Перегляд справи «СВУ» потрібен не тільки для відновлення справедливості щодо підсудних і щодо української інтелігенції взагалі, а й для морального здоров'я суспільства, для нормального духовного розвитку українського народу, для громадянського випростування й повноцінного самоусвідомлення наступних поколінь,—- переконував Гелій Снєгірьов «владу»'. Переконати не вдалося. Натомість його самого відправили добре второваним шляхом до слідчого ізолятора КДБ. Певна річ, і для років 70-х результат цей був швидше закономірним, аніж несподіваним. Гелій Снєгірьов його передбачав і готувався до фіналу. Але його заклик переглянути справу «СВУ», заново її переслухати був не такий наївний, як здається. Річ у тім, що, риторично і безнадійно закликаючи владу, він водночас набагато емоційніше і особовіше звертався до молоді, до майбутніх поколінь: хай кожен зробить цей перегляд для себе, бо це кожного стосується, бо кожен із нас, старших, і вас, молодших,-— «заложник» цього процесу і жертва його наслідків. Власне, вся «лірико-публіцистична розвідка» і є не що інше, як пристрасна і водночас доскіпливо аналітична розмова з молодою людиною, якій, коли вона хоче йти до громадянського, духовного, морального одужання, не оминути розрахунку з минулим, а зокрема, і з тим у цьому минулому, що визначило трагедію та комплекси української інтелігенції. А це останнє великою мірою сфокусоване у «справі» «СВУ», у процесі над «СВУ». Отож Гелій Снєгірьов і запрошує молоду людину, віддалену від тієї доби більш як на півстоліття, разом із ним переглянути цю фатальну «справу». Власне, він сам уже переслухав її заново.
Зробив це за кільканадцять літ до того, як нарешті у серпні 1989 року, через 60 літ після «викриття» «СВУ» та арешту її «членів» (травень 1929 року), було опубліковано офіційне повідомлення Прокуратури Української РСР про відсутність складу злочину та опротестовано вирок у цій справі, ухвалений у квітні 1930 року Найвищим Судом Української Соціалістичної Радянської Республіки.
Чому Гелій Снєгірьов замість робити те, що дозволялося і личило радянському літераторові, взяв на свої плечі вельми небезпечну (з огляду на припинення процесу десталінізації та поновлення репресій) і вельми тяжку (з огляду на неприступність відповідних документів) справу?
Щоб зрозуміти це, доведеться трохи розповісти про Гелія Снєгірьова, оскільки молодше покоління читачів майже нічого про нього не знає, а багато хто, мабуть, взагалі вперше чує це прізвище.
Гелій (Євген) Іванович Снєгірьов був актором, викладачем у середній школі й інституті; працював у редакції газети «Літературна Україна» та на Київській кіностудії хронікально-документальних фільмів — режисером, завідувачем сценарного відділу. Найважливіші з його книжок — збірка оповідань «Літо вернеться» (1957), повість «Чи мав я право?» (1962), оповідання і повість «Народи мені три сини» (1973). Далі список його публікації уривається. Річ у тім, що нова хвиля репресій та переслідувань, яка почалася в 1972 році, розросталася й докочувалася до нових і нових людей; не оминула вона й Гелія Снєгірьова. Спершу від нього вимагали публічно засудити Віктора Некрасова, з яким він дружив і на захист якого виступав (Віктора Некрасова саме виключили зі Спілки письменників, а невдовзі він виїхав до Франції). Він відмовився. Але не обмежився цим, а сам став критикувати окремі антидемократичні акти влади. В середині 70-х років його вже твердо внесено до чорного списку «дисидентів», шляхи до «легальної» літературної діяльності було перекрито. Саме в цей час хворий і зацькований Гелій Снєгірьов працює над «лірико-публіцистичною розвідкою» «Набої для розстрілу (Ненько моя, ненько...)».
Пізніше Віктор Некрасов у емігрантській газеті «Новое русское слово» (7.10.1978) згадував: «Гелий Снегирев... Писатель, кинорежиссер. Долгое время руководил сценарным отделом Киевской студии документальных фильмов. Член партии, даже в свое время партбюро. К тому же родной дядя его знаменитый писатель Вадим Собко — в год по два романа о становлении и борьбе за светлое будущее советского человека...»
Не годилося б тут тривожити тінь Вадима Собка, якби ж і у самого Гелія Снєгірьова не було прямої вказівки на те, що саме славетний свого часу дядько і дав— мимоволі, звісної—'Поштовх до написання «Набоїв для розстрілу». Річ у тім, що він поставив за приклад Гелію його матір, а свою сестру Наталію Собко, яка буцімто, бувши зразковою комсомолкою, сигналізувала в ЦК ЛКСМУ про ворожу діяльність своїх друзів, що, мовляв, і поклало початок розслідуванню «справи» «СВУ». Це повідомлення тяжко вразило Гелія Снєгірьова, і він вирішив самостійно з'ясувати цю обставину. Але далі цей суто особистий стимул був підсилений ширшим і глибшим: бажанням, потребою розповісти людям, своєму народові, світові про один із підлих злочинів сталінізму, про одну з тяжких наруг над гідністю української інтелігенції, про один із отруйних ударів, завданих українській культурі й суспільності. Для того покоління був не поодиноким випадок, коли людина діяла згідно гаслу "якщо не я, тоді хто?" .
