Програма гуртка технологія та особливості мистецтва вишивки

  • 16.04.24, 21:35
Історія, культура нашого народу багата на інтуїтивні знахідки з виховання гармонійно розвиненої особистості. Через казки, прислів'я, загадки, вироби народного мис тецтва дитина з народження купалася в рідній стихії, за своювала духовно-культурні традиції власного народу. І вже через них поступово йшла до пізнання та розуміння загальнолюдських цінностей. Навчити дітей відчувати красу, створену руками людини-митця, бачити, розуміти, захоплюватися, емоційно відгукуватися на неї, формувати естетичний смак, уміння розуміти і цінити твори мистецтва, пам'ятки історії та куль тури, красу рідної природи - це основні завдання гуртків декоративно-вжиткового напрямку.
У невичерпній скарбниці духовної культури кожного слов’янського народу є особлива, виняткова її частина – вишивка. З нею пов’язана вся багатовікова історія і українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, його перемоги і поразки, сподівання на майбутнє.
Вишиванка – це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук, це своєрідний духовний оберег.
Вишивка – поширений вид декоративного й ужиткового мистецтва, в якому візерунки та зображення виконуються вручну або машинним способом на різних тканинах, шкірі, повсті та інших матеріалах льняними, шовковими, бавовняними, вовняними нитками, а також бісером, коштовним камінням тощо. 
Мистецтво вишивки посідає по чесне місце серед народних ремесел, які активно вплива ють на формування національної самосвідомості. Крім того, колективна праця, спілкування з іншими дітьми та викладачем, обмін творчими ідеями позитивно впливають на процес соціалізації юного громадянина України, регу люючи формування міжособистісних і трудових відносин. Завдяки цьому закріплюється активна життєва позиція, ус тановки та ціннісні орієнтації учня. 
Мета програми гуртка реалізується шляхом виконання наступних завдань:
створення умов для професійного самовизначення, обґрунтування вибору професії з урахуванням власних здібностей, уподобань та інтересів;
формування в учнів культури праці, побуту, відповідальності за результати власної діяльності, комплексу особистісних якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного розвитку суспільства;
набуття практичних навичок, умінь мистецтва вишивки, оволодіння різноманітними технологіями;
знайомство з історією народного костюму східних слов’ян від часів Київської Русі до наших днів;
усвідомлення розуміння історичної послідовності виникнення та розірвання зв’язків слов’янських народів з іншими народами і державами та вплив цих зв’язків на соціально-економічне, політичне та культурне життя кожної із слов’янських країн;
виховування в учнів толерантності,  поваги до культурних традицій різних народів, вміння дослухатися  до думки інших, готовності до діалогу культур та орієнтації у полікультурному просторі;
формування культури міжетнічних і міжособистісних відносин;
усвідомлення учнями своєї приналежності до українського народу, сучасної європейської цивілізації.           
Однак мистецтво вишивки - це не лише минуле наро ду. Під впливом часу, історичних подій, що впливали на його долю, культур сусідніх та дружніх держав і народів, воно видозмінювалося, набувало нових форм та змісту. І в такому оновленому стані входить у наше життя у вигляді виробів мистецтва, предметів побуту.
Навчаючись у гуртку народної вишивки, вихованець засвоює історію рідного краю. Опрацювання народознавчого матеріалу дає змогу усвідомити, емоційно пережити дух українського народу. Поступово, через про цес ідентифікації, такі риси українського народу, як праце любність, почуття гідності, почуття прекрасного стають власним надбанням цієї дитини. А відтак розвивається на ціональна самосвідомість кожного вихованця гуртка. Це дозволяє більш вдало розв'язувати проблеми сьогодення та прогнозувати майбутнє.
Розум дитини знаходиться на кінчиках пальчиків. Ви конуючи вишивку, учень опановує різноманітні рухи. Згідно з дослідженнями вчених це сприяє розвиткові інтелектуаль ної, вольової та емоційної сфери вихованців, тоді як сфор мований у процесі роботи пізнавальний інтерес значно по глиблює та активізує процеси розвитку. В такому випадку навчання та праця набувають творчого характеру.
Важливо відзначити, що впродовж багатьох віків про цес виконання будь-якої роботи відігравав важливу роль  природної саморегуляції духовного стану людини. Підби раючи теми, кольори для своїх вишивок, людина отримує чудову можливість виходу переживань, почуттів. Водночас оселя, прикрашена власноруч виготовленими виробами, одяг, прикрашений вишивкою, також позитивно впливають на емоційний стан людини.
Традиційна народна творчість і творчість професійних художників – вишивка успішно розвивається і набуває нових декоративних рис. Професійні навчально-виховні заклади, гуртки декоративно-прикладного мистецтва покликані розвивати потяг підростаючого покоління до народної творчості, сприяти її відродженню в усій мистецькій багатоманітності. Це потрібно для того, щоб живити духовні корені, які єднають нас з минулим, наших дітей зі світом їхніх пращурів, їхніми духовними ідеалами і поглядами, що базувалися на доброті, любові до рідної землі, рідної природи, рідного краю, до України.
Заняття в гуртку розвива ють творчі здібності, уяву, пам'ять, прищеплюють повагу до традицій декоративно-вжиткового мистецтва, викли кають бажання творити, фантазувати, думати. На занят тях гуртка вихованці мають можливість застосовувати знання, отримані на уроках історії, народознавства, ма лювання, обслуговуючої праці тощо. Діти знайомляться з термінами, вчаться працювати за схемою, самостійно підбирати гармонійне поєднання кольорових сполучень і контрастів. Кожний виріб дає можливість проявити свій смак, фантазію та охайність. 
До занять в гуртку можуть залучатися діти починаючи з десяти-одинадцятирічного віку. Група може бути різновіковою, але налічувати не більше 15 вихованців для першого року навчання і 12 - для друго го. В залежності від віку та здібностей дітей підбираються варіанти виробів для виготовлення. Основу проведення занять складає практична робота, використовуються та кож бесіди з історії ремесел слов’янських народів, зокрема вишивки, історіє костюму, конкурси-виставки творчих робіт, екскурсії на виставки декоративно-вжиткового мистецтва. Варто застосовувати комп'ютерну тех ніку для знайомства зі зразками робіт сучасних майстрів народної вишивки  (в Інтернеті), для складання трафаретів для розробки власних схем, для підбирання кольорових сполучень. 
Заняття в гуртку сприяють розвиткові творчих рис ха рактеру, допитливості, зібраності, цілеспрямованості, охай ності, працьовитості. У процесі праці розвивається творча самосвідомість та спрямованість особистості. І тому вико нання виробу не може бути механічним копіюванням зразків - це творчий процес. Вихованців потрібно навчити не лише свідомо підходити та самостійно чи з допомогою складати візерунок (орнамент) для того чи іншого виробу, але і самостійно розробляти прості малюнки для вишивки. Велику увагу треба при діляти виконанню творчих робіт за власним вибором та задумом учнів. 
Програма розрахована на два роки навчання, що відпо відає основному рівню і дає змогу набути вмінь і навичок вишивання, поглибити знання про народну вишивку східних слов’ян.  Вона дає змогу ознайомитись з багатством цього виду мистецт ва, різноманітністю народних орнаментів, художніми тра диціями східнослов’янських народів та різних регіонів України, зокрема Київщини та Білоцерківщини.
Керівник має стимулювати гуртківців до самостійної праці, що потребує роботи душі, розуму та рук. Від його зацікавленості у творчому процесі та здатності зрозуміти дитячу душу залежить багато.
Програма гуртка розрахована на учнів середнього шкільного віку (від 11 до 14 років), завдання пропонуються з врахуванням вікових особливостей. Перший рік навчан ня займає 70 годин і другий - 70.
Для більш успішного засвоєння матеріалу на заняттях потрібен дидактичний матеріал: готові вироби, зразки ви шивок, технічні розробки швів, креслення виробів, зразки візерунків, таблиці, відеоматеріал. Ці посібники керівник виготовляє разом з вихованцями.
Підведення підсумків річної роботи гуртка проводить ся на звітній виставці, на яку кожен учень подає свої найк ращі роботи. Під час відбору та оцінки дитячих робіт необ хідно враховувати зміст, трудомісткість, якість, художню цінність вишивки. Особливу увагу слід приділити розробці регіональних орнаментів і технік вишивки.
Учні повинні знати:

