З Інтернету: огляд польських медіа [для власного навчання]
Kresopedia Historia Rzeczpospolita Pastwo moskiewskie oczami Kozakw
Sahajdaczny na wspczesnym rysunku, V.Gorbenko, 2009.
Московська держава очима Козаків Pastwo moskiewskie oczami Kozakw
Dodane przez Lipinski Opublikowano: Sobota, 29 wrzesnia 2012 o godz. 14:02:24
Козацька старшина, зібрана на раді в Каневу, вирішила про збереження вірності Речіпосполитої, а «людей дрібних”, які оповідали за антипольську позицію Москви і Швеції, просто стратила… Сагайдачний на сьогочасному малюнку Для Козаків, в новітній епосі, існували тільки дві атракційні та реально доступні цивілізаційні моделі, на які моделі вони могли орієнтуватись у своїх політичних та суспільно-господарчих діях. Першою з них було була Річпосполита, другою ж – московська держава (Москва). Габсбурзька імперія, хоча й сильна економічне та мілітарне, було однак розташована далеченько від козацьких садиб, аби впливати організаційно на Козачину та притягувати її в орбіту своїх впливів. Московське держава – наближена культурове і релігійне, православне князівство, підлягаючи османської владі, - було ж заслабе мілітарне, економічне та політичне, аби постійно притягувати до себе Козаків. Тож саме стосується короткотривалих епізодів козацької співпраці з протестантським Семигородом та Шведським Королівством. Так от в реальній грі про владу над душами та пануванням над козацькою Україною в цікавій для нас історичній епосі, залишались (окрім мусульманської Османської Імперії та Кримського Ханства) тільки Річпосполита і Москва. А як взаємні стосунки Козачини та Речіпосполитої в тому періоду вимагають окремого потрактування, то у цьому тексту обмежимось виключно розглядом проблеми сприйняття Москви в тогочасної епосі українськими Козаками.
Велике Московське Князівство (від 1547 року Московське Царство) було одним з небагатьох держав, які мали волю та можливості, аби запропонувати Козакам підданство та поширити на них «опіку”. Експансія на терени давньої Київської Русі (програма «збирання руських земель”), входячіх до складу Речіпосполитої, була одним з основних елементів політичної програми тої монархії, а Козаки, що жили на тих теренах, могли стати для неї – потенціальне – цінним союзником в тих стараннях. Перші контакти та політичні угоди, які Москва нав’язала з Козаками, не давали її реальних підстав для реалізації її експансіоністських намірів щодо руських земель Речіпосполитої. Одною з причини такого стану речей, була «самозванність” козацьких еліт, трактованих Москвою як підданих Речіпосполитої. Ці еліти, абиколи трактовані так же саме, також хотіли би бути сприйняті як «нова шляхта”, та з погляду на правні та суспільні засади, які тоді панували як в Речіпосполитої, так й в Москві, не могли ними стати і бути рівноправними партнерами в абияких дискусіях з сильнішими щодо них сторонами.Кінець XVI віку і перша половина віку XVII навіть принесли ситуацію, в який то Москва була значно випереджена Австрією та Швецією в їх стараннях про отримання Козачини до власних сфер впливу. Такий стан речей вочевідь можна трактувати складною внутрішньою та зовнішньою ситуацією, в який оказалась московське держава в тому періоду. В московської державі не вирізнено українського козацтва як чогось особливого та принципово іншого від козацького суспільства, яке функціонувало на терену царства. Навіть, однозначно визнання Козаками в двадцятих роках XVII віку православної церкви, не спричинило принципової зміни ставлення щодо них в московської еліті. Бо ж московські пропозиції прямували тільки на одне вирішення – Козаки безумовно мали визнати суверенність царя, та служити йому, теж безумовно. Хиба не потрібно було великої уяви, аби вимишляти собі яка то могла бути реакція козацької сторони на такі пропозиції». Чергові війни, які московська держава вела з Речіпосполитою в кінці XVI віку, та поразки в них, спричинили поступову еволюцію ставлення московської еліти щодо Козачини. От того ж бо моменту, зусилля спрямовані були на створення серед них образу царя як милосердного, дбайливого «опікуна” (на відміну від дотеперішнього образу сурового пана та владці), - який вважав за вільних та незалежних від жадній влади – Козаків, ватагів боїв з невірними та ласкаво приймаючих «вигнанців” з Речіпосполитої у свої села. Відзначувався серед Козаків релігійний чинник, себто образ Москви як єдиного осередку, що боронить православ’я перед посяганнями Турції, Криму та Речіпосполитої. Намагалось притягнути Запорожців до активної боротьби з татарською загрозою. Так чинив м. і. цар Федір Іванович. В 1592 він прийняв козацьке посольство від гетьмана Кшиштофа Косинського, що пропонував спільну боротьбу та чергові походи на Крим. Також й Борис Годунов підтримував ідею спільної боротьби та чергового походу на Крим. У царській грамоті до Кшиштофа Косинського він пропонував спільну акцію Запорожців з донськими Козаками. Певний – досить глибокий - розрив у взаємних контактах можна доглядіти в часах так званої Великої Смути та інтервенції Речіпосполитої в московську державу. Тоді Козаки взяли активну участь в боях, знищуючи великі обшири Росії. У тридцятих та чотирдесятих роках XVII віку повернуто до політики «уласкавлення” Козаків, й це з погляду на татарський чинник, що становив постійну загрозу для територій, які підлягали владі Москви.
