"Обдури ближнього свого, як самого себе" (продовження)
- 17.03.10, 11:10
Серйозні фахівці зі суміжної маркетингово-психологічної галузі (є і така) точно передбачили нинішню ситуацію ще на початку цього століття. І не лише передбачили, але і назвали причини грядущих змін. Але тоді, у лихоманці кредитного буму й інших бізнес-перемог, до них, звичайно ж, ніхто не прислухався. Зате нині, коли горезвісний «смажений півень» кризи зробив своє, настав час усвідомити, що перевірені прийоми зі старого набору працюють дедалі гірше. І тут навіть не важливо, «хто винен» – куди важливіше друге з вічних питань: «що робити?». Враховуючи почуття безвиході на тлі жалюгідних спроб світових економістів намацати «дно кризи», з'явився шанс, нарешті, рушити в інший бік від «старої валізи» маркетингових законів, що стали причиною «несподіваного» провалу економіки.
Обіцяні «нові» інструменти.
Скажу відразу: аж ніяк не йдеться про повну відмову від класичного маркетингу. Багато з минулих напрацювань і тепер може нам послужити. Але для того, щоб ця стара «колода» продовжувала грати, у неї слід вкласти принципово нові «карти». Що ж це за козирі – нові та напівзабуті одночасно?
Ось вони – три головні «екзотичні» принципи, які торують шлях до нового:
1. Побудова всієї системи маркетингу зі щирим ВІДЧУТТЯМ КОРИСТІ клієнтам на виході. Тоді весь бізнес стає каналом–провідником благ (не важливо, яких) до покупця або клієнта. У результаті потік цієї енергії «благ» через такий канал не вичерпується, а посилюється, посилюючи й сам канал і даючи йому збільшувати «пропускну спроможність».
2. Орієнтація бізнесу на відчуття щоденного РОЗВИТКУ І ЗАДОВОЛЕННЯ у співробітників компанії, а також у партнерів (про клієнтів ми вже сказали).
3. Нарешті – за наявності чіткої та вивіреної побудови бізнес-завдань і планів фінансового розвитку – одночасна відсутність надмірного зациклення на них. Тобто замість установки «досягти будь-якою ціною» – отримання ЗАДОВОЛЕННЯ ВІД САМОГО ПРОЦЕСУ щоденної діяльності. Саме тоді заплановані високі результати приходять найкращим, оптимальним шляхом.
Одне важливе доповнення: цю ідеологію повинні неодмінно взяти на озброєння топ-менеджери та власники бізнесу. Оскільки через них іде основне енергетичне посилання до розвитку, то вони і є стержнем усієї цієї стратегії.
Тепер глибоко вдихніть (або видихніть) і прислухайтеся до себе. Що там – усередині? Повний шок і подив? Упевнена невіра в цю «ідеалістичну утопію»? Бажання поглянути на обкладинку – це рекламний журнал чи огляд езотерики? А може, навпаки, відчуття, що ви все це давним-давно чудово знали, але боялися визнати, бо «правда очі коле»? Ймовірно, враховуючи нинішній гарячковий пошук виходу з кризи – і власникам бізнесу, і нам із вами від «безвиході» буде набагато простіше повернутися до забутого відчуття істини. Тим більше, що якраз для цього й потрібна криза!?
Звичайно, і тепер немало серйозних компаній за інерцією ще продовжують отримувати дивіденди від старих маркетингових маніпуляцій. До речі, в таких компаніях співробітники, як правило, «тягнуть лямку» – відчуваючи себе заручниками-«гвинтиками», які мимоволі терплять безконечне закручування «гайок». Але це інерція старої енергії, яка не просто «скоро» чи «колись» вичерпається, – вона зникає прямо зараз – на наших з вами здивованих очах! Загальний Закон збереження енергії не в змозі відмінити навіть найвпливовіший олігарх. Не віриться? А чи не це нині відбувається довкола?