історію народних ремесел;
історію народної вишивки східних слов’ян;
прізвища етнографів-дослідників; 
українську народну символіку;
символіку східнослов’янських народів;
орнамент, його різновиди;
від чого залежить виразність композиції;
які геометричні фігури використовують для зображен ня орнаментів;
основні властивості кольорів;
принципи побудови орнаментальних композицій у вишивці східних 
  слов’ян;
можливі варіанти збільшення і зменшення малюнків;
способи перенесення малюнків на тканину;
стилізація;
інструменти, потрібні для ручного вишивання;
матеріали, що використовуються у вишивальному ви робництві;
правила техніки безпеки під час вишивання.
Учні повинні вміти:

підбирати голки для вишивання;
правильно організувати робоче місце вишивальниці;
замальовувати послідовність виконання швів;
виконувати композицію геометричних елементів;
виконувати композицію рослинних елементів;
виконувати збільшення і зменшення малюнка за допо могою сітки;
виконувати стилізацію малюнка для технік ручної ви шивки: хрестика, качалочки;
виконувати всі види ручних швів, які вивчалися.

Учні повинні засвоїти такі  терміни (поняття):

Верхоплут - група вертикальних стібків, обкручених го ризонтальними нитками.
Вишивка - вид народного декоративно-ужиткового мис тецтва.
Волічка - тонка кольорова вовняна нитка.
Гладь - вид вишивки, в якій стібки щільно прилягають один до одного, суцільно покриваючи візерунок.
"Гуцулка" - народна чоловіча сорочка, в якій орнамент вишивки на станку розміщено суцільною смугою.
Закріпка - вертикальний стовпчик, вишитий через одну нитку піткання на трьох, п'яти нитках основи; висота закріпки залежить від ширини мережки.
Занизування - рядок стібків, виконаних швом "уперед гол кою" за візерунком.
Зборки - дрібні складки, що оздоблюються вишивкою.
Зерновий вивід - подвійні міцно стягнуті стібки, що утво рюють на тканині прозору ажурну вишивку.
Змережування "городки" - плахтове закінчення або ме режаний шов у вигляді квадратиків.
Качалочка - повздовжній або поперечний настил, викона ний паралельними стібками однакового розміру.
Китиці - сформоване пасмо вишивальних ниток на кінці шнурка, яким зав'язується комір.
"Козлик" - ручний шов з ряду схрещених стібків на лицьовому боці, з двома рядами паралельних стібків на виворітному.
"Курячі шкірки" - дрібні еластичні зборки, що виконують ся по низу рукавів, горловині, на поясі. 
Лиштва - рядок двобічних вертикальних, горизонталь них або навскісних стібків. 
Мережка - ажурний візерунок, зроблений на місці вис микнутих із тканини ниток. 
Монтування - процес складання вишитих деталей виробу. 
Набирування - одинарні або подвійні стібки, що виконують ся паралельно горизонтальним ниткам і один одному. 
Настил - ряд паралельних стібків, що вишиваються на нитках основи чи піткання або на прутинках, утво рюючи візерунок мережки. 
Низь - паралельні стібки, що виконуються з вивороту справа наліво на всю довжину візерунка так само, як і шов "уперед голкою" або "занизування". 
Пересяг - стібок на настилі, що закріплюється між прутинками під час виконання мережки. 
Поверхниця - вертикальні ряди паралельних горизон тальних стібків, виконаних згідно з візерунком. 
Пришивна - шматок бавовняної тканини, що пришиваєть ся до основної для збільшення її розмірів і якісного зап'ялювання у п'яльці. 
Прутинка - кілька ниток основи, що обкручуються та стягуються вишивальною ниткою в пучок. 
Пухлики - дрібні зборки, що виконуються по лінії пришиван ня рукавів до плічка і по горловині народних сорочок. 
Сіточка - мережка, утворена з обкручених прутинок, з'єднаних у шаховому порядку в декілька рядів. 
       "Солов'їні вічка"- стібки, виконані між сторонами квадра та і його центром.    
   Стібок - нитка між двома проколами голки.
Стовпчик - мережка з певної кількості настилок на прутин ках, що утворюють візерунок прямокутної або квадрат ної форми.
Строчка - ряд стібків на тканині.
Стяги - стібки, які послідовно утворюються на тканині внаслідок кількох проколів голки в одне й те саме місце.
"Українка" - чоловіча або жіноча народна сорочка, оз доблена вишивкою на станку, рукавах та комірі.
Хрестик - два діагонально або перпендикулярно перехрещених стібки однакового розміру.
Чисниці - дві або три поперечні нитки, що залишаються зверху і знизу мережки для закріплення вишиваль ної нитки. Чисниця може бути і всередині мережки для відокремлення одного рядка від іншого.
"Чумачка" - народна чоловіча сорочка, станок якої оз доблюється ажурною вишивкою.
Шов - одна або декілька строчок, виконаних для запов нення площини візерунка.
Штапівка - група двобічних горизонтальних, вертикаль них або навскісних стібків, виконаних у різних на прямках для вишивання візерунка у вигляді розпису.