Так, наприклад, в 1646 р. московські посли в Варшаві, старались схилити польського короля, аби він дозволив запорожцям (підданим короля) на спільну з донцями (підданими царя) сухопутну та морську акцію проти Криму. У тому ж часі Москва стала охоче приймати до себе Козаків, які переходили «під царське ім'я”, визначаючи їм завданням м. і. колонізацію прикордонних теренів (степ на кордону Москви і Речіпосполитої, та Москви і Кримського Ханства).
А як у тому ж часі на московську держави дивились самі Козаки? Перед усім, Москва була традиційним ворогом їх суверена, так званого короля польського та великого князя литовського. Козаки брали активну участь в усіх війнах, які точились з Москвою в XVI – перший половину XVII віку. Понад це, багаторазово самі оголошували охоту самостійного «походу на Москву”, так чинив м. і. Северин Наливайко в своїх “кондиціях” до короля Зигмунта III у січні 1596 року. Так він чинив з різних причин, корисних для себе, необов’язково згідних з тодішньою «рацією стану” (себто: державними інтересами - перекладач ) Речіпосполитої.Гетьман Петро Сагайдачний утримував сталий курс на боротьбу з Москвою. У серпні 1618 р. в листу до королевича Владислава писав: «Пан Бог всемогучий допоміг осягнути призначене вашій милості царство, а мій нарід покласти у ніг маєстату твого”. В 1622 – 1623 роках Козаки й далі активно пропонували свої послуги проти Москви, а тамошні прикордонні воєводства отримували велику лічбу звернень на тему готовності Війська Запорозького до маршу на Москву. Також серед Козаків кружляли думки про використання проти Москви чергового «Самозванця”. Підчас смоленської кампанії в 1632-1634 роках вони також відзначились активною і чисельною участю. Усі оті події проте не перешкоджали сприймати Москву як традиційного союзника в боротьби з мусульманськими сусідами. Проте мусимо пам’ятати, що козацьке середовище не було однорідним, і окрім антимосковського ставлення, можна було зустрітись з такими, які оповідали за “лицарську службу” на користь царя. Український дослідник цього питання Віктор Брехуненко трактує цю неоднорідність умовами, в яких прийшлось жити Козакам, коли для існування доконечна була еластичність постави та здатність пристосуватись до кожній слушної нагоди. Від початків взаємних контактів Москву розглядуване під приматом власних інтересів. В очах деяких Козаків служба на користь царя нічим не відрізнялась від служби іншим християнським владцям, - австрійського цезаря, молдавського господаря чи семигородського князя. Вони трактували таку службу як лицарські послуги”, за які належить бути винагорода.
