. Одним з обширів впливу інших держав є використання імігрантського середовища.
Також, у тому рапорті про діяльність ABW за 2010 рік, читаємо: що «чужі служби на терену нашеї країни (…) підтримують діяльність лобисткого характеру на річ своїх фірм, що функціонують на польському ринку”. Однак, належить сумніватись, чи така діяльність зустрічається за належною реакцією органів польської держави.
http://www.rp.pl/artykul/774489 ,790145-Tajne-sluzby-i-suwerennosc.html?p=2
autor: Jerzy Dudek rdo: Fotorzepa
Нахально або елегантно
Країною, яка має найбільші агентурні можливості впливати на перебіг справ в Польщі, є Росія. Це держава, яка урядується середовищем таємних служб. То як, проте, можна погодити з контррозвідувальним заслоном Польщі то, що вдалося зауважити в польських медіа по 10 квітня 2010 року? Велика лічба голосів приятелів Москви, реалістів, русофілів, ентузіастів російської техніки та т.д.. Спостерігаючи презентацію рапорту комісії міністра Єжи Міллера, яка діяльно підважувала декотрі тези рапорту MAK , й зараз потому в студії TVP Info, слухаючи виступи двох позірних експертів, що одностороннє атакували цей рапорт, мав враження, що то є TV Москви.
Польський аналітик може вказувати причини катастрофи на нашій стороні. Але не можна одностороннє критикувати усталень комісії Міллера, не достигаючи жадної слабини рапорту MAK. Проблема не в тому, що якась частка коментаторів в медіа, бездумно приточує російські аргументи. Гвіздок проблеми в тому, що чергові медіа та особи, ці голоси поширюють та зміцніють. Коли б в Польщі діяли незалежні та вправні дослідницькі осередки публічної дискусії, вони б проаналізували, як багато з тисяч висловлювань на тему причин катастрофи, були не тільки необ’єктивні, але так й чисто дезінформаційні.
Можна дійти до висновку, що такого відвертого форсування російського інтересу, яке мала місце після 10 квітня в польському недійному простору, не було вже останні 20 літ. Тут насувається певна гіпотеза. У механізмі служб, особливо з багаторічною традицією, існує такий тип агентури, як агенти сплячі. Частка їх тримається в резерві для аварійної ситуації. Дужа лічба і сильний резонанс проросійських голосів в польських медіа після смоленської катастрофи, справляє враження, - кажу це як оглядач без доступу до даних контррозвідки, - що сплячі були пробуджені.
Як маю рацію, то народжується запитання: що ж такого важного сталось для Росії, що пробуджене сплячих агентів? Не стверджую, що дійшло до замаху, - цього не знаю. Знаю то, що публічна дискусія в Польщі має численні прояви несуверенності, а важні справи не подаються до дискусії пропорціональне їх рангу.
В такій країні, як Польща, однією з цілів агентури впливу без сумніву є підважування здатності наший держави до правильної діагностики свого національного інтересу, наприклад, шляхом інтерпретації виступів тих політиків, які ясно виражають наші інтереси, до такого собі розмахування шабелькою.
А що ж з нашим західним сусідом? Свого часу з Німеччиною UOP уклав угоду про непроведення щодо себе оперативної роботи. Служби зобов'язались не вербувати громадян другої сторони. На спробі вербування вже не так трудно злапати, але що є зрадницького в «переконанню”? Німці давно відпрацювали методу, яка дає ефекти, подібні до агентури впливу. Рівно, як в інших країнах, е й в нас різні активні німецькі фундації. Навчають, школять, інформують, помагають, організують, фінансують, підказують. Ці представники наших політичних, медіальних, наукових, артистичних середовищ, які виказують належне розуміння для «європейського ” способу мислення, можуть лічити на належну оцінку.
Однак, пам’ятаємо, що така ситуація не виключає вербовки під так званим чужим прапором, - коли представники даної служби удають, що працюють для цілком іншої країни.
Справа маж ще й інший інтригуючий вимір. Коли Громадянська Платформа тільки кріпнула, зустрів погляд, що добрим ключем для розуміння способу дії Унії Свободи, було би спостереження під кутом їх наближення до фундацій та середовищ німецьких, з одної сторони, та з другої сторони, до французьких.
Дрейф держави, дрейф служб
Чи коли-небудь звернено увагу на такі слова прем’єра Туска („Polityka", 28 лютого 2008 р.): «Стверджую, що інформаційні ресурси, постачені службами, які є потрібними для прем’єра та президента, є просто дуже вбогими. Натомість, міг би вже сьогодні написати книжку, які клани борються поміж себе внутрі чергових служб. Маю гнітюче враження, що багато офіцерів спеціальних служб, є приватною армією колишнього шефа, теперішнього шефа чи наступного шефа, та головним чином займаються інтригами”.
http://www.rp.pl/artykul/774489 ,790145-Tajne-sluzby-i-suwerennosc.html?p=3
Tajne suby i suwerenno
Анджей Зибертович 14-01-2012,
autor: Jerzy Dudek rdo: Fotorzepa
. За три місяці по посіданню влади, прем’єр публічно інформує про малу справність служб в Польщі, мовить про поважні патології. Що робить потім? Не тільки не здійснює реформи служб, але, навіть, перші чотири літа не призначає координатора з відповідними повноваженнями. Чиж бо прем’єр визнав, що середовище служб є геть сильне, аж бо порушувати його інтереси? Чиж ліпше є кепські служби, зайняті інтригами, але приязні для урядової команди?
Якщо є так, це означає то, що PO не здатна до реформ польської держави. Не зрозуміємо того, що діється в Польщі, без врахування інтересів груп, які прем’єрові уряду РП здаються такими потужними, що політик, диспонуючи таким величезним капіталом довіри громадян, вважає, що й так є заслабим,щоби почати реформи, хоча б тільки в сфері спеціальних служб.
Богдан Свенчковський, колишній шеф ABW, написав: “Оглядаючи 22 літа так званої вільної Польщі, можна зауважити, що наша країна знаходиться у сірій сфері – в багатьох випадках публічна влада використовує спеціальні служби для політичної боротьбі, ані до запевнення безпеки держави”. („Nasz Dziennik", 19 grudnia 2011 r.).
Забота про суверенітет країни мусить бути поєднана з діяльністью про якість таємних служб. Коли дрейфує держава, дрейфують й служби, Коли служби погані, державу легко заслабіти. Приточена відповідь прем’єра Туска та його пасивність показують існування засадничої проблеми на лінії: держава - служби.
В зоні механізмів нагляду та контролю проявляється порожнеча регуляції. Та вже не порожнеча інтересів. Бо, коли дрейфує держава, завжди хтось приходить на її місце. Можна сказати, що керівництво держави, яке не показує належного піклування про свої служби, не в стані зберегти суверенітет цієї держави.
Автор є професором соціології. Був радником у справах державної безпеки президента РП Леха Качинського. Недавно вийшла його книжка «Поїзд до Польщі. Польща до поїзду” (вид. Prohibita).
http://www.rp.pl/artykul/774489 ,790145-Tajne-sluzby-i-suwerennosc.html?p=4
© Wszystkie prawa zastrzeone
© Lice
Див. джерело : …
(з польської мови переклав для власного
навчання: А. Грабовський,)
26.01.2012.; Дебальцеве
За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор.
При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело.
Оглядач не завжди згідний з думкою автора/авторів і не відповідає
за фактичні помилки, яких вони припустились.
Також перекладає тексти авторів. з якими він не погоджується .
Коментарі