ретро влияние на разные сферы жизни

  • 16.04.24, 20:58
Ретроградный Меркурий 
Ретроградное движение Меркурия продолжается около 24 дней и обычно происходит с периодичностью 3 раза в год. С большой вероятностью эта ретроградная фаза влияет на активизацию внешних факторов и ситуаций, оказывающих воздействие на предпринимаемые действия и опыт, нежели стимулирует внутренние силы и стремления. Именно это и может стать причиной расстройства, задержек, затруднений или смены планов в самую последнюю минуту. Это не лучшее время для принятия важных решений, подписания бумаг и документов, которые предполагают долгосрочные обязательства. Вполне вероятны не столь значительные, но раздражающие срывы и проволочки при решении общественных и транспортных вопросов. Также незначительные расстройства и неприятности могут быть связаны с ремонтом автомобилей, с телефонными неисправностями, путаницей в сообщениях, задержкой почты, отсрочках поставок, поломкой машины, а также возможны внезапные отмены договоренностей и смена планов и условий в последнюю минуту. Вполне вероятно, что придется пересмотреть и исправить ошибки, допущенные в прошлом. Это действительно удачное время для умственной деятельности и работы, связанной с научными исследованиями, редактированием, пересмотром и корректурой уже написанных письменных работ. Также этот период благоприятен для медитаций, углубленного самоанализа и различных видов психологических практик. Все новые дела и проекты должны быть распланированы тщательнейшим образом, вплоть до мельчайших деталей, но не стоит приступать к их выполнению до тех пор, пока должным образом не будут решены и закончены старые дела. 
Ретроградная Венера 
Фаза ретроградной Венеры длиться около 42 дней и происходит по подсчетам каждый год восемь месяцев. Примечательно, что этот период оказывает существенное влияние на личную и любовную сферу жизни, а именно воздействует на любовные порывы, привлекательность, на эмоциональные реакции, личностные ценности и восприятие, а также отношения с партнером. Эту фазу также можно связать с психологическим отношением к текущему финансовому состоянию и личному имуществу. В это время не рекомендуется вступать в брак, начинать бракоразводные процессы, а также вступать в партнерские отношения, связанные с бизнесом и предпринимать серьезных действий в отношении карьеры и новых проектов. Поскольку Венера также является и планетой, управляемой финансовыми средствами, это может быть не лучшее время вкладывать свои денежные средства в крупные покупки и финансовые инвестиции. С другой стороны, это благоприятный период: пересмотреть все уже существующие отношения и связи и определить их истинную ценность, прежде, чем сделать выводы, влияющие на окончательное решение и взять на себя все обязательства. Именно в это время можно удачно сбалансировать все свои будущие финансовые дела и траты.
Ретроградный Марс 
Ретроградное движение Марса длится около 80 дней и случается каждые 2 года. В этот период может показаться, что ваши новые замыслы и планы имеют обратный результат, совершаются не вовремя, развиваются слишком медленно или, вообще, им не суждено быть выполненными. Это не самое удачное время для начала деятельности, которая потребует значительных предприимчивых усилий, смелых действий, авантюрных рисков или продолжительных физических затрат. На вас могут влиять сложные ситуации, но необходимо поддерживать свою энергию на должном уровне и направить внимание на то, чем вы пренебрегали ранее и не сумели довести до завершения. В этот сложный для вас период вполне вероятны нарушения здоровья, возникающие вследствие непроизвольной вспыльчивости, раздражительности, нетерпеливости, разочарования или напряжения. Вполне вероятны жалобы на воспаления, ссадины, ожоги, порезы или ранения, полученные в результате внезапных аварий. И тем не менее эта фаза наилучшим образом подходит для начала планирования любых важных проектов или пересмотра и доработки уже начатых проектов и их удачного завершения. При конструктивном использовании этот период даст возможность пересмотреть свои действия и вернуть то, что действительно важно для вас. 
Ретроградный Юпитер 
Движение Юпитера в ретроградной фазе длится в течение 4 месяцев и обычно это бывает один раз в год. Этот период в большей степени оказывает влияние на характер и отношения, нежели на события и ситуации. И, хотя это и не лучшее время для переезда, командировок и дальних поездок за рубеж, а также для завершения каких-то крупных финансовых и юридических сделок, с другой стороны, это может стать удачным временем для углубления в духовные или философские практики. Осознавая, что внутреннее знание мы постигаем из высшего сознания, необходимо понимать, что оно также влияет и на умственную деятельность. Здесь важно обратить внимание на расположение дома в натальной карте, через который проходит Юпитер, чтобы понять его благоприятное влияние. Вероятна сильная вера в себя, хотя и может быть подавлена общительность и общий благоприятный настрой. При смене движения Юпитера на прямое, вы можете быть вовлечены в новые отношения, которые повлияют на ваше продвижение в обществе. Если Юпитер имеет другие напряженные аспекты, может быть свойственно сильное воодушевление, но это не пойдет на пользу, так как вполне вероятна ошибочная оценка своих сил. 

Ретроградный Сатурн 
Ретроградная фаза Сатурна длится около 4,5 месяцев в течение каждого года. Воздействие Сатурна замедляет текущую деятельность, предоставляя шанс сконцентрироваться на разработке эффективных планов и методов, которые уже после ее завершения позволят достичь успехов в ваших начинаниях. Масштабные и долгосрочные предприятия и ожидания могут проходить с задержками и вызывать непредвиденные трудности и неудачи. Непредвиденные обязательства и проблемы войдут в вашу жизнь, требуя времени и энергии на решение ранее незаконченных или брошенных дел; так что теперь вы должны будете сначала позаботиться об их решении, прежде чем сможете двигаться вперед. Уже возложенные на себя обязательства, вы должны выполнять с терпением, выносливостью и внутренней уравновешенностью. Сатурн учит вас замедлить ход, остановиться и стать более основательным и организованным. Это неподходящее время для смены деятельности или карьеры, как и для попыток изменить свой статус в обществе, но все же, это благоприятный период внести коррективы в вашу текущую деятельность. Не стоит активно искать дополнительных обязательств, поскольку на их выполнение может понадобиться гораздо больше времени, чем вы рассчитывали первоначально. Постоянная работа над своими чувствами и внутренним миром в дальнейшем окажет несоизмеримую поддержку вашей психологической выносливости. 

Ретроградный Уран 
Фаза ретроградного Урана длится около 155 дней в течение одного года. Поэтому вероятность его влияния именно на вас необходимо учитывать согласно расположению дома в натальной карте, через который он проходит; там же есть информация относительно влияющих аспектов. Единственные определенные аспекты, связанные с ретроградным движением Урана, которые будут выявлены сразу при нарушении привычного течения дел в доме, который он пересекает – это внезапные ситуации и катаклизмы, вызванные нарушением постоянно порядка, которые, безусловно, отменят и все ваши планы и намерения. Ретроградный Уран заставит задуматься над потребностью в личной свободе и самовыражении, если она не была удовлетворена до этого момента. Также ретроградное движение Урана может повлиять на интуитивные процессы, благодаря чему вы найдете новые способы самовыражения и станете более просветленными. Вы можете и ничего не заметить во внешнем восприятии окружения, но это будет непередаваемое, захватывающее чувство на субъективном уровне, после чего вы уже не сможете видеть вещи такими, какими вы видели их раньше на этом этапе жизни. Когда ход движения Урана нарушается, могут возникнуть периоды странных происшествий, которые редко могут быть проанализированы и объяснены. Лучший способ адаптироваться к этому периоду – постараться вникнуть в глубинные процессы, скрывающиеся под поверхностью, которые ранее вы игнорировали, и рассмотреть их объективно, при «дневном свете». Ретроградный Уран может дать огромные духовные возможности, но только если вы будете честны с собой и готовы их увидеть в вашей жизни. 

