Будинок "Слово"
- 26.05.24, 21:25
Так, до цієї державності у кожного з них також було різне ставлення – хтось воював за неї, підтримував її віршами й статтями, а потім роками приховував ці факти своєї біографії, а хтось воював проти й загинув від рук «своїх». Це й була жахлива лотерея тоталітаризму – і не тільки для українців. Андрєй Вишинський, який власноруч підписував розпорядження про арешт Владіміра Лєніна у недовгу епоху Тимчасового уряду, в якості радянського прокурора вимагав смертної кари для найближчих соратників Лєніна – його секретаря та співавтора Ґріґорія Зінов’єва та Льва Камєнєва. Обох розстріляли, а Вишинський за два десятиріччя помер своєю смертю на посаді представника Радянського Союзу у Раді Безпеки ООН. Якщо такі парадокси простежуються навіть у верхівці комуністичної влади, що й казати про літературу!
Фільм про будинок «Слово», як на мене, говорить про найважливіше – всі все знали й розуміли, просто одні фізично не могли цього витерпіти, а інші намагались пристосуватися – і все одно гинули. Життя творчої людини у Радянському Союзі нагадувало у ті часи змагання із невідворотною загибеллю, існування у камері смертників. Один з героїв стрічки, Лесь Курбас, зображений у останніх кадрах фільму в оточенні слідчих НКВС. Однак насправді Курбас намагався врятуватися від репресій у Москві, його прихистив – але не надовго – засновник Московського державного єврейського театру Соломон Міхоелс. За двадцять років після цього НКВС знищить Міхоелса в імітованій дорожній пригоді, разом із ним загинув також агент держбезпеки театральний критик Владімір Ґолубов, який «наглядав» за режисером і допомагав організовувати його вбивство. Й це також було нормою, коли агенти й жертви їхніх власних доносів опинялися в одних камерах і йшли на один ешафот. Як у такій ситуації розєднати добро і зло, янгола і диявола? Що робити норвежцям, на очах яких навіть не співець, а засновник їхньої душі Кнут Гамсун виявився зрадником Батьківщини й оспівувачем Гітлера?
Я був у Норвегії тоді, коли вперше вирішили вшанувати память Гамсуна. Дуже скромно. Поштова марка. Дискографія. Ніяких перейменувань вулиць, ніякої патоки. Навіть зараз життєпис Гамсуна – відкрита рана. Але Норвегія без його романів – не Норвегія. Точно так, як Україна – не Україна без віршів Тичини, Сосюри чи Бажана.
І для того, щоби зрозуміти це, доведеться змінити наше власне ставлення до культури як до гори Олімп, на верхівці якої безсмертні боги снідають нектаром та амброзією. Ні, у тому ж самому будинку «Слово» мешкали герої і негідники, пристосуванці і фанатики, генії й графомани. Комусь вдається змінити реальність навколо себе не тільки творами, але й вчинками – таким був, скажімо, Василь Стус. Хтось залишає по собі твори, які ми знаємо напамять, але краще б нам не згадувати про факти життя автора цих творів. А від когось залишається тільки взірцева біографія – і жодного рядка, жодної картини, жодної ноти. Злочинець може бути генієм – як Караваджо. Святий може бути нездарою, й ми ніколи не зрозуміємо, що його сучасники були в захваті від його порядності й самовідданості, а зовсім не від його віршів чи малюнків. Люди, які ціною компромісів з власною совістю зберігали українську культуру, заслуговують на нашу вдячність не менше, ніж ті, хто не йшов на жодний компроміс або підтримував українське життя за межами великої в'язниці під назвою УРСР.
Я написав ці рядки й вкотре замислився – може, дарма виправдовую аморальність, навіть осяяну великим талантом? Я виростав серед радянських письменників, я бачив, що вони все розуміють – але все одно борються за успіх, премії, письменницькі дачі й поїздки за кордон. І так, я не хотів прожити таке життя, я думав, що з в'язниці тікають або ж поринають у «внутрішню еміграцію», стають науковими працівниками, дослідниками давних часів – хай ніякої публічності, але й ніякої ганьби. І я чесно ще школярем писав листи дослідникам літератури на їдиш, память про яку так хотів зберегти й думав: хай я все життя просиджу над книжками з квадратними літерами, але мені не доведеться плювати в люстро кожного божого дня.
Однак поки я вчився, почалася перебудова, і мені вже не потрібно було робити вибір. І я вже ніколи не дізнаюсь, яким могло би бути моє життя, якби довелося виживати, а не жити і грати у безконечну гру з парткомами, репертуарними комісіями і КДБ.
Тому коли я піднімаюсь по сходах старих письменницьких будинків, я мимоволі шукаю очима двері своєї квартири з іншого світу і бачу у вікні «воронок», який приїхав для мого арешту.
19.05.2024
Коментарі
WalKing
127.05.24, 10:09
Nech sa paci
228.05.24, 02:21
Добре написано.
Хоча я маю натипатію до Фаріон, вона підкреслила інший акцент: тодішня наша еліта була в великій мірі наївна й пасивна. З іншого боку, це були наслідки часткової поразки революції.
Nech sa paci
328.05.24, 02:21
* АНтипатію.
M@Sln
428.05.24, 10:36Відповідь на 2 від Nech sa paci
Я тут у блогах прочитала думку однієї людини у коментарях - "як виглядає повага до російськомовних без втрати поваги до себе - це розмовляти з ними українською, вони з тобою російською і ніхто нікому не дорікає, навіть при постійному такому спілкуванні ти перестаєш це помічати." І цілком згодна з цією думкою.
Сварки під час війни про мовне питання, та й не тільки про мовне, недоречні. Вони тільки на користь ворогу.....
Фаріон трохи перегнула. Безумовно, державна мова будь-якої країни важлива й стверджує цю державність.
Більшість населення нашої країні звикли розмовляти як завгодно, як розмовляли батьки... не замислюючись, не пам'ятаючи чи не знаючи який шлях приниження пройшла наша ненька Україна....
M@Sln
528.05.24, 10:40Відповідь на 2 від Nech sa paci
Знаєте, чому я була вражена після перегляду фільму? Не тільки побаченим, раптово я зрозуміла, що в Україні завжди були дуже талановиті митці - художники, поети, кінематографісти.... Тільки, як показано в фільмі, одних нищили (тих хто не відповідав прагненням влади), а іншим давали дорогу.
M@Sln
628.05.24, 10:42Відповідь на 1 від WalKing
Дякую
Nech sa paci
729.05.24, 00:04Відповідь на 4 від M@Sln
Фаріон для мене майже ворог. Із Вашим коментарем згоден.
Але мова була не про те.
Із оцим фрагментом майже згоден. Що не зменшує значення Розстріляного Відродження для нас. Просто могло бути ще краще.
А далі її знову понесло.