хочу сюди!
 

Юля

39 років, скорпіон, познайомиться з хлопцем у віці 35-45 років

Будинок "Слово"

Минулих вихідних мені поталанило потрапити на фільм.
Сказати, що сподобався - нічого не сказати. 
Це не розважальне кіно.
Але варте того, щоб його побачити.

Одна відома мені людина написала рецензію до фільму. Назву це так.
Посилання не публікую.
Перепост.
Кому цікаво - дивіться. Думайте.


Фільм «Будинок "Слово". Нескінчений роман», який знову нагадав українцям про трагедію тих, хто намагався зберігати й розвивати власну культуру в умовах її перетворення на декорацію й резервацію, закінчується довгим переліком мешканців цього незвичного будинку. Багато хто з них закінчив свої дні в урочищі Сандармох, але були й ті, хто перетворився на поважних радянських літераторів, класиків повоєнної літератури, мешканців «головного» письменницького будинку в Києві, навіть членів уряду… Але не будемо забувати, що кожен з цих людей – і той, кого вбили, і той, хто вкоротив собі життя, і той, хто вижив – намагався творити і досягти успіху в умовах фактичної втрати державності.

Так, до цієї державності у кожного з них також було різне ставлення – хтось воював за неї, підтримував її віршами й статтями, а потім роками приховував ці факти своєї біографії, а хтось воював проти й загинув від рук «своїх». Це й була жахлива лотерея тоталітаризму – і не тільки для українців. Андрєй Вишинський, який власноруч підписував розпорядження про арешт Владіміра Лєніна у недовгу епоху Тимчасового уряду, в якості радянського прокурора вимагав смертної кари для найближчих соратників Лєніна – його секретаря та співавтора Ґріґорія Зінов’єва та Льва Камєнєва. Обох розстріляли, а Вишинський за два десятиріччя помер своєю смертю на посаді представника Радянського Союзу у Раді Безпеки ООН. Якщо такі парадокси простежуються навіть у верхівці комуністичної влади, що й казати про літературу!
Фільм про будинок «Слово», як на мене, говорить про найважливіше – всі все знали й розуміли, просто одні фізично не могли цього витерпіти, а інші намагались пристосуватися – і все одно гинули. Життя творчої людини у Радянському Союзі нагадувало у ті часи змагання із невідворотною загибеллю, існування у камері смертників. Один з героїв стрічки, Лесь Курбас, зображений у останніх кадрах фільму в оточенні слідчих НКВС. Однак насправді Курбас намагався врятуватися від репресій у Москві, його прихистив – але не надовго – засновник Московського державного єврейського театру Соломон Міхоелс. За двадцять років після цього НКВС знищить Міхоелса в імітованій дорожній пригоді, разом із ним загинув також агент держбезпеки театральний критик Владімір Ґолубов, який «наглядав» за режисером і допомагав організовувати його вбивство. Й це також було нормою, коли агенти й жертви їхніх власних доносів опинялися в одних камерах і йшли на один ешафот. Як у такій ситуації розєднати добро і зло, янгола і диявола? Що робити норвежцям, на очах яких навіть не співець, а засновник їхньої душі Кнут Гамсун виявився зрадником Батьківщини й оспівувачем Гітлера?

Я був у Норвегії тоді, коли вперше вирішили вшанувати память Гамсуна. Дуже скромно. Поштова марка. Дискографія. Ніяких перейменувань вулиць, ніякої патоки. Навіть зараз життєпис Гамсуна – відкрита рана. Але Норвегія без його романів – не Норвегія. Точно так, як Україна – не Україна без віршів Тичини, Сосюри чи Бажана.

І для того, щоби зрозуміти це, доведеться змінити наше власне ставлення до культури як до гори Олімп, на верхівці якої безсмертні боги снідають нектаром та амброзією. Ні, у тому ж самому будинку «Слово» мешкали герої і негідники, пристосуванці і фанатики, генії й графомани. Комусь вдається змінити реальність навколо себе не тільки творами, але й вчинками – таким був, скажімо, Василь Стус. Хтось залишає по собі твори, які ми знаємо напамять, але краще б нам не згадувати про факти життя автора цих творів. А від когось залишається тільки взірцева біографія – і жодного рядка, жодної картини, жодної ноти. Злочинець може бути генієм – як Караваджо. Святий може бути нездарою, й ми ніколи не зрозуміємо, що його сучасники були в захваті від його порядності й самовідданості, а зовсім не від його віршів чи малюнків. Люди, які ціною компромісів з власною совістю зберігали українську культуру, заслуговують на нашу вдячність не менше, ніж ті, хто не йшов на жодний компроміс або підтримував українське життя за межами великої в'язниці під назвою УРСР.