Як писав Бартош Папроцький, «козаки з Москви, також з великого князівства московського подарунки щороку дістають”. У червні 1625 р. гетьман Михайло Дорошенко писав до гетьмана коронного Станіслава Конецпольського, що «Звертались ми не раз через наших послів до Його Королівської Милості, аби мати дозвіл послів своїх до московського царя за жолдом (винагородою за службу - перекладач) висилати, які нашим предкам Москва звикла давати ”. Ще одним з елементів “використання” Москви Козаками , було їх розселення на прикордонних теренах на так зване «царське ім'я”. Вже в 1561 р. на теренах московської держави з’явились чотириста осіб з війська князя Дмитра Вишневецького. Цей процес був приспішений в перших роках XVII віку. На приклад, в 1628 році з війська гетьмана Сагайдачного на «царську лінію” перейшло 670 козаків, а поразка повстання 1638-1639 років дала початок людської хвилі, яка оселилась на теренах Слобідської Україні. Проте, цей процес обіймав тільки вузькі групи Козаків та покозаченого хлопства, й не мав масового характеру до 1648 року. Понад це, був він у більшості примусовим (з різних поглядів) для людей, які обирали такий спосіб життя. За цикавінку можна визнати тут факт обирання деякими «вигнанцями” з України, Криму як місця свого нового оселення та життя. Дослідники подібну проблему «аномалії до бусурманина” зафіксували рівно й серед донського козацтва. У свою чергу, численні приклади оселення в московської державі представників польської, литовської та руської шляхти (ця проблема має бути досліджена)… вибивали в козацьких переселенців (царської пропаганди також) аргумент про тільки їх особливе замилування тією державою. Понад то, українські історики твердять на підставі джерельних матеріалів тієї епохи, що серед тодішніх Козаків не було жадних сигналів, які б свідчили про мислення категоріями їх етнічної близькості (інша справа про близькість культурово-релігійну) з «Москалями”, що має свідчити про свідому вже тоді відмінність Українців від Росіян. Відчування Козаками відмінності не могли змінити, - на думку тих істориків, - ані спільнота віри, ані царські подарунки, ані сильна та активна промосковська агітація, яку провадила в двадцятих роках XVII віку серед козацтва православна церков. Власне ота агітація зумовила, що появилось досить численне гроно осіб, готових піддатись під протекція царя. Поза тим усім, Москва у тому періоду стала для Козаків «cтрашилкою”, якою можна було успішно погрожувати (шантажувати) Річпосполиту, домагаючись реалізації власних постулатів, чого поважним прикладом може служити сейми часі смоленської війни 1632-1634 років, де Козакам, що використовували аргумент про потребу постачання військових припасів, вдалось багато чого для себе виграти. Активна промосковська козацька риторика, була спричинена, перед усім, чисто тактичними обставинами в політичній грі, щоб то отримати найбільше користі від царя та московської держави. У 1622 році було обіцяне цареві готовність «бути в підданстві у царя”, водночас висилаючи посольство до Варшави з пропозиціями нападу на Москву. Пропозицію лічби козацького реєстру у листі за січень 1622 року до королівських комісарів узалежнене твердженням, що «в Москві три тисячі (лічба вписаних до реєстру) має бути”, а свою участь в московських кампаніях уставлено нарівні з участю в кампаніях молдавських, інфлянських та турецьких, як оборону спільної вітчизни. Ці мотиви були ще раз згадані в посольської інструкції на елекційний сейм (вибори короля - перекладач) в 1632 році. Про те, що релігійні мотиви в діях Козаків мали кон'юктурне значення, може свідчити факт участі запорожців в татарських виправах на Москву в 1643-1644 роках, що поставило перед владою Речіпосполитої некорисне питання про – як то визначено – «черкаський злочин”. Підчас боїв, які точились в 1618 році, козацьке військо, підлегле гетьманові Сагайдачному, брало полонених з московської людності так, (наприклад, загін полковника Якова Шиша ), що до королівського табору під Тушиним разом з Козаками йшла «велика лічба руських людей, чоловіків, хлопців, жінок і дівчат”, як доносив сам цар Михайло Федорович у своєї грамоті до білоозерського воєводи. Патріарх Московський Гермоген назвав їх ворогами християнства, «які відступили від Бога і віри християнської”. Повертаючись з отієї виправи до своїх українських садиб, вони ще спромоглися «забрати з собою” багатьох мешканців Калуги, так, що за саму інформацію про Козаків, які перейшли на московську службу, отриману від царських урядовців, гетьман Сагайдачний погодився випустити з неволі понад дві тисячі полонених. Водночас, у листу за лютий 1620 року, яке козацьке посольство від гетьмана Сагайдачного везло до Москви, зазначено, що «козаки готові служити головами великому государеві, так як служили багатьом іншим російським государям та в їх государевих ласках були, на ворогів государевих ходили, і кримські улуси громили”. У відповіді цар говорив про свою прихильність до Козаків, розглядаючи можливість присилання на Січ заплати за конкретну козацьку «службу” на його користь. Та це були жести єдине формальні, що виникали з тактики проведення дипломатичних перемов, які належало застосовувати в перемовах з Козаками. Царські