Ретроградный Нептун 
Движение Нептуна в ретроградной фазе длится около 158 дней и происходит раз в год. Его первоочередное влияние особенно ярко в доме, через который он осуществляет свое движение. Поскольку для Нептуна характерно все тонкое и неуловимое, то будет достаточно трудно в физическом плане определить все планетарные аспекты, которые необходимо учитывать при анализе и понимании движения Нептуна. Значительная часть этой фазы движения рассматривается в основном с теоретической стороны и с точки зрения домыслов и догадок, и может быть понятна лишь индивидуально каждым на глубинном уровне, пока вы находитесь в этом периоде времени. Ретроградный Нептун поднимает нерешенные проблемы и обстоятельства из прошлого (даже из нынешней жизни), что может изменить ваш эмоционально психологический настрой. Он в состоянии воздействовать на глубинные, часто скрытые внутри вас чувства. Постарайтесь быть более вдумчивыми, и тогда поняв природу этих чувств, можно будет взять их под контроль. Из-за обманчивости Нептуна другие структуры постепенно слабеют, теряет поддержку и становятся все менее стабильными, даже если снаружи это может показаться и не так, но чтобы это понять вам придется заглянуть глубоко внутрь себя для ответов. Только тогда вы распознаете эмоционально заброшенные части себя, которые нуждаются в заботливом участии и сострадании. Однако, возможно, вам потребуется испытать несколько фаз, чтобы понять истинную внутреннюю природу. 

Ретроградный Плутон 
Ретроградное движение Плутона бывает раз в год и длится около 160 дней. Обычно его влияние сосредоточено на том доме, через который он проходит, но ввиду слишком медленного движения, его влияние порой может показаться неярко выраженным для вас. Плутон воздействует на самые глубокие и подсознательные уровни ума и психики, поэтому это и не так легко выявить, на первый взгляд. Приостанавливая внешнее развитие дома, через который проходит Плутон, он заставляет вас сосредоточиться на том, что вам не удалось полностью восстановить себя в течение последних транзитных циклов. Чем более осознанными вы становитесь, тем менее мучительной и напряженной становится очередная ретроградная фаза Плутона. Все, что, как вам показалось, вы осознали – это неприятные вопросы и дела вашего прошлого, которые уже беспокоили вас достаточно времени, так что вы стали противостоять им психологически, когда они в очередной раз появлялись на вашем жизненном пути для того, чтобы быть пересмотренными. Плутон лишь заботит суть того, что вы их не проработали и не преобразовали в более высокие уровни материи. С объективной точки зрения, этот период может предоставить возможности, учитывая какой дом вовлечен в фазу движения, отойти от привычного и найти очевидные источники разрешения, которые вы ранее упускали из виду, и которые сейчас помогут вам в продвижении к вашей цели в этой уже хорошо изученной области. В это время следует уделить особое внимание дисциплине, эмоциональному самообладанию и обязательно контролировать аппетит. Это отличный период для познания себя, открытия новых граней своего внутреннего «я» и осознания того, что необходимо перерождение. Плутон в ретроградной фазе движения влияет на выявление слабых черт и развитие способностей. Если же в этот период не уделить особого внимания развитию потенциала, будет невозможным открыть свои истинные возможности.

система вправ

  • 16.04.24, 20:42
Вправи для розвитку м'язів
Зведення рук в кросовері - ефективна ізольована вправа для розвитку м'язів грудей.
Виконуючи її в різних варіаціях, можна акцентувати навантаження на різних ділянках грудних м'язів: верхній, нижній або внутрішній частинах.
Існує кілька основних варіацій зведення рук в кросовері: стоячи, лежачи на лаві, через верхні або нижні блоки.
За допомогою зведення рук в кросовері можна зробити величезний стрибок у розвитку грудних м'язів.
Вона ідеально підходить для того, щоб навчитися правильно їх «включати», так як робота носить ізольований характер, плечі і трицепс із процесу практично вимкнені, чого не можна сказати про інші вправах на грудні м'язи.
Головні задіяні м'язи при зведення рук у кросовері:
Лопатка: передній зубчастий м'яз, малий грудний м'яз, ромбовидні м'язи, нижній пучок трапецієподібного м'яза.
Плечовий суглоб: обертаюч манжета плеча, біцепс.
Ліктьовий суглоб: трицепс, плечовий м'яз.
Променевозап'ястний суглоб: м'язи-згиначі зап'ястя.
Тулуб: м'язи живота, сідничні м'язи, найширший м'яз спини.
Нога: основні м'язові групи ніг.
Як правильно розтягнутися та охолонути після тренування
Намагайся затриматися в кожній позиції хвилину, дихаючи повільно і глибоко.
1) Поза кобри
Переваги: Покращує гнучкість хребта, одночасно відкриваючи плечі та розтягуючи груди й живіт.
Ляж на живіт, витягни ноги, розмісти долоні на рівні плечей.
Тримай лікті близько до тіла, тисни долонями в підлогу, підніми голову та груди від підлоги. Шия має бути на одній ліній з хребтом.
Щоб завершити, повільно опусти груди і голову на підлогу.
2) Розтягування стегон і скручування хребта
Переваги: Розслабляє напружені стегна і покращує гнучкість хребта.
Сядь на підлогу і витягни ноги вперед, зігни праве коліно та постав праву п'ятку якомога ближче до лівого стегна.
Притягни рукою коліно ближче до грудей, зберігаючи при цьому рівне положення тіла.
Постав праву руку за спину та долоню на підлогу. Поклади ліву руку або лікоть на праве коліно та тисни на нього, відводячи вправо, поки не відчуєш розтягнення у сідничних м'язах.
Повтори на іншу сторону.
3) Низький колінний випад
Переваги: Чудова вправа для розтягнення квадрицепса, м'язів паху та стегна.
Почни з позиції випаду: опусти коліно ноги, що стоїть позаду, стань навшпиньки так, щоб нога, яка опинилася внизу, торкалася підлоги.
Якщо ти вже відчуваєш розтягнення, залишайся в цій позиції. Якщо ні, опусти руки та дозволь тілу опуститися ще нижче.
Якщо ти особливо гнучкий, тобі вдясться навіть опуститися передпліччями на підлогу.
Повтори на іншу сторону.
4) Розтягування згиначів стегна
Переваги: Чудова вправа для того, щоб розкрити стегна – особливо корисна для тих, хто проводить більшість часу за столом.
Стій на одному коліні так, щоб носок був під щиколоткою.
Стисни стегна та виштовхни їх вперед для глибокого розтягнення.
Повтори на іншу сторону.
5) Скручування
Переваги: Проста розтяжка, що розслабляє спину і стегна.
Стій розставивши ноги на ширині плечей, злегка зігнувши коліна.
Повільно опускайся з руками, аж поки твоє тіло повністю не опустится, до згину в талії. Виси в такому положенні, розслабивши плечі та шию.
Можеш злегка розгойдати тіло в сторони.
Дихай глибоко і повільно. Зроби до шести вдихів та видихів.

Упражнения для ускорения метаболизма

Всегда следует помнить о том, что перед выполнением любых упражнений, даже самых простых, необходимо выполнять разминку для того, чтобы разогреть мускулатуру. Это защитит твои мышцы от повреждений и в результате подготовит их к занятиям.

