---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piotr Oska 16 maja 2011 Z yletkami na sztorc
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,1,z-zyletkami-na-sztorc.read
Антижидівська демонстрація у Варшавському Університеті, листопад 1936 р.
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,1,z-zyletkami-na-sztorc.read
Ринок в Пшитику, 30-ті роки.
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,1,z-zyletkami-na-sztorc.read
Особистий документ жидівського студента з відбитком печатки «місце в непарних лавах”
Золоті жнива – стільки фактів, стільки інтерпретацій
Розмова з професором Анджеєм Жбіковським про книжку Яна Т. Гросса «Золоті жнива”, про білі плями в …
Напружена атмосфера трималась в Пшитику вже від половини 1935 року. Тритисячне містечко неподалік Радому оказалось у центрі антижидівської акції бойкоту, організованій в повіту Національним Фронтом. Ендецькі боївки відганяли покупців від жидівських яток та виганяли жидівських продавців з ринку. Кількиразово дійшло до побиття торгівців. «Належить виразно підкреслити, що кинуте Фронтом гасло економічного бойкоту Жидів було сприйняте прийнятно всім місцевим хлопством, атавістичне вороже настановленим до Жидів”, - писав в урядовому провадженню келецький воєвода, додаючи, що існуючий стан речей «допроваджує до розпачі торгівців, загрожених в основах свого буття”.
Щорічний весінній ярмарок мав стати для Жидів з Пшитику, - які становили 90 процентів його мешканців, - шансом на повернення витрат. 9 березня 1936 р. до містечка з'їхалось кількасот фурманок й майже 4 тис. хлопів, головне чоловіків. Також й місцева поліція підготувалась на цей день, збільшуючи чисельність свого поста з 5 до 16 поліціянтів. До другий години пополудні панував спокій. Обік кільки десяті хлопських яток й кількадесят Жидів розставили свої. У певний момент до жидівських яток підійшов молодий хлопак та почав вигукувати: «свой до своего, не купуй в Жида!”, а затим вдарив продавця, який йому заперечував.
Хутко з’явилась поліція. Два постові поліціянти намагались втихомирити агітатора, а, коли він їм заперечив, постановили допровадити його до поліційного посту. В оборону затриманого однак стали хлопи, озброєні камінням та вальками з фурманок. Поліціянти почали відступати до свого постерунку, а агресивний тлум з погрозами рушив за ними.
Затримався тільки тоді, коли шлях їм заступив стрій поліціянтів з карабинами.
І тут на ринку запанував хаос. Частина хлопів у паніці пакувала свій крам та від’їжджала, - однак, кільки підбігло до жидівських яток, почали їх перевертати та бити їх власників.
Тоді, у події втрутилась група Жидів, частина яких завчасно підготувалась до відбиття передбачуваного нападу, - вона була озбройона в револьвери та кийки. Як ще видається, жертвами їх відповіді впали, частково, випадкові особи. Під час шарпанини на вузькій вулиці кільки хлопів було побиті; інши позосталі тоді почали зістрибувати з фурманок та нападати на Жидів. У певний момент впали стріли: від кулі, стріляній з вікна жидівського помешкання, на місці загинув Станіслав Вешняк. Жиди підстрелили також двох інших Поляків. Вістка про жертви швидко розійшлась та розпалила тлум.
Від цього моменту поліція вже на мала шансів на опанування перебігу подій. “Некерований та нічим не стримуваний тлум переходив з помешкання до помешкання. та за допомогою ломів, каміння та серпів виламував вікна з рамами, розбивав меблі, бив мешканців, - написане потім в урядовому опісу подій. – За цим зайняттям одна з груп молодих хлопів напала на помешкання кравця Йоцка Мінковського, де після виламування вікон та пошкодження реманенту побили його дітей Гаврися та Шмуля, та ударами ломів дикунські замордували Йоцка та Шайе.”
В погромі забито дві особи та кільки десять поранено, знищено добуток (найчастіше скромний) багатьох родин. Заворушення тривали неповну годину, після чого ситий з помсти тлум розпорошився. Підрозділ поліції, що прибув з Радому, вже був власне не потрібний. Натомість цензура ввела ембарго на інформацію про побоїще в Пшитику.
Пресі дозволене єдино-но надрукувати зовсім стисле, неповне повідомлення Польської Телеграфної Агенції. З виясненням перебігу подій потрібно було почекати до процесу.
На початку червня Окружний Суд в Радомі приступив до слухання карної справи 57 звинувачених: 43 Поляків та 14 Жидів. Реконструкція перебігу випадків була одним з дуже копітких завдань в діяльності польської юстиції. Ксаверій Прушинський писав в репортажу з судовій залі: «Процес такі не робив враження процесу, суд не нагадував звичайного суду.