Звісна річ, Гелій Снєгірьов не мав доступу до архівних і таємних документів, до матеріалів слідства, не мав навіть тих можливостей, які має історик сьогодні Він оперував лише офіційними повідомленнями тодішньої преси та пізнішими спогадами кількох уцілілих підсудних і свідків. А проте зумів — насамперед завдяки скрупульозному аналізові офіційних публікацій — з невідхильною переконливістю й очевидністю показати всю довільність і провокаційну безглуздість звинувачень, усю юридичну безграмотність «процессу», все його фантастичне жахіття. «Опера «СВУ», музика ДПУ» — цей гіркий жарт тих давніх часів дістав у праці Гелія Снєгірьова незаперечне документальне підтвердження. Після цього Прокуратурі Української РСР залишалося б тільки підписатися під висновками письменника, і дарма вона зволікала ще понад десять років, а самому письменникові «віддячила» так чорно й жорстоко.
Крім віртуозного й дотепного аналізу всіх перипетій «процесу», праця Снєгірьова цінна ще й тим, що він зібрав спогади і свідчення тих небагатьох ще живих тоді людей, які мали пряме або посереднє відношення до «справи» «СВУ». Можна уявити труднощі, які довелося Снєгірьову долати: адже в ті роки ще панував загальний страх, на який не було ради, і часом доводилося вдаватися до неймовірних хитрощів, щоб «витягти» людину на розмову. Хіба що одиниці готові були допомогти. І все ж таки й такого роду матеріал у праці є і надзвичайно важливий. Не можу не сказати, що, як на мене, до найбільше вражаючих сторінок «розвідки» належить процитований у ній прощальний, передсмертний лист матері Бориса Матушевського Віри Олександрівни з Темняків-ських таборів, що в Мордовії,— свідчення моральної високості й скромного героїзму кращої частини багатостраждальної української інтелігенції, подвижницьких традицій нечисленних українських культурних родів.
Звичайно, від «лірико-публіцистичної розвідки» Гелія Снєгірьова не слід вимагати всебічного і вичерпного висвітлення процесу «СВУ» в політичному та ідеологічному контексті доби, в історичній перспективі. Це — справа майбутніх істориків і політологів. Така робота на часі: процес «СВУ» повинен зайняти своє місце в ланці інших політичних і терористичних акцій, що переростали в глибоко продуману систему державного придушення національного, суспільного і культур'-иого буття українського народу.
Велику помилку робимо, коли й досі часом уявляємо собі політичні, процеси над українською інтелігенцією як таку собі безглузду й невмо-тавовану витівку репресивних органів, такий собі театр абсурду, виплід божевільної уяви політичних шизофреніків. Якби ж то!.. Ні. І процес над «СВУ» був глибоко продуманою й ефективно проведеною стратегічною діверсійною операцією. Щоб зрозуміти й оцінити її, треба проаналізувати напрямок удару, його прямі результати і далекосяглі наслідки для суспільства.
Біографічна довідка:
Снєгірьов Гелій (Євген) (1927 - 1978)
Видатний дисидент, письменник, кінорежисер
Н ародився в родині українського письменника і драматурга Івана Тимофійовича Снєгірьова. Закінчив Харківський театральний інститут, працював у Харківському академічному драматичному театрі, викладав. Друкуватися почав з 1954, видав декілька збірок оповідань і повістей. У 1956-57 завідував відділом публіцистики й художньої літератури в газеті „Літературна Україна“. Працював редактором і режисером (згодом упродовж 7 років - головним редактором, був членом партбюро) Української студії хронікально-документальних фільмів. В 1966 зняв документальний фільм про траурний мітинг у Бабиному Яру — в день 25-ліття трагедії. Плівка була вилучена наступного дня, Снєгірьова „розжалували“ у рядові режисери. 1974 його виключають з партії та обох творчих Спілок — письменників та кінематографістів після відмови написати пасквіль на В.Некрасова , звільняють з роботи. Євген працює над книжкою про процес СВУ 1930 року, яка друкується на Заході в журналі «Континент». В 1977 році на прес-конференції в квартирі генерала Григоренка Гелій Снєгірьов відмовляється від радянського громадянства. 22 вересня 1977 його заарештовують. В 1978 році у Володимирський тюрмі стан його значно погіршився, 1 квітня 1978 в газеті „Радянська Україна“ було опубліковано його покаянну статтю «Соромлюсь і засуджую». В той же час його «Тюремний щоденник» було видано на Заході. Помер Снєгірьов 28 грудня 1978 року в Жовтневій лікарні, був похований на Байковому кладовищі.
Коментарі
ЯКриворожанка
115.07.11, 22:56
Це нагадування сьогоднішньому поколінню, що історія може повторитися.
viktor67
215.07.11, 23:00Відповідь на 1 від ЯКриворожанка
на мій погляд вона вже повторюється. Ви ж читали статтю Віктора Терена: він там саме про це і пише.
Гість: Рус с kija
316.07.11, 08:04Відповідь на 1 від ЯКриворожанка
вже повторюється
ab absurdo
416.07.11, 20:00Відповідь на 1 від ЯКриворожанка
Вона вже повторюється...
morning7
517.07.11, 23:54