З Інтернету
огляд польських медіа для українських читачів
poniedziaek, 18/07/2011, Redaktor wydania: Marek Nowicki , Wydawca: Grzegorz Wierzchoowski , 2011-07-16 09:58 , Polscy piloci nad Libi
Польські пілоти над Лівією
http://niezalezna.pl/uploads/foto/2011/07/pilotxxx.jpg
(foto. Stefan Khn/wikimedia.org)
Хоча Польща не беріть участі в натовській операції Unified Protector, польські офіцери регулярно виконують польоти на борту літаків раннього спостереження АВАКС, які контролюють повітряний простір, об’ятий громадянською війною, Лівії.
"Працюємо на дві зміни, для ISAF-u (міжнародні сили під керівництвом НАТО в Афганістану) та для Лівії. Два, три тижні в кожній з місій – тлумачить ПАП один з польських офіцерів на італійської базі Трапані, де стаціонують літаки НАТО, якого зустріли у середині липня.
У натовських повітряних силах контролю та раннього попередження, так званих NAEW&C, служить 17 Поляків. Частина з них літає в рамах цієї програми на літаках раннього попередження та контролю АВАКС, які підтримують операції в Лівії. З Польщі є, м.і., штурман, контролери руху та відповідальні за аналізи обстановки з екранів радарів літака. Серед нових держав НАТО у програмі участує ще Чехія, Угорщина та Румунія, але ці останні є ще на стадії вишколу.
У підсумку в програмі АВАКС участують 18 держав, і Польща долучилась до неї в 2007 році. Усі держави фінансують програму й у такий спосіб підтримують операцію, - підкреслив на прес-конференції 10 липня в Трапані керівник програми, американський генерал Stephen Schmidt.
До Трапані, цивільно-військового летовища на південному заході Сіцілії, на час проведення операції прилетіли також нанадійський бомбардувальник F-18, підрозділ літаків-заправників, два додаткові АВАКСи з Великої Британії, та усілякі італійські штурмовики (Торнадо, Eurofighter та F-16), для участи в операції Unified Protector. Для невеликій бази це є забагато навантаження, - повідомив один з італійських офіцерів, наближений до командування. Пояснив, що лічба літаків на летовищу вже подвоїлась, а використання палива зросло 1000-кратне. Італійці запевняють повну підтримку, себто, паливо (спільно фінансуєме Канадою і НАТО), їжу та логістику. «Інша частина мережі італійських баз виконує такі саме функції, себто, підтримка бойових місій та місії літаків-заправників”, - додав полковник Mauro Gabetta з італійських повітряних сил.
Натовські АВАКСИ, які мають псевдо "Magic", в операції в Лівії ще не задіяні. «Наша місія є раннє попередження про потенційні загрози та контролю з повітря”, - повідомив на конференції пресовій генерал Шмидт. «Спостерігаємо Лівію та південну частину Середземного Моря, це є сфери, які контролюємо. Не видимо того, що можуть бачити інши радари, не спостерігаємо інші країни, не підслуховуємо земних перемов, ми є тут виключно для надзору, керування та контролі сил НАТО”, - підкреслив генерал.
За можливісті знаходження у повітрі десять годин без дозаправки, АВАКСи бачать усе, що рухається у повітряному простору Лівії, контролюють штурмовики та борти з гуманітарною допомогою. Вони є посередниками між літаками, що здійснюють нальоти на сили Муамара Кадаффі, що атакують лівійських повстанців, та штабом сил згрупованих в Poggio поблизу Болоні (так зване CAOC).
“АВАКСи не вибирають цілі (…), ніколи не наводять на ціль, йдеться про забезпечення зв’язку: контролюємо літаки та передаємо інформацію до штабу. Ми є оком Бога для штурмовиків, літаючих в Лівії”, - розтлумачив капітан Руне, один з датських офіцерів, які літають на цих літаках.
Оператори АВАКСів знають, що кожний штурмовик над Лівією є озброєним, знають, коли він мусить дозаправлятись, й посередничають у справі нальотів на цілі в Лівії. Кожний натовський штурмовик має отримати згоду від центра керування на скидання бомби. «Залежно від складності цілі, на отримання такої згоди може йти від двох мінут до 24 години. Якщо бачимо в пустелі танк Кадаффі, який обстрілює околиці Містрати, ситуація тут проста. Якщо, цей танк стріляє по цивільних, стоячи поміж будинків школи або дитсадка, отримання згоди може зайняти більше часу, - повідомив Rune.
Мінімізація ризику та уникнення так званих побіжних втрат є одним з головних завдань операторів. Йдеться про те, аби не зумовити втрат серед цивільних люди, та мінімізувати руйнування, аби не нищити країну, яку потрібно буде відбудовувати, - тлумачив один з офіцерів. «Визначаємо ціль, відправляємо інформацію до штабу, який додатково оперує точними світлинами зі супутників. Якщо є абиякий ризик значних додаткових знищень, не атакуємо. Уживаємо точних бомб з лазерним наведенням, або GPS; пілот може налаштуватися детально на GPS й тоді заатакувати”, - пояснив капітан Rune.
Деталізація і точність, власне, й потрібні при атакуванні цілі, що розташовані у залюднених місцях, як, наприклад, околиці Тріполі. «В одній з операцій у липні, з приводу ризику побічних втрат пілоти F-16 отримали дозвіл на атаку, але тільки під умовою, що проведуть атаку визначеним видом зброї, під спеціально обраним кутом і з відповідного напрямку, аби вибух не знищив сусідніх будинків”, - розтлумачив один з офіцерів-контролерів. Акція наведення тривала понад годину.
З початку операції НАТО провело понад 5 тис. вилітів (необов’язково з застосуванням зброї), тільки у липні 132 виліти, знищуючи стартові ракетні позиції, складі амуніції, танки та бронемашини. Усього, в операції беруть участь шість АВАКсів: два з сімнадцяти натовських Boeingi E3A та два британських E3D. Франція надає два додаткові Boeingi E3F, «які не підкорюються безпосередньо мені, як командувачу NAEW&C, але можуть вони допомагати операції залежно від обставин”, - уточнив генерал Шмидт.
До цього часу натовські АВАКСи виконали близько 299 завдань, найперше, в рамах міжнародних коаліційних сил, а потім у рамах операції НАТО, коли 24 березня НАТО прийняло на себе керування усіма операціями в Лівії. Це – понад 1580 політних годин протягом трьох місяців. До цього долучаються виліти британських АВАКСів, себто, додаткові 916 годин у повітрі. Водночас, від половини січня ц. р. екіпажі АВАКСів ще контролюють ситуацію в Афганістану. До липня виконане 168 завдань, себто, понад 2450 політних годин.
Як підсумував польський офіцер - «за 15 років служби в Польщі налітав 1500 годин, а тут за 18 місяців 700, із них приблизно 300 годин з початку року”.
Джерело: сайт газети 18.07.2011.
http://niezalezna.pl/13360-polscy-piloci-nad-libia
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(з польської мови переклав: А.Грабовський,)
29.07.2011; Дебальцеве
За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор.
При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело.
Перекладач не завжди згідний з думкою автора/авторів і не відповідає
за фактичні помилки, яких вони припустились
Коментарі
Oleksander
13.08.11, 13:21
М_Ірина
24.08.11, 18:14
Кричали женщини "Ура!" и в воздух чепчики бросали