1. Подъем пяток
Это простое упражнение можно выполнить в любой момент и практически в любом месте дома. У тебя просто не получится найти отговорки и лениться.
Во-первых, необходимо встать и полностью выпрямить спину.
Не сгибая спины поднимай по очереди пятки к задней части бёдер.
Это упражнение напоминает бег трусцой на одном и том же месте. Начинать его следует медленно, постепенно ускоряя темп.
2. Быстрая змейка
Это упражнение немного сложнее первого. Для его выполнения тебе потребуется несколько небольших конусов или каких-либо других предметов. Например, подойдут бутылки с водой.
Поставь на пол по меньшей мере 5 конусов на равной дистанции. Тебе нужно будет быстро пробежать между ними, делая зигзаги.
Это упражнение можно усложнить, делая его ещё эффективнее. Для этого можно наклоняться и касаться конусов во время бега, после чего бежать спиной в обратную сторону, возвращаясь в начальное положение.
3. Ящерица
Это простое упражнение выполняется на полу. Для этого тебе нужно выбрать просторное место. Это силовое упражнение отлично подходит для ускорения метаболизма.
Ляг на пол и подними абсолютно расслабленное тело.
Поднимать его следует лишь с помощью ладоней и пальцев ног. Твои руки должны быть полностью вытянуты вдоль пола.
Иногда это упражнение называют планкой. Лучше всего выполнить несколько серий этого упражнения.
С каждым разом ты будешь становиться сильнее и выносливее. С учётом этого, в свою очередь, нужно увеличивать и частоту повторов.
4. Подъем коленей к груди
Для выполнения этого упражнения тебе нужно взять небольшой коврик и лечь на него.
Скрести ладони за шеей, чуть ниже затылка.
Согни колени, приближая их к груди.
Для того, чтобы это упражнение могло ускорить метаболизм и сжечь лишние килограммы, следует повторять его хотя бы 1 минуту.
После этого опусти ноги вниз и слегка помассируй живот. Отдохни немного и выполни ещё одну серию упражнения.
5. Прыжки со скакалкой
Наверняка в детстве тебе приходилось прыгать со скакалкой. В то время ты ещё не знала о том, что это простое весёлое упражнение полезно для здоровья. Настал момент вновь достать забытые прыгалки.
В начале следует держать ноги вместе во время прыжков. Старайся прыгать так, чтобы твои колени касались груди.
После этого можешь усложнить упражнение, чередуя ноги во время прыжков. Прыгай 30 секунд на левой ноге, а потом 30 секунд — на правой.
Это простое упражнение можно выполнять практически в любое время и в любом месте.
6. Танцы
Танцы — ещё одно великолепное упражнение, которым следует заниматься каждый день. Лучше всего, чтобы твои движения были интенсивными и быстрыми. В этом случае твоя мускулатура будет усиленно работать.
Самое главное — находиться в постоянном движении, расслабляя и сокращая мускулатуру.
Следует иметь в виду, что нужно быть терпеливой и последовательной, выполняя упражнения ежедневно. Старайся выкладываться целиком во время занятий.
При этом не забывай пить достаточно воды: твоё тело всегда должно оставаться увлажнённым.
Благодаря этим ускоряющим метаболизм упражнениям тебе станет легче избавиться от жировых отложений.
Помимо этого, ты можешь разработать ежедневный план физических упражнений и выполнять их дома, в привычной тебе обстановке. Вовсе не обязательно записываться в спортзал.
Постарайся оставить в прошлом сидячий образ жизни и вредные привычки. Необходимо трудиться для того, чтобы сохранить своё тело здоровым и сильным.
Регулярное выполнение этих упражнений поможет тебе добиться желаемой фигуры.

exam english

  • 16.04.24, 20:29
Recent technological advances have affected many areas of our lives: the way we communicate, collaborate, learn, and, of course, teach. Along with that, those advances necessitated an expansion of our vocabulary, producing definitions such as digital natives, digital immigrants, and, the topic of this post -- "21st-century teacher."
As I am writing this post, I am trying to recall if I ever had heard phrases such as "20th-century teacher" or "19th-century teacher." Quick Google search reassures me that there is no such word combination. Changing the "20th" to "21st" brings different results: a 21st-century school, 21st-century education, 21st-century teacher, 21st-century skills -- all there! I then searched for Twitter hashtags and Amazon books, and the results were just the same; nothing for the "20th-century teacher" while a lot for the "21st": #teacher21, #21stcenturyskills, #21stCTeaching and no books with titles #containing "20th century" while quite a few on the 21st-century teaching and learning.
Obviously, teaching in the 21-century is an altogether different phenomenon; never before could learning be happening the way it is now -- everywhere, all the time, on any possible topic, supporting any possible learning style or preference. But what does being a 21st-century teacher really mean?
Below are 15 characteristics of a 21st-century teacher:
1. Learner-Centered Classroom and Personalized Instructions
As students have access to any information possible, there certainly is no need to "spoon-feed" the knowledge or teach "one-size fits all" content. As students have different personalities, goals, and needs, offering personalized instructions is not just possible but also desirable. When students are allowed to make their own choices, they own their learning, increase intrinsic motivation, and put in more effort -- an ideal recipe for better learning outcomes!
2. Students as Producers
Today's students have the latest and greatest tools, yet, the usage in many cases barely goes beyond communicating with family and friends via chat, text, or calls. Even though students are now viewed as digital natives, many are far from producing any digital content. While they do own expensive devices with capabilities to produce blogs, infographics, books, how-to videos, and tutorials, just to name a few, in many classes, they are still asked to turn those devices off and work with handouts and worksheets. Sadly, often times these papers are simply thrown away once graded. Many students don't even want to do them, let alone keep or return them later. When given a chance, students can produce beautiful and creative blogs, movies, or digital stories that they feel proud of and share with others.
3. Learn New Technologies
In order to be able to offer students choices, having one's own hands-on experience and expertise will be useful. Since technology keeps developing, learning a tool once and for all is not a option. The good news is that new technologies are new for the novice and and experienced teachers alike, so everyone can jump in at any time! I used a short-term subscription to www.lynda.com, which has many resources for learning new technologies.
4. Go Global
Today's tools make it possible to learn about other countries and people first hand. Of course, textbooks are still sufficient, yet, there is nothing like learning languages, cultures, and communication skills from actually talking to people from other parts of the world.
It's a shame that with all the tools available, we still learn about other cultures, people, and events from the media. Teaching students how to use the tools in their hands to "visit" any corner of this planet will hopefully make us more knowledgable and sympathetic.
5. Be Smart and Use Smart Phones
Once again -- when students are encouraged to view their devices as valuable tools that support knowledge (rather than destructions), they start using them as such. I remember my first years of teaching when I would not allow cell phones in class and I'd try to explain every new vocabulary word or answer any question myself -- something I would not even think of doing today!
I have learned that different students have different needs when it comes to help with new vocabulary or questions; therefore, there is no need to waste time and explain something that perhaps only one or two students would benefit from. Instead, teaching students to be independent and know how to find answers they need makes the class a different environment!
I have seen positive changes ever since I started viewing students' devices as useful aid. In fact, sometimes I even respond by saying "I don't know -- use Google and tell us all!" What a difference in their reactions and outcomes!
6. Blog
I have written on the importance of both student and teacher blogging. Even my beginners of English could see the value of writing for real audience and establishing their digital presence. To blog or not to blog should not be a question any more!
7. Go Digital
Another important attribute is to go paperless -- organizing teaching resources and activities on one's own website and integrating technology bring students learning experience to a different level. Sharing links and offering digital discussions as opposed to a constant paper flow allows students to access and share class resources in a more organized fashion.
8. Collaborate
Technology allows collaboration between teachers & students. Creating digital resources, presentations, and projects together with other educators and students will make classroom activities resemble the real world. Collaboration should go beyond sharing documents via e-mail or creating PowerPoint presentations. Many great ideas never go beyond a conversation or paper copy, which is a great loss! Collaboration globally can change our entire experience!
9. Use Twitter Chat
Participating in Twitter chat is the cheapest and most efficient way to organize one's own PD, share research and ideas, and stay current with issues and updates in the field. We can grow professionally and expand our knowledge as there is a great conversation happening every day, and going to conferences is no longer the only way to meet others and build professional learning networks.
10. Connect
Connect with like-minded individuals. Again, today's tools allow us to connect anyone, anywhere, anytime. Have a question for an expert or colleague? Simply connect via social media: follow, join, ask, or tell!
11. Project-Based Learning
As today's students have an access to authentic resources on the web, experts anywhere in the world, and peers learning the same subject somewhere else, teaching with textbooks is very "20th-century" (when the previously listed option were not available). Today's students should develop their own driving questions, conduct their research, contact experts, and create final projects to share all using devices already in their hands. All they need from their teacher is guidance!
12. Build Your Positive Digital Footprint
It might sound obvious, but it is for today's teachers to model how to appropriately use social media, how to produce and publish valuable content, and how to create sharable resources. Even though it's true that teachers are people, and they want to use social media and post their pictures and thoughts, we cannot ask our students not to do inappropriate things online if we ourselves do it. Maintaining professional behavior both in class and online will help build positive digital footprint and model appropriate actions for students.
13. Code
While this one might sound complicated, coding is nothing but today's literacy. As a pencil or pen were "the tools" of the 20th-century, making it impossible to picture a teacher not capable to operate with it, today's teacher must be able to operate with today's pen and pencil, i.e., computers. Coding is very interesting to learn -- the feeling of writing a page with HTML is amazing! Even though I have ways to go, just like in every other field, a step at a time can take go a long way. Again, lynda.com is a great resource to start with!
14. Innovate
I invite you to expand your teaching toolbox and try new ways you have not tried before, such as teaching with social media or replacing textbooks with web resources. Not for the sake of tools but for the sake of students!
Ever since I started using TED talks and my own activities based on those videos, my students have been giving a very different feedback. They love it! They love using Facebook for class discussions and announcements. They appreciate novelty -- not the new tools, but the new, more productive and interesting ways of using them.
15. Keep Learning
As new ways and new technology keep emerging, learning and adapting is essential. The good news is: it's fun, and even 20 min a day will take you a long way!
I will talk about the qualities needed for a good high school teacher in the US.  This will differ for other countries and other grade levels, I am sure.
To me, the most important quality of a good teacher is patience.  No matter how good your students are, they will test your patience at many points during the day.
A second very important quality is caring.  Maybe it should be first.  Students can typically tell which teachers actually care about them -- about them as people and about their learning.
After that, I think a teacher needs to have a quick mind (to deal well with questions and such, but that may be because that is my style of teaching -- another teacher might talk about being very organized and planning well.