Це якби до лабораторії великої кіностудії принесене кількасот різних фотографічних версій однієї й тої же саме події, та розгорнуте її тут після проявлення, дослідження, висвітлення та монтажу. (…) Фільм стане за який час жахливе чітким: тоді будемо в низьких кімнатах жидівського дому, віконні рами вигинаються від ударів камінням, трійко малих, перестрашених дітей будуть витягнути за ноги, волосся та головки з під убогого ліжка, замахнуться над ними важкі хлопські вальки. В тісних сінях буде темно, й знову не побачимо обличчя людей, які будуть кийками розбивати посуд, скроневу кістку посивілої голови бідного жидівського кравця. (…) Ще раз покаже нам розтрощену кийками до смерті голову Йоцка Мінковського, каже нам вдивитись в то, що залишилось з розбитої вальками з фурманок, та посіченій ножем чи лезом хлопської коси голови Хаї Мінковської. Але, усього того, що було перед тим, ніхто, так як воно було, не представить. По трьох тижнях процесу, навіть, не вдалось вияснить, в яком порядку належить зліпити до купи окремі фрагменти жахливого фільму”.
За три тижні постав вирок: три Жиди отримали кару від 6 до 8 літ в’язниці, 30 осіб було покарано двомісячним ув’язненням. Що прикметне - суд не вказав відповідальних за вбивство подружжя Мінковських. Чи вердикт був продуктом політичної рації, чи такі об’єктивними трудностями встановлення істини?
Сьогодні трудно це визначити однозначно. Безсумнівно, що виконавців з жидівської сторони легше було ідентифікувати, бо ж були вони менш численні та послугувались характерною зброєю – револьвером. Поляки ж били та мордували як щільний тлум, що затрудняло встановлення, хто конкретно завдав смертельні вдари. З другої сторони, соціалістична і жидівська преса наголошувала, що суд охоче мав віру зізнанням польських свідків, і м’які вироки учасникам погрому винесені під тиском місцевій громадськості, й мали вони не тільки бути знаряддям задоволення справедливості, скільки відсуненням загрози хлопських розрухів.
Судовий вердикт публічною опінією був оцінений як скандальний та таким, що санкціонував антижидівське насилля, натомість, націоналістична преса сприйняла його с поміркованим задоволенням.
У тому ж 1936 році ще дійшло до погромів в Мінську Мазовецькому та Мишленицях. У травні 1937 р. вулицями Бреста розійшлася вістка про смерть поліціянта, який, викривши нелегальну жидівську ятку, був різником поранений ножем. В атмосфері, підігрітої антисемітськими гаслами, ця подія подіяла як детонатор. Найпевр, дійшло до нападу на жидівські ятки на ринку, затим тлум, розділившись на кільки груп, рушив по місту.
“Випадки дня 13 травня 1937 р. були виключно антижидівські, - читаємо в матеріалах військової контррозвідки. – Навіть, найтемніши індивіди, трощачи крамниці, чи вибиваючи шибки, час від часу вигукували «Хай живе християнська Польща! Бий Жидів!”. (…) Кожний поліціянт, який діяв енергійно, був закиданий епітетами такого роду «жидівський вояка, «жидівський батрак”. Оскільки, дружина за юридичним шлюбом президента міста Войціка Маріана є Жидівкою з Бреста, тож й про це вулиця не забула. Підігріті заворушенням баби де-не-де пригадували собі президента та вигукували: «Ходимо до Войціка! Жидівку у себе утримує. До нього к…а його мать ходимо»”. Ефектом погромів було те, що 50 Жидів трафило до шпиталю, а понад 800 господарств та верстатів було зруйновано.
Вважається, що в 1935-38 роках внаслідок антижидівських заходів було поранено 1300 Жидів у понад 150 містах та містечках. Тлом агресії найчастіше були гасла економічного бойкоту, при чому, окрім масових, які виникали спонтанно, регулярно доходило до спланованих актів тероризму. Боївкарі SN або ONR влаштовували рейди містом, толочили шибки в жидівських крамницях, кидали бомби, били продавців та покупців. Рівень явища досить надається до лічби, бо ж про кожній інцидент з задоволенням доносила націоналістична преса.
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,1,z-zyletkami-na-sztorc.read
Також були вимоги закриття для жидівської молоді вступу у вищи навчальні заклади, - або оті, хто вже студіює, займали місця у виділеній частки авдиторії, - так званому лавочному гетто. Боївки Академічний Секції SN били жидівських студентів, які пробували сісти деінде. Власне в варшавських, віленських та львівських учельнях до подібних кривавих ексцесів доходило в 1935-38 роках майже щоденно.
