-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Staroytno redniowiecze Nowoytno XIX w XX w do 1945 XX w po 1945 Dariusz ukasiewicz
4 lipca 2011
Познанський воєвода Стефан Гарчинський в 1742 році драматично волав, що в цілому світі немає країни, в якої утиск був би тяжче ніж в Польщі. Чи так лі було фактично?
Замилування свободою має бути однією з найважніших рис Поляків. Ото Річпосполита, як одна з нечисленних європейських країн, тішилась устроєм шляхетської демократії, в якій громадяни не стогнали під ярмом абсолютизму. Вважаймося за потомків шляхти, а шляхтич на садибі рівний воєводі. Літа національної неволі є ланцюгом повстань та заколотів, показуючи незломне польське прагнення свободи, дорожчій за життя.
Цей мит свободи став важною складовою нашій сучасної національній самоідентифікації. Усталила його культура. На першому плані фільму «Пан Тадеуш” Анджея Вайди брикає недисциплінована, хоч у сумі справна шляхта, а на задньому плану пересуваються громади почтивих хлопів. Чи ото у «Вогнем і мечем” Єжи Гоффмана, чи в «Помсті” того ж Вайди, люд прислугує за блідне тло драми, яка розігрівається шляхтою.
У такий спосіб з нашій історичній свідомості зникає події визволення з неволі кріпосництва, увінчані в XIX наданням хлопам власності. У Великопольщі в 1823 р., в Галіції в 1848 р. й в Конгресувці (польські території під російським забором – примітка перекладача) в 1864 р. . Час визволення, переломний для 70 процентів польської популяції, повністю затінюється повстаннями 1794, 1830, 1848 та 1863 років. Хиба ж Поляків, які міфольогують свободу, неволя хлопів, а врешті ж їх предків, їх аж ніяк не обходить.
За 45 літ ПНР вбиване у голови, що «доля хлопа була тяжка” та пробуване притлумити схему польського мислення, доводячи загальний визиск та утиски хлопів шляхтою. Поляки у це не вірили, бо у тих часах добрим звичаєм було не вірити комуністам, тим більше, коли візьмемо в руки книжки польських істориків передуючих II світовій війні, навіть, ще більше, - консервативних, - Михала Бобжинського, Владислава Конопчинського, Вацлава Шуйського, - знайдемо там однодушне не сприйняття кріпосництва як негідної та анахронічної форми господарського устрою. Конопчинський (1936 р.) казав врешті, що хлоп був в Польщі «пригнічений та прикутий до загону поля”, що перед розборами «9/10 народу почувалась чуже й зле в рідному краю і стан цей усталився завдяки тому, що привілейована кляса була досить чисельною, аби всю решту пару віків тримати в горстці та визискувати. Коли вже говорити про демократизм давній шляхти , то для держави краще би було мати менш чисельну аристократію та позбутись її на дорозі внутрішньої революції, аніж чекати під урядом отих двісті тисяч (окупаційна мережа – примітка перекладача), аж керівна верства деградує – і країну розтягнуть загарбники”.
Не менш критично до утиску хлопів шляхтою ставився консерватор Михал Бобжинський, пишучи в «Історії Польщі”: «хлоп, втративши почуття своєї людської гідності, втратив вочевидь усіляку ініціативу та хист до господарювання, й став тією мертвою масою, яку жадні чи хоч то найуразливіші засоби не здатні вивести з заціпінення”.
Так казали про неволю хлопів 75 років тому, а що ж говорять сьогодні? Мацей Форуцький аналізував опінію XVIII-вічних Французів на тему кондиції польських хлопів. Були це оцінки одностайні та не залишали вони жодних сумнівів. Як писав Coyer, шляхта то «тирани монарха і люду”, «королі занадто слабкі, аби боронити люд, залишений на ласку запальній шляхті, яка в’яжете путами суверенну владу, аби безкарно отої люд тиранізувати”.
Moнтеськ'є казав, що магнати визискивають хлопа, тяжіючи до отримання від нього якнайбільше збіжжя, аби ото збіжжя висилати на експорт. В «Енциклопедії” читаємо: «здається на те, що огром невільництва та претензійна свобода борються за те, хто швидше знищить Польщу; шляхта може мати на це бажання; тіло народу тквить в невільництві ”. Він стверджує при тому, що Річпосполита «наклала кайдани своїм власним дітям”.
