Нове дослідження від MIT під назвою "Ваш мозок на ChatGPT: накопичення когнітивного боргу при використанні AI-помічника для написання есе", показує, що практика регулярно використовувати ChatGPT для складання листів чи написання есе знижує розумову активність людини.
У дослідженні взяли участь 54 особи, яких розділили на три групи:
перша використовувала виключно ChatGPT; друга мала доступ лише до звичайних пошукових систем; третя покладалась виключно на власні знання (без жодних інструментів). Учасникам запропонували написати есе на різні теми, наприклад: "Чи може мистецтво змінювати життя людей?". Вони мали 20 хвилин на виконання завдання, при цьому носили спеціальні EEG-шоломи для зчитування електричної активності мозку.
Результати показали: учасники з "мозкової" групи демонстрували найбільшу когнітивну активність, були залучені у процес, краще запам'ятовували написане і проявляли більше креативності. Ті ж, хто користувався ChatGPT, навпаки, виконували завдання швидше, але з найменшою мозковою залученістю, часто не могли згадати, що саме написали, і майже не відчували авторства над своїм текстом.
Науковці описують цей стан як "метакогнітивну лінь" — коли людина перестає докладати зусиль, дозволяючи машині "думати" за себе. І хоча ця "лінь" може бути комфортною, вона поступово притуплює здатність до критичного мислення та самостійного вирішення завдань.
Найбільше занепокоєння викликали результати четвертого етапу дослідження, коли групи помінялися місцями. Ті, хто раніше використовував ChatGPT, не змогли швидко повернутися до рівня когнітивної активності, який демонстрували до використання ШІ.
На практиці це означає: чим довше ми перекладаємо складні завдання на штучний інтелект, тим менш охоче і менш ефективно ми зможемо думати самостійно в майбутньому.
Це явище вже проявляється в реальності. Наприклад, під час десятигодинного збою в роботі ChatGPT у червні 2024 року багато користувачів публічно заявляли, що не можуть працювати або писати без нього — і не помічали в цьому нічого тривожного.
Окрему стурбованість дослідники висловлюють щодо учнів і студентів. За даними опитувань, у 2023 році третина американських студентів регулярно використовувала ChatGPT для виконання завдань, а у 2024 році 86% студентів з 16 країн хоча б частково застосовували штучний інтелект у навчанні. Хоча OpenAI просуває ідею "AI-ready" освітньої системи, результати свідчать, що надмірна автоматизація завдань послаблює компетенції, а не розвиває їх.
Попри те, що попередні дослідження доводили зростання продуктивності на 15% завдяки ШІ, у довготривалій перспективі це може бути не посиленням ефективності, а замаскованою регресією.
Крім того, результати експерименту, проведеного науковцями з Массачусетського технологічного інституту та компанією OpenAI, свідчать , що активне спілкування з чат-ботами ШІ може зменшити час взаємодії з реальними людьми. Крім того, учасники дослідження відзначили підвищене відчуття самотності.
Коментарі
no_one
117.07.25, 11:13
Джерело не дозволив опублікувати сайт.