Сторінки націоналістичної та сіоністкої періодики того періоду переповнені описом нападів, погоні, знущання. За газетними повідомленнями можемо довідатись – якого роду кривди мали Жиди з руки Загальнопольської Молоді та члені ONR. Націоналісти найчастіше озброєні були деревлянами ласками (щось на зразок козацьких булав – перекладач), іноді коротко поставленими в сторч лезами кіс (згадаймо «косинерів” Тадеуша Костюшка – перекладач) , звідтіль розбиті голови та глибокі різані рани на обличчю та руках. Великий процент жертв вимагав швидкої допомоги, - так було, що в часи чергового посилення небезпеки карети швидкої допомоги чергували на вулицях побіля університету.
Посилення актів насилля будило спротив навіть серед політиків, далеких від лівих симпатій. Станіслав Грабський, один з вождів націоналістичного табору у порогу незалежності, занотував у своїх нотатках - «У 1937 та 1938 роках щораз ясніше бачив, що антисемітська акція загальнопольської молоді затруїла її душі отрутою варварського націоналізму (…) Оті вибрики були організовані у такий спосіб, що до Університету [Львівського] приходили боївки зі студентів Політехніки й вони викидали жидівських слухачів з лавок, які займали польські академіки, до «лавочного гетта”, або й узагалі з авдиторії, при чому Жидів, що чинили спротив, бито кийками аж до крові, також неодноразово групи бойовиків переривали лекції, закликаючи студентів до негайного прибуття на академічне віче, самовільно, без дозволу ректору, скликане”.
Восени 1936 р. набув розголос допис Марії Домбровської – «Щорічний стид” з протестом та зверненням письменниці: «Кожний початок академічного року приносить у майже усіх Польських містах поширення антижидівських ексцесів, противних вже не тільки цивілізації, але й найелементарнішим людським та громадянським почуттям. (…) Чи тої, хто кийок, ніж, кастет та схований в студентському портфелю залізний лом, зробив сьогодні символом польського академіка, здатний, якщо не зрозуміти, то бодай відчути слова, продиктовані чемністю та гнітом громадянського суму”.
„Wszechpolak” тотчас написав у відповідь: «Не страшить нас культурою, бо побачите, що ми різнимося повністю, що не м'які клубні кресла, чи вигоди кав”ярного столика, але міць духа, - хоча б й в брутально виражених формах, - є нашим ідеалом!”.
Діяльність боївок певно була не тільки інцидентною, проте, ще більш розгорнутою по усіх усюдах була допоміжна антисемітська пропаганда. Гасло «дежидізація Польщі” у тих часах стало керівним постулатом національного табору, - постійною програмою, що розтлумачувалась та узасаднялась на сторінках націоналістичної преси та деяких католицьких виданнях, таких як-от „May Dziennik”, багатотиражна газета, видавана францисканами “Niepokalanw” (Niepokalanw – це монастир-санктуарій ("Grd Maryi") на терену варшавського архіепископства в місцевості Папротня у гміні Терезин, повіт сохачевський – примітка перекладача з Вікіпедії).
Були домагання введення «арійського параграфа” в усіх урядах, школах та інститутах публічного користування. Пропонувалось відібрання в Жидів маєтків, громадянських прав, заборона письма по-польську та «очищення національній культури від жидівських впливів”. Ксьондз Станіслав Тшецяк, один з головних експертів Костьолу у справах іудаїзму, демаскував природні недоліки Жидів як такі, що виникають з “етики Талмуду», та писав, що «Жид, навіть, охрещений, Жидом в душі залишається”. Сторінками преси прокотилась хвиля дописів, вимогаючих «дежидізації” міських парків, залізниці, купалень та будинків відпочинку, аби Поляки не мусили зносити картини - «що викликають почуття дежидізації в відпочивальників на прогулянці”.
В половині 30-х років в націоналістичній публіцистиці усе частіше появляється слово гетто. Перші посилання на це поняття стосувались постановки питання про надання Жидам статусу громадян другої категорії, однак з часом, усе частішим стало нагадування про його первинне значення, вихваляючи інституцію закритій житлової дільниці, колись то санкціонованій Костьолом. «Завдяки акції Національного Фронту («Stronnictwa Narodowego”)” сьогодні є, як ніколи, на часі гасло – Жидів до гетта. Ми Жидів з Польщі повністю усунемо, - запевняв „Wszechpolak” (тут: у значенні – загально польський - перекладач) у вересні 1937 року. – Для злочинців є в’язниці. Вони відгороджені від життя високим муром, заґратовані, позакривані та пильно стережені. В’язні ходять у вбранні, що відрізняє їх від оточення. Якщо їх й випускають назовні, то під опікою та у спеціальний час. Для хворих заразними хворобами, для прокажених створені умови, які решту суспільства не наражають на небезпеку при зустрічі з ними. Тут не можна робити винятків. Й не вільно допускати до того, аби оці прокажені в житті суспільства верховодили. (…) Потрібно їх від нас відгородити! Дроту! Дроту! Колючого дроту й Жидів до гетта!”.