Енциклопедисти вважали, що хлопи в Польщі знаходяться в гіршому становищі, аніж люд в Монголії, працюючи на пана п’ять день на тиждень, а тільки що в суботу та неділю на себе. Дуже часто писалось, що шляхтич обходиться зі своїми невільниками як з бидлом, продаючи його як хатню тварину. Як на це ущипливо казав Вольтер, хлопа «в Польщі можна продати, або зарізати разом з худобою”. Bernardin de Saint-Pierre писав, що убогість хлопів в Польщі «перевершує усе, що можна про це сказати”.
Так, численні характеристики польських хлопів від чужоземців з епохи Просвітництва залишають після себе гнітюче враження. Англієць George Burnett на початку XIX в. накреслив безжальний образ польського хлопа: ”Є низької постави й виглядає так, нібито передчасно перестав рости. Має малі, сірі очі, короткий ніс, зазвичай дещо задертий; волосся, як правило, барви, наближеній до жовтої, хоча трохи темнішай; обличчя також жовтувате, яке міцно обпальйоне, що влітку відповідає фактичному стану. Справляє враження пригнобленого та отупілого; ходу має тяжку якби понад силу”.
Аналогічну характеристику тіла хлопа залишив Француз Hubert Vautrin (початок XIX в.): “Хлоп має понурий вигляд, засмагле, майже чорне від сонця, схудле обличчя, глибоко посаженні очі, що уникають людського погляду. Обличчя заросле. Є середнього зросту, радше, при цьому низький, аніж високий, рухається повільно, - чужим йому є усілякий поспіх. Цілковита апатія робить його недоступним радісній посмішці, як й розпачі”.
Фізичну деградацію хлопів в якійсь степені потрібно визнати за реальній факт з різних причин. Найперв, це є примітивізм світу, але також безвихідь та непосильна праця для пана й на власному обійсті. Читаємо про це, наприклад, в австрійських повідомленнях з Галіції. Сам цезар Юзеф II у нотатках з подорожі до Галіції (XVIII в.) твердив, що хлопи виглядають дуже змарнілими й не можна відобразити їх убогість, злого стану бидла та великої нужди. Де-не-де він записав, що люди так зайняті панщиною, що на своєму власному полю в них незжате збіжжя ще у другій половині серпня.
http://www.polityka.pl/historia/1516940 ,1,dola-i-niedola-polskiego-chlopa.read
читати далі »
Така опінія серед Австріяків була досить поширеною, губернатор Галіції граф фон Берген писав, наприклад, про «найбільше невільництво” на провінції. Англієць Nathaniel Wraxall (XVII в.) аналогічно оцінював польських селюків: «хлопи й надалі прозябають у тієї саме нужді, темноті та кріпосництві, що було їх долею від літ”, а Француз Hubert Vautrin, що «йому самому [хлопові] припадає уділ кривавій праці та скупих зборів з поля, яке кожній хвилини може він втратити”.
Але, чи це тільки чужоземці сканували шляхту, чи може до гри надходив єдине відомий негативний, освячений образ захланної Східної Європи, який в XVIII в. формувався на Заході? Ці застереження у певній мірі послаблюють оскарження, але не вповні. Вистачить узяти до рук книжку Владислава Конопчинського «Польські політичні письменники XVIII в.”, аби знайти там численні голоси вболівальників за недолю хлопів. Наприклад, Вінцент Скшетуський писав, що віддання слабших під панування міцніших це «річ у свобідній країні несумісна, у християнському – негідна, у глазурному - нечувана”. Надмірні тяготи, накладені на хлопів, з економічного погляду мали зумовлювати господарчу руїну країни, бо ж хлоп не мав засобів на які-небудь інвестиції у власну господарку.
Тож належить запитати, які були передумови такого саме, ані іншого ставлення шляхти до хлопів. З одній сторони потрібно вказати на сарматизм. Ця шляхетська ідеологія доводила, що шляхта походить від стародавнього племені Сарматів, і є такі з ліпшої глини, аніж хлопи, які зі своєї натури призначенні до неволі. Хлопи ж би мали походити від злого біблійного сина Ноя, Хама.
