Платежі Паспортного сервісу
- 14.07.21, 10:59
Чому різняться платежі за отримані адміністративні послуги клієнтами Паспортного сервісу ДП «Документ» та Центрами з надання адміністративних послуг
Зробивши відповідні платежі в терміналі «Паспортного сервісу» ДП «Документ» в місті Дніпро, можна отримати послуги з оформлення закордонних паспортів, ID-карток, отримати довідку про відсутність судимості, тощо. З першого погляду все прозоро, Центр знаходиться в середмісті Дніпра, працює електронна черга, начебто, швидко та зручно. Натомість, нас зацікавила ситуація в ЦНАП. Адже, наприклад, записатися в електрону чергу на отримання паспорту в Центрах з надання адміністративних послуг (ЦНАП) майже неможливо. Чому тоді все так зручно в державному підприємстві «Документ» та в чому може бути підступ? Чим відрізняються Центри з надання адміністративних послуг, утворені районними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та «Паспортний сервіс» Державного підприємства «Документ».
Спробуємо розібратися хто саме має право надавати адміністративні послуги та як формується ціна.
Так, з метою запобігання корупційних ризиків, мінімізації контактів посадовців з громадянами було утворено ряд центрів з надання адміністративних послуг. Згідно ЗУ «Про адміністративні послуги», ЦНАПи утворюються Київською, Севастопольською міською, районною у місті Києві, Севастополі державною адміністрацією, міською, селищною, сільською радою, територіальними громадами. Строки виконання заказів та розмір оплати послуг регламентує чинне законодавство. Згідно п. 6 ст. 11 ЗУ «Про адміністративні послуги» забороняється отримання будь-яких додаткових не передбачених законом платежів або вимагання сплати будь-яких додаткових коштів.
Пунктом 3 ст. 3 ЗУ «Про адміністративні послуги» зазначено, зокрема, що орган виконавчої влади, інший державний орган є суб’єктом з надання адміністративних послуг. Так, в далекому 2003 році було утворено Державне підприємство «Документ». Метою якого є впровадження нових сервісів і стандартів надання послуг. Слід зазначити, що на відміну від ЦНАПів ДП може надавати оплачувані послуги, отримуючи прибуток, який використовується виключно в межах затвердженого ДМС України фінансового плану.
Фактично, ми бачимо наявність двох можливостей отримання адміністративних послуг, звернувшись до ЦНАП або до Державного підприємства, яке підпорядковується Державній міграційній службі України. Тобто в обох випадках некомерційні структури надають послуги за законодавчо фіксованою ціною, та не мають права нав’язувати додаткові послуги. Але…
Часто виникає ситуація, коли, наприклад, відсутнє місце для запису в електрону чергу для отримання закордонного паспорту в ЦНАП. Натомість, можна використати іншу можливість, звернувшись до Державного підприємства «Документ», адже ціна фіксована…
Звісно, ми не живемо при комунізмі, а тому за надані послуги доводиться сплачувати.
Але, багато хто з користувачів Паспортного сервісу стикався з явищем, коли здійснені платежі за надані послуги не відповідали заявленим цінам.
Так, за послугу з отримання закордонного паспорту окрім її вартості, користувачі мають сплатити комісійну винагороду за переказ коштів, оплатити пакет сервісних послуг «Стандарт» та здійснити страховий платіж. Після цих платежів, в нашому випадку, ціна послуги зросла на вісімсот сімдесят сім гривень.
Гроші було сплачено в термінал (програмно-технічний комплекс самообслуговування) №142007, який знаходиться безпосередньо в приміщенні Центру обслуговування громадян «Паспортний сервіс».
Згідно статті 24 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» на подібних терміналах має міститися обов’язкова інформація. Розміщувати її мають комерційні установи, які приймають готівку (у тому числі за допомогою платіжних пристроїв) для подальшого її переказу. Обов’язкова інформація має бути розміщена в доступному для огляду клієнтів місці або на моніторі платіжного пристрою.
В нашому випадку обов’язкова інформація на терміналі була відсутня. Тобто про розмір комісійної винагороди платник не знав. Сімдесят сім гривень просто собі списали, позбавивши клієнта можливості знайти більш дешеву послугу в іншій комерційній установі. До сімдесяти семи гривень додайте ще пакет сервісних послуг «Стандарт» та страховий платіж. Як було написано вище, ціна в результаті зросла на вісімсот сімдесят сім гривень.
В квитанціях, які термінал видав після здійснення платежів, значиться банк AT «Універсал банк» (ЄДРПОУ 21133352).
Ми звернулися до AT «Універсал банк» з метою отримання інформації стосовно належності/використання зазначеного терміналу №142007. Проте, AT «УНІВЕРСАЛ БАНК» листом від 25.06.2021 відмовив у доступі до запитуваної інформації. В комерційній установі послалися на те, що банк не може розкрити запитувану інформацію, оскільки вона належить до комерційної таємниці.
Тобто, на території України діє 27 центрів ДП «Документ», в яких для оплати послуг використовуються термінали комерційної структури, яка отримує чималу комісію з кожної оплати. Більш того, під час видачі закордонних паспортів, громадянам нав’язують послугу страхування приватної страхової компанії.
Описаний в статті випадок не є поодиноким. Майже кожен користувач Центру обслуговування громадян «Паспортний сервіс» ДП «Документ» (ЄДРПОУ 32735236) вимушено здійснює такі непрозорі, незрозумілі платежі, які не є обов’язковими. Ми з’ясуємо, з якої причини саме ці комерційні структури монопольно отримують чималий прибуток під час діяльності державного підприємства. За нашим переконанням, корупційна складова яка знищена в ЦНАП, може залишатися в «Паспортних сервісах» ДП «Документ».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Схеми незаконного будівництва
Коментарі