As a student I can say, we always consider that teacher truly good who can understand his or her student's psychology and act accordingly.
A good teacher is the teacher who plays these vivid roles together: tutor, controller, friend, feedback etc. The teacher must not be too strict or too retiring. S/he should find out students' demands and fulfill them remaining as much objective as possible. The teacher must not view the class as a place to rule, rather, should better help students feel that they do have an equally important role to play in the classroom. That is why learner-centered classes are getting popularity these days.

Flexibility to differentiate the instruction of the students by their diverse needs and their levels of skill.
Adaptability to accept changes in classroom demographics, class population, budget cuts, and working conditions
Objectivity to avoid their own bias to permeate their instruction
Discipline and Leadership to keep the students focused, motivated, and well-behaved.
Intelligence, of course, to be able to explain in detail, and without unneccesary complexity the things the students need to know.
Self-respect- otherwise the students will not be inspired to have it for either the teacher or themselves.
**Students are a reflection of what the teacher inspires***

In looking at the qualities of a good teacher the first quality that comes to mind is actually wanting to be a teacher.  If one choosing a career in something one likes to do, the joy will flow through and make the learning experience for the students and the teaching experience for the teacher so much better.
A teacher needs to be knowledgeable in his/her teaching field.
A teacher needs to be adaptive.  Each day student enters the classroom in different moods.  One needs to be able to adjust one’s own mood to help keep a stable mood in the classroom.
A teacher must be patient and kind.
A teacher should never be condescending.
A teacher should be a team player who works well with other teachers.
A teacher should be creative at adapting materials to fit each individual students learning style.
A teacher should be a lifelong learner.  New information is developed daily and in order to be the most effective teacher, one needs to continue to gain knowledge.
A teacher should be consistent and fair.
There are so many qualities that a good teacher should have.  My best advice is to tell you to think about the teacher that you disliked the most and don't do anything he or she did.  If it left you with a bad taste in your mouth it would do the same for other students as well.

15 Qualities of a Good Student 
What Are the Qualities of an Ideal Student?
There is an English proverb that “The more you read, the more you learn.” However, studying from books alone can never develop an ideal student. In order to be truly good, a student must strive in multiple areas: reading, the practical application of their field, travel, information technology (IT), computer operation, social activities, and leisure. In addition, they should make a point of developing the following qualities.
An ideal student maintains their health and observes religious activities.
They are social and hard-working.
They love their country.
They actively take part in games, sports, and other extra-curricular activities.
They should perform social work.
6. An ideal student makes proper use of their time and never shirks their duties.
7. They obey existing rules and regulations.
8. They devote themselves fully to the pursuit of knowledge.
9. A good student cultivates their virtues and values.
10. An ideal student has noble aims.
11. They give upmost priority to developing their character.
12. They lead a strictly disciplined life and never indulge in evil thoughts.
13. To be an ideal student, a person should spend most of their time acquring knowledge about their chosen field.
14. An ideal student must not dabble in politics, as politics is responsible for many problems facing youth nowadays. A good student bears in mind that their student years are the time to prepare for the struggles of adulthood.
15. An ideal should is sincere, truthful, dutiful, energetic, neat, and clean.
The Role of Technology
A good student should understand information technology. They should have an internet connected laptop or something similar to connect to the world easily. In this area, students in the West have an edge over South Asian students. In order to catch up, we should provide student loans to pay for computers.

The British Education System. State Education in Britain.
All state schools in Britain are free, and schools provide their pupils with books and equipment for their studies.
Nine million children attend 35.000 schools in Britain. Education is compulsory from 5 till 16 years. Parents can choose to send their children to a nursery school or a pre-school playgroup to prepare them for the start of compulsory education.
Children start primary school at 5 and continue until they are 11. Most children are taught together, boys and girls in the same class. At 11 most pupils go to secondary schools called comprehensives which accept a wide range of children from all backgrounds and religious and ethnic groups. Ninety per cent of secondary schools in England, Scotland and Wales are co-educational.
At 16 pupils take a national exam called «G.C.S.E.» (General Certificate of Secondary Education) and then they can leave school if they wish. This is the end of compulsory education.
Some 16-year-olds continue their studies in the sixth form at school or at a sixth form college. The sixth form prepares pupils for a national exam called «A» level (advanced level) at IS. Yon-need «A» level to enter a university.
Other 16-year-olds choose to go to a college of further education to study for more practical (vocational) diplomas relating to the world of work, such as hairdressing, typing or mechanics.
Universities and colleges of higher education accept students with «A» levels from 18. Students study for a degree which takes on average three years of full-time study.
Most students graduate at 21 or 22 and are given their degree at a special graduation ceremony.