Роком пізніше на вулицях міст та містечок появились кольорові плакати «Жидів до гетта”. Під малюнком, що представляв мітлу, яка згрібала мурашню малих постатей з характерними крупними носами, написане: «Гетто” – це закритий терен, де Жидам вільно жити та заробляти. Допоки повністю Жидів з Польщі не усунемо, потрібно їм в усіх царинах польського життя визначить «Гетто”. Через дописи, плакати, летучки, - а так же виступи ендецьких політиків на вічах в містах та містечках, - антисемітські кліше просочувались до суспільній уяви.
Націоналістична агітація була відповідальна не тільки за авантюри на ярмарках, Пшитики, Брест та лавочне гетто, але, також, - за накидання образу Жида нелюдянності. У газетах й на плакатах з’явилась криклива графіка, що оперувала прямими спорідненнями: бруд – воши – Жиди – тиф.
«Жидівська дільниця – гніздо тифу в Варшаві!” – грімив заголовком «Warszawski Dziennik Narodowy” (Варшавський Національний Вісник) . Оця саме газета домагалась в 1939 р. впровадження примусового миття Жидів.
Під цим поглядом найбільш радикальним була мова „Falangi”. “Налевки (дільниці міста – перекладач) чекає дезінфекція, - писав тижневик в 1938 році. – Тільки вже там не паркани, а усі будинки, гуртожитки, вулиці потрібно ніщити (…). Й окропу не жаліти, бо ото усе брудне, запльоване, зажидзене та паршиве (…). Навіть говорять, що є це єдина дільниця в Варшаві, для якій жаден нальот авіації не є грізним. Найважча бомба зависніть в повітрі (…) така там задушлива атмосфера. А якщо, оті усілякі чорні республіканці, таргани, халатні демократи та клопи захочуть розповзтися по усієї столиці, - дамо ще одну пораду (…). Оточити Налевки високим муром. Завалити усі проходи камінням ”.
Коментуючи аналогічні дописи, соціалістичний „Robotnik” писав: «Це є опосередкований апофеоз погромів! Апетити ендецьких антисемітів зростають: скорі напевно виступлять з проектом загального викорінювання Жидів за допомогою газів”.
Антисемітський радикалізм націоналістів обов’язково потрібно розглядати в контексті пануючий в II Речіпосполитої політичної культури, де перед вели крикливі гасла та програми, часто геть фантастичні та без опертя у дійсності. Навіть, якщо ендеки з симпатією писали про антижидівську політику Гітлера, в Польщі не було нюрберзьких законів, ані ночі кришталевій.
Чи таки риторика ненависті щодо Поляків, так міцно присутня в політичному та суспільному житті 30-х років, зосталась без впливу на поставу Поляків щодо Жидів в період окупації? Трудно це питання не поставити.
Автор (Piotr Oska - Петр Осенка) є ад’юнктом Інституту Політичних Студій Польської Академії Наук.
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,2,z-zyletkami-na-sztorc.read
Джерело : сайт Polityka.pl
http://www.polityka.pl/historia/1514074 ,2,z-zyletkami-na-sztorc.read
31.05.2011.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(з польської мови переклав: оглядач А. Грабовський,)
15.09.2011.; Дебальцеве
За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор/автори.
При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело.
Оглядач/перекладач не завжди згідний з думкою автора/авторів і не відповідає
за фактичні помилки, яких вони припустились.
Коментарі
Східняк
124.09.11, 02:14
В нашій історії подібні події то суцільна "біла пляма"!
Zaremba
211.11.11, 11:42Відповідь на 1 від Східняк
вона й зостається такою...
Alter ego*
311.11.11, 12:09
Мене давно цікавить запитання,а чи не більше жидів чим китайозів? Останніх хоч порахувати можна... ,а перші,як саранча, розлетілись по світу, всі злачні місця позаймали.
Горянка
411.11.11, 12:10
В нашій історії подібні історії то суцільний гвавт .
анонім
511.11.11, 19:15
жидам - газові камери + ЦИКЛОН Б
Zaremba
614.11.11, 12:01Відповідь на 5 від анонім
Zaremba
714.11.11, 12:04Відповідь на 4 від Горянка