інструкції для путивльського воєводи також ясно вказували на інструментальне потрактування посольства та козацьких жадань. Бо ж пам'ятане було про недавні події за їх участю. У 1623 році у відповіді на сигнали, що стосувались готовності Козаків до царської служби, Михайло Федорович наказав своїм воєводами приймати козаків-вигнанців до себе на засаді «царського імені”. Затримано також прийняття козацьких посольств в 1625 та 1626 роках. Було то єдине-но способи, що їх тоді стосовно амбітних Запорожців міг застосувати цар Михайло Федорович та його оточення. Ситуація, подібна до подій з 1617-1619 років , повторилась підчас смоленської війни. З Бєлгороду в 1633 році в Україну вивезено 483 особи, а в 1634 році – 62. Оселене їх в містах Лівобережної України – Лубнах, Лохвиці, Миргороду. Чисельні джерельні донесення натомість показують, як виглядала та неволя московітів у Козаків, які притримували їх головне з наміру отримання за них якогось солідного викупу. Цей намір додатково підтверджував той факт, що трактат розбору в Дивіліну не передбачав масового обміну полоненими. Таку ситуацію змінив тільки мировий трактат поляновський 1634 року, який особливо регулював це питання. Підсумовуючи, можна казати, що димитріади, виправи короля Зигмунта III та королевича Владислава IV, стали раєм для «діяльності”, провадженої Козаками, та справили, що в царських грамотах почали їх називати «вічними ворогами”, подібно як й Поляків. Ще додатково, щораз частіше в двадцятих роках XVII віку, роздумували вони про здійснення спільно з Татарами акції проти Москви. Певні спроби зав’язування такої коаліції здійснені були в 1624-1625 роках та в 1628-1629 роках Ці спроби безпосередньо були зв’язані з внутрішньою боротьбою за владу над Ханатом, що у тої час точилась в Криму. Козаки також розглядали конкретні шанси для себе. Як у квітні 1629 року белгородський воєвода писав до царя Михайла Федоровича: «Шах-Гірей з Татарами та з запорозькими Черкасами з Запорожжя вийшов з чисельними людьми, а стоїть в прикордонних, в литовських місцях зібраний, а підходить під твої государеві, окраїнні міста”. В тридесятих роках XVII віку ситуація змінилась. Шведський посол радив цареві заангажувати та використати Козаків проти Речіпосполитої”. Москва послухала його раду, направлено було до них посольство з царськими грамотами, а патріарх Філарет повідомив турецьким послам, які перебували в Москві, що «запорозькі Черкаси усі хочуть служити цареві й надалі бути під його високою, государевою рукою на віки, й від литовських людей відійшли. Проте, посольство не достигло поставлених йому цілів, та повернулось з нічим до Москви. Козацька старшина, зібрана в Каневі на раду, вирішила до додержання вірності Речіпосполитої, а «дрібних людей”, відповідальних за антипольську пропозицію Москви та Швеції, попросту стратила. Запевнення промосковських православних ієрархів в Україні про орієнтацію Козаків на Москву не мали підтвердження в об’єктивної дійсності, була вона для неї проминущою, та становила для неї досить неприємну несподіванку. У періоду з 1630 до половини 40-х років XVII віку в московської еліті не було віри в перехід Козаків «разом з їх містами” під царську владу, так як свого часу не вірили у щирість запевнень послів гетьмана Сагайдачного. Після поразки у смоленської війні та розчаруванню козацькою поставою, Москва застановилась на реальному завданні, яким були витворення серед Козаків образу московського царя як їх приятеля та потенціального опікуна. Також руками Козаків колонізовано прикордонні терени, крок за кроком покращуючи свою стратегічну позицію в тому обширу Європи. Така політика дала свої плоди та оказалась плідною, але тільки на переломі чотиридесятих і п’ятдесятих років XVII віку. Мобілізація козацтва під гаслом здобування «хлібу” повторилась в 1642-1647 роках на ґрунті підготовки до війни з Турцією та Кримом, що їх провадила Річпосполита. В них свої шанси угляділи й Козаки. Вочевидь тоді, в перемовах з Москвою та Річюпосполитою вони вжили аргументи релігійної природи, ставлячи себе як оборонців християнської віри. Досягнуто порозуміння з донськими Козаками, плановані морські виправи проти ханату на широкому рівні. Проте, з різних поглядів до тієї війни справа не дійшла, а утримання контактів з Москвою залишилось для Козаків одним з влучних способів тиску на Річпосполиту з метою досягнення своїх власних, широко задуманих та наголошуваних постулатів та користі. Тактичне використання православ’я та царя, як його оборонця, мало таку ж саме мету, себто, запевнення «прав і свобод народу руського”, як тоді було висловлено. Jacek Drozd Яцек Дрозд Джерело: 25.10.12.Портал повстав при підтримці:Сенату Речіпосполитої Польської за посередництвом Фундації Допомоги Полякам Сходу http://www.kresy.pl/kresopedia ,historia,rzeczpospolita?zobacz/panstwo-moskiewskie-oczyma-kozakow (з польської мови переклав: А. Грабовський,) 26.11.2012.; Дебальцеве За достовірність першоджерела несе відповідальність його автор. При перекладі дається обов’язкове посилання на джерело. Оглядач не завжди згідний з думкою автора/авторів і не відповідає за фактичні помилки, яких вони припустились. Також перекладає тексти авторів. з якими він не погоджується.
Коментарі