Ukrainian system of education
There are many countries in the world and each country has its own characteristics. It differs from others in culture, in mentality and therefore in the lifestyle. The educational systems of each country are also different. And Ukraine is not an exception.
Children in Ukraine start gaining their education at the age of three when they attend kindergarten. The real school starts for them when they reach the age of six or seven. At the age of ten they become pupils of junior classes. It is not necessary to attend school after finishing junior classes, but the full secondary school programme includes senior classes (age 15-17). These two years of study are obligatory for gaining higher education.
So pupils finish school at the age of 15 or 17. Those who do not wish to continue studying may enter vocational schools, different kinds of technical schools, or just find their jobs and start working.
Having graduated from school at the age of 17 you may become a student at the establishments of high education: a university, a college, an institute. And after that you may become a postgraduate student (in case one wants to work at his or her scientific research and receive the scientific degree of Master or Doctor of Science).
But this stage in the life of Ukrainian people may not be the final in learning. Because the well-known English proverb says “As you live so you learn”.

If I were asked to describe the ideal teacher, I instantly think of this one person, though I am sure many fit the criteria for an “ideal” teacher, since it varies student to student. To me, the “ideal” teacher is someone who makes you enjoy learning, someone who is supportive, and someone who goes above the call of duty to help you out. Not everyone has the chance to find and meet this “ideal” teacher, but those lucky ones that do find this person, are blessed. I was one of the lucky ones, and I met my ideal teacher in my freshman year of high school. Needless to say, she was my English teacher during my freshman year. When I walked into my English class that first day, I knew I would instantly love this teacher; her crazily outgoing personality, and her silly voices that always made me laugh until I had tears streaming down my face. She once told us that she always wanted to be a voice on Disney, and as much as Disney would’ve been blessed to have her, I am so glad she took to teaching. 
This teacher could make my day just with that thought that I was having her class. I was always so excited for the days that I had English class, which was only every other day due to our rotating schedule. I could sit in that class all day, and hated that it was only an hour and a half, because it went by way too fast for me. English had always been my strong point, none the less; I continued to have a strong love for English, and a high grade all year in her class. As I continued to go to this class, I began to love it and her more and more. June came way too fast, and I’ll be completely honest, I cried on that last day of school, when the reality hit that I would not have her class again, until I was a senior. 
This teacher is such an incredible teacher, that I continued to visit her during my sophomore year of high school, and when I had difficulty I went to her. With a new year came a new teacher, and I had difficulty adjusting to a more laid back, not overly exciting teacher such as she was to me, I even begged to go back to freshman English again. With her help, I eventually came around to liking this new English teacher, though her approach was never my style, and I have yet to find a teacher with the same style as my Freshman English teacher. 
Now I am a junior in high school, and yes I still go back and visit this wonderful teacher who still to this day impacts my life in such incredible ways. I visit her every morning before school, and sometimes even after school before practice. She continues to be such a supportive and inspirational woman in my life, and I don’t think that will ever end. When I need help or am just having a bad day, I turn to her, and she always makes me feel so much better. When I have a great Cross Country race, or even a bad one she always says she’s proud of me, even on the days I come in dead last, and genuinely means it. 
Even though I have not had her as a teacher since freshman year, she still continues to play such a crucial role in my life, and continues to go above and beyond for me even though I am technically not her student at the time being. I am blessed to have her in my life, and proud to say she is my teacher, inspiration, support, and friend. For those that are blessed with an incredible teacher, such as I have, embrace it, and never let that go. I know even when I am gone off to college; this woman will forever be a part of my life as a teacher as well as a friend.

My dream school is a school where teaching methods vary from the use of contemporary technologies like robotics to out-of-class experiences.  Those experiences are important because they do not confine students to the four walls of a classroom. 
There would also be integrated learning of subjects both in the Arts and Sciences so that the education received would not be about confining but expanding. Given choices, students get a sense of freedom, can express opinions and will be more sociable. All these make them better persons in society, possessing a wide range of skills. 
My dream school would be complete with amazing facilities like classroom labs, pools, and gyms. A library and counselling centre would be at hand to enable students to be more familiar with their subjects and themselves. Studying in a hands-on environment allows students to use their five senses to gain knowledge. It moulds them to be excited about their abilities and excel with them. Also at hand would be a canteen stocked with healthy food. A balanced diet is vital for students who spend many hours in school. Clean, non-processed, nutritious food is a key feeding requirement for students. 
Foreign exchange programs in my dream school would create understanding and respect. They would satisfy curiosities and instil intercultural awareness. They would be open to all students, rich and poor. Including students from all parts of the world would make this education truly global. 
Sports would be given equal emphasis with academics. After all, education is not only for the mind but for the whole self – mentally and physically. Sporting activities instil a healthy lifestyle by encouraging students to be physically fit, emotionally strong, and have good self-esteem. They build team spirit, and at the same time encourage individuality. Through sports, people from different backgrounds meet and learn to respect each other. 
Academic subjects must be relevant. The syllabus would include significant impact fields like environmental studies, political views, and economic struggles. It would grab the attention of students and lead them to action. 
Improving schools would require international collaboration. Such cooperation would encourage dialogue and lead to common standards. Nelson Mandela once said, “Education is the great engine of development. It is through education that the daughter of a peasant can become a doctor, that the son of a mineworker can become the head of the mine, that the child of farm workers can become the president of a great nation”.  
Education can bring a change in someone’s future as Mr. Mandela observed. The struggle to keep fulfilling that observation must be made by us. Students need to be inspired, amazed and be aware of endless opportunities. 
While school is the best thing that ever happened to mankind, there is still yet more to do.