Владу шляхти підтримував Костьол, який в усієї феодальній Європі переконував підданих до патріархального та ієрархічного порядку світу, в якому над хлопом (той у свою чергу мав керувати своєї жінкою) знаходиться пан, над паном король, а над останнім Творець. Услід за цим Костьол надавав шляхті право застосування примусу щодо підданих, а чоловікам щодо жінок, дітей та прислуги, хоча ж настановляв на лагідність щодо підвладних.
Як однак доводить Норберт Еліяс, втримання у собі агресії було довготривалим процесом виховання, у результаті чого людина нової епохи була ще запальною, скорою до вибухів агресії, та мала трудності з опануванням своїх емоцій.
Жорстокості шляхти стосовно хлопів окремий розділ присвятив Януш Тазбір у книжці »Жорстокість в новій Європі”, хоча ж автор є поміркований в оцінці з’явища. Це не означає, що не було добрих панів і лагідних люди, але не вони домінували в суспільному краєвиду епохи. Може, однак, ключову роллю, як оцінює видатний знавець давній господарки Єжи Топольський, відігравали війни XVII та XVIII віків, та економічні механізми, наприклад, падіння ціни збіжжя, що погіршувало становище хлопів, цілком терпімо ще в XVI віці.
У 2003 р. в Німеччини вийшла книжка Петера Бліцкле про історію кріпосництва в цієї країні, з якої вилонюється образ зневажання хлопів, рівним чином як й в Польщі, хоча ж там утиск хлопів не був таким тяжким. Бліцкле, досліджуючи різні джерела, відкрив, що хлопи були ворожі щодо кріпосництва вже зі середньовіччя. Вважали цю форму устрою противною божому порядкові, бо Христос вмер на хресту за те, аби визволити людину з неволі, бо Біблія противиться невільництву. Також бачили свобідних люди в близьких містах та тужили за такою свободою.
На півдні та заході Німеччини вже зі середньовіччя провадився вихід з кріпосництва, як в Gersau, де в 1433 р. мешканці викупились з неволі й від тих часів самі провадили владу між себе.
Якщо на заході та півдні Німеччини кріпосництво було поступово витиснене, то на півночі та сходу доходило до його поступово загострення, чому товаришувало масове явище втечі хлопів. Пани поступово відбирали в них землю та включали її до своїх маєтків, на яких хлопи мали відпрацьовувати панщину. Прибутковість виробництва збіжжя для шляхти виникала перед усім з близькості Балтики та зросту попиту на експорт збіжжя з цього обширу в Європу.
Бліцкле рівним чином зауважив, що величезні втрати люду внаслідок 30-річноій війни (половина людності Німеччини) зумовили те, що робоча сила стала як безцінна й шляхта намагалась максимально прив’язати хлопа до землі. Німецькі критики кріпосництва з XVIII в. марно пригадують польські аналізи соціалістичної господарки з 80-х років, Ото, Людвіг Шредер в 1797 р. доводив, що кріпосництво належить знести, оскільки воно обмежує розвиток людських таланів та духовних сил, виробляючи в ньому «невільницький спосіб мислення” , «злостивість та віроломство” , веде його до «нечуваній безпорадності та безвладності” . “Хлоп такі не знає ані прав, ані обов’язки громадянина, або батька, й єдиною його цнотою є нічого не робити та терпіти” . У результаті кріпосництво стає непереборною перешкодою в тяжінню до індивідуального щастя людини та громадянина держави, применшує пильність та заповзятливість, провадить до поганій управи ланів та розпаду подружжя. Є цікавим занотований Бліцклем вирок бранденбурзького уряду з 1685 р., який говорить, що кріпосництво є шкідливим та провадить до спадку продукції, оскільки хлопи в цієї системі працюють недбале та нехлюйське. За усього цього втікають, що змушує шляхтича до надбання собі нової «залоги”.
Може тут подано перебільшений образ хлопського нещасті та шляхетського не поводження, була ж бо цілком чисельна верства заможних хлопів, але, це спрощене яскраве поняття має протиставитися до сьогодні домінуючому образу національній ідилії. Якщо й забули ми зовсім про давню хлопську неволю, себто, про неволю наших предків, бо майже усі в кінцевому розрахунку походимо з сіла, то цьому є кільку причин.
