Європейський вектор передбачає інший сценарій економічного розвитку. Доведеться робити ставку не на великі монополістичні корпорації, а на дрібний та середній бізнес. Розосередити економічну владу – щоб уряд не втручався в ринки. Такий шлях дає більше свобод і прав муніципалітетам, місцевому самоврядуванню, людині. Держава не має єдиного центру в президентському кабінеті. Іншими центрами стають суди, політичні партії, незалежні медіа. Своєрідний федералізм.
А як федералізм розуміють в Україні?
– Як суто адміністративний підхід. Бо Росія – теж федерація, але реального федералізму не має. Це центропериферична, імперська структура. І якщо українські еліти раптом домовляться між собою про федерацію, то такі ж невеликі центропериферичні системи утворять у регіонах.
Поперше, федералізм може принести успіх, коли є дві держави й один народ – як у випадку з Південною й Північною Кореями, Східною й Західною Німеччинами, Китаєм і Тайванем. Або ж коли територія захищена океанами й морями – як у США.
Є ще один приклад – Югославія. У 1980х на хвилі економічної лібералізації соціалізму набрали кредитів. Борги зростали, виробництво – ні. І, щоб уникнути дефолту, країна розвалилася.
Україна ж досі "вкладена" у пострадянський простір – щодо військових кордонів, газотранспортної системи, гуманітарної та інформаційної політик. Подруге, у нас нема одного народу, на жаль, – стосовно єдиної ідентичності, єдиного бачення розвитку країни. Його в нас ніколи й не було, якщо брати Україну в нинішніх кордонах. Тому, коли утворити федерацію, східні області підуть під Росію. Бо це – потужний геополітичний магніт, імперія, яка завжди втягувала в себе прикордонні території. Західна ж частина, теоретично, може вступити в НАТО, в ЄС.
А центральна Україна, Київ?
– Тут незрозуміло. Узагалі, складно провести межу. Цей розкол був продуктивний лише там, де було дві держави на один народ. Для США було важливо довести, що Південна Корея – прогресивніша за Північну, західна Німеччина – краща за НДР, а Тайвань – за Китай. Це вдалося. Не тільки тому, що так захотіла Америка – а й тому, що підприємницький вільноринковий капіталізм прогресивніший за соціалізм радянського чи китайського зразка. І народ сам побачив, де краще жити. Німці тікали зі сходу на захід. Китай почав реформуватися, бо побачив, як розвивається Тайвань. Зрозумів, що ті ж китайці можуть робити економічні дива.
Ментальність на Сході України – радянськоіндустріальна. Не випадково саме там виникли староіндустріальний олігархічний бізнес і постпролетарська електоральна маса. Там нема того, що є на Заході – гегемонії середнього класу. Її причина не в кількості, а, приміром, у звичці львів'ян ходити на каву й спілкуватись за нею. Це – середньокласовий, буржуазний спосіб життя. На Cході ж розвинена не культура спокійного, обивательського життя, а культура "крутизни", напівкриміналу, хуліганства. "Круті хлопці не танцюють" – за назвою роману Нормана Мейлера.
Якщо підемо шляхом федералізації – отримаємо дві різні країни. Проблема вирішиться тільки тоді, коли Схід України втягнеться в середньокласову, європейську культуру.
А якщо він не хоче втягуватися?
– Він уже це робить. Східняки були основною рушійною силою "податкових майданів". Там починає формуватися міський середній клас. Треба тільки дати підприємницькі свободи – і вони перевернуть гори, принесуть доходи в бюджет. А головне – вони втомилися від культури "крутизни". Бо, по суті, вона є культурою експлуатації більшості кількома.
Наша проблема – не в пошуку моделі: федеративної, унітарної, децентралізованої. Вона – у виборі моделі розвитку – економіки, політичної системи. І ми всі будемо в Європі. Донбас теж хоче туди. Він уже побачив, що таке Росія. Тому що проблема не в самій Росії – а в тому, що там правлять олігархи. І їм на Росію начхати.
Які загрози нас чекають на шляху до Євросоюзу?
– Вступ до ЄС – питання довгострокової перспективи. Польща зробила це за 14 років. Утім, у них уже була приватна власність на землю, національна ідентичність, а по закінченні Другої світової й більшменш автентичні кордони. Коли там після війни утискали українців, наше комуністичне керівництво їздило до польських колег вирішувати це питання. І їм сказали: "Ми будуємо не державу національностей, а державу нації". А ми все говоримо про те, що Україна – мультиетнічна держава, що мови грека, єврея, росіянина й українця мають бути на одному рівні. Все це – брехня, і робиться для того, щоб через чорний вхід запровадити російську мову як другу державну.
Навіщо це робиться?
– Бо ті, хто це лобіюють, не вважають себе українцями.
Україна може бути й "руською" нацією. Німецьких націй багато ж є – Данія, Австрія. А модель "руської" української нації за СРСР вже існувала. Ми, як і Білорусь, мали свою столицю, політичні кордони, міліцію й навіть власну еліту. Українською розмовляли, вишиванки носили. Але країна була вмонтована в російський світ.