Отже, якщо ви бізнесмен будь-якого рівня, що випадково читає цю статтю (а речей випадкових, взагалі-то, не буває), можете почати застосовувати цей «новий» маркетинговий ресурс, не відкладаючи. Просто щиро спробуйте мислити інакше – тоді конкретні інструменти і рішення прийдуть «по ходу п'єси». Капіталовкладень ця ідеологія не потребує, а результати (звичайно, наче випадково – у вигляді «вдалих збігів») починають приходити через лічені тижні. Втім, описана вище стратегія має і конкретний тактичний розвиток, аж до детальних рекомендацій зі щоденних дій в цьому напрямі. Тактика відповідає на довге, але важливе питання: «Як зробити так, аби описані принципи перетворилися на повсякденну реальність, а не залишилися красивою фікцією, викладеною де-небудь на корпоративному сайті у вигляді формальної місії та цінностей?». До речі, в успішних східно-азіатських компаніях «наївні» японці, китайці та корейці чомусь кожен ранок хором виспівують перед роботою корпоративні гімни, яких йдеться не про процвітання фірми, а про благополуччя клієнтів! Нісенітниця! А може, зовсім ні? Може, «воно» працює? Ось вам і «відірвана від бізнесу езотерика». Хоча, звичайно, хоровий спів – не панацея. Проте детальна тактика – предмет уже для іншої, куди більш розгорнутої публікації, і, мабуть, на сторінках іншого видання.
Неймовірна правда
Отже, невже ці, ледь не біблейські й абсолютно не прагматичні принципи сьогодні справді можуть допомогти отримувати прибуток?! Невже в нашому «обачливому, холодному світі» стало рентабельним (просто жах!) прагнення до добра, і де – в бізнесі?! Уявіть собі – так! Той, хто вчасно не зрозуміє тенденцію, може залишитися за бортом спільного маркетингового човна. Причому надовго.
Чому спільного? Погляньте, що відбувається, наприклад, із банківською системою. «Раптом» з'ясувалося, що «виживання» банківської системи найтіснішим чином пов'язане зі станом справ у кожному з банків зокрема. Варто одному з них похитнутись, як вкладники втрачають довіру до системи і намагаються забрати вклади з усіх установ, приводячи і їх до фінансового краху! Ось вам і кінець конкуренції по-старому – віднині всі пов'язані між собою. З іншого боку, банкам тепер доводиться активно піклуватися про стан справ у самих вкладників-клієнтів. Раніше ті були тільки джерелом прибутків – «несіть нам свої грошики і побільше, та беріть кредити під відсотки, ви нам тільки тим і цікаві...». Тепер – зовсім інша «гра». Якщо клієнти не повертають кредити і забирають вклади – смерть будь-якого банку неминуча, а з нею – і поступовий крах усієї економіки. Так, начебто, було завжди, але саме «начебто». Повне розуміння цього нерозривного зв'язку прийшло тільки тепер – із кризою. І знову – чіткий сигнал до об’єднання замість взаємної байдужості, чи, тим більше, – агресії. Банкам потрібні клієнти – про них слід турбуватися, думати, звідки у них візьмуться кошти, і навпаки – банки для клієнтів зовсім не вороги, а цеглинки для підвалин економіки, що потребують підтримки. Недавно один із найбільших українських банків, який ніколи не займався доброчинністю, почав за свої гроші випускати для клієнтів кишенькові картки із заповідями різних релігійних конфесій. Мало того – ці картки не брендові, вони просто знаходяться на спеціальних стендах усередині відділень.
З якого б це дива?
Ми навели декілька прикладів. За бажання Ви відшукаєте й інші. Чи означає сказане, що відтепер насправді нестримно стає рентабельним і прагматично вигідним робити добро, будуючи на цьому просування торговельної марки або лінійки продуктів? Нарешті, як бути з тими брендами, котрі за визначенням не вкладаються в таку ідеологію, – наприклад, із тютюновими чи алкогольними?
На ці зовсім не риторичні питання нам із Вами відповідати самим і, очевидно, вже найближчим часом.