Тема: Музика не знає кордонів

  • 16.04.24, 20:17
Мета: розкрити взаємозв’язок між музичним мистецтвом,
Обладнання:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вступ
Cьогодні ми розкриємо новий аспект взаємозв’язку між музичним мистецтвом різних народів і спробуємо зрозуміти інтернаціональну сутність музичної мови. 
Прослухайте дві пісні мовою різних народів. Спробуйте визначити їх характери, образний зміст. 
Слухання музики 
Аналіз прослуханих творів 
Ці пісні контрастні за характером. Слід відмітити, що перша – ніжна, плавна і сумовита. Ми чуємо незвичайні інтонації негритянської колискової пісні. Це Колискова з опери «Поргі та Бесс» видатного американського композитора Джорджа Гершвіна. 
Негритянські джазові колискові інтонації цієї пісні істотно відрізняються від інтонацій українських колискових пісень або пісень інших народів своїми гострими зрушеннями (так званими синкопами), що підкреслюють плавність мелодії. Виконує колискову соліст у супроводі хору. 
Другий твір, який ми прослухали, – болгарська народна жартівлива пісня «Посадив полин я». Вона жвава, грайлива і жартівлива. 
Цій пісні характерне і розширення від куплету до куплету за рахунок додавання до кожного наступного куплету нових фраз. У цьому творі головна роль належить хору. 
Хоча слова цих двох пісень не всім зрозумілі, музика допомогла зрозуміли їх характер і зміст. 
Отже, кожен народ має свою не лише розмовну, а й музичну мову. Вона, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, за її допомогою виражають певні почуття й образи. 
Слухання музики 
Прослухайте музичний твір уже відомого нам норвезького композитора Едварда Гріга і спробуйте визначити характер музики й образний зміст. 
Аналіз прослуханого твору 
Ми прослухали романс Едварда Гріга «Захід сонця». Композитор змалював вечірню пору, коли «на землю знов приходить сон». 
Складається враження, що ввечері вітер ніби заколисує природу. Музика переважно ніжна, лагідна та раптом стає схвильованішою (з’являється останній сплеск дня, що минає). Зіставлення мажору (в першій частині) з мінором (у другій) дає змогу сприймати цей твір як двочастинний. 
Ми переконалися, що інколи переклад не потрібен! Музична мова допомагає слухачам будь-яких національностей зрозуміти задуманий авторами образ. 
Та давайте перевіримо правильність наших думок. 
Повторне слухання романсу «Захід сонця»
Розучіть пісню Е. Гріга «Захід сонця». 
Слідкуйте, щоб ваше дихання було широким, а звучання голосних – округленим і протяжним. 
У цьому вам може допомогти передача фразування рухом руки. 
Розучування романсу «Захід сонця» 
1. Находить тінь і день пройшов, 
І згасло світло в лісі. 
Багрянець золотом упав, 
На землю тьми завіса. 
В вечірній тиші чарівній 
Беріз шепочуть віти… 
На землю знов приходять сни, 
Над світом мріють вії. 
2. Як сумно з нами день прощавсь, 
В тривозі гори спали, 
Закрили квіти пелюстки 
І птахи замовчали. 
Завмерла далина і жде, 
Вся плачучи росою, 
Що швидко сонце зникне десь 
За смугою ясною. 
V. Підсумок уроку 
Сьогодні ми переконалися, що музична мова, на відміну від розмовної, зрозуміла нам без перекладу, а з її допомогою виражають певні почуття й образи. Допомогли нам Колискова з опери «Поргі та Бесс» Джорджа Гершвіна, болгарська народна жартівлива пісня «Посадив полин я» та романс «Захід сонця» Едварда Гріга.

Тема. О. Пушкін «Казка про царя Салтана...»
Мета: ознайомити учнів з особистістю видатного російського поета О. Пушкіна; викликати інтерес до його творчості; вчити зіставляти епізоди тексту з ілюстраціями; розширяти словниковий запас; удосконалювати вміння виразно читати; виховувати самокритичність.
Обладнання: портрет О. С. Пушкіна, книги для виставки «Казки О. С. Пушкіна», ілюстрації до твору «Казка про царя Салтана...», складові таблиці.
Хід уроку
I. Організація класу
Будемо дружно працювати 
І твір Олександра Пушкіна вивчати.
II. Вправи для вдосконалення читацьких навичок
1. Розчитування.
Читання складової таблиці (індивідуально).
2. Робота зі скоромовкою.
Казки, казки — це так цікаво, 
Тим більше — «Казка про царя Салтана...».
3. Робота над чистомовкою.
Ці-ці-ці — царицями хотіли бути сестриці. 
Ці-ці-ці — вони вибралися з світлиці. 
Ці-ці-ці — третьої цариці не любили дівиці,
Ці-ці-ці — дві старші сестриці.
4. Читання «слів-пірамід». 
Аршин
сваха
зарить
дозор
обмова
признали
1) Спочатку читати одне слово, а потім — два, три й таким чином прочитати всю піраміду цілком.
2) 1 варіант — прочитати іменники, визначити їх рід, число. 
2 варіант — прочитати дієслово і визначити його особу, число, час. 
5. Прочитати слова по рядках.
Св_тл_ц_ н_тк_л_ п_знь_ї
с_стр_ц_ н_в_р_л_ ц_л_ї
д_в_ц_ м_в_л_ кр_сн_ньк_
ц_р_ц_ р_д_л_ г_л_б_ньк_
— Як одним словом можна сказати про кожну групу слів?
6. Утворити нові слова із букв слова вибирайтеся.
7. Гра «Плутанка».
Царицю з сином в бочку спасла
та в синім океані посадили.
Лебідь їх проголосила
та князем його пустили.
— Перегрупуйте слова рядків так, щоб отримати правильну строфу з казки О. Пушкіна.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу
1. Розгадування кросворда.
1) Дерев’яна лялька з довжелезним носом, про яку склав казку Карл Коллоді. (Піноккіо)
2) У якій казці Шарля Перро розповідається про хитрого і розумного кота? («Кіт у чоботях»)
3) Автор казки «Горбоконик» (Єршов)
4) Петро Єршов — відомий... письменник. (Російський)
5) Видатні німецькі казкарі — брати... (Грімм).
6) Маленький і товстий, дотепний і хвалькуватий герой казки шведської письменниці Астрід Ліндгрен. (Карлсон)
— Прочитайте слово по вертикалі. (Пушкін)
— Отже, як ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку?
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення із життєвим досвідом письменника
1. Розповідь учителя про поета.
2. Опрацювання статті підручника про О. С. Пушкіна.
— Які казки згадано у статті?
— Що було створено за сюжетами його казок?
V. Опрацювання «Казки про царя Салтана...»
1. Виразне читання тексту казки вчителем.
— Назвіть дійових осіб казки. Хто з них головні, а хто — другорядні герої казки?
2. Словникова робота.
— Доберіть синоніми до слів мудрувати, брехливе, потайно, велять та складіть пояснення цих слів (із сусідом по парті).
3. Повторне читання тексту «ланцюжком».
— Чим у палаці займалися сестриці цариці?
— Хто такі Гвідон і Чорномор?
4. Вибіркове читання.
— Якими були мрії сестер?
— Чи здійснилися їхні бажання?
— Куди поїхав цар?
— Хто народився у царській сім’ї?
— Що робили ткачиха і повариха?
— Чому цариця із сином опинилися в океані?
— Хто врятував царицю із сином?
— Чому Лебідь допомагала князеві Гвідону?
— Як Гвідон ставився до свого батька?
— Які дива побачили гості на острові?
— Що чарівного є у казці?
5. Вправи для розвитку техніки читання.
1) Гра «Хто швидше знайде порівняння» (Робота в парах)
А сама неначе... (пава). 
Панцир, як ... (жар зорі).
2) Гра «Дочитайте речення». (Проводять учні)
3) Гра «Прочитайте про...»
— Те, як цар забрав усіх сестер у палац;
— Те, що цар був на війні;
— Того, хто перейняв гінця до царя;
— Те, яку відповідь приніс хмільний гонець.
6. Робота над ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації до казки. Який епізод зобразив художник?
— Знайдіть рядочки твору, які відповідають до малюнка (по рядах).
7. Словесне малювання.
— Які малюнки ви намалювали б до казки?
VI. Домашнє завдання
Виразно читати. Скласти кадри до діафільму за казкою.
VII. Підсумок уроку