Я написав ці рядки й вкотре замислився – може, дарма виправдовую аморальність, навіть осяяну великим талантом? Я виростав серед радянських письменників, я бачив, що вони все розуміють – але все одно борються за успіх, премії, письменницькі дачі й поїздки за кордон. І так, я не хотів прожити таке життя, я думав, що з в'язниці тікають або ж поринають у «внутрішню еміграцію», стають науковими працівниками, дослідниками давних часів – хай ніякої публічності, але й ніякої ганьби. І я чесно ще школярем писав листи дослідникам літератури на їдиш, память про яку так хотів зберегти й думав: хай я все життя просиджу над книжками з квадратними літерами, але мені не доведеться плювати в люстро кожного божого дня.

Однак поки я вчився, почалася перебудова, і мені вже не потрібно було робити вибір. І я вже ніколи не дізнаюсь, яким могло би бути моє життя, якби довелося виживати, а не жити і грати у безконечну гру з парткомами, репертуарними комісіями і КДБ.

Тому коли я піднімаюсь по сходах старих письменницьких будинків, я мимоволі шукаю очима двері своєї квартири з іншого світу і бачу у вікні «воронок», який приїхав для мого арешту.

19.05.2024
Віталій Портніков

4

Останні статті

Коментарі

127.05.24, 10:09

    228.05.24, 02:21

    Добре написано.

    Хоча я маю натипатію до Фаріон, вона підкреслила інший акцент: тодішня наша еліта була в великій мірі наївна й пасивна. З іншого боку, це були наслідки часткової поразки революції.

      328.05.24, 02:21

      * АНтипатію.

        428.05.24, 10:36Відповідь на 2 від Nech sa paci

        Я тут у блогах прочитала думку однієї людини у коментарях - "як виглядає повага до російськомовних без втрати поваги до себе - це розмовляти з ними українською, вони з тобою російською і ніхто нікому не дорікає, навіть при постійному такому спілкуванні ти перестаєш це помічати." І цілком згодна з цією думкою.
        Сварки під час війни про мовне питання, та й не тільки про мовне, недоречні. Вони тільки на користь ворогу.....
        Фаріон трохи перегнула. Безумовно, державна мова будь-якої країни важлива й стверджує цю державність.
        Більшість населення нашої країні звикли розмовляти як завгодно, як розмовляли батьки... не замислюючись, не пам'ятаючи чи не знаючи який шлях приниження пройшла наша ненька Україна....

          528.05.24, 10:40Відповідь на 2 від Nech sa paci

          Знаєте, чому я була вражена після перегляду фільму? Не тільки побаченим, раптово я зрозуміла, що в Україні завжди були дуже талановиті митці - художники, поети, кінематографісти.... Тільки, як показано в фільмі, одних нищили (тих хто не відповідав прагненням влади), а іншим давали дорогу.

            628.05.24, 10:42Відповідь на 1 від WalKing

            Дякую

              729.05.24, 00:04Відповідь на 4 від M@Sln

              Фаріон для мене майже ворог. Із Вашим коментарем згоден.

              Але мова була не про те.


              Подивилася фільм "Будинок Слово". То не фільм. То тривання українського історичного самовбивства в елітних середовищах. Позаяк еліти зраджують - прості люди гинуть з Голоду. Позаяк еліти пристосовуються до Зла - Зло верховодить над усім суспільством. Позаяк еліти - це інфантили, суспільство НЕ зростає. Позаяк еліти не навчені бути сильними, вільними і ЦІЛІСНИМИ - ними керують чужинці і юди (у фільмі огидний Акімов).

              Із оцим фрагментом майже згоден. Що не зменшує значення Розстріляного Відродження для нас. Просто могло бути ще краще.

              А далі її знову понесло.