Для певних політиків вивчити мову – питання не ліні, а того, що українська нація має створюватися на їхніх умовах – на умовах Донбасу, скажімо. А хтось хоче будувати націю на умовах Львова. Але на сьогодні це все неконструктивно, тому що маємо створювати націю на умовах світу. На умовах європейських цінностей, які є універсальними. Проблема не в тому, що обираємо між Росією й Європою, чи між Китаєм і Європою. Такого вибору немає. У Єгипті люди виходять на демонстрації, бо хочуть заробляти гроші, мандрувати, жити без корупції, відкривати власну справу. Вони воліють жити без насильства, без прірви між багатими й бідними – коли правлячі сім'ї по 30–40 років грабують власний народ.
Уявіть, якби ми досі сперечалися, який у нас має бути державний прапор. Із погляду історії це абсурд, а з погляду політичної стратегії – я розумію, чому зараз вкидають цю тему. Бо розуміють, що країна стоїть на порозі фундаментального вибору. Ми повинні завершити розлучення з Радянським Союзом.
Коли відкриється нове вікно можливостей?
– В Україні на сьогодні все є – капіталізм у феодальному варіанті, звичка до демократичної процедури, напівнезалежна преса. Чого немає? Гарантій – прав власності, свободи слова, економіки, демократії. Потрібна правова держава.
Як її будувати?
– Нинішня влада запустила процес кримінального переслідування опозиції. Має два варіанти: або розтерти опозицію в порошок і зацементувати ситуацію ще на п'ять років – хоч проблеми в економіці такі, що за цей час все одно виникне нова опозиція. Або ж нинішні опозиціонери вистоять, і, коли матимуть шанс прийти до влади, опиняться перед спокусою повторити сценарій судових процесів із теперішньою командою. Щоб цього не сталося, останні будуть зацікавлені в гарантіях. І тоді виникне пропозиція: давайте робити правову державу. Так само, як 2004го домовилися про політичну реформу – що було прогресивним кроком. От і тепер у них буде привід сісти й провести масштабну правову й політичну реформи.
Зараз у нас Конституція є, а конституціоналізму немає. У Великій Британії нема Конституції – але це конституційна держава, тому що там права людей поважають. Там суд головний. І сьогодні ми, завдяки процесу над Тимошенко, ідемо до того, що судова влада буде головною.
Але в цьому випадку зміни зачеплять насамперед верхні верстви населення.
– Так. І це нормально. Так було у Великій Британії, у Сполучених Штатах: спочатку еліти домовлялися між собою, а потім зміни досягали й простих людей. Але в нас уже й люди готові до того, щоб жити в правовій державі. Вони дивляться по телевізору процес щодо Тимошенко – і починають розуміти, що таке суд.
Які події в Україні можуть бути каталізаторами змін?
– Перша точка – завершення суду над Тимошенко. А друга – парламентські вибори. Зараз багато хто не протестують, тому що сподіваються висловити свій протест через голосування. Вони ще мають надію. Якщо ж виборів не буде, люди робитимуть висновок: або виживати й доживати – або виходити і протестувати. І 2006го, і 2007го, і 2010 року вибір враховувався владою. Від 2002го в Україні було п'ять виборчих кампаній, і на всіх перемагала опозиція. Українці звикли до цього. Якщо влада спробує підтасувати результати – народ обуриться.
Що робити людям, доки еліти дозріють до змін?
– Боротися за це. Суспільству треба розуміти: немає верхів і низів. Усе, закінчилась політтехнологія! Починається жива політика з реальними запитами людей, тому що в них визріли справжні інтереси. І люди тепер ставитимуться до політики не як до видовища, а як до життя. Де вони не глядачі, а діячі. В цьому, певно, і є історична місія Тимошенко і Януковича.
http://gazeta.ua/articles/opinions-journal/391120
Коментарі
Fred Perry
126.07.11, 15:47
Гарно пише Карасьов, а його ЄЦ з берлогою підтанцьовує йолці
helsan
226.07.11, 15:54Відповідь на 1 від Fred Perry
Якщо Донбас зведе до купи (сумніви є в тому) те про що пише Карасьв з тим, що він ще й з ЙОЛКОЮ, то це буде і не так .
Fred Perry
326.07.11, 15:59Відповідь на 2 від helsan
та їх х...н поймеш, то подобається овоч, то не подобається
helsan
426.07.11, 16:16Відповідь на 3 від Fred Perry
ще трохи часу і там дозріють до розуміння овоча.
Гість: Лютый Гриня
526.07.11, 16:46
Нам треба твердо уяснити, що чесних виборів в Україні більше ніколи не буде...Їх і не було в 2010 році, але після того, як Пр ввійшли в екстаз хапання з державної власності в свою кишеню, вони чесних виборів вже не допустять ніколи!!! Ми свій час прогавили.У нас буде як в раші. Сьогодні вибори, завтра рензультати. Якщо в Печерському суді так підло повели себе з депутатами ВР грифонівці, про які вибори взагалі може йти мова???? З А Б У Д Ь Т Е !!!
Fred Perry
626.07.11, 16:50Відповідь на 4 від helsan
скоріше б, а то через не самий інтилектуальний але густонаселений регіон, потерпає вся країна
Korsar-K
727.07.11, 18:30
Щось беруть сумніви.