Перед усім, хлопи були темні, забобонні, потоптані шляхетським чоботом й зовсім не надаються на героїв масової свідомості. Хлопський нарід з хлопами зовсім не ототожнюється від часу, коли Сенкевич героями народного образу зробив Скшетуського, Кміця та Володимирського. Слухати хочемо тільки про здорових, гарних та багатих, бо нужда є нудна й смутна, але на якийсь час протверезіння не зашкодить.
Й врешті, last but not least: інші країни з феодального мороку середньовіччя легше виходили через період урядів більш-менш демократичних, що більше надається до шкільної читанки. У Польщі після шляхетських урядів прийшла ніч розборів. Вибору не було, потрібно було, стиснувши серце, повернутись до часів I Речіпосполитої та демократизувати шляхетські традиції, та забути перед загрозою незалежності про суспільні антагонізми. А хай там що - кохаймося!
Автор є працівником Інституту Історії ПАН, професором Вищої Школи Гуманістичних Наук та Журналістики в Познані.
Джерело: сайт тижневика ПОЛІТИКА 23.07.2011.
http://www.polityka.pl/historia/1516940 ,2,dola-i-niedola-polskiego-chlopa.read
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(з польської мови переклав: А.Грабовський,)
15.07.2011.; Дебальцеве
За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор.
При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело.
Перекладач не завжди згідний з думкою авторів
Коментарі
Alex_Lozinsky
118.07.11, 08:39
Що сказати доля польського та українського простого люду загалом дуже подiбна. Тiльки рiзниця в тому що в Польщi тей люд зростає,пiдiймається усвiдомлює свою роль у державi. А в нас яке було таке є!
_pavlentiyss_
218.07.11, 08:45Відповідь на 1 від Alex_Lozinsky
тішить думка, щьо наш люд схаменеться...
Alex_Lozinsky
318.07.11, 08:55Відповідь на 2 від _pavlentiyss_
Вже час пiдiйматися! Це ж нiсенiтниця! Держава в якiй було написано першу конституцiю, й досi живе в закрiпаченнi. Народ елементарно не знає своїх конституцiйних прав та свобод! Безумовно це дуже невтiшний факт.
Гість: Nikolas55
418.07.11, 10:51
Мужики цікаві стали,
Чи то правду кажуть люди ......
Amiran
518.07.11, 11:42
В отличие от Польши, Украину селективно очищали на протяжении многих веков от истинных украинцев. Оставшееся быдло - хохлы, малоросы и прокремлевская шелупонь, не заинтересовано в отделении от метрополии - Москвы. По крайней мере, в нынешнем статусе они ощущают себя вовлеченными в новый - старый проект "Русскiй мiр". Надеяться же на возрождение украинства можно, но не скорое. Критическая масса пока не наросла. И к тому ж, рождаются у ландиков ландики. А надо бы первых ландиков убрать от корыта. А убрать может только слепой, но яростный бунт. С вилами, топорами и прочими атрибутами народной революции. Идти законным путем - затея бесперспективная.
zmi_j
618.07.11, 12:21Відповідь на 4 від Гість: Nikolas55
Чи проллється кров блакитна????.......
Гість: Nikolas55
718.07.11, 15:42Відповідь на 5 від Amiran
У них армия наёмных охранно-силовых структур.Так сейчас модно называть опрычников.
Не я сказал,-"За шмат гнилої ковбаси ти,батька....."З заляканої, голодної біомасси просто набрати собі слуг.Закони пишуть "під себе"- лише для нас.От зараз,напевно,бойцы невидимого фронта всех нас берут учёт.Очень многие хотели бы высказаться,но боятся.
Верхи не очень хотят,а низы ещё долго будут терпеть,не оставляя призрачной надежды и себе урвать.
Гість: Nikolas55
818.07.11, 15:44Відповідь на 6 від zmi_j
Та,що вдарила їм в мозок.
ORLIK
918.07.11, 20:59Відповідь на 5 від Amiran
100%
Oleksander
1018.07.11, 21:34