Коментарі
_Таша_
117.03.10, 11:35
якісний товар не потребує реклами - не новина. за кордоном усі так працюють приватні підприємці. от тільки для нашої країни це навряд чи щось змінить. це постулати елементарної економіки, яку вивчають у навчальних закладах. якби хтось їх вивчав, а не лише робив вигляд, то може все було б інакше. це тільки тут дорожчає долар, який втрачає позиції в інших країнах світу. це тільки тут якщо друкують гривні, то вони підлягають девальвації, а якщо це стосується долара, то він не змінює своїх позицій. це тільки тут кажуть, що "криза" (якої і не було) нема куди збувати продукцію, то за усіма принципами економіки такий товар повинен стати дешевшим аби зацікавити когось. але ж тут все навпаки. все дорожчає. це країна, де економіка набуває того сенсу, який бажано, щоб вона набула за примхою багатіїв!
zmi_j
217.03.10, 11:49Відповідь на 1 від _Таша_
Згоден цілком. Та на жаль світові економічні закони для нас "не указ". От і доводиться проводити лік без тим хто до цього дотичний. Може хоч якось можна буде змінити їх бачення, бодай у майбутньому
Гість: Ogin
317.03.10, 11:53Відповідь на 1 від _Таша_
Угу...
_Таша_
417.03.10, 12:00Відповідь на 2 від zmi_j
вважаю, що розумна людина саме так і працює, а от ті бовдури, які прагнуть швидкого прибутку (повернути усі гроші з самого першого продажу), вони існують сьогоденням, про майбутнє вони не здатні згадувати
на прикладі одного магазину...вони вже три роки збувають одне й те ж саме взуття, до того ж ще й підвишчують ціни, наче то інфляція навіть на згадку за три роки не прийшло, якщо я не купила те взуття 3 роки тому, то коли воно зберігалося в них, псувалося часом, то якщо в мене виникне бажання купити щось, то тільки тому що воно дешеве, аби може згодилося раз на рік на городі попрацювати та ні...все сподіваються, що знайдуть якихось бовдурів, щоб збути все взуття. може коли доведеться все викидати на четвертий рік, то якось зрозуміють. хоча сумніваюсь...якщо за 3 роки...
Богдан Бо
517.03.10, 12:21Відповідь на 4 від _Таша_
шановна, а ви не подумали, що взуття є прикриттям іншого бізнесу? Тому воно і лежить без руху...
В Україні бізнес є дуже цікавою справою, в розумінні логіки - її тут нема! Про добро тим більше не йдеться...
_Таша_
617.03.10, 12:31Відповідь на 5 від Богдан Бо
повторюю для тих хто не зрозумів: воно там лежить, бо його не купують. це вже не сучасні моделі, тому на них треба робити знижку. а от хохляцька звичка хапати все та непомірно не дає власнику зробити знижку. не треба вигадувати щось зайве і не треба намагатися дурість таких підприємців виправдовувати
Богдан Бо
717.03.10, 12:52Відповідь на 6 від _Таша_
Я не виправдовую, а знаю, що купа бютиків відкрито не для бізнесу. Повірте, що там, де треба - взуття не залежується. І знижки є. І там зовсім не дурні люди.
Ви мені нагадали один анекдот: власник магазинчику вивісив оголошення з помилками. Друзі радять зняти, бо про нього покупці подумаю що він дурень, а той відповів: хай думають і тільки зайдуть до мене щось купити, а там побачимо, хто з нас дурень
_Таша_
817.03.10, 12:58Відповідь на 7 від Богдан Бо
то як вже давно ви знаєте задля чого відкривають магазини в інших містах? принаймні щоб це знати, треба щонайменеше жити там де той самий магазин, про який йдеться, користуватися послугами його не один рік та бути знайомим з власниками. дуже кумедно розмірковувати про те, що вам невідомо
Богдан Бо
917.03.10, 13:02Відповідь на 8 від _Таша_
Почекайте: ви повідомили, що є магазин, де 3 роки лежить одне і те взуття і тільки дорожчає і жодних коментарів, а за який рахунок цей магазин виживає? Підіть і спитайте, яка оплата у продавців і який прибуток в магазині - що вам заважає?
_Таша_
1017.03.10, 13:12Відповідь на 9 від Богдан Бо
я навела приклад конкретного магазину, як вони поводяться з товаром, втратившим сучасність. мова йдеться саме про те, як підприємці використовують принципи економіки (тобто ніяк. принцип один - хапай більше). а те що вас зацікавило як вони заробляють, не більше ніж ваша цікавість. не треба відхилятися від теми заробляють, але не були б такими дурнями, то заробили б більше, позбулися б товару вже неліквідного, було б місце для нового взуття, збільшився б товарообіг, а за ним і прибутки